Gå til innhold

Foretar du dekkomlegging på din bil selv ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner ikke at det er lov å bytte selv engang. Folk flest aner jo ikke hva de driver med. Livsfarlig. (Og når jeg punkterer bruker jeg punkteringsskum, så hele argumentet med reservehjul er jo bare fjas.)

Anonymkode: 4ebd9...04f

Skrevet

Etter å ha skiftet dekk selv i veldig mange år velger jeg nå å betale for at andre gjør det for meg samt at de oppbevarer dekkene for meg. 

Anonymkode: 936a3...394

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

veldig mange jeg kjenner som ALDRI noensinne har byttet dekk på kjøretøyene deres selv. 

man kan selvfølgelig lure på hvorfor. Er det alt for få foreldre som gidder å lære opp ungene deres til å gjøre sånne praktiske ting lenger?  

Anonymkode: 0b580...984

Fordi jeg ikke klarer å løfte dekkene. 

Fordi jeg ikke hadde giddet å bruke tid på dette selv om jeg kunne. 

Fordi jeg uansett ikke har reservedekk om uhellet skulle vært ute. 

Pappa lærte meg dekkskift - det er ikke akkurat det mest komplekse jeg har vært med på noen gang, byttet dekk to, etter at jeg hadde sett på han ta dekk en 😅

Anonymkode: 4fafa...a45

Skrevet

Har dekkhotell som gjør det

Skrevet

Dekkomlegging? Nei det har jeg ikke utstyr til. Overraskende mange her som har det!

Jeg skifter heller ikke hjul selv, jeg kan det, men har ikke utstyr til det heller. Ikke orker jeg å gjøre det heller. Jeg hadde brukt mye lenger tid på det enn de som har ordentlig utstyr, så da betaler jeg heller noen 250 kroner for å få det gjort. 

Anonymkode: 789b6...2ef

• Liker 4
Skrevet

Ja bytet på Teslaen i går. Selv om vi har penger kaster vi ikke bort de. Og uansett må jeg evt bære og frakte de frem og tilbake uansett.

Anonymkode: 18f26...1d3

Skrevet

Jeg betaler noen for det. Synes det er greit å få balansert dekkene. 
Kan bytte, har gjort det mange ganger. 
Har fellesbod hvor det er god plass til dekk-oppbevaring. 

Bruker punkteringsskum, mye enklere enn reservehjul. 

Tiuren skrev (9 timer siden):

Den jobben har jeg nesten 1000kr timen for å gjøre selv, eller faktisk mye mer en 1000kr timen mer når jeg må kjøre til verksted og vente der, så det gjør jeg gladelig selv.

Har man ikke plass å gjøre det hjemme ved leiligheten så kan man jo bare kjøre ned i nærmeste parkeringshus en kveld?

Men jeg bytter vel egentlig bare hjul og ikke dekk.... :) 

Har ikke plass til å gjøre det selv, og mye lengre til ett parkeringshus enn til de som skifter for meg 😛 
Og må igjennom bom, pluss betale parkeringsavgift, så koster meg fortsatt en del å gjøre det selv. 

Anonymkode: 7a40d...ee0

Skrevet

Vi gjør det selv, kostnaden med dekkhotell + arbeid er ikke verdt det. Men det kan være et strev når ting er rustet fast og slikt. Vi bikker snart 60 og å betale seg ut av det begynner å friste mer og mer.

