Gå til innhold

Var det slemt å la hunden gå gjennom dette

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en stor hund på 35 kilo. Nylig blitt ca 80% blind og har en liten prolaps i ryggen. Han ble brått alvorlig dårlig og ble lagt inn på dyrehospital. 11,5 år gammel. Ellers en glad og fornøyd hund. 

De sa til meg at det så veldig dårlig ut. Høy puls, høy crp og feber uten å vite hva som var galt. Han var også mentalt ikke til stedet. Klarte ikke gå, måtte bæres. Dyrlegen virket litt negativ til videre undersøkelser pga høy alder og blindhet, men jeg ba de gjøre flere undersøkelser. 

Fant ut at han hadde en byll i magen som hadde revna og fylt buken med puss og bakterier. Han fikk blodforgiftning og de sa at han måtte hasteopereres for å ha sjans til å overleve. Kunne ikke si noe om prognose. Kostnad ble 60 000. 

Jeg valgte å la de operere han og alt gikk veldig fint fikk jeg beskjed om. Men er det slemt av meg å la han gå gjennom så mye? Han har aldri vært syk før han i august måtte ta røntgen pga halthet. Deretter mr siden han brått mistet synet. Og nå enda en narkose for å prøve å redde han. Fikk også beskjed om at dette kan skje igjen, men da har jeg nok ikke råd tror jeg.. eller samvittighet? 

Anonymkode: be9d7...f45

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slemt og slemt ...  Jeg synes absolutt du skal la din hund slippe flere behandlinger. Det gjorde vondt å lese det du skrev. Min forrige hund gikk også gjennom mye på sine gamle dager. I ettertid ser jeg at han burde fått slippe og jeg har veldig dårlig samvittighet, Det er lett å være etterpåklok, men jeg har også lært at man skal respektere alder og helse hos hunden. Min nåværende hund skal slippe seigpining om den blir syk på sine eldre dager. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

11,5 er en høy alder for en hund av den størrelsen. Naturen sier at tiden snart er moden for å vandre til de evige jaktmarker. At du bruker så mye penger på å forlenge dette kanskje et år til er hinsides all fornuft. Det er ingen ung hund som vil få gode år, men en gammel hund med de vondter en slik alder medfører i tillegg til de større helseproblemene han har fått. 

Sett det i perspektiv: du er 90 år og skrøpelig, nylig mistet 80%syn, prolaps, sikkert vonde ledd og andre skavanker og så en mageoperasjon..  det hadde ikke jeg villet om det var meg. 

Anonymkode: b1a4d...55d

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg vil ikke si at det var dårlig gjort av deg. Du tok et valg. Jeg vet ikke selv hva jeg ville gjort om jeg sto der og måtte ta et valg sånn øyeblikkelig uten mulighet til å virkelig tenke meg om.

Om han blir syk igjen eller viser tegn til smerte, så synes jeg du bør la ham gå.

Ikke gå rundt med dårlig samvittighet. Noen ganger, når man står midt i det, så er det umulig å vite hva man bør gjøre og ikke. Det er enkelt å være etterpåklok. Kanskje lever hunden godt i noen år til, kanskje han blir syk igjen om en måned. Uansett hva som skjer, gi han flotte dager nå, og viser han tegn til smerte eller blir syk igjen, så lar du han få slippe

Anonymkode: 66d8a...4fb

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

dette aller beste tror jeg ville vært å la hunden få slippe mer problemer... 

som dyreeier er man rett og slett nødt til å tenke på hva som er aller best for dyret, ikke for seg selv.

Anonymkode: 73cd6...b16

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi måtte la vår slippe i forrige uke. Liknende historie med operasjoner og undersøkelser på slutten av livet. Han ble bare 8,5 stakkars, men prognosene var så dårlige at dyrlegen var tydelig på at vi ikke burde dra han igjennom mer. 

Jeg tenker at gjort er gjort, men merker du det minste tegn til at hunden ikke har det bra, så gå til dyrlege for vurdering av livskvalitet. Vi lot det gå altfor langt med tydelig adferd på at han ikke hadde det bra. Det er vondt å tenke på i ettertid at vi kunne spart han for mye lidelse.

Anonymkode: ad825...d3e

• Hjerte 1
Skrevet

Han er jo en ellers livsglad hund som er veldig glad i å være ute og viser glede. Og da dyrlegen ringte hadde vi ikke lang tid på å bestemme oss. Syns åpning av buk og skylling av bakterier ikke hørtes såå drastisk ut, men var jo en påkjenning da han tåler narkose dårlig og dette er andre gangen på 1 måned han må gjennom narkose. 

Tenker nå etterpå at han ligger på sykehuset alene med dren at kanskje han skulle få slippe.. vet ikke.. om jeg hadde sagt stopp der hadde jeg kanskje angret på at jeg ikke gjorde mer. 

Det her er i tillegg en hund som ikke sier ifra om smerte. Han hadde jo masse i buken sin på lørdag og var urolig hele natta, ville ikke legge seg, men trodde han var dårlig i magen siden han også hadde diaré. 

Jeg spurte dyrlegen før operasjonen om det var feil av meg å la han gå gjennom det, men fikk ikke noe svar egentlig. Er veldig vanskelig det her. De trodde jo først det var kreft i magen hans og da ville jeg nok latt han slippe da prognosene hadde vært så dårlige.. 

Skrevet

Det blir for dumt å først betale i dyre dommer, og deretter ha dårlig samvittighet 🙂Bestem deg i det minste for å stå i det!

De aller fleste, hadde ikke gått videre grunnet dårlig økonomi, og det er også kilde til mye dårlig samvittighet. 

Alle valg, kommer med en konsekvens. Det ville sikkert føltes like naturstridig og ikke kjempe. 

En god veterinær, ville uansett satt foten ned, om det var uforsvarlig.  

Anonymkode: 02cbe...45d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det blir for dumt å først betale i dyre dommer, og deretter ha dårlig samvittighet 🙂Bestem deg i det minste for å stå i det!

De aller fleste, hadde ikke gått videre grunnet dårlig økonomi, og det er også kilde til mye dårlig samvittighet. 

Alle valg, kommer med en konsekvens. Det ville sikkert føltes like naturstridig og ikke kjempe. 

En god veterinær, ville uansett satt foten ned, om det var uforsvarlig.  

Anonymkode: 02cbe...45d

Ja vet. Jeg tror jeg ville betvilt valget uansett egentlig. Håper jo nå at han klarer seg og får et fint liv, selvom det kanskje ikke er så lenge igjen.. er jo dessverre negativt innstilt av natur og er redd han ikke kommer seg fra dette. Da har jeg jo egentlig bare forlenget smertene / frykten hans 

Skrevet

Personlig mener jeg hunden hadde hatt det bedre uten operasjonen. 11.5 år på en stor hund er jo endel og med tanke på synet gikk det jo ganske rett nedover

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mister troen på veterinærer. Det blir direkte spekulativt å gi råd om at operasjon er en opsjon i dette tilfellet.

Anonymkode: 30aa5...844

• Liker 2
Skrevet

Vi ble rådet til å operere vår 12 år gamle hund da hun hadde noe som satt fast i tarmen. Vi hadde egentlig bestemt oss på forhånd om at vi skulle la henne slippe hvis det var noe som måtte opereres, men da vi sto der var det umulig å ta den avgjørelsen.

De første to ukene etter så angret jeg veldig siden hun hadde store smerter, men nå er hun som før igjen. Men jeg lar henne ikke gå gjennom noe lignende igjen. 

Anonymkode: d333d...d88

• Hjerte 1
Skrevet

Ikke bruk tiden din på dårlig samvittighet. Nå er det gjort og du kan passe på å ha gode dager fremover sammen❤️

Anonymkode: 5f304...eb0

Skrevet

Dyrlegene mente det var riktig å gi han en sjanse og la han gå gjennom den operasjonen. De sa at om det kun hadde vært en operasjon for å gi han noen uker/måneder ekstra ville de ikke anbefalt meg det. Men at om alt gikk bra så hadde det visst gode prognoser. 

Fikk han hjem idag 💜 drenet hans ble tatt ut idag og crp har gått ned fra 200 til 80 og feber er borte. Så nå håper jeg ting går riktig vei 

• Hjerte 1
Skrevet

Hadde samme tanker da jeg måtte nylig gjennom operasjon med min 13 år gamle hund. Det er nå 2 måneder siden, og jeg er glad jeg gjorde det! Hunden har kommet seg på bena igjen og er like glad og kvikk som før 😊 

Men har tenkt mye på det i det siste, og det jeg har kommet frem til, er at om hunden fortsatt er frisk og rask (etter alderen) til etter nyttår, så var det verdt det uten tvil. Men blir det hyppigere operasjoner, typ hvert halvår, så vil jeg la hunden slippe

Anonymkode: 53f61...af5

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hadde samme tanker da jeg måtte nylig gjennom operasjon med min 13 år gamle hund. Det er nå 2 måneder siden, og jeg er glad jeg gjorde det! Hunden har kommet seg på bena igjen og er like glad og kvikk som før 😊 

Men har tenkt mye på det i det siste, og det jeg har kommet frem til, er at om hunden fortsatt er frisk og rask (etter alderen) til etter nyttår, så var det verdt det uten tvil. Men blir det hyppigere operasjoner, typ hvert halvår, så vil jeg la hunden slippe

Anonymkode: 53f61...af5

Enig. Om en gammel hund har vært frisk og rask frem til et punkt hvor den plutselig trengte operasjon for noe, så er det nok verdt det. Jeg ville ikke tenkt at det var greit om den gamle hunden hadde hatt plager i lengre tid, og operasjonen var prikken over i'en i en lang rekke av plager. Da er det nok bedre å avlive.

I ditt og ts sitt tilfelle, virker det som om hunden var frisk og rask frem til plutselig sykdom. Da blir det noe annet. 

Anonymkode: 66d8a...4fb

Skrevet

Jeg måtte la min slippe etter 9,5 år sammen. Ingen sykdom tidligere. Etter 7 mnd med beordret ro, flere røntgen, ct og MR, kortisonkur og smertestillende fikk vi klar beskjed om at siden de ikke fant årsaken(flere forskjellige dyrleger og dyresykehus), kunne de ikke behandle videre heller.

Tiltross for dette sitter jeg enda igjen med en liten følelse av at vi kunne gjort mer, og kanskje utfallet ville vært annerledes.

Fornuften vet at vi strakk det så langt vi kunne og burde, men hjertet mitt vil alltid lure på om vi kunne gjort mer for vår pelskledte engel. 

Det er følelser som vil komme uansett, tror jeg. Det er ikke lett og jeg ønsker deg lykke til. 

De riktige valgene kan være tyngst å ta.

Anonymkode: be973...43a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...