AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #1 Skrevet 17. oktober 2022 Er det slik at man alltid må det, eller bare når man tar det med narkose? Anonymkode: fe840...bdd
Motelvibes Skrevet 17. oktober 2022 #2 Skrevet 17. oktober 2022 Ja man må jo tømme for at de skal kunne se tarmen ordentlig…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #3 Skrevet 17. oktober 2022 Er vel bare det at du ikke skal spise sånn 6 timer før eller noe men de gjør jo litt forskjellig. Jeg tok uten noe bedøvelse og gikk uten mat i 24 timer for jeg var så redd jeg skulle ha noe å kaste opp når de rotet nedi der... Anonymkode: 76fd2...a4f
Daria Skrevet 17. oktober 2022 #4 Skrevet 17. oktober 2022 Jeg måtte faste på forhånd, men ikke gjøre noe aktivt for å tømme tarmen.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #5 Skrevet 17. oktober 2022 Motelvibes skrev (4 minutter siden): Ja man må jo tømme for at de skal kunne se tarmen ordentlig… Det er gastroskopi, ikke koloskopi, ts ber om råd for. Gastroskopi er undersøkelse av spiserør/magesekk. Koloskopi av tarm. Til gastroskopi holder det plenty å møte opp uten å ha spist frokost. Anonymkode: ca041...126 5 1
Motelvibes Skrevet 17. oktober 2022 #6 Skrevet 17. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er gastroskopi, ikke koloskopi, ts ber om råd for. Gastroskopi er undersøkelse av spiserør/magesekk. Koloskopi av tarm. Til gastroskopi holder det plenty å møte opp uten å ha spist frokost. Anonymkode: ca041...126 Ok, trodde man måtte drikke den saltvannsløsningen. Men det er visst til koloskopien. Endret 17. oktober 2022 av Motelvibes
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #7 Skrevet 17. oktober 2022 Da jeg tok gasteoskopi så skulle jeg bare faste selv om jeg tok den i narkose. Koloskopi, da måtte tarmen tømmes Anonymkode: 1ba22...1e5
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #8 Skrevet 17. oktober 2022 Du får beskjed om hva som skal gjøres før du skal til undersøkelse. Anonymkode: 4b390...a4d 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #9 Skrevet 17. oktober 2022 Motelvibes skrev (19 minutter siden): Ja man må jo tømme for at de skal kunne se tarmen ordentlig… Ei venninne påstår det, at man må drikke flere liter lakserende og slikt, men jeg trodde det kun var ved koloskopi... TS Anonymkode: fe840...bdd
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #10 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Da jeg tok gasteoskopi så skulle jeg bare faste selv om jeg tok den i narkose. Koloskopi, da måtte tarmen tømmes Anonymkode: 1ba22...1e5 Hvordan er det å ta det i narkose? Får man bedøvelse i halsen da også? Eller kan man be om å ikke få det? TS Anonymkode: fe840...bdd
Motelvibes Skrevet 17. oktober 2022 #11 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan er det å ta det i narkose? Får man bedøvelse i halsen da også? Eller kan man be om å ikke få det? TS Anonymkode: fe840...bdd Du er ikke våken så du merker ingenting i narkose
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #12 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ei venninne påstår det, at man må drikke flere liter lakserende og slikt, men jeg trodde det kun var ved koloskopi... TS Anonymkode: fe840...bdd Du må tømme tarmen ved koloskopi, ved gastroskopi trenger du kun å faste en viss tid før evt kutte ned på blodfortynnende feks. Mulig hun var både på koloskopi og gastroskopi samme dag? Anonymkode: d05c3...9a8 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #13 Skrevet 17. oktober 2022 Gastroskopi undersøker spiserør og magesekk, man trenger ikke tømme tarmen for dette, kun faste og klare væsker x antall timer før. Skal man i narkose er det andre regler. Koloskopi sjekker tarmen, da må den være grundig tømt før, for at det i det hele skal være et poeng å kikke rundt. Da må du drikke lakserende væske som man får kjøpt på apoteket. Alt dette skal du få info om fra sykehuset, spør dem om du lurer på noe. Husk å oppgi alle medisiner og helsekost tilskudd som du tar til legen. Lykke til! Anonymkode: 82f67...fba 1
PITTY Skrevet 17. oktober 2022 #14 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan er det å ta det i narkose? Får man bedøvelse i halsen da også? Eller kan man be om å ikke få det? TS Anonymkode: fe840...bdd Du må på forhånd be om å bli sedert i forbindelse med undersøkelsen. Det skal i utgangspunktet være to tilstede da. Dette er ikke det samme som narkose. Dette får du i armen. Du får et hovedmedikament som heter Midazolam. Du blir helt borte, ja.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #15 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan er det å ta det i narkose? Får man bedøvelse i halsen da også? Eller kan man be om å ikke få det? TS Anonymkode: fe840...bdd Aner ikke. Jeg var i narkose så hva de drev med fikk jeg ikke med meg. Anonymkode: 1ba22...1e5
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #16 Skrevet 17. oktober 2022 PITTY skrev (1 time siden): Du må på forhånd be om å bli sedert i forbindelse med undersøkelsen. Det skal i utgangspunktet være to tilstede da. Dette er ikke det samme som narkose. Dette får du i armen. Du får et hovedmedikament som heter Midazolam. Du blir helt borte, ja. Det skal søkes om narkose ja. Vanlig beroligende funker ikke. Vet ikke hvordan det foregår, men regner med jeg vil få informasjon. TS Anonymkode: fe840...bdd
powerpuffen Skrevet 17. oktober 2022 #17 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ei venninne påstår det, at man må drikke flere liter lakserende og slikt, men jeg trodde det kun var ved koloskopi... TS Anonymkode: fe840...bdd Det stemmer ikke. Ved gastroskopi skal man møte fastende, dvs ikke spise. Man skal ikke tømme tarmen eller noe. En av grunnene til at man skal faste er for å ikke kaste opp. Hvordan vet du forresten at beroligende ikke fungerer på deg om du ikke har gjort underøskelsen før? Det er ikke vanlig å gjennomføre gastroskopi i narkose på voksne i Norge. Man kan søke om det, men såvidt jeg forsto skulle det være spesielle årsaker til å få gjort det i narkose, ettersom det krever mer personnel og utstyr. Jeg har gjort det to ganger, med beroligende. Husker knapt 1 sekund av hver undersøkelse.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #18 Skrevet 17. oktober 2022 Har hatt gastroskopi. Måtte ikke tømme tarmen... 🤨 men måtte faste Anonymkode: 92617...292
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #19 Skrevet 17. oktober 2022 re: angående narkose. Jeg hadde først gastroskopi rett i halsen uten bedøvelse eller noe. De skulle bare stuke alt rett ned i munnen på meg. Da dette ikke gikk (kraftig brekning før den passerte drøvel) satte de opp ny time, med narkose. Jeg var inne på "dagkirugi" noen timer. Anonymkode: 92617...292
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #20 Skrevet 17. oktober 2022 PITTY skrev (2 timer siden): Du må på forhånd be om å bli sedert i forbindelse med undersøkelsen. Det skal i utgangspunktet være to tilstede da. Dette er ikke det samme som narkose. Dette får du i armen. Du får et hovedmedikament som heter Midazolam. Du blir helt borte, ja. Vart fullstendig våken og merket ingenting av medikamentet selv med max dose. Anonymkode: 70d15...5d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå