Gå til innhold

Foretar du dekkomlegging på din bil selv ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.10.2022 den 21.09):

Stadig flere nytter dekkhotell til oppbevaring av dekkene til sin bil, og der får ein også gjerne skiftet dekkene.  Mange tar med dekkene til nermerste serrvicestasjon hvor de får andre til å skifte dekkene.  Stadig ferre skifter dekkene på egen bil selv, og det synes eg er litt betenkeleg.  Nye biler har ikkje engang reservehjul, og dermed har de heller ikkje noe hjul å sette på bilen  om  en punktering skulle skje.  De som formodentlig har medbrakt reservehjul vet vel knapt hvor de plasserer biljekken, og utstyret til å løse hjulmutterene.  

De fleste nye bobiler har ikkje engang eit reservehjul  montert som følge at vektbesparelse, og de fleste bobiler nyttes heller ikkje vinterstid.  

Anonymkode: b4cf6...426

Tar både dekkomlegg og dekkskift selv. Jeg regner ikke med at alle har utstyr til dekkomlegg, men de fleste bør få til eget dekkskift. 

Anonymkode: f2329...ca3

• Liker 1
Skrevet
LiseTV skrev (4 minutter siden):

Kjøp billig utstyr på Biltema og gjør jobben selv.

Ikke kjøp billig utstyr på Biltema om du skal foreta dekkomlegging selv!

Anonymkode: f88f9...0b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.10.2022 den 20.34):

Man trenger nå ikke så mye mer enn en jekk og et hjulkryss?

Anonymkode: bde3e...094

Morpheus skrev (På 24.10.2022 den 9.00):

Hjulkryss og jekk er jo standarutstyr i alle biler. Sjekk i hjulbrønnen din, eller let under seter osv. 

For å legge om dekk så kreves det mye mer enn det jo. Det er eget utstyr som må til for å få et nytt dekk på en felg. 

Om man mener å bytte hjul, så trenger man ikke noe særlig mer enn en jekk og ei hjulvinne/hjulkryss, det er helt riktig. 

Legge om dekk og bytte hjul er ikke det samme. Man bytter gjerne hele hjulet, ikke bare gummien.

Anonymkode: 789b6...2ef

• Liker 1
Skrevet

La om fra sesong til sesong selv i 20 år. Så ja, kan skifte hjul. Kan også skifte dekk. 

Skrevet

Nei. Fordi jeg er lat, ikke har tid (eller orker å ta meg tid) og ikke stoler på at jeg gjør det riktig selv om jeg har lært det og gjort det for 20 år siden eller noe.

Anonymkode: 5acde...1c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.10.2022 den 20.34):

Man trenger nå ikke så mye mer enn en jekk og et hjulkryss?

Anonymkode: bde3e...094

Dekkomlegg er å legge om dekk til felg. Altså, det trengs litt mer. Dekkskift eller hjulskift er noe helt annet. 

Jeg har lest nedover tråden og det ser ut til at de færreste forstår forskjellen på det. 

Du må ha maskin til å ta av dekket fra felgen, smøre, ta på nytt, fylle med luft. En maskin til å balansere dekkene, ta på modd for hånd og fylle nødvendig luftmengde etter det. Har du nødvendig utstyr til det hjemme? 

• Liker 1
Skrevet

De siste årene har jeg overlatt dette til x. Bilmekaniker, masse hjelpemidler på jobb. Har da heller bakt eplekake til han som takk. Men jeg vet hvordan man gjør det. Kan skifte. 

Skrevet

Stadig flere nytter dekkhotell til oppbevaring av dekkene til sin bil, og der får ein også gjerne skiftet dekkene.  Mange tar med dekkene til nermerste serrvicestasjon hvor de får andre til å skifte dekkene.  Stadig ferre skifter dekkene på egen bil selv, og det synes eg er litt betenkeleg.  Nye biler har ikkje engang reservehjul, og dermed har de heller ikkje noe hjul å sette på bilen  om  en punktering skulle skje.  De som formodentlig har medbrakt reservehjul vet vel knapt hvor de plasserer biljekken, og utstyret til å løse hjulmutterene.  

De fleste nye bobiler har ikkje engang eit reservehjul  montert som følge at vektbesparelse, og de fleste bobiler nyttes heller ikkje vinterstid.  

Nei..da heller Bilopphøggern . Kjøper ny bil.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dekkomlegg er å legge om dekk til felg. Altså, det trengs litt mer. Dekkskift eller hjulskift er noe helt annet. 

Jeg har lest nedover tråden og det ser ut til at de færreste forstår forskjellen på det. 

Du må ha maskin til å ta av dekket fra felgen, smøre, ta på nytt, fylle med luft. En maskin til å balansere dekkene, ta på modd for hånd og fylle nødvendig luftmengde etter det. Har du nødvendig utstyr til det hjemme? 

