AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #1 Skrevet 17. oktober 2022 Kjøpte en bil i fjor av en forhandler. I annonsen var det reklamert med at det var en 2015-modell, men det viste seg senere at det var en 2014-modell. Ingen krise på noen måte, men rett skal være rett, synes jeg. Jeg hadde jo kanskje ikke vært villig til å betale det jeg betalte om jeg visste det egentlig var en 2014-modell. Det er også noe kluss med registreringsdato, og jeg skjønner ikke hvordan det gikk meg hus forbi da jeg skulle kjøpe den. På Finn sto det at den var registrert 01.09.2014, men hos Vegvesenet står det 09.01.2014. Det ringte altså ingen varselbjeller hos meg da, for det er ikke uvanlig at biler registreres året før årsmodellen. Merket forøvrig ikke at det var ulike datoer før en god stund etter jeg hadde kjøpt bilen. Jeg var også klar på at jeg ville ha en bil med Webasto, og det har bilen jeg kjøpte. Problemet er at den aldri har virket, og når jeg kjører feilkode på den, kommer det opp hva som er galt og det nøyaktige tidspunktet når feilen oppsto. I dette tilfellet skjedde det nesten et år før jeg kjøpte bilen. Fikk ikke testet det under prøvekjøring fordi verken jeg eller forhandleren visste helt hvordan vi skulle skru den på, og så ble det så mye frem og tilbake at det gikk i glemmeboka, i tillegg til at det var en varm sommerdag. Ellers er jeg knallfornøyd med bilen. Den går som ei klokke og har ikke hatt noen problemer. Men det er jo litt surt, for det er jo jeg som taper penger på dette. Jeg betalte for en 2015-modell, men ved evt. salg eller innbytte av bilen, vil jeg bare få igjen for en 2014-modell. Dessuten må jeg ut med reparasjonskostnader på Webastoen som egentlig skulle funke. Mener jeg har det skriftlig fra forhandleren at bilen har Webasto, og det står ikke noe om mangler der. Det jeg ønsker er egentlig bare å få tilbake noen tusenlapper på salgssummen basert på at bilen ikke var verdt like mye som jeg betalte fordi den egentlig var eldre enn det som var opplyst. Ønsker også at forhandleren skal dekke reparasjonskostnaden for Webasto, som jeg regner med blir på 5-10 000 kr. Tror dere jeg har en sak her? Vil først ta kontakt med forhandleren og be han ordne opp, og hvis ikke vil jeg ta det videre til rette instans. Har lært på den sure måten at man ikke skal være godtroende på bilmarkedet i hvert fall 😅 Anonymkode: c8903...fa7 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #3 Skrevet 18. oktober 2022 Det har gått mer enn 10 mnd siden du kjøpte bilen, og feil og mangler må meldes inn umiddelbart etter at du oppdaget feilen for at du skal ha en sak mot dem. Det burde ikke tatt 10 mnd å oppdage disse to feilene du ønsker å klage på, så jeg tviler sterkt på at du vil få medhold i en eventuell klage her. Anonymkode: 55949...b3c 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #4 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det har gått mer enn 10 mnd siden du kjøpte bilen, og feil og mangler må meldes inn umiddelbart etter at du oppdaget feilen for at du skal ha en sak mot dem. Det burde ikke tatt 10 mnd å oppdage disse to feilene du ønsker å klage på, så jeg tviler sterkt på at du vil få medhold i en eventuell klage her. Anonymkode: 55949...b3c Man har jo fem års klagerett når man kjøper fra forhandler, så det stemmer jo ikke helt. Men legg gjerne ved kildene dine om du er uenig. Anonymkode: c8903...fa7
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #5 Skrevet 18. oktober 2022 2015 modell registrert i 2014? Anonymkode: 5ad9c...81d
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #6 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man har jo fem års klagerett når man kjøper fra forhandler, så det stemmer jo ikke helt. Men legg gjerne ved kildene dine om du er uenig. Anonymkode: c8903...fa7 Feil må fremdeles meldes inn med en gang de oppstår eller blir funnet, ikke ett år etterpå. Og det er heller ikke alle feil som dekkes av reklamasjonsretten, og som oftest dekker ikke reklamasjonsretten slitasjedeler, karosseriskader, feil registreringsdato, og noe som "kanskje ikke fungerte under testkjøring". https://nye.naf.no/kjop-og-salg/kjope-bruktbil/hva-kan-kreves-ved-reklamasjon-bil Anonymkode: 55949...b3c
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #7 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 2015 modell registrert i 2014? Anonymkode: 5ad9c...81d Ja, det er som sagt relativt vanlig. https://www.tv2.no/broom/derfor-et-dette-lille-tallet-sa-utrolig-viktig/11734892/ Anonymkode: c8903...fa7
TheHairyToothfairy Skrevet 18. oktober 2022 #8 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det har gått mer enn 10 mnd siden du kjøpte bilen, og feil og mangler må meldes inn umiddelbart etter at du oppdaget feilen for at du skal ha en sak mot dem. Det burde ikke tatt 10 mnd å oppdage disse to feilene du ønsker å klage på, så jeg tviler sterkt på at du vil få medhold i en eventuell klage her. Anonymkode: 55949...b3c bare tull. du har fem år å klage på, årsaken til at du skal klage få fort som mulig (det skal man) er at det ikke skal forringes mer slik at det blir vanskelig å påvise hvorfor skade eller mangel har oppstått. men om webasto aldri har funket så er det bare å kjøre sak. jeg hadde dog kostet på meg et medlemskap hos Amcar om selger ikke gir medhold og fikser opp, i tilfelle du har behov for juridisk og teknisk hjelp. dropp NAF, ikke godt å si hva de bedriver lengre - men de er null interessert i bil. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #9 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Feil må fremdeles meldes inn med en gang de oppstår eller blir funnet, ikke ett år etterpå. Og det er heller ikke alle feil som dekkes av reklamasjonsretten, og som oftest dekker ikke reklamasjonsretten slitasjedeler, karosseriskader, feil registreringsdato, og noe som "kanskje ikke fungerte under testkjøring". https://nye.naf.no/kjop-og-salg/kjope-bruktbil/hva-kan-kreves-ved-reklamasjon-bil Anonymkode: 55949...b3c Men dette kan jo være noe jeg nylig har funnet ut, det har jeg jo ikke skrevet noe om. Og i dette tilfellet så oppsto feilen med Webasto i 2020, dvs. at den var tilstede da jeg kjøpte bilen i 2021. Jeg spurte forhandleren spesifikt om bilen hadde Webasto, og det hadde den, sa han. Men han sa ingenting om at den ikke fungerte. Så er spørsmålet egentlig om jeg har en sak på grunnlag av at han oppga feil informasjon. Har alt svart på hvitt, så det er ikke snakk om ord mot ord. Anonymkode: c8903...fa7
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #10 Skrevet 18. oktober 2022 At datoen for registrering er oppgitt feil, er nok bare en tastefeil. Men du oppdaget vel feilen allerede sist vinter? Hvorfor klagde du ikke da? Det er bare å klage nå, det er jo ikke for seint. Anonymkode: 021b1...d3f
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #11 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): At datoen for registrering er oppgitt feil, er nok bare en tastefeil. Men du oppdaget vel feilen allerede sist vinter? Hvorfor klagde du ikke da? Det er bare å klage nå, det er jo ikke for seint. Anonymkode: 021b1...d3f Kan godt være registreringsdatoen var en tastefeil ja, han slo meg som litt slurvete 😅 Men det er jo ikke en 2015-modell uansett hvordan man vrir og vender på det, så jeg skjønner ikke hvor han fikk det fra. TheHairyToothfairy skrev (9 minutter siden): bare tull. du har fem år å klage på, årsaken til at du skal klage få fort som mulig (det skal man) er at det ikke skal forringes mer slik at det blir vanskelig å påvise hvorfor skade eller mangel har oppstått. men om webasto aldri har funket så er det bare å kjøre sak. jeg hadde dog kostet på meg et medlemskap hos Amcar om selger ikke gir medhold og fikser opp, i tilfelle du har behov for juridisk og teknisk hjelp. dropp NAF, ikke godt å si hva de bedriver lengre - men de er null interessert i bil. Takk for tips! Anonymkode: c8903...fa7
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #12 Skrevet 18. oktober 2022 Bilen min er 2019 modell som er registrert første gang i 2018. Forrige bilen var 2011 modell registrert første gang i 2010. Det er vanlig at ny årsmodell slippes året før. at du kan klage på ting i fem år betyr ikke at du kan vente i fem år med å ta det opp. Det betyr at du kan klage på ting som dukker opp fortløpende innenfor den tidsfristen. Anonymkode: 010cb...758 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #13 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Bilen min er 2019 modell som er registrert første gang i 2018. Forrige bilen var 2011 modell registrert første gang i 2010. Det er vanlig at ny årsmodell slippes året før. at du kan klage på ting i fem år betyr ikke at du kan vente i fem år med å ta det opp. Det betyr at du kan klage på ting som dukker opp fortløpende innenfor den tidsfristen. Anonymkode: 010cb...758 Men dette er jo som jeg skriver helt vanlig, og er ikke en del av problemstillingen sånn sett. I Finn-annonsen (som jeg har skjermbilder av) sto det 2015-modell, og at den var førstegangsregistrert i september 2014, og derfor stusset jeg ikke i det, før det viste seg at den faktisk var registrert i januar 2014. I chassisnummeret er det 10. tegnet E, noe som fjerner all tvil og bekrefter at det er en 2014-modell. (https://www.tv2.no/broom/derfor-et-dette-lille-tallet-sa-utrolig-viktig/11734892/) Anonymkode: c8903...fa7
Reign Skrevet 18. oktober 2022 #14 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Kan godt være registreringsdatoen var en tastefeil ja, han slo meg som litt slurvete 😅 Men det er jo ikke en 2015-modell uansett hvordan man vrir og vender på det, så jeg skjønner ikke hvor han fikk det fra. Jo, det kan det være. Man bilmerker kaller modeller produsert høsten et år for året etterpå. Dette er helt vanlig. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #15 Skrevet 18. oktober 2022 Reign skrev (16 minutter siden): Jo, det kan det være. Man bilmerker kaller modeller produsert høsten et år for året etterpå. Dette er helt vanlig. Les det jeg har skrevet sånn tre ganger før i emnet, f.eks dette: AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Men dette er jo som jeg skriver helt vanlig, og er ikke en del av problemstillingen sånn sett. I Finn-annonsen (som jeg har skjermbilder av) sto det 2015-modell, og at den var førstegangsregistrert i september 2014, og derfor stusset jeg ikke i det, før det viste seg at den faktisk var registrert i januar 2014. I chassisnummeret er det 10. tegnet E, noe som fjerner all tvil og bekrefter at det er en 2014-modell. (https://www.tv2.no/broom/derfor-et-dette-lille-tallet-sa-utrolig-viktig/11734892/) Anonymkode: c8903...fa7 Anonymkode: c8903...fa7
Reign Skrevet 18. oktober 2022 #16 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Les det jeg har skrevet sånn tre ganger før i emnet, f.eks dette: Anonymkode: c8903...fa7 Du skriver også "uansett hvordan han vrir og vender på det". En bil registrert i september KUNNE vært en 2015 modell.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #17 Skrevet 18. oktober 2022 Reign skrev (Akkurat nå): Du skriver også "uansett hvordan han vrir og vender på det". En bil registrert i september KUNNE vært en 2015 modell. Men min er altså ikke det. Selvsagt snakker jeg ikke om alle biler... Anonymkode: c8903...fa7
Reign Skrevet 18. oktober 2022 #18 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men min er altså ikke det. Selvsagt snakker jeg ikke om alle biler... Anonymkode: c8903...fa7 Da kan du ikke skrive "uansett hvordan man vrir og vender på det" heller.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #19 Skrevet 18. oktober 2022 Reign skrev (16 minutter siden): Da kan du ikke skrive "uansett hvordan man vrir og vender på det" heller. Trodde det var underforstått at det gjaldt min bil, i et emne som omhandler nettopp min bil. Men nå er det i hvert fall oppklart Anonymkode: c8903...fa7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå