Gå til innhold

Hvilke sykdommer er mest prestisje å ha behandle for leger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har feilet både det ene og det andre, og har merket at man får automatisk mer oppfølging/blir trodd av visse plager enn av andre, og man føler seg ikke som en hypokonder.

Har inntrykk av at plager som ikke kan måles eller vises på bilder, er vanskeligere å bli trodd på.

Anonymkode: 79b88...6ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt som har med hjernen å gjøre, da blir du virkelig fulgt opp.

Og så kommer FM nederst på lista, alltid.

Anonymkode: 488d2...a4b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hjerneskader / tumorer i hjerne

Hjerte/lunge

Ulike kefttyper

Anonymkode: 5503b...e50

Skrevet

Ts her.

Leste om en dame som var veldig syk med ME og følte hun ble stigmatisert i helsevesenet, men så fikk hun kreft og opplevde at hun ble behandlet med respekt og varme, og alle stod på pinne for henne.

For henne var det flaks å få kreft, for cellegiften gjorde henne omtrent frisk.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Dette tror jeg  er på topp og bunn.

Vanskelige kirurgiske inngrep 

Anafylatisk sjokk

Sjeldne sykdommer

Hjertesvikt 

Hjerneslag

På bunn:

Personlighetsforstyrrelser

Irritabel tarm

Fibromyalgi

Kroniske smerter 

Atrose

ME

leddgikt 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ts her.

Leste om en dame som var veldig syk med ME og følte hun ble stigmatisert i helsevesenet, men så fikk hun kreft og opplevde at hun ble behandlet med respekt og varme, og alle stod på pinne for henne.

Jeg var veldig psykisk syk som ung. Ble lagt inn på sykehuset etter selvmordsforsøk (ike psykriatisk, men pumping og overvåking), første gang som 14 åring. Ingen oppfølging og flere forsøk og innleggelser (ikke psykriatisk). Ingen omsorg eller samtaler. Eneste var en ambulanse sjåfør som virkelig viste at han brydde seg, han hadde en datter på min alder, så var nok tøft. 

I voksen alder har jeg blitt lagt inn med både blodpropp og gallesteinsanfall. Masse omsorg, samtaler og oppfølging. 

Håper selvsagt ting er anerledes i dag og bedre oppfølging av psykisk syke. 

Anonymkode: 7c826...d27

• Hjerte 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Alt som har med hjernen å gjøre, da blir du virkelig fulgt opp.

Og så kommer FM nederst på lista, alltid.

Anonymkode: 488d2...a4b

Stemmer ikke. Eller kanskje for ting det går an å bli 100% frisk av. Kronisk sykdom i hjernen har ikke så høy status.

Tror kreft er på topp.

Anonymkode: 7a1f4...e04

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror heller ikke at alle sykdommer som påvirker hjernen har høy status. Parkinsons sykdom og andre sjeldnere kroniske nevrologiske sykdommer som også påvirker hjernens funksjon er iallefall vanskelig/tidskrevende å bli diagnostisert med ut ifra en del personlige beretninger jeg har lest. Det er mulig at man får ok helsehjelp når man er diagnostisert. Jeg leste en artikkel på tidskriftet for legeforeningen en gang om en lege sin personlige erfaring med å bli diagnostisert med parkinsons sykdom. Det var ikke en positiv erfaring. Da han gikk til optiker pga dobbeltsyn så var den eneste tilbakemeldingen eller rådet han fikk at han skulle bruke en lapp over det ene øyet.

Mitt inntrykk er generelt at akutt livstruende sykdommer, sykdommer som fører til død uten behandling (men over litt lenger tid), samt sykdommer hvor patofysiologien er somatisk og som er sterkt støttet av svar på undersøkelser som man kan vise til eller enkelt gjenfinne (f.eks radiologi, blodprøver mm), samt somatiske sykdommer som er lett synlig på personen. 

Jeg har spesielt fått inntrykk av at livslengde-reduserende sykdommer får mye mer fokus og behandling enn livskvalitet reduserende sykdommer, iallfall her i Norge. I tillegg så tenker jeg kanskje at ikke-livstruende sykdommer som er mer ressurskrevende og mindre kostnadseffektivt (mindre sannsynlighet for effekt) å behandle generelt er noe nedprioritert i forhold til andre ikke-livstruende sykdommer som er lettere å behandle.

Sjeldne genetiske sykdommer hvor man har fått påvist avvik på blodprøver vil også kunne få mer status fordi avviket er vanskelig å motbevise, på den annen side så kan det likevel hende at man får dårlig oppfølging. Veien mot diagnosen vil nok være svært vanskelig med mindre man er heldig og blir henvist til riktig sted tidlig. 

Det vil nok generelt være mer forskning rundt mer vanlige lidelser og mer etablerte utredning og behandlingsprotokoller for det, men vil ikke si at de har mer høy status eller får legen til å ta deg mer på alvor. Du vil likevel sannsynligvis få bedre hjelp pga mer erfaring med tilstanden. 

Hvorfor f.eks migrene har så mye høyere status enn tensjonshodepine/atypisk hodepine, samt så betydelig mye mer forskning rundt årsaker og mulige behandlinger, vet jeg ikke. Det er en vanligere sykdom enn migrene, så jeg vil gå ut ifra at det er fordi de fleste er mildt plaget av dette og at de sjeldnere har behov for mer avansert behandling. Det er sånn sett iallfall ikke slik at de vanligste sykdommen alltid er lettest å behandle eller finnes mer forskning om behandling av, det er nok mange ulike forhold som spiller inn. Det er mulig at det er tilstedeværelsen av synlige nevrologiske symptomer hos noen (enkelte sjeldnere migrenetyper) som har gjort at lidelsen har fått mer oppmerksomhet. Den antatte styrken på smerten kan kanskje ha noe å si. Man kan få tensjonshodepinediagnose også ved svært sterke smerter.

Anonymkode: cf22a...475

Skrevet

Jeg har MS (betennelser i hjernen) og hører ofte denne setningen: 

- Hallo, snakker jeg med Petra Pasient? Ja, dette er fra avd. Du burde ha vært. Vi må desverre flytte på din time fordi noen med kræææææft må ha den. 

Så når jeg får kreft skal jeg be om at det tas en titt på MSn også. 

Kreft rager laaaangt over alle. ME ligger helt i bunnen. Det er noe white trash damer har dikta opp for å få trygd. 

Spoiler

Anonymkode: a6af9...9d9

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Føler at kvinnesykdommer som delte magemuskler og bekkenbunnsplager ligger på bunn. Der blir man enten ikke trodd, avspist med at man må knipe/trene eller satt på venteliste i 2 år til operasjon. 

Anonymkode: de6a7...cb2

• Nyttig 2
Skrevet

Øverst: Kreft

Nederst: Psykiatri

• Nyttig 5
Skrevet
20 hours ago, Pipaluk said:

leddgikt

Jeg vet mange har dårlige erfaringer med leddgiktplager og leger, men må bare si at jeg fikk mitt første anfall av leddgikt for fem uker siden og er allerede ferdig utredet og har time til å få medisiner. Har opplevd å bli tatt på alvor av alle jeg har møtt og blitt nøye undersøkt.

Anonymkode: 32185...7aa

Skrevet

Som hjerneslagspasient, ung med litt atypiske symptomer,så kan jeg love dere at vi er under bunnen av listen.

Anonymkode: c6376...701

• Nyttig 1
Skrevet
21 hours ago, Pipaluk said:

Dette tror jeg  er på topp og bunn.

Vanskelige kirurgiske inngrep 

Anafylatisk sjokk

Sjeldne sykdommer

Hjertesvikt 

Hjerneslag

På bunn:

Personlighetsforstyrrelser

Irritabel tarm

Fibromyalgi

Kroniske smerter 

Atrose

ME

leddgikt 

Ikke nødvendigvis. Er født med en sjelden sykdom og operasjonene jeg har vært gjennom (og må gjennom senere i livet) regnes som veldig kompliserte. Jeg er ikke attraktiv å behandle (og spesielt operere) fordi det er for komplisert. 😛

Anonymkode: 6b052...965

• Hjerte 1
Skrevet

Vil si det er an på pasienten. 

De verste å behandle er de som ikke vil eller samarbeider dårlig om behandling. 

Anonymkode: fa9af...444

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Føler at kvinnesykdommer som delte magemuskler og bekkenbunnsplager ligger på bunn. Der blir man enten ikke trodd, avspist med at man må knipe/trene eller satt på venteliste i 2 år til operasjon. 

Enig! Kvinnehelse er dårlig og man blir ofte fortalt at «dette er vanlig når du har båret frem et barn». Vanlig ja, men fint med en løsning og ordentlig behandling. Det eneste man får av staten er avslag for fysio…og det er ikke se som hjelper mest med slike plager.

Anonymkode: 05652...af5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2022 den 10.11):

Enig! Kvinnehelse er dårlig og man blir ofte fortalt at «dette er vanlig når du har båret frem et barn». Vanlig ja, men fint med en løsning og ordentlig behandling. Det eneste man får av staten er avslag for fysio…og det er ikke se som hjelper mest med slike plager.

Anonymkode: 05652...af5

Var faktisk på konsultasjon for operasjon av magemusklene nå, og da sa både fysio på sykehuset og kirurgen på hver sin time at trening/fysio faktisk ikke har noen effekt og faktisk kan forverre plagene om mellomrommet er stort. Det eneste som fungerer på delte magemuskler, er operasjon (forutsatt at det har gått noe tid og de ikke har gått sammen av seg selv). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10/19/2022 den 9.19):

Jeg vet mange har dårlige erfaringer med leddgiktplager og leger, men må bare si at jeg fikk mitt første anfall av leddgikt for fem uker siden og er allerede ferdig utredet og har time til å få medisiner. Har opplevd å bli tatt på alvor av alle jeg har møtt og blitt nøye undersøkt.

Anonymkode: 32185...7aa

La meg gjette: du er mann?

Anonymkode: d3b8f...1d4

Skrevet
Embla Othea skrev (På 19.10.2022 den 8.34):

Øverst: Kreft

Nederst: Psykiatri

Enig! Kreft har en helt egen status. Etter det kommer sykdommer i hjertet og hjernen som kan helbredes raskt ved kirurgi. Kroniske sykdommer har lavere status, om det ikke finnes gode måter diagnotisere sykdommen på og det ikke finnes  medisiner som kan gi raskt bedring. Det er sånn at man må være frisk for å være syk, og kjenne sine rettigheter. Mange er ikke klar over at de har rett på medbestemmelse ved samvalg, og at man kanskje må mase på legen for å få tilgang på de beste medisinene. Psykisk helse er på bunn. Selv om det er mange psykiske lidelser man kan bli frisk/tilnærmet frisk av med rett behandling. Legene selv snakker om stigmatisering, samtidig som at de snakker om at det er vanskelig for samfunnet og pårørende at mennesker er psykisk syke. Det er ingen som sier at det er vanskelig for samfunnet eller pårørende at mennesker har kreft.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.10.2022 den 22.29):

Ts her.

Det virker som om det er litt "kred" å ha hatt kreft ja. Det er noe man snakker høyt om med stolthet i motsetning fra visse andre sykdommer.

Anonymkode: 5074c...c6e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...