Gå til innhold

Må bacon steikes før det skal på pizza/nanbrød?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha pizza til middag dvs bruker Libanesisk nan brød som bunn (stod et forslag på pakken) står at det skal 5 min i ovnen på 250 g kan sikkert drøye det til 8 min. Tenkte å ha bacon på men i tvil om jeg må steike det først? 

Anonymkode: 7cd63...65f

Gjest Athena Catalina
Skrevet

Jeg, ville stekt bacon før jeg tok den på. 

Skrevet

Neida. Legg bacon over osten, så stekes den i ovnen.

Anonymkode: 26830...572

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Neida. Legg bacon over osten, så stekes den i ovnen.

Anonymkode: 26830...572

På 5-8 min? 

Skrevet

Smak og behag. Noen spiser bacon rett ut av pakken uten å steke den først. Men personlig ville jeg stekt den først så jeg er helt sikker på at den er gjennomvarmet når den skal inn i munnen min.

Skrevet

Den må ikke. 

Men steker den alltid først for å skre best mulig resultat. Ellers smelter gjerne fettet dårlig. Og det som smelter renner rett ned. 

Lager jeg for eksempel med løk eller kjøttdeig eller annet som skal stekes, så steker jeg bacon først, og steker i baconfettet. 

Anonymkode: 667d1...89d

• Liker 2
Skrevet

Når jeg lager skikkelig pizza med tjukk bunn og 20 min i ovn så legger jeg bacon på til slutt og da blir det jo stekt. På en tynn pizzabunn og 5 minutter så ville jeg nok stekt det litt først.

• Liker 2
Skrevet

Jeg steker pizza i nettopp 5-7 min, i ovn på 300 grader. 

Bacon legges rå på toppen, og blir selvsagt stekt. Hadde jeg stekt den først ville den jo bli brent (og avgitt mye mindre av den gode smaken sin til resten av fyllet).

Anonymkode: 0bcf2...6fd

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg steker pizza i nettopp 5-7 min, i ovn på 300 grader. 

Bacon legges rå på toppen, og blir selvsagt stekt. Hadde jeg stekt den først ville den jo bli brent (og avgitt mye mindre av den gode smaken sin til resten av fyllet).

I slike tilfeller legger jeg bacon på etter steketiden. Da blir den skikkelig sprø, da det ikke blir en miks av fett og ost på de laveste punktene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I slike tilfeller legger jeg bacon på etter steketiden. Da blir den skikkelig sprø, da det ikke blir en miks av fett og ost på de laveste punktene. 

Da går du jo glipp av halve poenget med å ha bacon på pizzaen, tenker jeg. 

Jeg har tynt lag tomatsaus, en miks av revet gruyère, parmesan og mozzarella beregnet på pizza over sausen, og så rå sopp, rå rødløk, frisk timian og tilslutt litt tynnskåret bacon på toppen.

Da tar løk og sopp smak av baconfettet, i stedet for at det går i oppvasken. Trikset er ellers å ikke ta på for mye fyll, heller ikke for mye bacon.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da går du jo glipp av halve poenget med å ha bacon på pizzaen, tenker jeg. 

Jeg har tynt lag tomatsaus, en miks av revet gruyère, parmesan og mozzarella beregnet på pizza over sausen, og så rå sopp, rå rødløk, frisk timian og tilslutt litt tynnskåret bacon på toppen.

Da tar løk og sopp smak av baconfettet, i stedet for at det går i oppvasken. Trikset er ellers å ikke ta på for mye fyll, heller ikke for mye bacon.

Steker løk og sopp raskt i baconfettet først. Da spres smaken mye bedre på pizzaen, i stedet for å ligge konsentrert under baconbitene. 

Skrevet

Jeg halvsteker det. Det skal ikke bli brunt på panna.

Skrevet

Halvsteker det alltid først og klipper det i biter.  Liker også at det får rent av seg, nok fett fra før i osten på pizzaen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Steker løk og sopp raskt i baconfettet først. Da spres smaken mye bedre på pizzaen, i stedet for å ligge konsentrert under baconbitene. 

Ingenting ligger konsentrert under baconbitene altså. :ler: Baconfett sprer seg forbausende lett ved 300 grader.

Det er ingen som helst grunn til å lage ekstra arbeid for seg selv og få overstekt topping på pizzaen sin som resultat.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ingenting ligger konsentrert under baconbitene altså. :ler: Baconfett sprer seg forbausende lett ved 300 grader.

Det er ingen som helst grunn til å lage ekstra arbeid for seg selv og få overstekt topping på pizzaen sin som resultat.

Jeg legger da ikke bacon på før etterpå, uansett hva jeg bruker den som topping på. Da er den perfekt, sprø, og ikke bløt av ost, eller de minuttene det tar med damp fra pizzaen før den er klar til servering. 

Annonse
Gjest Krokanrullene
Skrevet

Jeg liker det best når det er stekt først

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

På 5-8 min? 

Skal du steke bacon i stekeovn, på litt over 200 grader, så er steketiden 5-6 minutter. Så ja, det vil bli ferdig på 5-8 minutter. Men ikke nødvendigvis sprøstekt.  

TS: Om du foretrekker sprøstekt, så ville jeg stekt det litt først. Vil du ha mykt bacon så legger du det rått på. 
Men om du vil ha sprøstekt, så trenger du ikke steke i pannen (og lage ekstra oppvask), men legg det på plate i stekeovn mens du varmer den opp. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Skal ha pizza til middag dvs bruker Libanesisk nan brød som bunn (stod et forslag på pakken) står at det skal 5 min i ovnen på 250 g kan sikkert drøye det til 8 min. Tenkte å ha bacon på men i tvil om jeg må steike det først? 

Til vanlig gjør jeg ikke det, men «til vanlig» = pizza som skal være i ovnene i 20-30 minutter.

Om du skal steke den i >10 minutter, da ville jeg nok stekt det på forhånd, men passet på å ikke steke det helt ferdig, da ovnene vil gjøre noe i løpet av den tiden, og du nok ikke ønsker forkullet bacon 😅

Anonymkode: 94f30...c70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...