Gå til innhold

Foretar du dekkomlegging på din bil selv ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stadig flere nytter dekkhotell til oppbevaring av dekkene til sin bil, og der får ein også gjerne skiftet dekkene.  Mange tar med dekkene til nermerste serrvicestasjon hvor de får andre til å skifte dekkene.  Stadig ferre skifter dekkene på egen bil selv, og det synes eg er litt betenkeleg.  Nye biler har ikkje engang reservehjul, og dermed har de heller ikkje noe hjul å sette på bilen  om  en punktering skulle skje.  De som formodentlig har medbrakt reservehjul vet vel knapt hvor de plasserer biljekken, og utstyret til å løse hjulmutterene.  

De fleste nye bobiler har ikkje engang eit reservehjul  montert som følge at vektbesparelse, og de fleste bobiler nyttes heller ikkje vinterstid.  

Anonymkode: b4cf6...426

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har alltid skiftet dekk selv og kommer til å fortsette med det så lenge jeg har helse til det. K40

Anonymkode: f6bd6...74b

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg har ikke helse til å gjøre det selv. Alternativet var å mase på familie om å gjøre det for meg og se på at de krabbet rundt på knærne i 30 minutter og bannet. Verkstedet får gjort jobben på 10 minutter og jeg slipper å bruke den lille oppbevaringsplassen jeg har på dekk. Det er vel verdt de 400 kronene.

Anonymkode: 9cb89...89e

Skrevet

Jeg skifter dekk selv og har alltid gjort det. De få gangene det er gjort av verkstedet, så er det fordi jeg må ha nye dekk og at det er praktisk  de tar dekkskiftet samtidig.

Skrevet
  • Har jobbet på bilverkst / servicestasjon i mange ,og undret meg ofte hva som låg til grunn for at mange ikkje skiftet dekkene sine selve . Var det rett, og slett "lattskap" eller mangel på kompetanse, eller at de var bekymra for å få dritt på hendene. 
  •  Skal ein montere nye dekk så er ein selvsagt avhengi av  kyndig hjelp til omlegging / balansering. 

Anonymkode: b4cf6...426

Skrevet

Etter jeg begynte å jobbe og tjene penger, er dette en luksus jeg gledelig betaler for. De få gangene jeg har byttet selv siste årene, er når jeg har vært litt sent ute med å bestille time.

Anonymkode: 3e2c0...2cf

• Liker 3
Skrevet

Har skifta dekk selv fra jeg var 18 og hadde min første bil, men helsa gjør at jeg ikke ordner det selv lenger. 

Anonymkode: 6138f...b36

Skrevet

Nei, jeg stoler ikke på meg selv. Jeg får ikke til å skru til en skrue på en IKEA hylle godt nok. Det handler ikke om å ikke ha evne til å lære, men lyst og behov til å gjøre det. Så jeg får det gjort av noen som jeg kan stole på. 

Anonymkode: bf446...d50

• Liker 1
Skrevet

Ja, vi skifter selv. Men vi har stor dobbeltgarasje med god plass til dekkene. Skjønner de som bor i by, etc. og som rett og slett ikke har plass. Da må dekkhotell være ypperlig!

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleide å gjøre det, men da jeg flyttet til en leilighet med en bitteliten bod og uten sted å gjøre det på så kapitulerte jeg og ordna dekkhotell med dekkskifte. 

Det er uansett ikke reservehjul i bilen min, men om det var det så kunne jeg fint ha bytta det. 

• Liker 1
Skrevet

Gjør det selv men har måtte levere inn bilen til balansering uansett, så nå vurderer jeg å bare la noen andre ta det. 

Anonymkode: 2f1b9...938

Skrevet

Skifter dekk selv, noen ganger tar mannen og jeg det sammen. Eller han en bil og jeg en bil. Nå har vi 3 biler. Tenker vi tar de sammen i år,   Jeg har ikke noe problem med å skifte aleine

Anonymkode: a4e7b...0b6

Skrevet

K34 her. Jeg bytter selv, og ja, jeg vet hvor jeg skal plassere jekken. Mer enn jeg kan si om tidligere eier :fnise: Litt pes å finne en plass å gjøre det på, må jo være flatt og ikke stå i veien for noen(og helst ikke en søndag når alt er stengt for jeg har knekt verktøy før og blitt stående!). Har fellesgarasje her jeg bor så kan jo ikke gjøre det der.

Men i år blir det ikke at jeg skifter selv. Jeg fikk isjas for en del uker siden(fy faen så vondt!) og selv om jeg er langt bedre får jeg ikke lov av fysioterapeuten til å en gang løpe enda, og dekkskift kom ikke på tale. Så tror jeg må holde meg unna hjulkrysset i år gitt.

Har en enorm bod her jeg bor så har ingen unnskyldning for å ikke oppbevare dem selv, eneste litt kjipe er å bære dem opp fra kjelleren. Har gammel bil som har reservehjul baki, men heldigvis ikke måttet ta det i bruk.

Men om et års tid blir det ny bil, så lei av å fikse og skru på denne rusthaugen. Jeg vil ha en el mustang, og jeg driter i hva noen måtte mene om saken! :nigo:

Anonymkode: bde3e...094

• Hjerte 1
Skrevet

Skiftet selv til ryggen tok meg. K 35. 

Anonymkode: 16428...480

Skrevet

Jeg har skiftet nok dekk til at jeg vet jeg kan det om jeg må, og det holder for meg. Jeg føler ikke jeg har noe å bevise for verken meg selv eller andre. Derfor betaler jeg gladelig for hjulskift og dekkhotell for å slippe både drittjobben (for det er det, spesielt på høsten) og den ekstra lagringsplassen. 

For øvrig, et argument som ofte kommer opp i slike diskusjoner er at man må kunne skifte dekk om man plutselig står punktert på en øde landeveg. Det argumentet blir mindre og mindre gyldig år for år, siden de færreste nye biler kommer med reservedekk. Reparasjon med skum er ofte det eneste man får fikset selv, og funker ikke det må man ringe etter redning uansett. 

Anonymkode: db7fe...e26

• Liker 3
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Ja, jeg har skiftet selv siden jeg kjøpte min første bil for snart 30 år siden og kommer til å fortsett med det så lenge jeg klarer. En god halvtimes treningsøkt 💪

K50

Skrevet

Skifter selv i mange år til👍

Skrevet

Vi skifter selv. Unntaket er når vi har kjøpt nye vinterdekk som må på vinterfelgene eller motsatt med sommerdekk på sommerfelger, for da er skifte gratis😊

Anonymkode: 39cde...e8c

Skrevet

Nei det ble dyrere for meg.

Anonymkode: 546f3...311

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...