AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #1 Skrevet 17. oktober 2022 Heisann. Vil gjerne høre erfaringer, og om noen har opplevd dette. Jeg var så heldig å bli gravid på første forsøk, i august. Det kom litt overraskende på, men selvfølgelig helt fantastisk. I uke 8+3 mistet jeg dessverre fosteret i en spontanabort. Gikk til legen dagen etter, og fikk en henvisning til gynekolog på det lokale sykehuset. Livmor var tom, men alt står bra til med meg. Jeg tok en graviditetstest en uke etterpå, bare for å se, og den var positiv. Synes det var litt rart, men etter å undersøkt litt finner jeg jo ut av at man tester positivt på graviditetstester opp til en måned etter spontanabort. Jeg spurte gynekologen om når jeg kunne prøve igjen, og hun sa det var bare å kjøre på i neste syklus. Enda en uke etter, altså 2 uker etter spontanaborten kjente jeg på kroppen noe som føltes som eggløsning. Tok en eggløsningstest, og den var positiv! Det var jo litt gøy, så jeg fikk mannen med til sengs. Skal teste meg igjen på torsdag, men er redd testen skal vise positivt - uansett. Siden det er 4 uker siden spontanabort, men 2 uker siden eggløsning. Tror dere den vil vise positivt uansett om jeg er gravid igjen, eller ikke? Noen med erfaring rundt dette? 🙂 Anonymkode: a5a99...642
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #2 Skrevet 17. oktober 2022 Du får ikke eggløsning med hcg Anonymkode: 6276f...91a
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #3 Skrevet 18. oktober 2022 Først, så leit å høre at du mistet! ❤ Dessverre er det ikke sikkert du har hatt eggløsning selv om testen var positiv, siden eggløsningstester også kan slå ut på hcg (som ligner lh-hormonet de egentlig skal måle). Derfor er det best å først teste at hcg er ute av kroppen, før man begynner å lete etter eggløsning igjen (som kan være vanskelig å spå etter en SA). Om du tar en graviditetstest 4 uker etter SA og den blir positiv kan du ikke vite om du er gravid igjen eller om det er hcg som henger igjen (men i første tilfellet vil den bli sterkere om noen dager siden hcg da øker). Om den blir negativ så vet du i alle fall at hcg etter forrige svangerskap er ute av kroppen og du kan f.eks begynne å teste etter eggløsning om du vil! Lykke til! Anonymkode: 69de7...fbb
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #4 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg ble gravid rett etter en spontanabort i fjor, men jeg hadde negative gtester ganske kort tid etter aborten, slik at syklusmessig så var det som en mensen. Jeg var dog kortere på vei enn deg og hadde nok derfor lavere hcg. Den graviditeten viste seg dessverre å være en blæremola og etter utskraping tok det nærmere 8 uker før hcg var normalt igjen. Så, det varierer jo veldig hvor lang tid hcg er i kroppen. Dersom du ikke er helt sikker på at hcg er ute så kan det gi falske forhåpninger. Ville kanskje i så fall tatt kontrollmålinger med et par dagers mellomrom hos legen. Anonymkode: 3ec1c...3a8
Siri007 Skrevet 18. oktober 2022 #5 Skrevet 18. oktober 2022 (endret) Takk for svar. Da hadde jeg nok ikke eggløsning for 2 uker siden, selvom eggløsningstesten var positiv. Gyn sa at det var mange som fikk eggløsning mellom SA og mens, og at noen anbefaler å vente med neste forsøk, til neste syklus. Jeg får bare smøre meg med tålmodighet. Hadde likevel vært gøy å høre om det var noen her inne som har opplevd å bli gravid, bare få uker etter SA? Det er jo teknisk mulig? 🙃 Endret 18. oktober 2022 av Siri007 Glemte noen detaljer
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #6 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg ble gravid måneden etter SA. Altså rett etterpå! Resultatet blir straks 15 år ❤️ Anonymkode: b8b58...bf9 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #7 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg har blitt gravid to uker etter SA tre ganger, sjekket ikke hcg. Anonymkode: 91e98...a4a 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #8 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg hadde SA i august, og er preggers igjen nå. En «syklus» i mellom da. Anonymkode: 9962a...b21
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #9 Skrevet 18. oktober 2022 Det er høyere sjans for graviditet like etter spontanabort. Husker ikke helt forklaringen fra fertilitetslegene, men noe med at hcgen som er i kroppen bedrer muligheten for at egg fester seg. Forøvrig vil hcg også gi falskt positive eggløsningstester, så umulig å si om du faktisk hadde eggløsning selv om testen var positiv. Det er mulig at hcg fra graviditet som var kommet til over åtte uker henger igjen fremdeles, men mest sannsynlig vil en positiv graviditetstest være fordi du er gravid. Anonymkode: 01ac1...f77
Siri007 Skrevet 19. oktober 2022 #10 Skrevet 19. oktober 2022 Tusen takk for svar! Jeg tok graviditetstest i dag, og jada, den er positiv. Jeg er forberedt på at det kanskje ikke er realiteten, så tar en tur til fastlegen til uken for målinger. Jeg har også hørt at kroppen er veldig «mottakelig» rett etter SA, så det kan jo hende. Hvis ikke får vi prøve igjen neste mnd. Takk for alle gode svar 😊
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #11 Skrevet 19. oktober 2022 Krysser fingrene for graviditet! Lykke til Anonymkode: 91e98...a4a
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #12 Skrevet 27. juni 2023 Hvordan gikk det her? Var du gravid igjen?🤞🏻 Anonymkode: 3a183...ffb
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #13 Skrevet 28. juni 2023 On 10/18/2022 at 7:49 AM, AnonymBruker said: Først, så leit å høre at du mistet! ❤ Dessverre er det ikke sikkert du har hatt eggløsning selv om testen var positiv, siden eggløsningstester også kan slå ut på hcg (som ligner lh-hormonet de egentlig skal måle). Derfor er det best å først teste at hcg er ute av kroppen, før man begynner å lete etter eggløsning igjen (som kan være vanskelig å spå etter en SA). Om du tar en graviditetstest 4 uker etter SA og den blir positiv kan du ikke vite om du er gravid igjen eller om det er hcg som henger igjen (men i første tilfellet vil den bli sterkere om noen dager siden hcg da øker). Om den blir negativ så vet du i alle fall at hcg etter forrige svangerskap er ute av kroppen og du kan f.eks begynne å teste etter eggløsning om du vil! Lykke til! Anonymkode: 69de7...fbb Jeg ble gravid igjen rett etter SA og er nå straks 30 uker på vei. Jeg mistet 24.november og ble gravid igjen ca. 1 mnd etterpå rundt 20-24 desember. Jeg tok ingen graviditetstest etter SA ej heller eggløsningstest. Vi bare prøvde og den satt! Anonymkode: 645bb...f8a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå