Gå til innhold

Dere som har barn som åpner 30+ gaver ..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid bruker dere på gave åpningen ? Jeg personlig syns det er en uting med så mange gaver ..  mine barn får heller litt større ting som flere spleiser på. 

Hvis det er flere barn i familien, ser jeg for meg det tar veldig lang tid? Men mindre de hopper på hver sitt pakke tårn. 

Vanligvis elser jeg å se hva andre får, men jeg ble dritt lei en jul med mange barn og 30+ pakker på hver 

Anonymkode: 18dcc...252

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi pleier å starte ca 19 og er som regel ferdig litt over midnatt. Da har vi pause med dessert, kaffe og kaker, pluss en eller to do/røykepauser etter behov. 😛 Vi er 8 voksne og 2 barn. Åpner én gave om gangen og ser hva alle får. Alltid godt når det er over. ;)

Anonymkode: e162f...bbd

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Det tar lang tid. Spesielt siden jeg vil skrive ned hva de får og hvem de får det fra I tillegg så vi kan sende takkemelding. Vi er 7 voksne og 3 barn 

Anonymkode: a6107...c64

• Liker 3
Skrevet

Bare styr på dere, klag ikke over at barna deres er storforlangende og utakknemlig når de blir større.

Ungene bryr seg fint lite om gavene etter å ha pakket opp i 1 time.

Blir jo spennende å se fremover når kjøpekrafta svekkes. 

Anonymkode: 12dbf...45f

• Liker 1
Skrevet

Nå måtte jeg kikke på gavelistene, ungen her har fått hhv 15 og 14 gaver de siste to årene. Jeg var helt sikker på at det var mange fler 😅

Vi deler det opp, så han får litt tid til å leke med gavene. Gidder ikke tvangsåpning hvor man bare skal åpne, åpne, åpne. Bedre at han åpner en og en, sparer noen til dagen etter, og får kose seg med gavene underveis. 

Også veldig med på at flere går sammen om gaver, det blir gjerne litt mye!

Anonymkode: 25ce1...6b9

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det tar lang tid. Spesielt siden jeg vil skrive ned hva de får og hvem de får det fra I tillegg så vi kan sende takkemelding. Vi er 7 voksne og 3 barn 

Hehe husker mamma skrev lister over hva vi fikk i oppveksten, det tok tid ja. Det gjør ikke jeg. Bare ett av de to barna jeg feirer med er mitt, så jeg husker faktisk alt, selv om hun får mye.

Skrevet

Første åra til barna fikk de enormt med gaver. Spesielt fra pappaen sin side av familien. Besteforeldrene kjøpte gjerne 4-5 gaver, hunden måtte gi osv. barna ble drittlei, og visste ikke hva de hadde fått til slutt. Vi har gitt tydlig beskjed at det ikke er lov å gi så mange gaver. Det holder med en gave fra hver hvis de skal gi. Hvis de absolutt vil gi mer så kan de heller sette penger på fond osv. 

men sånn i feiringen generelt er det mange gaver også. Jeg har aldri feiret jul med mindre enn 10 stk til stede, og da blir det en del gaver til sammen. Gaveåpningen har som regel begynt i 19-tida, og vart til rundt midnatt. Vi åpner en og en gave, og alle ser hva de andre får. Kakespising er også inni mellom her.

Anonymkode: 8b388...181

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Spesielt siden jeg vil skrive ned hva de får og hvem de får det fra I tillegg så vi kan sende takkemelding.

Hurtigløsning: Ta til/fra-lappen når båndet er tatt av (eller riv / klipp den av hvis det er klistrelapp) og skriv raskt på den hva som var inni gaven. Så kan du renskrive lista dagen etter.

Skrevet

Jeg laget ikke tråden for å dømme :) 

men jeg tenker at hvis jeg ble lei som voksen, så forsvinner gleden hos barna når man er på pakke 20.. 

jeg også opptatt av at mine skal være takknemlige for hva de får, så vi bruker litt tid på gaven før vi går videre. Eks «det var kule sokker! Du som er så glad i dinosaur, nå var du heldig» :) 

Jeg er ikke glad i å ha huset fullt i plastisk ræl, så prøver å begrense gavene. Ønske oss kino tur med onkel osv .. 

sikkert upopulær mening, men synst også det er feil at barna lærer at all pakke fokuset er på dem. Så fint at voksne også åpner gaver .. at de må vente på tur.

litt uting at vi har «alt» så voksne trenger ikke noe.  Det er tanken som teller, gode oljer, te/kaffe, sjokolade, eplemost, servietter. Lokale matvarer som honning, spekemat. Osv 

Setter jeg alltid pris på å få, selv om det koster 100kr..  fint å vise omtanke :) 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
baldrian skrev (10 minutter siden):

Hurtigløsning: Ta til/fra-lappen når båndet er tatt av (eller riv / klipp den av hvis det er klistrelapp) og skriv raskt på den hva som var inni gaven. Så kan du renskrive lista dagen etter.

Det var en skikkelig god ide! Takk 😀

Skrevet

Hvor store familier har dere egentlig? Gir dere gaver til venners barn også? Blir ikke så mange gaver her, har noen onkler og tanter og tre besteforeldre. Kjøper ikke mye gaver selv, gir til tantebarn og egne barn.

Anonymkode: 96ce6...7c8

Skrevet

Her i huset handles det gaver for over 120K til jul. Vi bruker ca 2 timer på å åpne alle gavene.

Anonymkode: d03ba...336

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Her i huset handles det gaver for over 120K til jul. Vi bruker ca 2 timer på å åpne alle gavene.

Hvor mange er dere og hvor mange gaver kjøper dere? 
Hva gir dere ? :klo:

ny tlf, pc, ski osv hvert år er ikke bærekraftig for noen .. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor store familier har dere egentlig? Gir dere gaver til venners barn også? Blir ikke så mange gaver her, har noen onkler og tanter og tre besteforeldre. Kjøper ikke mye gaver selv, gir til tantebarn og egne barn.

Vi har stor familie. Men vi kjøper ikke til de voksne, og etterhvert som ungene blir større blir gavene færre fordi de ønsker seg dyrere ting. Kjøper heller ikke til venninner eller venninners barn. 

Men nå som barna er små blir det mye gaver for mange syns det er artig å kjøpe leker, og små søte klær og barnebøker de husker fra egen barndom etc. 

Skrevet
22 minutter siden, **Marshmallow** said:

Hvor mange er dere og hvor mange gaver kjøper dere? 
Hva gir dere ? :klo:

ny tlf, pc, ski osv hvert år er ikke bærekraftig for noen .. 

Vi er 6 stk.

Hvor mange gaver varierer veldig fra år til år.

Det går mye i designer klær, sko, vesker, elektronikk, reiser og opplevelser osv.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg og mannen har 7 søsken til sammen, så er det 4 par med besteforeldre og stebesteforeldre. Mine tanter og onkler på den ene siden gir også gave til barnet mitt, de er 5 stk. I tillegg utveksler vi gaver med 3 nabofamilier. (Helt unødvendig, men mannen startet det fordi det "er så koselig", så nå er jeg stuck med å finne på gaver til folk jeg nesten ikke kjenner hvert år.) Også utveksler barnet gaver med sine nærmeste venner, og de søskenbarna som er nærmest henne i alder gir egne gaver i tillegg til de som er fra hele familien. Også er det to gaver fra nissen fordi det andre barnet vi feirer med får det...

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg og mannen har 7 søsken til sammen, så er det 4 par med besteforeldre og stebesteforeldre. Mine tanter og onkler på den ene siden gir også gave til barnet mitt, de er 5 stk. I tillegg utveksler vi gaver med 3 nabofamilier. (Helt unødvendig, men mannen startet det fordi det "er så koselig", så nå er jeg stuck med å finne på gaver til folk jeg nesten ikke kjenner hvert år.) Også utveksler barnet gaver med sine nærmeste venner, og de søskenbarna som er nærmest henne i alder gir egne gaver i tillegg til de som er fra hele familien. Også er det to gaver fra nissen fordi det andre barnet vi feirer med får det...

Åja, også gir den ene bestemoren gaver fra hunden og katten i tillegg.

• Liker 1
Skrevet

Bruker noen timer, pause innimellom med dessert . Barnet er takknemlig for alt ❤️

Anonymkode: 797fd...ce6

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.10.2022 den 21.31):

Jeg laget ikke tråden for å dømme :) 

men jeg tenker at hvis jeg ble lei som voksen, så forsvinner gleden hos barna når man er på pakke 20.. 

jeg også opptatt av at mine skal være takknemlige for hva de får, så vi bruker litt tid på gaven før vi går videre. Eks «det var kule sokker! Du som er så glad i dinosaur, nå var du heldig» :) 

Jeg er ikke glad i å ha huset fullt i plastisk ræl, så prøver å begrense gavene. Ønske oss kino tur med onkel osv .. 

sikkert upopulær mening, men synst også det er feil at barna lærer at all pakke fokuset er på dem. Så fint at voksne også åpner gaver .. at de må vente på tur.

litt uting at vi har «alt» så voksne trenger ikke noe.  Det er tanken som teller, gode oljer, te/kaffe, sjokolade, eplemost, servietter. Lokale matvarer som honning, spekemat. Osv 

Setter jeg alltid pris på å få, selv om det koster 100kr..  fint å vise omtanke :) 

Du lager deg jo bare masse rart i hodet.  Her får alle gaver, vi ser på hver enkelt pakke opp,  barnet blir takknemlig for alt

Anonymkode: 797fd...ce6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.10.2022 den 19.26):

Hvor lang tid bruker dere på gave åpningen ? Jeg personlig syns det er en uting med så mange gaver ..  mine barn får heller litt større ting som flere spleiser på. 

Hvis det er flere barn i familien, ser jeg for meg det tar veldig lang tid? Men mindre de hopper på hver sitt pakke tårn. 

Vanligvis elser jeg å se hva andre får, men jeg ble dritt lei en jul med mange barn og 30+ pakker på hver 

Vi har aldri hatt den der én gave om gangen. Så det tar ikke så veldig lang tid egentlig. Syns det et sinnsykt kjedlig å sitte å SE på andre åpner gavene sine uansett, svigers gjør det, og herregud så teit. Jeg driter da i hva svigerbror eller noen andre får 😂😅 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...