Gå til innhold

Foretar du dekkomlegging på din bil selv ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

K30. 
skifter selv, og har gjort det siden første bilen jeg kjøpte. Nå i år har samboer tatt seg av det da jeg har bekkenløsning på grunn av graviditet, men ellers ordner jeg det selv. (Unntaket er når jeg kjøper nye dekk) 

Anonymkode: 7455e...102

Skrevet

Ja, legger om på egen bil. Lærte meg å legge om da jeg var 6-7 år :) Det går veldig fort og er enkelt. Har faktisk reservehjul i min 2015-modell også. 

K26.

Anonymkode: 9807b...a9b

• Liker 1
Gjest MuggenKanari
Skrevet

Kan å gjøre det selv. Men gidder ikke. Enkelt og greit. Når jeg skal dit for å hente dekkene uansett, og det er dit de gamle dekkene skal tilbake også så kan jeg like gjerne få de byttet for meg mens jeg er der.

Skrevet

Den jobben har jeg nesten 1000kr timen for å gjøre selv, eller faktisk mye mer en 1000kr timen mer når jeg må kjøre til verksted og vente der, så det gjør jeg gladelig selv.

Har man ikke plass å gjøre det hjemme ved leiligheten så kan man jo bare kjøre ned i nærmeste parkeringshus en kveld?

Men jeg bytter vel egentlig bare hjul og ikke dekk.... :) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan skifte, det er jo ikke akkurat veldig komplisert, men ser ikke hva jeg skal med den kunnskapen. De to gangene jeg har hatt problemer på veien har jeg likevel ringt veihjelp, og når jeg skifter til sesongdekk tar jeg meg bare en kopp kaffe mens verkstedet fiker. 

Dessuten er dekkene så tunge at jeg er usikker på om jeg klarer å løfte på de uten å ødelegge meg, negler, klær og mulig også gjenger. 

Anonymkode: 4fafa...a45

Skrevet

Måtte hjelpe min far og skifte dekk når jeg var 18, og skulle låne bilen 😅 Vel, ingen dum far jeg hadde! Har skiftet på bilene jeg har hatt siden. Noen ganger tar jeg hele dekkskiftet alene og min samboer er inne i huset. Det som er gøy er om vi bytter samtidig som naboen .  Da sitter jeg på huk i garasjen med lys og over gata ligger nabomannen ute og bytter på deres bil😅 

Kvinne 40👀

Anonymkode: a1e57...7df

Skrevet

Har alltid skiftet dekken sjølv, og når eg bytter fra vinter til sommer tar eg alltid frem høytrykksvasker og spylet omhyggeleg  overalt hvor eg kan komme til som ledd i  forebygging mot rust på bremsecalipter, bremseskiver, fjærfeste, m.m. 

Understellspylingen på de fleste vaskehaller har liten forbyggende effekt på rustangrep ettersom vannstrålene ikkje kommer ti, og da er det heller bedre med selvvask hvor ein har tilgang på høytrykksvasker.

Anonymkode: b4cf6...426

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har alltid skiftet dekken sjølv, og når eg bytter fra vinter til sommer tar eg alltid frem høytrykksvasker og spylet omhyggeleg  overalt hvor eg kan komme til som ledd i  forebygging mot rust på bremsecalipter, bremseskiver, fjærfeste, m.m. 

Understellspylingen på de fleste vaskehaller har liten forbyggende effekt på rustangrep ettersom vannstrålene ikkje kommer ti, og da er det heller bedre med selvvask hvor ein har tilgang på høytrykksvasker.

Anonymkode: b4cf6...426

Får moderne biler rustangrep på den måten?

Jeg mener... Jeg har kjørt i 22 år nå, mye saltede veier, har utelukkende brukt vaskehall. Og har aldri opplevd rust. 

Anonymkode: 4fafa...a45

Skrevet

Får hjulene skiftet på dekkhotell.

Skrevet

Besøkte dekkhotell i dag. Der skal sommerdekkene få sove til våren. 

K 44

Anonymkode: ce24e...4ad

Skrevet

Er utdannet mekaniker men har dekkene på hotell. Orker ikke og har ikke plass. 

Anonymkode: a66b1...afb

Skrevet

veldig mange jeg kjenner som ALDRI noensinne har byttet dekk på kjøretøyene deres selv. 

man kan selvfølgelig lure på hvorfor. Er det alt for få foreldre som gidder å lære opp ungene deres til å gjøre sånne praktiske ting lenger?  

Anonymkode: 0b580...984

Skrevet

Har alltid gjort det selv inntil for ett år siden, da kjøpte vi ny bil før den gamle var solgt og hadde ikke oppbevaringsplass til de nye vinterdekkene, da ble det dekkhotell og det er en veldig behagelig løsning :) 

Skrevet

Det er såpass billig å skifte dekk at jeg gledelig betaler noen for å slippe det styret, vi er inne i en kald årstid også nå, å skifte dekk er bare kjipt.

Det betyr derimot ikke, at jeg ikke evner å skifte til reservedekk dersom jeg skulle oppleve en punktering, utstyr for den jobben har jeg jo i bilen hvor også reservedekk er.

Skrevet

Gjort det selv i mange år, men de siste par årene har jeg studert og jobbet samtidig, og derav hatt liten tid og energo til overskudd. Så da har jeg latt dekkverkstedet gjøre det, de få hundrelappene der er det verdt å slippe å gjøre det selv. :)

Anonymkode: 0f2ca...a74

Annonse
Skrevet

Yepp la om i går (Piggfritt) :) måtte skrape is av frontruta forrige Lørdags morgen 

Gjest Adobyen
Skrevet

Jeg måtte slutte med det da jeg ble syk, så de siste årene har jeg brukt dekkhotell. Må snart ta en tur dit, for det har vært enkelte frostnetter.  

Skrevet
Adobyen skrev (8 minutter siden):

Jeg måtte slutte med det da jeg ble syk, så de siste årene har jeg brukt dekkhotell. Må snart ta en tur dit, for det har vært enkelte frostnetter.  

Det er fornuftig var kaldt ute natt til mandag bor i Tønsberg lørdags morgen måtte jeg skrape is av  frontruta 5 Grader ute nå 

Skrevet

Bytter ikke selv, siden jeg har lært mine barn å gjøre det. De har tilgang til utstyr og verksted via jobb. 
Jeg har bil uten både jekk og reservehjul, så måtte uansett ha investert i utstyr om jeg skulle gjort det selv. 
Har privat dekkhotell hos min bror siden han har stor garasje.

Skrevet

Jeg benytter meg av dekkhotell med fullt skift og justering og alt som er. JA, jeg kan skifte dekk selv og gjorde det i flere år, og har i og for seg plass til å lagre dekk, men jeg har også råd til å bare betale meg ut av det.

Det er så sinnssykt deilig å bare booke tid i appen, møte opp, drikke kaffe og scrolle nettaviser i 20 min, og så bare kjøre hjem. Timeprisen er dyr, men etter min mening verdt det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...