AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #1 Skrevet 17. oktober 2022 At partneren er utro er IKKE en traume. Under 50% er utro, så nei ikke alle vil oppleve det. Anonymkode: e5d52...562 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #2 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): At partneren er utro er IKKE en traume. Under 50% er utro, så nei ikke alle vil oppleve det. Anonymkode: e5d52...562 Det kan fort bli traumatisk jo, du har ingen rett til å si hva som er hva. Det finnes ulike grader av og former for utroskap, og for noen vil dette etterlate sår som aldri går bort. Utroskap kan være utrolig ødeleggende. Anonymkode: b626a...ea6 14 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #3 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det kan fort bli traumatisk jo, du har ingen rett til å si hva som er hva. Det finnes ulike grader av og former for utroskap, og for noen vil dette etterlate sår som aldri går bort. Utroskap kan være utrolig ødeleggende. Anonymkode: b626a...ea6 Det kan være ødeleggende og føles traumatisk, men er ingen traume. Krig, voldtekt, vitne til drap, seksuelt misbruk, naturkatastrofer etc kan virkelig ikke sammenlignes med utroskap. Er ikke jeg som definerer hva en traume er, det er definert av fagfolk. Anonymkode: e5d52...562 3 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #4 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det kan være ødeleggende og føles traumatisk, men er ingen traume. Krig, voldtekt, vitne til drap, seksuelt misbruk, naturkatastrofer etc kan virkelig ikke sammenlignes med utroskap. Er ikke jeg som definerer hva en traume er, det er definert av fagfolk. Anonymkode: e5d52...562 Fagfolk har vel sagt at noen utvikler angst og noen får posttraumatisk stressyndrom etter slikt, så det kan absolutt sette varige spor. Anonymkode: 1c114...bf3 9 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #5 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det kan være ødeleggende og føles traumatisk, men er ingen traume. Krig, voldtekt, vitne til drap, seksuelt misbruk, naturkatastrofer etc kan virkelig ikke sammenlignes med utroskap. Er ikke jeg som definerer hva en traume er, det er definert av fagfolk. Anonymkode: e5d52...562 Syntes du skal lese deg opp på utroskap og hva det kan føre til. PTSD er ikke uvanlig, selvmord, ødelagt selvtillit, miste tillit til alle rundt deg, vold, alkoholisme mm. Flere Afghanistan veteraner (ikke bare norske) som kommer hjem til utro koner beskriver at sviket hjemmet var verre en en fiende som ville drepe deg. Det som skulle være din nærmeste, din støtte som man elsket, den satte kniven i ryggen. Det sviket sleit flere med enn kamp mot fienden. Har selv opplevd utroskap og livet blir aldri helt det samme, tillitten blir aldri 100%, neste gang hun sier at hun elsker meg så smiler man , men stemmen innvendig stoler ikke på det som blir sagt. Livet blir bra igjen, bitene limes sammen, men bruddlinjen består, man er mer reservert, har en plan B, satser ikke alt på ett kort. Før var man stolt av kona og gå hånd i hånd med henne fikk meg til å føle meg utvalgt. Nå innser jeg at hun ikke er mer spesiell enn andre og det sikkert finnes andre som er minst like bra, Som ikke svikter. Hva er det liksom å være stolt av?! Men man later som, spiller med. Kan jeg være åpen og fortrolig med henne når jeg veit hun har det i seg i å være fortrolig med andre menn bak min rygg. Kan jeg stole på henne denne gangen. Utroskap og svik endrer deg som person. Anonymkode: 3c161...5a7 6 4 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #6 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det kan fort bli traumatisk jo, du har ingen rett til å si hva som er hva. Det finnes ulike grader av og former for utroskap, og for noen vil dette etterlate sår som aldri går bort. Utroskap kan være utrolig ødeleggende. Anonymkode: b626a...ea6 I tillegg, tenker du at du har rett til å ufarliggjøre noe så alvorlig som traume? Skjønner du hva det gjør og hvilken konsekvenser det faktisk har for de som har opplevd traume? Anonymkode: e5d52...562 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #7 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det kan være ødeleggende og føles traumatisk, men er ingen traume. Krig, voldtekt, vitne til drap, seksuelt misbruk, naturkatastrofer etc kan virkelig ikke sammenlignes med utroskap. Er ikke jeg som definerer hva en traume er, det er definert av fagfolk. Anonymkode: e5d52...562 Du tar feil. Det er også noe som heter emosjonelt traume, her faller blandt annet omsorgssvikt, mobbing og utroskap inn under betegnelsen traume. Dette er en stor del av psykologutdannelsen da veldig mange har opplevd den type traume, og de behandles på noe av samme måten som livstruende traumer gjør da begge handler om hvilke følelsesmessige spor handlingen(e) har satt i deg og påvirker deg. Anonymkode: 9c935...b0d 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #8 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Syntes du skal lese deg opp på utroskap og hva det kan føre til. PTSD er ikke uvanlig, selvmord, ødelagt selvtillit, miste tillit til alle rundt deg, vold, alkoholisme mm. Flere Afghanistan veteraner (ikke bare norske) som kommer hjem til utro koner beskriver at sviket hjemmet var verre en en fiende som ville drepe deg. Det som skulle være din nærmeste, din støtte som man elsket, den satte kniven i ryggen. Det sviket sleit flere med enn kamp mot fienden. Har selv opplevd utroskap og livet blir aldri helt det samme, tillitten blir aldri 100%, neste gang hun sier at hun elsker meg så smiler man , men stemmen innvendig stoler ikke på det som blir sagt. Livet blir bra igjen, bitene limes sammen, men bruddlinjen består, man er mer reservert, har en plan B, satser ikke alt på ett kort. Før var man stolt av kona og gå hånd i hånd med henne fikk meg til å føle meg utvalgt. Nå innser jeg at hun ikke er mer spesiell enn andre og det sikkert finnes andre som er minst like bra, Som ikke svikter. Hva er det liksom å være stolt av?! Men man later som, spiller med. Kan jeg være åpen og fortrolig med henne når jeg veit hun har det i seg i å være fortrolig med andre menn bak min rygg. Kan jeg stole på henne denne gangen. Utroskap og svik endrer deg som person. Anonymkode: 3c161...5a7 En litt annen setting og psyke til en som kommer hjem fra krig, enn en som lever trygt hjemme. Det skjønner vel de fleste. Ptsd av utroskap er uvanlig. Da foreligger det ofte mer bak. Psykisk vold, psykisk sykdom fra før av, uarbeidet traumer etc. Med det sier jeg ikke at utroskap ikke kan oppleves som grusomt og forferdelig. At det endrer en og et stort svik. Men traume og ptsd er noe annet. Selvmord kommer ofte av depresjon, noe flere som har blitt utsatt for utroskap kan bli, men fortsatt, ikke traume og ptsd. Bare det at du fortsetter forholdet ditt med kona di som var utro, så sier det seg selv at det er overkommelig, med mindre hun holder deg der med fysisk/psykisk vold. Traumer er IKKE overkommelig, som er en av definisjonene, og mange trenger mange timer hos psykolog. Relasjonstraumer anses som en nevrologisk sykdom. Svært vanskelig å behandle. Så hva er utroskap mener dup? Type en eller to traume? Anonymkode: e5d52...562 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #9 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du tar feil. Det er også noe som heter emosjonelt traume, her faller blandt annet omsorgssvikt, mobbing og utroskap inn under betegnelsen traume. Dette er en stor del av psykologutdannelsen da veldig mange har opplevd den type traume, og de behandles på noe av samme måten som livstruende traumer gjør da begge handler om hvilke følelsesmessige spor handlingen(e) har satt i deg og påvirker deg. Anonymkode: 9c935...b0d Type 2 traume. Som ofte kommer av seksuelle overgrep, fysisk og/eller psykisk vold i oppveksten eller alvorlig mobbing. Oftes utvikler man da kptsd, som er en nevrologisk sykdom. "Type II traume Type II traume er alvorlig traumatisering av vedvarende karakter og/eller gjentatte hendelser, ofte i barndom og oppvekst. Når det er traumer som for eksempel er påført av voksne personer som skulle ivaretatt barnet, bruker vi begrepet relasjonstraumer." https://www.modum-bad.no/behandling/traume/fakta/ Mener du virkelig at utroskap havner under dette? For et ufattelig stort hån mot alle disse som faktisk har opplevd dette. Sier du også at folk som er litt nedfor en kort periode har alvorlig depresjon? Litt glemsk = dement? Litt engstelig før en presentasjon = angst. Litt ekstra energi en periode = adhd? Litt humørsvingninger = bipolar? Anonymkode: e5d52...562 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #10 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): En litt annen setting og psyke til en som kommer hjem fra krig, enn en som lever trygt hjemme. Det skjønner vel de fleste. Ptsd av utroskap er uvanlig. Da foreligger det ofte mer bak. Psykisk vold, psykisk sykdom fra før av, uarbeidet traumer etc. Med det sier jeg ikke at utroskap ikke kan oppleves som grusomt og forferdelig. At det endrer en og et stort svik. Men traume og ptsd er noe annet. Selvmord kommer ofte av depresjon, noe flere som har blitt utsatt for utroskap kan bli, men fortsatt, ikke traume og ptsd. Bare det at du fortsetter forholdet ditt med kona di som var utro, så sier det seg selv at det er overkommelig, med mindre hun holder deg der med fysisk/psykisk vold. Traumer er IKKE overkommelig, som er en av definisjonene, og mange trenger mange timer hos psykolog. Relasjonstraumer anses som en nevrologisk sykdom. Svært vanskelig å behandle. Så hva er utroskap mener dup? Type en eller to traume? Anonymkode: e5d52...562 Overkommelig når du ser på økonomien og bare kunne se barna annenhver uka når de vokser opp. Man spiser kameler på tvers. Men prisen er selvbildet, stolthet, demaskulering , ryggrad og selvbildet rasert. Sette opp et smilefjes for omgivelsene samtidig som tiden går og når man tidligere var 100% engasjert i forholdet. Nå rusler gjennom på 20%. Og gidder ikke å engasjere seg ekstra. Hvor hva?? At kvinner er så lojale, pliktoppfyllende og omsorgsfulle.....javel. Kan legge til egoistiske, bekreftelse behov, manglende grenser, selvrealiserende et enormt egoistisk behov. For endel. Bla. min kone. Anonymkode: 3c161...5a7 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #11 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kan være ødeleggende og føles traumatisk, men er ingen traume. Krig, voldtekt, vitne til drap, seksuelt misbruk, naturkatastrofer etc kan virkelig ikke sammenlignes med utroskap. Er ikke jeg som definerer hva en traume er, det er definert av fagfolk. Anonymkode: e5d52...562 Til å være så bastant og påståelig har du lite innsikt i bredden av opplevelser som kan være traumatiske. Man kan heller ikke nødvendigvis spå hvem som kommer til å slite med det. Noen opplever de forferdeligste ting uten å utvikle PTSD og sånt, andre kan faktisk få det etter noe så etter din mening trivielt og harmløst som utroskap. Tenk det! For noen er det å bli sviktet av sin nærmeste så smertefullt og livsendrende. Anonymkode: 70858...c5d 4 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #12 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Overkommelig når du ser på økonomien og bare kunne se barna annenhver uka når de vokser opp. Man spiser kameler på tvers. Men prisen er selvbildet, stolthet, demaskulering , ryggrad og selvbildet rasert. Sette opp et smilefjes for omgivelsene samtidig som tiden går og når man tidligere var 100% engasjert i forholdet. Nå rusler gjennom på 20%. Og gidder ikke å engasjere seg ekstra. Hvor hva?? At kvinner er så lojale, pliktoppfyllende og omsorgsfulle.....javel. Kan legge til egoistiske, bekreftelse behov, manglende grenser, selvrealiserende et enormt egoistisk behov. For endel. Bla. min kone. Anonymkode: 3c161...5a7 Men én med ptsd er ikke hendelsen eller personer som gjør traumet overkommelig, med mindre man har gått mange år i terapi, selv da vil de færreste klare å leve så nært traumene. Det er jo et av kriteriene til ptsd, en hendelse man ikke klarer å lege av på egenhånd, noen som de med kptsd, aldri. Man har flashbacks, man utgår triggere som minner om traumet/personen som lukter, lyder, steder, mennesker etc. Triggere vil/kan fremkalle sterke fysiske og psykiske reaksjoner. Selvbildet er knust. Fryktsenteret går på høygir og kroppen/hodet tror man fortsatt er i fare. Kroppen er konstant i beredskap. Konsentrasjonsvansker, depresjon, angst, gjentagende mareritt, raserianfall, vanskelig med følelseregulering, skam, veldig lite tolerantvindu, noen utvikler personlighetsforstyrrelse etc etc. Det kan virkelig ikke sammenlignes. Anonymkode: e5d52...562 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #13 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Til å være så bastant og påståelig har du lite innsikt i bredden av opplevelser som kan være traumatiske. Man kan heller ikke nødvendigvis spå hvem som kommer til å slite med det. Noen opplever de forferdeligste ting uten å utvikle PTSD og sånt, andre kan faktisk få det etter noe så etter din mening trivielt og harmløst som utroskap. Tenk det! For noen er det å bli sviktet av sin nærmeste så smertefullt og livsendrende. Anonymkode: 70858...c5d Jeg har aldri påstått at utroskap er harmløst, for mange er det helt jævlig å oppleve. Og nei, ikke alle utvikler ptsd etter faktiske TRAUMARISKE hendelser. Likevel påstår folk at utroskap er traumatisk og gir ptsd, forstå det de som kan. Det er stor forskjell på smertefult og livsendrende og ptsd. Lurt å lese seg litt opp på hvor alvorlig ptsd faktisk er. Har man opplevd utroskap vil tiden lege, og noen ganger må man ha hjelp. Ubehandlet ptsd fører som regel med seg forverring hvis det ikke blir behandlet. Kropp og hode går konstant i beredskap og tror man er i fare. Det er et av symptomene. Veldig glad det er fagfolk som setter diagnoser. Ellers hadde vi alle hatt alvorlige psykoske sykdommer. Folk må slutte å bruke alvorlige psykiske sykdommer til alt mulig rart. Anonymkode: e5d52...562 4 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #14 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har aldri påstått at utroskap er harmløst, for mange er det helt jævlig å oppleve. Og nei, ikke alle utvikler ptsd etter faktiske TRAUMARISKE hendelser. Likevel påstår folk at utroskap er traumatisk og gir ptsd, forstå det de som kan. Det er stor forskjell på smertefult og livsendrende og ptsd. Lurt å lese seg litt opp på hvor alvorlig ptsd faktisk er. Har man opplevd utroskap vil tiden lege, og noen ganger må man ha hjelp. Ubehandlet ptsd fører som regel med seg forverring hvis det ikke blir behandlet. Kropp og hode går konstant i beredskap og tror man er i fare. Det er et av symptomene. Veldig glad det er fagfolk som setter diagnoser. Ellers hadde vi alle hatt alvorlige psykoske sykdommer. Folk må slutte å bruke alvorlige psykiske sykdommer til alt mulig rart. Anonymkode: e5d52...562 Ting kan være traumatiske uten at man nødvendigvis utvikler PTSD? Jeg har et traume selv, religiøst traume. Tviler på at du anerkjenner det som et ekte traume da men, det er ikke akkurat mye fokus på det i Norge. Uansett, jeg synes ikke det er rett å være "gatekeeper" for hva som er og ikke er et ordentlig traume. Anonymkode: 70858...c5d 1 1
Snok1 Skrevet 17. oktober 2022 #15 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg skrev ikke at det ER traumatisk for alle og at det er det uansett, men at det er det for noen, ja faktisk Jeg forstår og respekterer at andre har et annet syn enn det som er fremherskende i mitt forhold. Jeg har aldri hevdet at mitt syn er det ene rette.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #16 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ting kan være traumatiske uten at man nødvendigvis utvikler PTSD? Jeg har et traume selv, religiøst traume. Tviler på at du anerkjenner det som et ekte traume da men, det er ikke akkurat mye fokus på det i Norge. Uansett, jeg synes ikke det er rett å være "gatekeeper" for hva som er og ikke er et ordentlig traume. Anonymkode: 70858...c5d Jeg aner ikke hva du har gått igjennom og hva du mener. Å bruke traume og ptsd til alt som er vondt bidrar til å utvanne betydningen og ufarliggjøre traume og ptsd. Det kan faktisk være skadelig for de som har ptsd og ødeleggende i et samfunns perspektiv. Det er en grunn til at det finnes definisjoner av traumer og diagnosesystem for ptsd. Ingen sier de har kreft uten å ha blitt diagnostisert. Mens depresjon, angst, ptsd er diagnoser flere bruker uten å ha blitt utredet. Beskrivelsen på nett av ptsd, depresjon osv kan misoppfattes. Når folk beskriver hvordan det er å bli bedratt er ikke dette i nærheten av en ptsd diagnose. I tillegg sykeliggjør man vonde hendelser som de fleste vil klare å komme seg ut av med tiden til hjelp, og noen trenger litt hjelp. Selvfølgelig kan utroskap være svært alvorlig og få alvorlige konsekvenser for mennesker. Men ptsd eller enda verre, kptsd......nei. Anonymkode: e5d52...562 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #17 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det kan være ødeleggende og føles traumatisk, men er ingen traume. Krig, voldtekt, vitne til drap, seksuelt misbruk, naturkatastrofer etc kan virkelig ikke sammenlignes med utroskap. Er ikke jeg som definerer hva en traume er, det er definert av fagfolk. Anonymkode: e5d52...562 Utroskap kan være et traume, jo. Spesielt hvis det handler om en familie. Hele familien går under sammen, barn kan bli veldig skadet av dette, de kan bli deprimerte. Mor/far kan bli utbrent og totalt nedbrutt. Tro det eller ei klart dette kan være et traume for noen. Har vært igjennom dette selv i barndommen min, sliter med det den dag idag ettersom hele barndommen ble ødelagt av nettopp dette. Anonymkode: 5d8c9...c33 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #18 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Utroskap kan være et traume, jo. Spesielt hvis det handler om en familie. Hele familien går under sammen, barn kan bli veldig skadet av dette, de kan bli deprimerte. Mor/far kan bli utbrent og totalt nedbrutt. Tro det eller ei klart dette kan være et traume for noen. Har vært igjennom dette selv i barndommen min, sliter med det den dag idag ettersom hele barndommen ble ødelagt av nettopp dette. Anonymkode: 5d8c9...c33 Du har gått igjennom en traume du fikk skade av, men ikke ptsd som er en traumelidelse? Er det ikke handlingene til foreldrene dine som har påført deg denne skaden og ødelagt barndom? Å bli nedbrutt, utbrent og deprimert er helt klart man kan bli. Det er noe annet enn ptsd som er en konsekvens av traume for mange. Anonymkode: e5d52...562 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #19 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har gått igjennom en traume du fikk skade av, men ikke ptsd som er en traumelidelse? Er det ikke handlingene til foreldrene dine som har påført deg denne skaden og ødelagt barndom? Å bli nedbrutt, utbrent og deprimert er helt klart man kan bli. Det er noe annet enn ptsd som er en konsekvens av traume for mange. Anonymkode: e5d52...562 At jeg har gått igjennom et traume jeg fikk skade av, vil si det samme som et traume. Hvertfall nå i min situasjon ettersom jeg har blitt utredet for dette og det står i journalen min. Man trenger ikke å få diagnosert ptsd for å ha et traume.. Posttraumatisk stress lidelse derimot er et veldig bredt spekter, man kan få dette av forskjellige grunner. Ulykker, voldshandlinger, voldtekt, se et menneske dø osvosv.. Men det er ikke den eneste diagnosen innenfor traumer.. Anonymkode: 5d8c9...c33
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #20 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): At jeg har gått igjennom et traume jeg fikk skade av, vil si det samme som et traume. Hvertfall nå i min situasjon ettersom jeg har blitt utredet for dette og det står i journalen min. Man trenger ikke å få diagnosert ptsd for å ha et traume.. Posttraumatisk stress lidelse derimot er et veldig bredt spekter, man kan få dette av forskjellige grunner. Ulykker, voldshandlinger, voldtekt, se et menneske dø osvosv.. Men det er ikke den eneste diagnosen innenfor traumer.. Anonymkode: 5d8c9...c33 Traumelidelse = ptsd Ptsd er ofte en paraply diagnose med flere diagnoser under seg som depresjon, angst osv. Du fikk ingen traumelidelse pga foreldrene dine var utro. Men pga hvordan de behandlet deg. Hva er en traumelidelse? Et traume er en lidelse som oppstår som forsinket eller langvarig reaksjon på en belastende livshendelse eller situasjon (av kort eller lang varighet) av usedvanlig truende eller katastrofal art, som mest sannsynlig ville fremkalt sterkt ubehag hos de fleste.” (Diagnosesystemet ICD-10). "Vi kan dele opp traumatiske hendelser i to kategorier: Type I traume Type I traume kan være dramatiske og skremmende enkelthendelser som ran, trussel om drap, ulykke eller alvorlig skade. Type II traume Type II traume er alvorlig traumatisering av vedvarende karakter og/eller gjentatte hendelser, ofte i barndom og oppvekst. Når det er traumer som for eksempel er påført av voksne personer som skulle ivaretatt barnet, bruker vi begrepet relasjonstraumer. Kjennetegnene for type II traumer er: • Gjentatt traumatisering over tid, ofte i ung alder. Eksempelvis seksuelle overgrep i oppvekst, mishandling, alvorlig omsorgssvikt/tiknytningssvikt. Bredere spekter av symptomer: I tillegg til PTSD-symptomer(se nedenfor), kommer gjerne relasjonsvansker, vansker med følelsesregulering, selvfølelsesproblemer, manglende/dårlig kroppskontakt, dissosiasjon, angst/depressive symptomer, vansker med mat og søvn." https://www.modum-bad.no/behandling/traume/fakta/ Anonymkode: 656a5...c74 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå