Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig? Jeg er rimelig lei og har i tidligere år sagt at jeg ikke skal ha noe. Orker ikke evinnelig mas om hvor slitsomt og vanskelig det er å kjøpe julegaver. Men barnebarn bør man da vel kjøpe til? Jeg pleier å kjøpe det inn selv på vegne av besteforeldre. Dette med gaver har vært mast om lenge før barnebarna kom. Er ikke hyggelig å få gave fra noen hvis man samtidig får høre alt om hvor utrolig slitsomt å skaffe gaven. Vanlig?

Anonymkode: c12c6...fe3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke opplevd det fra besteforeldre, men mannen klager alltid over at jeg er så vanskelig å finne gave til. Så jeg har begynt å kjøpe gaven min selv. 😛 (Han er god til mye annet, så det går bra. ;) )

Den ene bestemoren pleier å be om hjelp da, men hun bestemmer selv hva hun vil kjøpe, og klager ikke. Vil bare ha hjelp til å få tak i det siden hun ikke kommer seg i butikker pga helsa og ikke helt forstår seg på netthandel. 😛

Anonymkode: cce02...8db

• Hjerte 1
Skrevet

Ikke veldig vanlig håper jeg, men det er jo mange rare familiemedlemmer der ute. Jeg tror gjerne at mange føler på det slikt som de, men at de har såpass fungerende sosiale antenner at de ikke sier det høyt til de det angår.

Anonymkode: 6d01c...aab

• Liker 1
Skrevet

Det er nok ikke uvanlig. 

Her er det også slike tendenser. Det eeeeeeer jo så vanskelig, uff og oi... og i fjor endte det med at vi kjøpte inn til ungene, pakket inn, klesset til gavelapp med "fra mormor og morfar" på.. Utrolig irriterende, synes jeg. Hvor jævla vanskelig er det for to pensjonister med allverdens tid og god råd, når de i tillegg får en ønskeliste (som de selv har mast om å få!!) med BILDE av varene til og med, OG tips om hvilke butikker som har dem..??

Men så ringer de da i tillegg alltid når de handler gave til MEG, "Nå er vi i sånn og sånn butikk, vil du ha den elle rden fargen, sånn størrelse, hvordan hvilken hva".. Så da kunne jeg like gjerne bare kjøpt den selv.. 

Fatter ikke at det skal være så vanskelig, selv vi som er småbarnsforeldre i tidsklemma klarer da helt fint å bestille gaver på nettet om det kniper på. 

Anonymkode: a047e...3d6

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet

Mistenker disse besteforeldrene er møkk lei av julehandling hvert år:P Men får være måte på klaging for å kjøpe til barnebarn i alle fall, så kan man hoppe over de voksne. Så jeg hadde nok bare kjøpt en gave og smekka på lappe fra besteforeldrene som andre sier her.

Anonymkode: f8c70...604

Skrevet

Mine barn er 3 gutter i tenårene. De er helt umulig å kjøpe gave til, fordi de ønsker seg ingenting….. Klær bryr de seg nada om. Vi sliter selv. I min oppvekst var det det samme, og endte som regel med at besteforeldrene gav penger til mine foreldre siden «de visste bedre hva vi trengte». Sånn har vi hatt det her også, både fra mine besteforeldre, mine foreldre og svigers. De vet ikke hva de skal kjøpe, og ønsker ikke å kjøpe noe tull bare for å ha gave! Helt enig med dem! I vår familie er vi storglade for penger hvor barna kan spare til noe de virkelig ønsker seg! I vår familie er pengegaver alt annet enn kjedelig! 

Anonymkode: af3b6...743

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Mistenker disse besteforeldrene er møkk lei av julehandling hvert år:P Men får være måte på klaging for å kjøpe til barnebarn i alle fall, så kan man hoppe over de voksne. Så jeg hadde nok bare kjøpt en gave og smekka på lappe fra besteforeldrene som andre sier her.

Hva med når man overhodet ikke vet hva man skal kjøpe til barnebarna da? Når barnebarna ikke ønsker seg noe? Da hjelper det ikke å «hoppe over» de voksne.. - man er jo like langt så lenge man ikke har ideer for gaveplikten! 
Jeg synes selv det er lettere å kjøpe gave selv fra besteforeldre da barna var yngre, men nå dropper både jeg og foreldrene våre å kjøpe pliktgaver! Penger er det de stort sett får, så har de kanskje nok penger til å kjøpe noe de virkelig ønsker seg! Vinn, vinn fra alle sider her 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva med når man overhodet ikke vet hva man skal kjøpe til barnebarna da? Når barnebarna ikke ønsker seg noe? Da hjelper det ikke å «hoppe over» de voksne.. - man er jo like langt så lenge man ikke har ideer for gaveplikten! 
Jeg synes selv det er lettere å kjøpe gave selv fra besteforeldre da barna var yngre, men nå dropper både jeg og foreldrene våre å kjøpe pliktgaver! Penger er det de stort sett får, så har de kanskje nok penger til å kjøpe noe de virkelig ønsker seg! Vinn, vinn fra alle sider her 😊

Forutsett at de er høvelig friske mtp. alder burde man kjenne barnebarna sine såpass at man klarer å hoste opp noe, det trenger jo ikke være noe voldsomt om barna oppriktig ikke ønsker seg noe. Men barn som vokser trenger jo gjerne ofte klær, så den unnskyldningen om at de ikke klarer å finne på noe synes jeg er litt tynn. Jeg synes også det er litt synd å kalle gaver til barnebarn for pliktgave. Men så lenge løsningen fungerer for en gitt familie, og alle er fornøyd med det, for all del.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke glad i å kjøpe gaver selv, så jeg maser heller ikke på at besteforeldre eller tanter/onkler må kjøpe til barna mine, og kommer det ikke gaver et år så lager vi ingen stor sak ut av det. Eldste er snart 10 og har aldri kommet med noen videre kommentarer på hvorfor det ikke er gaver fra X eller Y i år. Tror alle ungene er helt inneforstått med at det sjelden kommer noe fra farmor, feks... Så ville bare sagt "ok, det går bra - skal jeg kjøpe en liten ting fra deg og skrive navnet ditt på den, eller?"

• Liker 1
Skrevet

Er (bonus)bestemor,og sender små pakker flere ganger i året. Problemet mitt er at portoen er så svindyr. Koster ofte mer enn pakken. Og når de er her til jul, så må jo gavene gå i kofferten. Så noen ganger får rett og slett mammaen penger og ordner noe der de bor. Så litt vanskelig med gaver, men liker veldig godt å gi. Barnebarnet er bare 2,5 år,så det blir ofte bare litt klær.

Anonymkode: 7c356...678

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor ikke bare gi barna en pengeseddel eller gavekort innpakket i en sjokoladeplate, så kan de gå og kjøpe gave selv.

Da jeg var liten var det standard med en peng inni noe billig (blad, sokker e.l) synes det var kjempestas. Bedre enn å kjøpe mer romfyll.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.10.2022 den 21.56):

Er det vanlig? Jeg er rimelig lei og har i tidligere år sagt at jeg ikke skal ha noe. Orker ikke evinnelig mas om hvor slitsomt og vanskelig det er å kjøpe julegaver. Men barnebarn bør man da vel kjøpe til? Jeg pleier å kjøpe det inn selv på vegne av besteforeldre. Dette med gaver har vært mast om lenge før barnebarna kom. Er ikke hyggelig å få gave fra noen hvis man samtidig får høre alt om hvor utrolig slitsomt å skaffe gaven. Vanlig?

Anonymkode: c12c6...fe3

Tja. Det er jo vanlig. Men at noe er vanlig betyr ikke at man skal godta det. 

Hvorfor har du ikke satt ned foten, ts? Det er jo absolutt intet som hindrer deg i å svare med samme mynt? 

De: «var så slitsomt å finne gave, men her har du den!» du: «usedvanlig lite hyggelig måte å overrekke den på. Du kan få slippe å ta deg bryet ved neste anledning. Vil du helst slippe å få en invitasjon, også? Jeg strekker meg med glede så langt.»

De: «så slitsomt å finne gaver til barnebarn!» 
du: «trist at du bryr deg så lite om dem, men i alle fall positivt at du sier det rett ut. Jeg lar bare være å invitere deg fremover, så slipper du bryet og jeg slipper høre på klagingen din».

Gjør hver eneste klage til en direkte bønn fra dem om å få slippe å delta i deres liv. Velger de å ta det ille opp? Si rett ut at du ikke gidder dikke med klagefanter. Enten endrer de adferd, eller så er konsekvensen at du antar de ikke ønsker delta. Så velger de selv om de endrer seg eller går glipp av ting. Og uansett slipper du syting. Vinn-vinn. 

Anonymkode: 49cd4...03e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2022 den 22.45):

Da får de ikke gave. Om barn ikke ønsker seg noe som helst så er det rart, min må ønske seg noe og klarer alltid å finne noe til slutt , pengegaver er uaktuelt ,  

Anonymkode: 0b227...7c2

Skrevet

Besteforeldre til barna mine har i alle år (barna er nå 16og 19år) sendt penger til jul, bursdag, dåp, konfirmasjon, sommergave osv. for at jeg skulle kjøpe noe til barna fra besteforeldrene. Jeg har i alle år ikke kjøpt noe, men satt det inn på sparing for barna. De har nå rundt +/-200 000 på hver sin sparekonto. Besteforeldre (begge sider) vet at jeg har valgt det slik og det vet barna også. Vi foreldre har jo alltid gitt fysiske gaver, men alle er fornøyde med løsningen nå, når man ser hva det utgjør over veldig mange år.

Anonymkode: 70258...c4f

Skrevet

Min mor er sånn. Kan ikke jeg bare sende penger til deg og så fikser du det? En ting er at det koster å sende, og jeg kan fint gå ut og ordne noe, men da skal det være en plan for det. Et år spurte hun noen dager før påske om jeg kunne ordne gave til jenten min som har bursdag like etter påske, om ikke jeg bare kunne gå i butikken og finne noe. Da sa jeg nei, det har jeg ikke tid til. Det er full jobb og aktiviteter på kvelden, og i påsken var vi på hytten uten butikker. Jeg blir litt oppgitt jeg altså. Hun er så mye i butikker og handler til seg selv hele året rundt, så hvis hun tar noen turer for å se etter noe til barnebarna sine så hadde det ikke blitt så stress til jul...

Anonymkode: 008ff...43c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.10.2022 den 11.54):

Er (bonus)bestemor,og sender små pakker flere ganger i året. Problemet mitt er at portoen er så svindyr. Koster ofte mer enn pakken. Og når de er her til jul, så må jo gavene gå i kofferten. Så noen ganger får rett og slett mammaen penger og ordner noe der de bor. Så litt vanskelig med gaver, men liker veldig godt å gi. Barnebarnet er bare 2,5 år,så det blir ofte bare litt klær.

Jeg netthandler og får det levert til bonusbarnebarnas adresse, men de fleste butikker tilbyr ikke gaveinnpakning. Mulig moren synes det er stress å pakke inn, eller kanskje lager hun ikke pakke i det hele tatt, hva vet jeg, men da har jeg i alle fall gitt noe. Mange her forstår ikke hvor vanskelig vi synes det er å finne noe, vi aner rett og slett ikke hva barn i de ulike aldersgruppene bryr seg om nå for tida. De små er lett å kjøpe til, men det blir verre fra skolealder. Ønskeliste er jo topp, men det har jeg aldri fått og ikke får jeg svar om jeg spør om ønsker. Jeg har 15 års aldergrense på gavestyret og ser virkelig fram til den dagen. Selv ønsker jeg ikke gaver og det blir respektert.

Anonymkode: fffb8...dfa

Skrevet

Her gir de kun penger, så jeg må gå ut og ordne, kjøpe, pakke inn skrive på lapp etc. fordi det er så vanskelig for dem som er to voksne uten forpliktelser å ta set tid til å kjøpe noe til to stykk barnebarn😬

Anonymkode: 46fde...e24

• Liker 1
Skrevet

Kjenner meg litt igjen i det du sier. Og jeg mener det samme som deg. Det er ikke så hyggelig å få gaver når man overhører kommentarer om "Blir vel aldri bra nok uansett", og klager på hvor dyrt og umulig det er å kjøpe det. 

Det er dette med "tanken bak". Og hvis "tanken bak" er bare negativ, er det vel like greit å la være å kjøpe gaver.

Anonymkode: 42161...dee

• Liker 3
Skrevet

Mamma og pappa fikk alltid penger av besteforeldrene mine og ordnet julegaver fra dem til oss barnebarna. De syntes det var skikkelig vanskelig å kjøpe til oss. Husker et år hun ene skulle fikse selv, da fikk ti år gamle meg "voksentruser" 🙃 Det var det mest spennende bestemor klarte å finne på 😅 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.10.2022 den 11.54):

Svindyr og svindyr, man får sendt inntil 5 kg for 69 kroner. Synes ikke det er all verdens egentlig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...