Gjest Innsikten Skrevet 17. oktober 2022 #1 Skrevet 17. oktober 2022 Det er helt hårreisende hva folk kan få seg selv til å ytre gjemt bak et tastatur. Jeg har lest enkelte tråder her inne, skrevet av stakkars mennesker som er i ulike livskriser, det kan være alt fra økonomiske problemer og samlivsbrudd, til alvorlige psykiske lidelser og abort spørsmål. I hovedinnlegget leser man om en fortvilt person som virkelig trenger hjelp og tråden ser man mange innlegg som er totalt blottet for empati og ofte kommer folk med direkte hatefulle eller trakasserende ytringer. Det er ikke grenser for hva folk kan få seg selv til å ytre gjemt bak et tastatur og «anonym bruker». Det er kvalmt rett og slett. Flere av nettavisene har egne ansatte som rydder kommentarfeltene, fordi folk sier så mye ugreit. Hva slags samfunn er vi i ferd med å bli? Hvem er disse menneskene som kan få seg selv til å si sånne ting til stakkars mennesker i svært sårbare situasjoner? Og hva tjener de på å spy ut slike spydigheter til helt fremmede mennesker på nett? Og vær så snill ikke kall det ytringsfrihet, det er i mange tilfeller bare rene spydigheter som har til hensikt å sparke en som ligger nede? Håper folk lærer seg å tenke seg om før de hamrer løs på et tastatur. Tenk hva dine ord gjør mot et menneske som befinner seg i en vanskelig situasjon. Hva tjener folk på å sparke en som ligger nede?
PetterKanin Skrevet 17. oktober 2022 #2 Skrevet 17. oktober 2022 Kan du vise til et par eksempler på dette?
Blomsterpiken_ Skrevet 17. oktober 2022 #3 Skrevet 17. oktober 2022 1: Jeg tipper dette er mennesker som ikke har det så godt med seg selv, og dermed prøver å «heve» seg over andre ved å trykke de ned. 2: Noen av disse menneskene føler seg kanskje ikke hørt i det daglige, og derfor føler seg litt ekstra tøffe som anonym bak et tastatur. 3: Enkelte har ikke forståelse for andre mennesker og nyter det å trykke andre mennesker ned med viten og vilje. 5 1
Roberto malone Skrevet 17. oktober 2022 #4 Skrevet 17. oktober 2022 Det har jeg faktisk ikke merket noe til, har kun sett hjelpsomme kommentarer her på kg 1
drivhus Skrevet 17. oktober 2022 #5 Skrevet 17. oktober 2022 Helt enig trådstarter! Helt sjokka jeg, skulle ønske jeg ikke hadde lest alt det. Trodde ikke nordmenn var så ille, men nå vet jeg liksom. 6 1
AnnaDama Skrevet 17. oktober 2022 #6 Skrevet 17. oktober 2022 Synes ikke kvinneguiden er det verste stedet på nettet. Har sett mye verre, men helt enig med deg! Tror det ofte er folk som ikke har det helt bra med seg selv stakkars 😞
Silva Pluvialis Skrevet 17. oktober 2022 #7 Skrevet 17. oktober 2022 Roberto malone skrev (7 minutter siden): Det har jeg faktisk ikke merket noe til, har kun sett hjelpsomme kommentarer her på kg Da har du ikke hengt her lenge. Spesielt i tråder om psykisk helse er folk aggressive og fiendtlige. Min teori er at de selv sliter og ikke får hjelp, og dermed er bitre og misunnelige på de som faktisk får hjelp på DPS/legevakt/døgnpost osv. Så fort noen er i krise hagler det med kommentarer om at de misbruker helsevesenet. Antagelig er de bare jævlig bitre fordi de selv ikke får hjelp og tenker da at ingen andre heller skal få hjelp. Tragiske mennesker som må dra andre ned i søla for å føle seg bedre. 6 1
Gjest Adobyen Skrevet 17. oktober 2022 #8 Skrevet 17. oktober 2022 Det er mye av det her. Jeg vil ikke trekke frem eksempler pga risiko for persondebatt eller brudd på diverse regler. De fleste her er jo ok, og uenigheter er greit, men det er dessverre de som skriver for å være ondskapsfulle.
Silva Pluvialis Skrevet 17. oktober 2022 #9 Skrevet 17. oktober 2022 drivhus skrev (9 minutter siden): Helt enig trådstarter! Helt sjokka jeg, skulle ønske jeg ikke hadde lest alt det. Trodde ikke nordmenn var så ille, men nå vet jeg liksom. Uff. Jeg har sluttet å bli sjokkert over mennesker og situasjoner, dessverre. Verden er brutal. 1
Gjest AprilRyan Skrevet 17. oktober 2022 #10 Skrevet 17. oktober 2022 Jeg antar at nettforum, kommentarfelt osv tiltrekker seg endel som ikke har det bra og som tar det ut på andre. De kan gjemme seg bak en slags anonymitet eller trenger i det minste ikke å si det ansikt til ansikt og da er det nok enklere å angripe andre. Enkelte går jo så langt som å true andre. Både folk i offentligheten og vanlige mennesker. Det er ikke måte på hva slags bagateller enkelte skal ta andre på. Bare en liten skrivefeil eller at noen formulerte seg litt feil så er de på andre og til tider med ganske stygge kommentarer.
Helene1982 Skrevet 17. oktober 2022 #11 Skrevet 17. oktober 2022 Jeg har selv spurt dette spørsmålet av og til, og får til svar at enkelte er her for underholdning. For meg er det trist å tenke på at noen er på et forum i timesvis for å ytre meninger de ikke kan stå for, og snakke ned mennesker de ikke kjenner.
Entern Skrevet 17. oktober 2022 #12 Skrevet 17. oktober 2022 Helene1982 skrev (16 minutter siden): Jeg har selv spurt dette spørsmålet av og til, og får til svar at enkelte er her for underholdning. For meg er det trist å tenke på at noen er på et forum i timesvis for å ytre meninger de ikke kan stå for, og snakke ned mennesker de ikke kjenner. Enig👍 De må ha tomme og meningsløse liv 1
Chantielle Skrevet 18. oktober 2022 #15 Skrevet 18. oktober 2022 Tråden er ryddet for brukerangrep,brukerdebatt,latterliggjøring,avsporinger,samt svar til dette. Chantielle mod.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #16 Skrevet 18. oktober 2022 Tvillingsjel skrev (15 timer siden): Uff. Jeg har sluttet å bli sjokkert over mennesker og situasjoner, dessverre. Verden er brutal. Samme her. Selv om jeg kan bli kvalm av hvordan folk kan oppføre seg og hva de kan si. Men sjokkerende er det dessverre ikke. Anonymkode: 4335d...98c 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #17 Skrevet 18. oktober 2022 PetterKanin skrev (16 timer siden): Kan du vise til et par eksempler på dette? Alle trådene her som involverer transpersoner. Uten å nevne navn, så har enkelte som er "sjokkert" i denne tråden, bidratt heftig der. Anonymkode: e551f...3f6 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #18 Skrevet 18. oktober 2022 Det er langt på vei en myte at de som er slemme på nett har det så vondt med seg selv. Det er gjort flere studier som viser at typiske nettroll scorer høyt på forekomst av dyssosiale og sadistiske personlighetstrekk. Verstingene har det helt greit med seg selv, men de har en forakt for andre mennesker de anser som "svake" og nyter virkelig å gjøre dem vondt. Det handler heller ikke om uvitenhet, fordi slike typer vet hva som sårer andre og bruker dette bevisst og systematisk. Anonymkode: 7f8bf...af7 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #19 Skrevet 18. oktober 2022 Helene1982 skrev (16 timer siden): Jeg har selv spurt dette spørsmålet av og til, og får til svar at enkelte er her for underholdning. For meg er det trist å tenke på at noen er på et forum i timesvis for å ytre meninger de ikke kan stå for, og snakke ned mennesker de ikke kjenner. Det er tragisk at man anser det å såre og snakke nedsettende til fremmede på nett som underholdning. Helt enig med deg. Men det som er ekkelt her er at folk også velger å gjøre det i tråder der man møter en helt stressa og fortvilt trådstarter og så kommer noen av disse og trykker vedkommende enda lenger ned. Anonymkode: 89fc4...cd1 1 1
Gjest Innsikten Skrevet 18. oktober 2022 #20 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er tragisk at man anser det å såre og snakke nedsettende til fremmede på nett som underholdning. Helt enig med deg. Men det som er ekkelt her er at folk også velger å gjøre det i tråder der man møter en helt stressa og fortvilt trådstarter og så kommer noen av disse og trykker vedkommende enda lenger ned. Anonymkode: 89fc4...cd1 Meg over
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå