Nimbus Skrevet 17. oktober 2022 #1 Skrevet 17. oktober 2022 I et lite øyeblikk av overmot gikk jeg bredt ut og inviterte til min 50 års dag. Regnet med at flere ikke kunne komme. Men nå viser det seg at vi blir nærmere 50 gjester. Jeg hadde regnet med 30…. Lokalet er i boks. Men jeg er litt usikker på servering. Hadde tenkt å bestille catering og ei diger kake. Øl og vin kjøpes også inn. Men det blir litt dyrere enn planlagt. Er det noe god mat jeg kunne laget selv (enkelt) og evt kake, som kan gjøre det rimeligere. Og hvor mye drikke må jeg ha? Det skal være fest og må være nok drikke.
Arkana Skrevet 17. oktober 2022 #2 Skrevet 17. oktober 2022 Gryterett er jo veldig greit å lage til mange og som kan lages på forhånd og varmes opp. Du kan ha f.eks. chili con carne og ris og så setter du fram boller med rømme, revet ost, guacamole, tortillachips, brød og annet som kan være godt tilbehør og det blir straks litt mer festlig også. 7
Mt3 Skrevet 17. oktober 2022 #3 Skrevet 17. oktober 2022 Både på polet og enkelte matbutikker kan du inngå avtale om å levere tilbake uåpnede flasker. Da er det lurt å holde ett skjult lager og ett åpent lager, så du slipper at folk åpner en øl for så å hente seg en ny uten å drikke opp den første fordi de glemte hvor de satte seg med den. Det er 7 glass vin pr flaske, for noen er 4 glass mer enn nok mens andre glatt drikker en flaske. Og så er det jo umulig å beregne helt rett når enkelte kun drikker øl, mens andre drikker både øl og vin. Noen tar med litt selv for å være sikker på å få sin favoritt, og andre drikker kun alkoholfritt. Himmelstund fra polet er en god alkoholfri eplecider til en rimelig penge. Gryterett eller suppe er det som er lettest å lage selv til så mange. Kan såklart ordne mye annet som varmes i ovn, men da må en ha god kapasitet til det i lokalet. Har servert lasagne til 20stk men om jeg skulle fikset det til 50stk så måtte en hatt tilgang på 2-3 stekeovner.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #4 Skrevet 17. oktober 2022 Just now, Mt3 said: Både på polet og enkelte matbutikker kan du inngå avtale om å levere tilbake uåpnede flasker. Da er det lurt å holde ett skjult lager og ett åpent lager, så du slipper at folk åpner en øl for så å hente seg en ny uten å drikke opp den første fordi de glemte hvor de satte seg med den. Det er 7 glass vin pr flaske, for noen er 4 glass mer enn nok mens andre glatt drikker en flaske. Og så er det jo umulig å beregne helt rett når enkelte kun drikker øl, mens andre drikker både øl og vin. Noen tar med litt selv for å være sikker på å få sin favoritt, og andre drikker kun alkoholfritt. Himmelstund fra polet er en god alkoholfri eplecider til en rimelig penge. Gryterett eller suppe er det som er lettest å lage selv til så mange. Kan såklart ordne mye annet som varmes i ovn, men da må en ha god kapasitet til det i lokalet. Har servert lasagne til 20stk men om jeg skulle fikset det til 50stk så måtte en hatt tilgang på 2-3 stekeovner. 7 glass per flaske er ganske optimistisk. Nærmere 4-5 om folk tar selv. Anonymkode: e08aa...b95 11 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #5 Skrevet 17. oktober 2022 25 pizzaer 😁 Anonymkode: 3b14e...d37 4 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #6 Skrevet 17. oktober 2022 Mt3 skrev (2 minutter siden): Det er 7 glass vin pr flaske, for noen er 4 glass mer enn nok mens andre glatt drikker en flaske. Det er fem glass vin per flaske. Kun på musserende/champagne regnes syv, fordi glassene er mindre. Anonymkode: 30d5d...90e 5
Hengebuksvinet Skrevet 17. oktober 2022 #7 Skrevet 17. oktober 2022 Jeg har oftest opplevd at folk tar med drikke, uansett. Så gøy at så mange vil komme. Jeg fikk en del kjedelige avbud, pga at 30 årsdagen min krasjet med et par andre ting.
Mt3 Skrevet 17. oktober 2022 #8 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 7 glass per flaske er ganske optimistisk. Nærmere 4-5 om folk tar selv. Anonymkode: e08aa...b95 Det er nå så, men om folk fyller glasset fullt så klarer de vel også litt færre glass før de har fått nok. Ville vel vært mer riktig av meg å omtale det i alkohol enheter.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #9 Skrevet 17. oktober 2022 For å være ærlig synes jeg lapskaus og gryteretter er dritkjip mat i slike settinger. Jeg tror jeg hadde gått for litt gjennomtenkt tapas/koldtbord. Her kan nesten alt gjøres klart i grei tid. Gitt du liker å planlegge og styre litt da. Det er imponerende, og kan gjøres ganske rimelig. Anonymkode: 66210...174 4
Curiousine Skrevet 17. oktober 2022 #10 Skrevet 17. oktober 2022 Nimbus skrev (2 timer siden): I et lite øyeblikk av overmot gikk jeg bredt ut og inviterte til min 50 års dag. Regnet med at flere ikke kunne komme. Men nå viser det seg at vi blir nærmere 50 gjester. Jeg hadde regnet med 30…. Lokalet er i boks. Men jeg er litt usikker på servering. Hadde tenkt å bestille catering og ei diger kake. Øl og vin kjøpes også inn. Men det blir litt dyrere enn planlagt. Er det noe god mat jeg kunne laget selv (enkelt) og evt kake, som kan gjøre det rimeligere. Og hvor mye drikke må jeg ha? Det skal være fest og må være nok drikke. Hadde ikke du invitert allerede ville jeg sagt bestill catering. Så kan du lage kake selv, lag noe enkel nattmat om det skal vare lenge, ha vin og øl til maten så kunne de tatt med drikke de ønsket å drikke senere selv. Men du kan jo alltids lage 2 forskjellige gryteretter med ris, salat og godt brød til 😊
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #11 Skrevet 17. oktober 2022 Lag litt forskjellig☺️ Kyllingsalat med pasta og hvitløksbrød. Ost, kjeks, druer, oliven, skinke av noe slag og mandelpoteter. Bestill litt pizza, stek litt kyllinglår og ha stekte poteter til. Hva med grillmat? Muligheter for bål?😊 Anonymkode: d27b2...36c 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #12 Skrevet 17. oktober 2022 Lag et stort bål og kjøp inn pølser, lomper, pølsebrød, rekesalat og alt annet pølsestæsj. Så kan alle grille pølsene sine selv Anonymkode: 44589...5d6 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #13 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): For å være ærlig synes jeg lapskaus og gryteretter er dritkjip mat i slike settinger. Jeg tror jeg hadde gått for litt gjennomtenkt tapas/koldtbord. Her kan nesten alt gjøres klart i grei tid. Gitt du liker å planlegge og styre litt da. Det er imponerende, og kan gjøres ganske rimelig. Anonymkode: 66210...174 Tapas til 50 pers er mye jobb. Tro meg, jeg har gjort det. Vi var vel 5 som laget maten. Det blir heller ikke så voldsomt billig at det gjør noe. En viltgryte for eksempel finnes ikke kjipt, men bør lages på forhånd da man må ha mye mat til 50 pers. Anonymkode: 17320...ebb 5
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #14 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tapas til 50 pers er mye jobb. Tro meg, jeg har gjort det. Vi var vel 5 som laget maten. Det blir heller ikke så voldsomt billig at det gjør noe. En viltgryte for eksempel finnes ikke kjipt, men bør lages på forhånd da man må ha mye mat til 50 pers. Anonymkode: 17320...ebb Jeg laga tapas til 15 stk til min 40-årsdag. Hadde ei som hjalp meg. Sto på kjøkkenet hele dagen før festen, pluss gjorde noe kvelden før. Sykt mye jobb om man prøver å lage litt fra bunnen. Gjør det ikke igjen. 50 virker helt uoverkommelig om man ikke har massivt med tilgang på kjøleskap, ovner og mange hjelpende hender. Anonymkode: a9d1d...196 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #15 Skrevet 17. oktober 2022 Må da ikke ha fri bar?? Folk flest drikker fort en flaske vin hver når det er fest 😬 Jeg har aldri opplevd fri bar på fest/bryllup og forventer det heller ikke. Anonymkode: 2e4f2...eae 2
Arkana Skrevet 17. oktober 2022 #16 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Må da ikke ha fri bar?? Folk flest drikker fort en flaske vin hver når det er fest 😬 Jeg har aldri opplevd fri bar på fest/bryllup og forventer det heller ikke. Anonymkode: 2e4f2...eae Jeg er helt enig. Det er ingen som blir fornærmet av å måtte ta med egen drikke. Dere kan evt servere brus og annen alkoholfri drikke og de som vil ha alkohol kan ta med selv. Dette er sannsynligvis den beste og enkleste måten å få ned prisen for festen. 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #17 Skrevet 17. oktober 2022 Og du, det er HELT normalt å spørre dine beste venner om de kan bake ei kake til et så enormt selskap. På jobben så baker vi kollegaer stadig vekk til hverandres konfirmanter, dette er spesielt praktisk de årene hvor man selv har konfirmant og man har 6-7 kollegaer som skylder ei kake 😁 Anonymkode: 2e4f2...eae
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #18 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Tapas til 50 pers er mye jobb. Tro meg, jeg har gjort det. Vi var vel 5 som laget maten. Det blir heller ikke så voldsomt billig at det gjør noe. En viltgryte for eksempel finnes ikke kjipt, men bør lages på forhånd da man må ha mye mat til 50 pers. Anonymkode: 17320...ebb AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg laga tapas til 15 stk til min 40-årsdag. Hadde ei som hjalp meg. Sto på kjøkkenet hele dagen før festen, pluss gjorde noe kvelden før. Sykt mye jobb om man prøver å lage litt fra bunnen. Gjør det ikke igjen. 50 virker helt uoverkommelig om man ikke har massivt med tilgang på kjøleskap, ovner og mange hjelpende hender. Anonymkode: a9d1d...196 Jeg har gjort tilsvarende, for ca 50, og syntes ikke det var noe særlig styr. Og jeg snakker som sagt om en litt forenklet variant, en fusion mellom tapas og koldtbord. Mye kan lages i god tid, slik som brød og stekt kjøtt, gazpacho, som kan fryses igjen. Og aioli, hummus og fritatta som tåler noen dager i kjøleskap. Sleng gjerne på et stort ostebrett/fjøl med skinke og frukt. Ting som marinert sopp og grønnsaker kan lages på store langpanner. Dropp alt plukk som må smøres, blandes, rulles, på tannpirkere. Anonymkode: 66210...174
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #19 Skrevet 17. oktober 2022 Tror de færreste rynker på nesa av å måtte ta med egen drikke! Anonymkode: e8cfc...7a0
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #20 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror de færreste rynker på nesa av å måtte ta med egen drikke! Anonymkode: e8cfc...7a0 Nå fortsetter jeg å være vanskelig. Men til en 30-årsdag, nei. Men fra 40 og opp har jeg aldri vært på en markering der drikke ikke har vært inkludert. Og i alle fall aldri en 50-årsdag. Samtidig, TS vet vel hva som er kutyme i egen omgangskrets. Anonymkode: 66210...174 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå