AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #1 Skrevet 17. oktober 2022 Jeg synes det er skikkelig slitsomt å få til alt sammen. Mannen gjør mye i periodene han er hjemme, men de 2-3 ukene han er borte kan være tunge med full jobb attåt. Her om dagen fikk jeg vite at en nabo som også har offshorearbeidende partner, faktisk jobber redusert. Jeg trodde hun var superwoman som rakk over absolutt alt, med tre unger, svært hus og full jobb, hobbyprosjekter og flott velstelt hage. Men hun har jobbet 50% i årevis. Og har i tillegg mye familie i nærheten som avlaster. Ikke rart jeg føler meg udugelig i forhold, jeg har jo ikke halve dager eller flere dager fri i uka. Så det fikk meg til å lure, hvor vanlig er det egentlig at den andre jobber redusert? Hovedsakelig småbarnsfasen. Anonymkode: 0fd3d...996
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #2 Skrevet 17. oktober 2022 Jobber selv som sjømann og ja mange av kollegene min har parterne som jobber redusert eller hjemmeværende. Anonymkode: e75b1...068 1
Million Skrevet 17. oktober 2022 #3 Skrevet 17. oktober 2022 (endret) For å få tidsklemma til å gå opp, ville jeg nok hatt en time eller to kortere arbeidsdager om det var mulig å få til, og jobbet hver dag, fem dager i uka. Det er jo henting og levering om morgenene og ettermiddagene som er mest stress. Å kunne komme en time senere og gå en time tidligere fra jobb og rekke barnehagen i ro og mak må være det beste, heller det enn å ha en hel dag fri i uka eller to. Da blir det jo stress de andre dagene likevel. Da jeg hadde barnehagebarn, gikk jeg tidligere fra jobb ene uka (avhang av mannens annenhver uke-arbeidsskjema) ca en time pr dag. Så jobbet jeg overtid for å ta det igjen hver dag neste uka. Det måtte til for å få kabalen til å gå opp. Han begynte senere enn meg på jobb, leverte i barnehagen, og jeg hentet i barnehagen. For å rekke det (lang reisevei til/fra jobb) måtte jeg gå tidligere enn vanlig kontortid tilsa (som var 8-16). Endret 17. oktober 2022 av Million
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #4 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jobber selv som sjømann og ja mange av kollegene min har parterne som jobber redusert eller hjemmeværende. Anonymkode: e75b1...068 Aha. Hvordan gjør de det økonomisk? Anonymkode: 0fd3d...996
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #5 Skrevet 17. oktober 2022 Ingen jeg kjenner gjør det. Handler nok litt om at kvinnene harvest utdannelser de er interessert i, og kanskje ikke ser hvorfor de skal bli uattraktive på jobbmarkedet fordi en partner har offshorejobb? Jeg kunne nok selv jobbet 80%, men det krever jo ganske heftig kompensasjon for å sikre seg at man ikke taper på det om man blir syk/ved pensjonsalder osv. Et alternativ er jo faktisk at partneren på sjø får seg landjobb, eller jobber redusert selv. Anonymkode: 92d6d...ef7 3 1
Sydvesta Orkana Skrevet 17. oktober 2022 #6 Skrevet 17. oktober 2022 Har flere vennepar der den ene jobber offshore eller på anlegg. Ingen av de jobber redusert stilling. Noen av dem har mulighet til å ha fleksibel arbeidstid / jobber inn timer når partneren er hjemme osv. Et par av disse var ped ledere, og måtte jobbe som vanlig uansett, og de fikk heller ikke innvilget overføring av partnerens "kvote" for å være hjemme med syke barn. 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #7 Skrevet 17. oktober 2022 Jeg har mann som jobber mye mer enn offshoreansatte, han har fast 2/2ukers turnus. Altså er han borte 2 uker, hjemme 2. Jeg jobber fullt (jobber 3.hver helg i tillegg). Har 3 barn fra 7-12 år, hund, katt, høner, småbruk og digert hus som skal vaskes😓😅 Omtrent ingen avlastning fra familie. Det er slitsomt til tider, spesielt siden ungene må kjøres til alle aktiviteter.. Jeg har i grunn aldri fri! Anonymkode: f1276...3e6 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #8 Skrevet 17. oktober 2022 Kjenner mange som har en partner som bare jobber 50% når den andre jobber veldig mye eller turnus. Da pleier de å opprette en konto der partneren som tjener godt på denne ordningen setter over penger slik at de kompenserer for det den som går hjemme "taper" i pensjon. Vet og en del som uføre og sier at de jobber redusert for de ønsker ikke å være ærlig at de er uføre. Anonymkode: 325bd...008 5 1
Tiuren Skrevet 17. oktober 2022 #9 Skrevet 17. oktober 2022 Hvorfor skulle man det, det er jo bare to uker som enslig forelder så kommer partner hjem og kan ta langt mer en 50%? Men at noen er bortskjemte og lar mannen jobbe for seg kan jeg tro på... 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #10 Skrevet 17. oktober 2022 Har mann i forsvaret og jobber ikke redusert, men vi ble enige om at det ikke fungerte da vi begynte å snakke om å få nr 3. Det gikk ok med 2 barn men jeg står ikke alene med enda en baby i tillegg. Jeg ønsker ikke å jobbe mindre for at han skal ha den jobben han ønsker, men å være så mye alene med 3 barn fra baby til tenåringsalder og det som følger med fungerer dårlig i lengden og han ville gjerne ha et barn til så da måtte vi revurdere situasjonen. Jeg er glad i jobben min og ønsker ikke å tape økonomisk sikkerhet for min egen del selv om han tjener godt. Så nå har han fått seg ny jobb 😊 Men ja, jeg kan godt skjønne at flere velger å ha en hjemme som jobber mindre, spesielt med flere barn i hus. Jeg gikk i zombie-modus i flere perioder. Anonymkode: 2be6b...a6c 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #11 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ingen jeg kjenner gjør det. Handler nok litt om at kvinnene harvest utdannelser de er interessert i, og kanskje ikke ser hvorfor de skal bli uattraktive på jobbmarkedet fordi en partner har offshorejobb? Jeg kunne nok selv jobbet 80%, men det krever jo ganske heftig kompensasjon for å sikre seg at man ikke taper på det om man blir syk/ved pensjonsalder osv. Et alternativ er jo faktisk at partneren på sjø får seg landjobb, eller jobber redusert selv. Anonymkode: 92d6d...ef7 Ja... Janei, jeg vet ikke, jeg kjenner ikke så mange andre med offshorearbeidende partner. Det er vel sikkert bare jeg som har for lav kapasitet og ikke greier alt. Anonymkode: 0fd3d...996
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #12 Skrevet 17. oktober 2022 Tiuren skrev (1 minutt siden): Hvorfor skulle man det, det er jo bare to uker som enslig forelder så kommer partner hjem og kan ta langt mer en 50%? Men at noen er bortskjemte og lar mannen jobbe for seg kan jeg tro på... Jeg vet ikke, jeg spør om det er vanlig. Fordi jeg er sliten. Men det er nok meg det er feil på da, når det ikke er så vanlig. Anonymkode: 0fd3d...996 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #13 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vet ikke, jeg spør om det er vanlig. Fordi jeg er sliten. Men det er nok meg det er feil på da, når det ikke er så vanlig. Anonymkode: 0fd3d...996 Nei, det er bare vedkommende som ikke har peiling på hva hn snakker om og tror at energi fungerer sånn at man bare kan spare det opp på 2 uker for så å porsjonere det utover de neste ukene 🤪 jeg har flere år bak meg som forsvarsfrue nå og måtte til slutt sette ned foten selv, så isåfall er vi 2 stk med "lav" kapasitet 😊💕 Anonymkode: 2be6b...a6c 3
Tiuren Skrevet 17. oktober 2022 #14 Skrevet 17. oktober 2022 Just now, AnonymBruker said: Jeg vet ikke, jeg spør om det er vanlig. Fordi jeg er sliten. Men det er nok meg det er feil på da, når det ikke er så vanlig. Anonymkode: 0fd3d...996 Jeg tror ikke det er noe galt med deg, og jeg tror deg på at du er sliten. Men det er normalt å være sliten når man har små barn. Og det er ikke viktig om det er vanlig eller ikke, du og dere må finne den løsningen som passer dere. Men for noen er denne situasjonen tilstede 365 dager, og kommer i tillegg til at de bare har en inntekt.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #15 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg synes det er skikkelig slitsomt å få til alt sammen. Mannen gjør mye i periodene han er hjemme, men de 2-3 ukene han er borte kan være tunge med full jobb attåt. Her om dagen fikk jeg vite at en nabo som også har offshorearbeidende partner, faktisk jobber redusert. Jeg trodde hun var superwoman som rakk over absolutt alt, med tre unger, svært hus og full jobb, hobbyprosjekter og flott velstelt hage. Men hun har jobbet 50% i årevis. Og har i tillegg mye familie i nærheten som avlaster. Ikke rart jeg føler meg udugelig i forhold, jeg har jo ikke halve dager eller flere dager fri i uka. Så det fikk meg til å lure, hvor vanlig er det egentlig at den andre jobber redusert? Hovedsakelig småbarnsfasen. Anonymkode: 0fd3d...996 Får håpe han betaler inn på pensjonen hennes da. Snakk om kvinnefelle hvis ikke, ikke så kult å være minstepensjonist når den tid kommer. Anonymkode: b2502...0c4 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #16 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg vet ikke, jeg spør om det er vanlig. Fordi jeg er sliten. Men det er nok meg det er feil på da, når det ikke er så vanlig. Anonymkode: 0fd3d...996 Er ikke noe feil med deg, herlighet. ❤️ Vi er alle forskjellige og for min del så er det enklere å være alene med mitt barn enn å være sammen med en som "kommer og går" på den måten, det blir bare stress for meg. Synes du er god som holder ut og blir det for mye så setter du deg ned med partneren din og så finner dere en løsning på dette sammen. Du skal ikke gå hjemme å slite deg ut, dere er i et forhold og har et ansvar for at begge har det bra. Anonymkode: 325bd...008
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #17 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Aha. Hvordan gjør de det økonomisk? Anonymkode: 0fd3d...996 Lever etter evne, og vi har lønn over gjennomsnittet i Norge. De fleste jobber normalt før og etter barn. Anonymkode: e75b1...068
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #18 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Aha. Hvordan gjør de det økonomisk? Anonymkode: 0fd3d...996 Jeg skal på ingen måte uttale meg om alle sjømenn, og absolutt ikke om den AB'en du svarer, men jeg kjente til flere i samme situasjon for en del år siden som hadde en tendens til å tjene veldig godt, ikke betale skatt og å gi blaffen i både egen og konas pensjonsopptjening. Så da går det jo veldig greit rundt økonomisk (så lenge alt går på skinner). (Jeg husker ikke detaljene i regelverket som tillot dette, men det kan ha vært både utenlandske rederier og "utflagging" til Sverige inne i bildet her for å få det til på lovlig vis. Jeg aner ikke om regelverket er det samme nå eller er endret.) Anonymkode: 81b20...383 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #19 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lever etter evne, og vi har lønn over gjennomsnittet i Norge. De fleste jobber normalt før og etter barn. Anonymkode: e75b1...068 Kult å bli minstepensjonist da. Anonymkode: b2502...0c4 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #20 Skrevet 17. oktober 2022 Jeg tenker at det er veldig hektisk i to uker når han er på jobb, men så er det jo tilsvarende mye enklere i de ukene han er hjemme. Friperioden er jo lengre enn arbeidsperioden. prøver å stå på ekstra på jobb de ukene han er hjemme, og så får jeg heller ha litt slack når han er på jobb. Jeg har ikke mulighet til å lenge før men kan iallefall ta meg frihet til å komme noen minutter for seint på jobb etc. jeg hadde ikke jobbet redusert mtp tap av pensjon etc. mannen skal tjene veldig godt om han skal kompensere for din tapte inntekt og i tillegg sette av det du taper i pensjon på en egen konto. Anonymkode: 1bef1...574
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå