AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #1 Skrevet 17. oktober 2022 I utgangspunktet, ja. Jeg har sett at hunder angriper både mennesker og andre hunder. Vær bare klar på en ting. Tilnærmet alle hunder slipper når den andre har gitt seg. Skadene KAN være alvorlige. Som regel ikke. Det gjelder både mot mennesker og andre hunder. Noen hunder er dessverre avlet på å ikke stoppe på stadiet "motstanderen har gitt seg". Det er en egenskap som kommer til uttrykk både ved angrep mot mennesker og hunder. Hva synes du om dette? Anonymkode: 15bea...83b
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #2 Skrevet 18. oktober 2022 Spennende tema, men dette sensureres ihjel. Slik er disse folka. Alle motstemmer skal tystes. Folk misliker min hunderase óg, de synes den er stygg og aggressiv, men jeg rapporterer ikkr av den grunn. Jeg liker min hund, trenger ikke påtvinge alle andre samme mening. Anonymkode: 5396a...9b1 2
Christina82 Skrevet 20. oktober 2022 #3 Skrevet 20. oktober 2022 Ryddet for avsporing. Christina82, mod
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #4 Skrevet 24. oktober 2022 En ny tragisk hendelse i Sverige. I går kveld ble en kvinne drept av sin egen hund og en mann ble flydd med ambulansehelikopter til sykehus. Ingen andre detaljer kjent, men jeg blir svært overrasket hvis dette ikke er en hund med gener avlet på kamp. Nyhetsstudio - Kvinne død etter hundeangrep (dagbladet.no) Anonymkode: 15bea...83b
Troyamin Skrevet 24. oktober 2022 #5 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): En ny tragisk hendelse i Sverige. I går kveld ble en kvinne drept av sin egen hund og en mann ble flydd med ambulansehelikopter til sykehus. Ingen andre detaljer kjent, men jeg blir svært overrasket hvis dette ikke er en hund med gener avlet på kamp. Nyhetsstudio - Kvinne død etter hundeangrep (dagbladet.no) Anonymkode: 15bea...83b Det er en pitbull og en schæfer. Sist jeg sjekket, var det ikke kommet frem hvilken som drepte eieren.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #6 Skrevet 24. oktober 2022 Troyamin skrev (1 time siden): Det er en pitbull og en schæfer. Sist jeg sjekket, var det ikke kommet frem hvilken som drepte eieren. Det var amstaffen som drepte eieren. Anonymkode: aa706...7db
Troyamin Skrevet 24. oktober 2022 #7 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det var amstaffen som drepte eieren. Anonymkode: aa706...7db Ok. Ser nå at SVT har laget en oppfølgingsssak.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #8 Skrevet 24. oktober 2022 Ikke overraskende! Som jeg skrev. Sånne hunder er i "utgangspunktet" ikke mer farlige enn andre hunder. MEN når de først angriper er det med en voldsomhet og utholdenhet som mangler sidestykke. Heldigvis er både pitbull og amstaff forbudte i Norge. Samt blandinger med disse rasene. Anonymkode: 15bea...83b
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #9 Skrevet 24. oktober 2022 Vel, det er jo bare low-life's, oftest utrygge narkiser, som eier disse kampbikkjene, så det er vanskelig å avgjøre hva som er arv og hva som er miljø. Ikke det, jeg hadde aldri spilt russisk rulett med mine hunder eller unger i møte slike uansett eier. Anonymkode: 9f223...ce4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #10 Skrevet 24. oktober 2022 Det er helt for jævlig. og så totalt unødvendig at sånt hender. Det kommer frem at denne hunden bet barnebarnet ti eieren da hun var 2år, og at den har vist ustabil oppførsel ved flere anledninger sånn at den pleie å være lukket vekk ved besøk. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/den-dodade-kvinnans-dotter-radd-att-det-har-skulle-handa Jeg er ikke for rase forbud, for det blir bare brukt andre hunder hos de kriminelle som utnytter disse hundene. Nå kryr det jo av diverse Cane Corsoer, Boerboel og mixer av disse rundt om. 40-80kg hunder med ett stort vakt instinkt og skepsis til fremmede. Jeg ønsker samme type lov som Spania har innført. Loven pålegger munnkurv tvang for alle potensielt farlige hunder på offentlige steder. Loven forteller at alle hunder skal merkes med mikrochip. Eiere av potensielt farlige hunder må registrere seg hos kommunen. Man henvende seg til miljøkontoret (medio ambiente ) i kommunen (ayuntamiento) og vise fram følgende dokumenter: vaksinasjonsbok med mikrochipnummer og gyldig rabiesvaksinasjon, pluss de nevnte forsikrings papirene. Foruten det ovenfor nevnte, må eiere av farlige hunderaser kunne bevise at de ikke har noen kriminell bakgrunn. For ikke-residenter skjer det gjennom attester fra hjemlandet. Deretter må det foretas en spesiell test hos en psykolog. Som eier av en Staff mix selv, så hater jeg at disse rasene er blitt så populære. For det er ikke hunder for hvem som helst. Å det har de heller aldri vært ment å være. Anonymkode: a1dc4...d6f
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #11 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 24.10.2022 den 21.43): Det er helt for jævlig. og så totalt unødvendig at sånt hender. Det kommer frem at denne hunden bet barnebarnet ti eieren da hun var 2år, og at den har vist ustabil oppførsel ved flere anledninger sånn at den pleie å være lukket vekk ved besøk. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/den-dodade-kvinnans-dotter-radd-att-det-har-skulle-handa Jeg er ikke for rase forbud, for det blir bare brukt andre hunder hos de kriminelle som utnytter disse hundene. Nå kryr det jo av diverse Cane Corsoer, Boerboel og mixer av disse rundt om. 40-80kg hunder med ett stort vakt instinkt og skepsis til fremmede. Jeg ønsker samme type lov som Spania har innført. Loven pålegger munnkurv tvang for alle potensielt farlige hunder på offentlige steder. Loven forteller at alle hunder skal merkes med mikrochip. Eiere av potensielt farlige hunder må registrere seg hos kommunen. Man henvende seg til miljøkontoret (medio ambiente ) i kommunen (ayuntamiento) og vise fram følgende dokumenter: vaksinasjonsbok med mikrochipnummer og gyldig rabiesvaksinasjon, pluss de nevnte forsikrings papirene. Foruten det ovenfor nevnte, må eiere av farlige hunderaser kunne bevise at de ikke har noen kriminell bakgrunn. For ikke-residenter skjer det gjennom attester fra hjemlandet. Deretter må det foretas en spesiell test hos en psykolog. Som eier av en Staff mix selv, så hater jeg at disse rasene er blitt så populære. For det er ikke hunder for hvem som helst. Å det har de heller aldri vært ment å være. Anonymkode: a1dc4...d6f Se mine to uthevinger. Jeg kjenner ikke så godt til disse rasene du nevner, men har aldri forbundet de med lik kampadferd som en pitbull. Jeg forbinder de mer med raser som stopper når faren er avverget og motstanderen har gitt seg. Ad mixer så kryr det nå av blandinger i Oslo. Derfor frykter jeg at vi i Norge også kan oppleve angrep av hunder som ikke lar seg stoppe. Tror du din hund i en gitt situasjon kan klikke helt? Anonymkode: 15bea...83b
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #12 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Se mine to uthevinger. Jeg kjenner ikke så godt til disse rasene du nevner, men har aldri forbundet de med lik kampadferd som en pitbull. Jeg forbinder de mer med raser som stopper når faren er avverget og motstanderen har gitt seg. Ad mixer så kryr det nå av blandinger i Oslo. Derfor frykter jeg at vi i Norge også kan oppleve angrep av hunder som ikke lar seg stoppe. Tror du din hund i en gitt situasjon kan klikke helt? Anonymkode: 15bea...83b De har ikke samme kampadferd som pitbull type hunder, men de er veldig sterke og med en naturlig stor mistenksomhet mot fremmede, de er ofte veldig terrirorielle og er av rasene med de sterkeste vokter instinktene. Så det er hunder for spesielt intereserte og erfarne eiere. Her i Norge så selges disse renraset oftest av oppdrettere som er spesielt nøye på at de kommer til erfarene eiere og ikke i dårlige miljøer, men populæriteten har økt og da dukker det opp useriøse "oppdrettere", og det er ikke noe jeg liker. Dårlig avl på dårlige gener som havner i dårlige miljøer er alltid skummelt, og ekstra skummelt med disse egenskapene. Har sett flere situasjoner hvor det kunne gått ille fordi eier ikke har peiling. Så selv en Chihuahua bli drept av en sånn mix i en park i Oslo for 2-3år siden. Nei jeg tror ikke det. Om han hadde vist noe som helst tegn til aggresiv oppførsel. Så hadde han fått slippe. Han har gjentatte ganger vise seg å være typen som trekker seg unna bråk både med andre hunder og folk. Vi bor i Oslo, så har møtt mye rart på gata for å si det sånn. Alt fra løse hunder som ikke alltid er like greie, til rusa/fulle folk som skriker og er påtrengende. Men han har ikke, og skal heller aldri føle at han trenger å forsvare seg. Det er min jobb å passe på han, og at han er trygg. Han er heller ikke min beskyttelse, men jeg er hans. Hunde trenere på kursene vi går, og de veterinærene vi har vært hos, sier alltid at han har ett veldig bra temperament og godt lynne. Vi har på siste kurset hatt med en hund som er litt hissig på andre, og det er alltid vi som ender opp ved siden av eller forran de siden min ikke svare når den utagerer. Det har dempet utageringen fra den andre. Jeg er også veldig besvist mitt ansvar som eier, har satt meg godt inn i hundespråk og hundens signaler, han er ikke en hundepark hund da det er en del større hunder han synes er skumle, han løper ikke løs da jeg ikke tar sjansen med tanke på storvilt ( han viser for stor intresse der),Vi går på kurs, og han trenes hele tiden i lydighet og får brukt seg nok fysisk. Jeg er ekstra på når vi er med barn. Han elsker unger, men barn er uforutsigbare og han kan være klønet, så det er klare regler i lek med barn. Han har klare og tydelige rammer og regler, men er aldri hard med han. Min er også mix med Labrador (25%) Jeg anbefaler heller aldri Staffe og Bulle hunder til noen, men forteller heller alle de negative sidene med denne typen hunder. At vi kan få sånne situasjoner i Norge håper jeg virkelig ikke, men man kan ikke si at det aldri vil hende. Vi har ett helt annet type hundehold enn en del andre land, så sjansene er mye mindre i hvertfall. Anonymkode: a1dc4...d6f 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #13 Skrevet 26. oktober 2022 Jeg har blitt angrepet og bitt to ganger av schæfer. Første gang når jeg var barn. 30 år siden.. Den gikk løs. Jeg fikk overflaterisp og blåmerker. Eier fornektet det hele og sa at jeg løy. Og andre gang i forfjor. Hunden gikk i bånd. Jeg og eier snakket. Og ut av det blå så hoppet den opp og gikk etter strupen min. Jeg rakk å trekke overkropp bakover, og båndet strammet. Den bet meg i puppen og deretter låret. Eier spurte: gikk det hull? Og irettesatte knapt nok bikkja. Det ble ikke hull, jeg hadde mye klær på, og den hadde nedslitte tenner. Men jeg var blå og lilla i flere uker. Eier unnlot også å fortelle det til sin kone. Og når jeg oppsøkte dem og konfrontere dem to dager etterpå, trakk ned buksa og viste dem hvordan jeg så ut, så fikk kona sjokk. Hun var alene med dyret på dagtid, og de hadde små barn i nabohuset. Denne ble avlivet, og det ble oppdaget i den forbindelse at den hadde kreft. Jeg trengte terapi, og holder avstand til fremmede hunder. Selv de i bånd. Jeg kjenner en godhund som har hjulpet meg mye mot angsten, men.. Vær forsiktig og skeptisk. Tren bikkja, ha kustus, og ta ansvar, kjære hundeeiere🙂 Anonymkode: 78cac...680 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #14 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 26.10.2022 den 22.15): De har ikke samme kampadferd som pitbull type hunder, men de er veldig sterke og med en naturlig stor mistenksomhet mot fremmede, de er ofte veldig terrirorielle og er av rasene med de sterkeste vokter instinktene. Så det er hunder for spesielt intereserte og erfarne eiere. Her i Norge så selges disse renraset oftest av oppdrettere som er spesielt nøye på at de kommer til erfarene eiere og ikke i dårlige miljøer, men populæriteten har økt og da dukker det opp useriøse "oppdrettere", og det er ikke noe jeg liker. Dårlig avl på dårlige gener som havner i dårlige miljøer er alltid skummelt, og ekstra skummelt med disse egenskapene. Har sett flere situasjoner hvor det kunne gått ille fordi eier ikke har peiling. Så selv en Chihuahua bli drept av en sånn mix i en park i Oslo for 2-3år siden. Nei jeg tror ikke det. Om han hadde vist noe som helst tegn til aggresiv oppførsel. Så hadde han fått slippe. Han har gjentatte ganger vise seg å være typen som trekker seg unna bråk både med andre hunder og folk. Vi bor i Oslo, så har møtt mye rart på gata for å si det sånn. Alt fra løse hunder som ikke alltid er like greie, til rusa/fulle folk som skriker og er påtrengende. Men han har ikke, og skal heller aldri føle at han trenger å forsvare seg. Det er min jobb å passe på han, og at han er trygg. Han er heller ikke min beskyttelse, men jeg er hans. Hunde trenere på kursene vi går, og de veterinærene vi har vært hos, sier alltid at han har ett veldig bra temperament og godt lynne. Vi har på siste kurset hatt med en hund som er litt hissig på andre, og det er alltid vi som ender opp ved siden av eller forran de siden min ikke svare når den utagerer. Det har dempet utageringen fra den andre. Jeg er også veldig besvist mitt ansvar som eier, har satt meg godt inn i hundespråk og hundens signaler, han er ikke en hundepark hund da det er en del større hunder han synes er skumle, han løper ikke løs da jeg ikke tar sjansen med tanke på storvilt ( han viser for stor intresse der),Vi går på kurs, og han trenes hele tiden i lydighet og får brukt seg nok fysisk. Jeg er ekstra på når vi er med barn. Han elsker unger, men barn er uforutsigbare og han kan være klønet, så det er klare regler i lek med barn. Han har klare og tydelige rammer og regler, men er aldri hard med han. Min er også mix med Labrador (25%) Jeg anbefaler heller aldri Staffe og Bulle hunder til noen, men forteller heller alle de negative sidene med denne typen hunder. At vi kan få sånne situasjoner i Norge håper jeg virkelig ikke, men man kan ikke si at det aldri vil hende. Vi har ett helt annet type hundehold enn en del andre land, så sjansene er mye mindre i hvertfall. Anonymkode: a1dc4...d6f Høres ut som du har en fin hund og er en ansvarlig eier som er fullt klar over de genene som i en gitt situasjon kan overta. Problemet er at det finnes tilsvarende hundehold der hunden har klikket. Jeg mener ikke bitt, for det kan alle hunder gjøre. Jeg mener å gå inne i en helt låst kampadferd. Noe som kommer helt overraskende på eier. Anonymkode: 15bea...83b 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #15 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 26.10.2022 den 22.37): Jeg har blitt angrepet og bitt to ganger av schæfer. Første gang når jeg var barn. 30 år siden.. Den gikk løs. Jeg fikk overflaterisp og blåmerker. Eier fornektet det hele og sa at