Har gjort alt dette også. Endel av oppveksten på et bilverksted. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lodd*

Skrevet
Helene skrev (Akkurat nå):

Har gjort alt dette også. Endel av oppveksten på et bilverksted. 

Det er veldig bra, få har prøvd seg på akkurat det. 

Gjest theTitanic
Skrevet

Kan like gjerne gjøre det selv når kvoten brukt tid på å levere inn bilen og vente overstiger tiden brukt på å gjøre det selv. 

Det er reperasjonsskum i disse dager, ikke reservehjul . 

Skrevet

Jeg har gjort det selv noen ganger, men de siste årene har faren min gjort det pga at han oppbevarer dekkene for meg. 

Også er jeg litt småskeptisk til å gjøre det selv. Jeg vet jo hvordan jeg gjør det, men liker at noen andre ser over etterpå.

Anonymkode: 48fc2...75f

Skrevet

Ikke jeg, men mannen min gjør det selv. Har tørr garasje og oppbevaringsplass selv, samt garasjejekk og muttertrekker. Jeg klarer ikke å løfte de tunge hjulene, så det er uaktuelt for meg (så å løfte hjulene inn i bagasjerommet for å ta dem med til verksted er selvsagt enda mer umulig).

Vår forrige bil hadde mer håndterbare hjul, og også plass til reservehjul og jekk. Det kom godt med da jeg punkterte på parkeringsplassen på jobb. Jeg fikk noen usikre blikk fra mannfolka som gikk forbi, da de så at jeg stod og jekka opp bilen alene, tydelig at de ikke helt visste hvordan de skulle reagere.

K40

Anonymkode: 519c7...df6

Skrevet

Byttet til vinterhjul i dag. Tørt og fint i parkeringskjelleren og brukte kortere tid enn å kjøre til dekkhotellet for å få byttet der.

Anonymkode: 04b73...19a

Annonse
Skrevet

Sjekk momentet på boltene med rett verktøy.

Skrevet

Skiftet dekk "i alle år" på den gamle bilen min. 

Men på den nye bilen er det en trykk-sensor som klikker når vinterdekkene er på. For å få den til å slutte, må man på verksted... der skal de ha 100 kr for å slå av jævel-alarmen. Og når det da koster 300 kr å få skiftet dekkene OG da slått av alarmen, så får jeg dem til å gjøre heile skiten. Tid er penger, og den tiden jeg bruker på å skifte dekk, kunne jeg heller brukt på å jobbe. 

Om våren er det service på bilen, og da tar de dekkskifte i samme slengen. 

Jeg kan skifte dekk, men jeg har også penger til å få andre til å gjøre det for meg. 

Anonymkode: 2350c...9ed

Skrevet

Der vi bodde før så hadde vi ikke plass til å oppbevare dekkene hjemme så da hadde vi de på dekkhotell. Da skiftet de for oss også siden det ikke kostet noe ekstra 

Nå bor vi i enebolig med garasje så oppbevarer dekkene hjemme og skifter selv. 
Vi har begge jobbet som lastebilsjåfør, mannen min har i tillegg jobbet som bilberger, så vi begge er mer enn nok kapable til å skifte selv

Punkterer vi så klarer vi fint å plugge dekket selv eller skifte dekket

Anonymkode: acecb...fa9

Skrevet

Tidligere var de fleste  sjølvhjelpte, og byttet dekkene  selv såfremt de ikkje skulle ha påsatt nye dekk, det krevde avbalansering. Slett ikkje alle steder var det noe verksted som kunne ta seg av den jobben

Har jobbet henholdvsi mange år som bilmeknikere på både lette-og ( tyngre kjøretøy buss-selskap) og dekkomlegging var eindel av  hverdagen hver høst, og vår.  Tidligere kom ofte første frostnatta / snøen i begynnelsen av oktober, og siste snøen forsvant i begynnlesen mai. Klimaet har endret seg og vinteren er blitt kortere, og mer snøfattige siste 20 årene.  

Tidligere var vinterdekk tillatt i perioden 15.10  > 01.05.  (Piggfrie har revlusjonert desse datoene)

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skiftet dekk "i alle år" på den gamle bilen min. 

Men på den nye bilen er det en trykk-sensor som klikker når vinterdekkene er på. For å få den til å slutte, må man på verksted... der skal de ha 100 kr for å slå av jævel-alarmen. Og når det da koster 300 kr å få skiftet dekkene OG da slått av alarmen, så får jeg dem til å gjøre heile skiten. Tid er penger, og den tiden jeg bruker på å skifte dekk, kunne jeg heller brukt på å jobbe. 

Om våren er det service på bilen, og da tar de dekkskifte i samme slengen. 

Jeg kan skifte dekk, men jeg har også penger til å få andre til å gjøre det for meg. 

Anonymkode: 2350c...9ed

Og desse dekk-senorene er noe av det største dritt som er funnet opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...