Anonymkode: b7dbd...4c5

Skrevet

det kommer helt an på hvilken bil det er snakk om. på V90 har vi serviceavtale hvor dekkskift er inkludert og med tanke på hvor mye detaljer som har vært feil med disse bilene fra de kom i 2017 så ønsker jeg at merkeverksted har kontroll over unormal slitasje etc. 
på de øvrige bilene våre som spenner seg fra 1996 og oppover skifter jeg gjerne selv, bortsett fra fruens bil. det er en crossover og litt for høy til at jeg gidder skaffe enda en jekk til for å dulle med noe på en bil som sannsynligvis blir byttet ut etter et par år hos oss. 
da jeg hadde Suburban og Bronco lot jeg dekkverksted ta seg av det hele siden bilene er ganske høye og tunge, dekkene er også ganske store. dels fordi jeg ikke orker lagre de store hjulene hjemme og dels fordi jeg ikke vil bryte på 2.5 tonn bil så lot jeg med glede dekkhotellet ta seg av dem. den nyeste hadde dessuten svært kostbare felger pga TPMS, vi bodde i rekkehus i kjipt nabolag akkurat da og orket ikke risikoen med at de plutselig ble borte. 

Skrevet

Bor sentralt i Oslo så lagerplass gjør at vi bruker dekkhotell og da er det litt pussig å gjøre det selv. 

Skrevet

Bytte dekke selv gidder jeg ikke lenger. Betaler heller noen et par hundrelapper ifm med vask av bilen for å få det gjort, så går jeg heller tur med bikkja mens jeg venter.

Skrevet

Jeg bytter dekk selv om det er nødvendig, hjulskift hver vår/høst, på begge bilene. Gjort dette selv siden jeg fikk lappen, med unntak av en gang- armbrudd satte en stopper der. 
K 44.

Anonymkode: f88f9...0b4

Gjest Agent smith
Skrevet

Gjorde det før, men gidder ikke nå lenger

Skrevet

Skifter hjul selv, ja. Det har jeg lært av min mor.

Min taxisjåfør-nabo i fellesgarasjen da jeg bodde i blokk visste ikke helt om han skulle være imponert eller sjokkert, i hans hjemland hadde det vært utenkelig at en kvinne skiftet hjul.

K51

Anonymkode: cd61c...345

• Liker 1
Skrevet

Ja. Selvfølgelig. 

Annonse
Skrevet

Dere som gjør det selv:

Hvor ofte balanserer dere dekkene? 
Og leverer de dem inn for balansering da? 

(byttet og balanserte i går, til den fine prisen av 620,-) 

Skrevet
Morpheus skrev (31 minutter siden):

Ja. Selvfølgelig. 

Hva er hensikten med den nedlatende bruken av "selvfølgelig". Tar du klesvaska for hånd? Oppvasken for hånd? Dyrker du alt frukt og grønt selv? Jakter og/eller slakter du alt du spiser?

Skrevet

Nei, det gjør vi ikke selv fordi vi ikke ser noe behov for å kunne det. Hva er det som er betenkelig med å sette bort den oppgaven tenker du? Kjører i sentrale strøk. Om noe skulle skje, ringer vi Viking. Har ikke reservehjul uansett, så det hjelper lite å vite hvordan det skal gjøres. Hva med deg, tenker du at all annen kunnskap fra "gammelt av" er viktig å opprettholde? For meg er det viktigere å kunne bake brød selv f.eks, men om andre velger å kjøpe det i butikken må de gjerne fortsette med det for min del. 

Å sette ut oppgaver som dette opprettholder også arbeidsplasser og genererer inntekt for andre. Noen liker å bruke masse tid på det jeg ser på som kjedelige rutineoppgaver og setter æren i å kunne alt og gjøre alt selv. Jeg gjør ikke det, og ikke mannen heller. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Dere som gjør det selv:

Hvor ofte balanserer dere dekkene? 
Og leverer de dem inn for balansering da? 

(byttet og balanserte i går, til den fine prisen av 620,-) 

Balanserer når jeg bytter dekk, ellers ved behov om jeg merker noe som er utenfor normalen.  Gjør det selv.

Anonymkode: f88f9...0b4

Skrevet

Nei, vi har dekkhotell. Dekkene er veldig tunge (SUV) og vi orker ikke slepe dem opp og ned i kjelleren (har ikke garasje). 

Betaler 2800 per år for dekkhotell, for oss er det verdt det. 

Anonymkode: e7f0b...267

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...