Gå til innhold

Første time med utredning av adhd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er godt voksen og skal i min første time hos psykiater for utredning av adhd. Hun kaller det en ‘kartleggingssamtale’.

Hva kan jeg vente meg på denne timen? Er det noe jeg bør forberede meg på? Hvilke spørsmål vil jeg få?

Er så redd for å få jernteppe. Har så mye jeg vil fortelle og er redd jeg ikke klarer å formulere meg tydelig nok.

Er så redd for å miste muligheten til videre utredning.

Råd og erfaringer ønskes🌸

Anonymkode: db3f6...830

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørsmål om livet ditt fra du var barn til nå.  Forklare hva du slet med som barn og hva du sliter med nå og hvordan det påvirker hverdagen din. 
Skriv gjerne ned ting og ta med på timen. 
Det er vanskelig å få dekket utredning hvis du fungerer fint i hverdagen. 

Anonymkode: 2b47f...833

• Liker 1
Skrevet

Hei! 

Det skjedde med meg. Var stressa og huska nesten ingenting av det jeg sliter med. Sett deg ned og lag en liste med alle symptomene og vanskene dine. Så kan du ty til den om du står fast. Husk på å få med ting du slet med som barn også. 

Skjemaet som brukes i utredningen kalles DIVA. Det kan du finne på nett på engelsk i alle fall. Kan være greit for å "komme på" hva du sliter med. Høres rart ut, men det kan være sånn når man blir diagnostisert som voksen. Man har lært seg å leve med ting og tenker at alle har det sånn. Jeg fikk noen aha opplevelser av å gå gjennom skjemaet, og husket plutselig mer av hvordan jeg egentlig hadde det som liten. Ting jeg har normalisert på en måte, som faktisk er symptomer. 

Lykke til!

Anonymkode: bc2d2...d29

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spørsmål om livet ditt fra du var barn til nå.  Forklare hva du slet med som barn og hva du sliter med nå og hvordan det påvirker hverdagen din. 
Skriv gjerne ned ting og ta med på timen. 
Det er vanskelig å få dekket utredning hvis du fungerer fint i hverdagen. 

Anonymkode: 2b47f...833

Så du får spørsmål om barndommen allerede på kartleggingstimen?? Huff det var jeg ikke forberedt på. Har skriver mye bare ikke om det. Men satser på jeg klarer å fortelle litt likevel.

Har en del funksjonsnedsettelse i hverdagen ja, både på jobb og privat.

Anonymkode: db3f6...830

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...