jeg løy. Og andre gang i forfjor. Hunden gikk i bånd. Jeg og eier snakket. Og ut av det blå så hoppet den opp og gikk etter strupen min. Jeg rakk å trekke overkropp bakover, og båndet strammet. Den bet meg i puppen og deretter låret. Eier spurte: gikk det hull? Og irettesatte knapt nok bikkja. Det ble ikke hull, jeg hadde mye klær på, og den hadde nedslitte tenner. Men jeg var blå og lilla i flere uker. Eier unnlot også å fortelle det til sin kone. Og når jeg oppsøkte dem og konfrontere dem to dager etterpå, trakk ned buksa og viste dem hvordan jeg så ut, så fikk kona sjokk. Hun var alene med dyret på dagtid, og de hadde små barn i nabohuset. Denne ble avlivet, og det ble oppdaget i den forbindelse at den hadde kreft. Jeg trengte terapi, og holder avstand til fremmede hunder. Selv de i bånd. Jeg kjenner en godhund som har hjulpet meg mye mot angsten, men.. Vær forsiktig og skeptisk. Tren bikkja, ha kustus, og ta ansvar, kjære hundeeiere🙂 Anonymkode: 78cac...680 Jeg er TS. Aggresjon fra hund kan sette dype spor i mange. Sånn har det ikke vært for meg. Ble første bitt som syvåring da jeg ville hilse på en Dalmatiner utenfor en butikk. Ser arret enda. Videre av en Schäfer da jeg var tolv, osv. Var fem ganger på legevakten før jeg var seksten. Første gang jeg fikk en alvorlig reaksjon var etter opplevelsen med en pitbull som helt uten forvarsel angrep min egen hund. Jeg skal ikke utbrodere opplevelsen, men den volden som skulle til for å stoppe hunden ville drept et menneske. Da er vi inne på tema i tråden. Og siden Shäfer er nevnt. De er i en helt annen divisjon enn de hundene vi snakker om. Anonymkode: 15bea...83b
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #16 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Høres ut som du har en fin hund og er en ansvarlig eier som er fullt klar over de genene som i en gitt situasjon kan overta. Problemet er at det finnes tilsvarende hundehold der hunden har klikket. Jeg mener ikke bitt, for det kan alle hunder gjøre. Jeg mener å gå inne i en helt låst kampadferd. Noe som kommer helt overraskende på eier. Anonymkode: 15bea...83b De sakene jeg har lest hvor hunder ser ut til å ha klikket ut av det blå, har vært shelter hunder man desverre ikke vet bakgrunnen til, eller kjøkken oppdrett. Jeg hadde aldri tatt inn denne typen hund, eller andre sterke raser i mitt hjem uten å få den mental testet først. Ei jeg kjenner har drevet oppdrett av Amstaff i Sverige i over 15år, og aldri hatt en eneste hund som har bitt noen. Hun mentaltester alle hundene hun bruker i avl, akkurat som hun tester for HD. For henne er det en selvfølge. I Norge er det jo krav om mental testing på Rottweilere som skal avles på, og få valper registrert i NKK. Noe det burde være for flere raser. Man skal huske på at pitbullen fra starten av hadde en veldig bite aversjon mot mot mennesker, fordi man skulle kunne gå inn å bryte opp hundekamper uten å selv bli bitt. Men dette ødela egoistiske jævler på 80-tallet, da de fant ut at de skulle lage mannevonde hunder for beskyttelse. Kan også legge til at spesielt Amerikanere synes det er helt greit å selv lære hundene sine å beskytte familien, men uten å ha kunnskap om dette. Så ender det opp med at hunden ser på nabo barnet som en trussel da det kommer inn hos de. Å tragedien er ett faktum. Ta også en titt på XL Bully hundene som er kommet nå. De skal være størst mulig, og se skummlest mulig ut 😡 Vi kommer desverre ingen sted før vi får slutt på dårlige "oppdrettere" og idiotiske eiere. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er TS. Aggresjon fra hund kan sette dype spor i mange. Sånn har det ikke vært for meg. Ble første bitt som syvåring da jeg ville hilse på en Dalmatiner utenfor en butikk. Ser arret enda. Videre av en Schäfer da jeg var tolv, osv. Var fem ganger på legevakten før jeg var seksten. Første gang jeg fikk en alvorlig reaksjon var etter opplevelsen med en pitbull som helt uten forvarsel angrep min egen hund. Jeg skal ikke utbrodere opplevelsen, men den volden som skulle til for å stoppe hunden ville drept et menneske. Da er vi inne på tema i tråden. Og siden Shäfer er nevnt. De er i en helt annen divisjon enn de hundene vi snakker om. Anonymkode: 15bea...83b Hvordan har du klart å bli bitt 5 ganger før du er 16år? Selv har jeg kun fått ett lite sår en gang, men det var fordi jeg måtte bryte løs ett bein som hadde satt seg fast på tvers i munnen på en Golden. Hund med panikk fordi den ikke fikk det løs. Anonymkode: a1dc4...d6f 1
Troyamin Skrevet 29. oktober 2022 #17 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ei jeg kjenner har drevet oppdrett av Amstaff i Sverige i over 15år, og aldri hatt en eneste hund som har bitt noen. Hun mentaltester alle hundene hun bruker i avl, akkurat som hun tester for HD. For henne er det en selvfølge. I Norge er det jo krav om mental testing på Rottweilere som skal avles på, og få valper registrert i NKK. Noe det burde være for flere raser. Anonymkode: a1dc4...d6f Dette!⬆️ Gode hunder kommer fra oppdrettere som er genuint opptatt av å bevare rasen sin, samtidig som det mentale er i fokus. Mentaltesting burde forøvrig være et minimumskrav for å avle, uansett rase. Og at mentalstatusen blir liggende åpen (usikker på om det gjør det nå) på nkk sine sider, slik det gjør i skk. Det nytter ikke å bare si at det er kjent mentalstatus på foreldredyrene som benyttes. Og så drar jeg den så langt at jeg mener det ikke bør avles på hunder som ikke takler "skuddet" under mh... 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #18 Skrevet 29. oktober 2022 Glemmer aldri da jeg var på tur med hunden min, en Jack Russell. Plutselig kommer det to hunder av rasen amstaff løpende mot oss med to eiere løpende etter. De ropte og skrek, men hundene stoppet ikke. Jeg løftet min hund opp, forberedt på en kamp på liv og død. Heldigvis klarte eierne å stoppe disse hundene da da var bare noen meter unna. Jeg var livredd og forbanna. Anonymkode: 3a988...e2a 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #19 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Glemmer aldri da jeg var på tur med hunden min, en Jack Russell. Plutselig kommer det to hunder av rasen amstaff løpende mot oss med to eiere løpende etter. De ropte og skrek, men hundene stoppet ikke. Jeg løftet min hund opp, forberedt på en kamp på liv og død. Heldigvis klarte eierne å stoppe disse hundene da da var bare noen meter unna. Jeg var livredd og forbanna. Anonymkode: 3a988...e2a Løse hunder man føler at ikke er under kontroll er ikke gøy uansett kan jeg fortelle deg. Heller ikke før meg med Staff. Er en mnd tid siden jeg møtte, ikke mindre enn 6 løse hunder som kom i full fart mot oss da vi tok siste lufteturen på kvelden. Det var 5 Storpuddler og 1 Dobermann som ble luftet på en gress slette av eierne. Den ene Storpuddelen og Dobermannen snærret med tennenen på tørk, og gjorde flere utfall mot oss. Min gjorde ikke noe, og forholdt seg rolig til vi kunne gå videre, da eierne av de andre endelig fikk ropt inn sine etter over 5min. Vi har forresten en Jack Russel på kurset nå, og det er den jeg holder størst avstand til. For den er ikke særlig sjarmerende mot andre hanner. Det er terrier med stor T. Anonymkode: a1dc4...d6f
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #20 Skrevet 29. oktober 2022 Hvorfor avle en hund opp til kamp i utgangspunktet?? Anonymkode: 0ff9a...a0f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå