AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #1 Skrevet 17. oktober 2022 Jeg er 160 og veide 90 kg før. I løpet av de siste 3 årene har jeg klart å gå ned til 65 kg. Egentlig har jeg ikke gjort spesielt mye for å klare det. Har bare forsøkt være bevisst på å spise mindre. Da jeg kom ned i 65 kg var det som om det bare stoppet helt opp og det ble umulig å gå videre ned i vekt. Hvorfor skjer dette? Og hva kan man gjøre med det? Anonymkode: 02eb1...355
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #2 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er 160 og veide 90 kg før. I løpet av de siste 3 årene har jeg klart å gå ned til 65 kg. Egentlig har jeg ikke gjort spesielt mye for å klare det. Har bare forsøkt være bevisst på å spise mindre. Da jeg kom ned i 65 kg var det som om det bare stoppet helt opp og det ble umulig å gå videre ned i vekt. Hvorfor skjer dette? Og hva kan man gjøre med det? Anonymkode: 02eb1...355 Du har nådd et platå, hva er ditt daglige kaloriinntak og hvor mye trener du? Anonymkode: 27129...38f
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #3 Skrevet 17. oktober 2022 Du har gått raskt ned i vekt. Du må enten spise litt mindre eller trene mer. Husk at selv om vekten kanskje står stille, kan det hende du får mer muskler også. Om du vil holde vekten over lengre tid burde du satse på en saktere vektnedgang. Anonymkode: 28694...9f3
Hoppetaujenta Skrevet 17. oktober 2022 #4 Skrevet 17. oktober 2022 Kroppen har vært utsatt for hardkjør over tid og den vil ha litt omstillingshvile nå. Hold ut og vær tålmodig. 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #5 Skrevet 17. oktober 2022 Vil tro du nå har nådd den vekta som vedlikeholdes på den mengde mat du nå spiser? At du ikke lengre er i underskudd? Dersom det er en matmengde du trives med, så ville jeg bare ha stoppet og holdt meg der. Anonymkode: b4a0e...3e1 9 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #6 Skrevet 17. oktober 2022 Det er fordi mengden kalorier du inntar daglig er nok til å vedlikehold en vekt på 65 kg, satt opp mot ditt kaloriforbruk og hvor mye du beveger deg. Beveg der mer og spis det samme som nå, så vil du forbruke mer og derved gå ned mer. Hva med å gå en rask tur på en halvtime, time, daglig eller i hvert fall annen hver dag? Det vil forbruke kcal. men du er ikke nødt til å gå ned i matmengde etc. Anonymkode: 7c270...f49 5
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #7 Skrevet 17. oktober 2022 Kanskje kroppen din trives på den vekta?🤔 Anonymkode: a8d65...226 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #8 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kanskje kroppen din trives på den vekta?🤔 Anonymkode: a8d65...226 "Kroppen trives på den vekta" 🤣 veldig vitenskapelig take. Anonymkode: 27129...38f 6
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #9 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): "Kroppen trives på den vekta" 🤣 veldig vitenskapelig take. Anonymkode: 27129...38f Ja? Har du hørt om homeostase og body set weight? Hvis du googler litt så finnes det en del skriverier om teorien/fenomenet. Anonymkode: a8d65...226 1
n_97 Skrevet 17. oktober 2022 #10 Skrevet 17. oktober 2022 (endret) 65 kg er nokså ideelt. Om du skal videre ned må du telle kalorier. Endret 17. oktober 2022 av n_97 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #11 Skrevet 17. oktober 2022 Jeg er også 160 og skjønner godt ts vil ned litt til. Bare 5 kg blir veldig synlig når man er såpass lav. Anonymkode: e8be3...097 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #12 Skrevet 17. oktober 2022 n_97 skrev (1 time siden): 65 kg er nokså ideelt. Om du skal videre ned må du telle kalorier. Det gir en bmi på 25,4 og det tilsvarer såvidt overvekt. Da er det ikke så rart at trådstarter ønsker å gå ytterligere ned i vekt. Hun MÅ ikke nødvendigvis telle kalorier, bare redusere litt på inntaket eller legge inn en ekstra treningsøkt. Jeg er selv relativt lav (165) og ser fort lubben ut når jeg bikker 60 kilo (selv om jeg er kraftig bygget og har en del muskler). Anonymkode: 64f5b...7cd 3
Gjest Albbas Skrevet 18. oktober 2022 #13 Skrevet 18. oktober 2022 Skal du mer ned må du nok spise mindre eller øke aktiviteten betraktelig. Du bør vurdere om det er realistisk, eller om du skal slå deg til ro med vekta du har nå. Du har gjort en kjempejobb for helsa di, og bør helst fokusere på å ha en livsstil du faktisk greier å holde over tid. Du kan jo prøve å justere litt for å se om du går ned mer, men vær også snill med deg selv. Det er så dumt å plage seg selv for de siste ekstra kiloene. Får du det til på en måte du kan leve med, så flott. Men om du må over på et kosthold/matinntak du synes er vanskelig over tid risikerer du å gå opp de siste kiloene igjen.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #14 Skrevet 20. oktober 2022 Jeg er litt i samme båt. Har gått ned jevnt og trutt det siste halve året, omtrent 18 kg til nå. Har en BMI på ca 28, så skulle gjerne gått ned 8-10 kg til. Dessverre har det stagnert helt, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Har gått ned 1,5 kg siste 3-4 måneder. Frustrerende. Og jeg har såklart justert kaloriinntaket hele veien, fordi alle vet at behovet minker når kroppen er mindre… Så jeg ligger omtrent 700 kalorier under det som kalkulatorer sier er vedlikehold for min kropp (justert for aktivitetsnivå). Si ifra om du finner oppskriften, jeg vil gjerne vite!! Anonymkode: 5ff10...7cc
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #15 Skrevet 20. oktober 2022 Da jeg nådde et platå løsnet det når jeg begynte med periodisk faste. Hadde dagens første måltid kl 12. Deretter et mellommåltid klokka 14-15 og middag kl 17/18. Deretter spiste jeg ikke igjen før kl 12 neste dag. Anonymkode: 20fee...78f 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #16 Skrevet 22. oktober 2022 For det første - gratulerer med imponerende vektnedgang! Det skal du være stolt av. Råder deg virkelig ikke til å stresse med å gå ned mer, men heller å jobbe for å holde vekten stabil. Det er mange grunner til det. For det første så er du nå på en vekt som er sunn helsemessig ift til der du var. Du er innenfor normalvekt. Det gir ikke nødvendigvis ytterligere helsegevinster på å gå ned mer. Du er i en annen posisjon enn folk som har vært normalvektige hele livet og skal ned noen pyntekilo. Det vil være lettere for dem enn for deg fordi med tidligere fedme så har du en høyere "set point". Det er dessverre en av konsekvensene med å ha hatt en veldig høy vekt. Slapp av, vedlikehold og når kroppen din "settle" på den nye vekten så kan du gjøre noen grep. Men om du kutter for mye i kalorier nå så er det en oppskrift på fremtidig overspising. Anonymkode: 95f3b...a6b 3
jabx Skrevet 22. oktober 2022 #17 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 17.10.2022 den 16.29): Det er fordi mengden kalorier du inntar daglig er nok til å vedlikehold en vekt på 65 kg, satt opp mot ditt kaloriforbruk og hvor mye du beveger deg. Beveg der mer og spis det samme som nå, så vil du forbruke mer og derved gå ned mer. Hva med å gå en rask tur på en halvtime, time, daglig eller i hvert fall annen hver dag? Det vil forbruke kcal. men du er ikke nødt til å gå ned i matmengde etc. Anonymkode: 7c270...f49 Dette. Alle bør lese dette innlegget, for her står det man trenger å vite. Hvis man "stopper opp", er det rett og slett fordi man ikke ligger i kaloriunderskudd. Når man mister kroppsmasse, synker basalforbrenningen fordi kroppen har mindre vekt å bære på. 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #18 Skrevet 23. oktober 2022 jabx skrev (1 time siden): Dette. Alle bør lese dette innlegget, for her står det man trenger å vite. Hvis man "stopper opp", er det rett og slett fordi man ikke ligger i kaloriunderskudd. Når man mister kroppsmasse, synker basalforbrenningen fordi kroppen har mindre vekt å bære på. Dette opplever jeg at ikke stemmer med virkeligheten. Har dere gått ned mange kilo selv og erfart at det fra start til slutt er et nøyaktig forhold mellom kalorier inn og ut? Jeg tror ikke det finnes en slanker i verden (vertfall ikke blant de som har internett) som ikke har fått med seg at kaloribehovet minker når vekta går ned, likevel er det alltid noen som tror de kommer med en åpenbaring for oss alle ved å si det… Jeg kan bare snakke for meg selv, men selv om jeg ligger i underskudd på 800 kalorier per dag (justert for høyde, vekt, aktivitet osv) så går jeg overhodet ikke ned 1 kg per 9-10 dager, som en slik mekanisk tilnærming tilsier. De første 10 kg, ja, deretter betraktelig senere (selv om inntaket har blitt justert underveis). Jeg antar at ts opplever noe av det samme, og at det handler mer om at kroppen prøver å tilpasse seg den nye vekta, og derfor holder igjen. Jeg tror tålmodighet er den beste løsningen, og prøv å tenk at det er en fordel når det går sakte. Da tilpasser kroppen seg godt og det blir lettere å holde vekta når du er ferdig ♥️ Lykke til videre, du har vært kjempeflink! Anonymkode: 5ff10...7cc 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #19 Skrevet 23. oktober 2022 Støtter Anonym- a6b sitt innlegg. Ville forsøkt i lengre tid å holde denne vekten før du går yttligere ned. Har selv vært i jojoslankekarusellen. Når man først har kommet i en ond sirkel der er det veldig vanskelig å komme ut av den.. Spesielt når man har vært såpass mange kilo for mye. 15 år har jeg gått opp og ned, mellom 80 og 65 kilo, omtrent hvert 1,5 år.. Var først når jeg fikk hjelp at jeg nå har holdt en vekt på 53 kilo stabil. Holdt den i et par år nå. Jeg ønsker også å gå ned et par kilo til, er 160 cm. høy bare. Men merker at det skal ingenting til før jeg er tilbake til jojo slanking. Du har vært superflink! 👏👏 Grattis med en flott vektnedgang! Eneste jeg kanskje hadde lagt inn, om du ikke gjør det, er trening. Da vil uansett kroppen endre seg. Anonymkode: 17a8d...4c0 1
jabx Skrevet 23. oktober 2022 #20 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dette opplever jeg at ikke stemmer med virkeligheten. Har dere gått ned mange kilo selv og erfart at det fra start til slutt er et nøyaktig forhold mellom kalorier inn og ut? Jeg tror ikke det finnes en slanker i verden (vertfall ikke blant de som har internett) som ikke har fått med seg at kaloribehovet minker når vekta går ned, likevel er det alltid noen som tror de kommer med en åpenbaring for oss alle ved å si det… Det er jo åpenbart slik at folk tror det er noe annet enn kaloribalansen som har noe å si. Så da må man påpeke det. Og her sier du jo selv at "det stemmer ikke med virkeligheten". Du benekter det altså i samme avsnitt. Sitat Jeg kan bare snakke for meg selv, men selv om jeg ligger i underskudd på 800 kalorier per dag (justert for høyde, vekt, aktivitet osv) så går jeg overhodet ikke ned 1 kg per 9-10 dager, som en slik mekanisk tilnærming tilsier. De første 10 kg, ja, deretter betraktelig senere (selv om inntaket har blitt justert underveis). Jeg antar at ts opplever noe av det samme, og at det handler mer om at kroppen prøver å tilpasse seg den nye vekta, og derfor holder igjen. Jeg tror tålmodighet er den beste løsningen, og prøv å tenk at det er en fordel når det går sakte. Da tilpasser kroppen seg godt og det blir lettere å holde vekta når du er ferdig ♥️ Lykke til videre, du har vært kjempeflink! Anonymkode: 5ff10...7cc Mekanistisk? Kroppen er "mekanisk". Kalorier inn og kalorier ut. Den følger naturlovene. Hvis du ligger i et kaloriunderskudd og går mye ned i vekt så kan det være du havner på et kalorioverskudd igjen i forhold til det du forbrenner. Når man går ned i vekt så forbruker man også færre kalorier fordi kroppen har mindre vekt å bære på, noe som krever mindre energi. Det er det du beskriver her. Grunnen til å gå ned sakte i vekt er at kan være lettere å gjennomføre siden man ikke er nødt til å være like sulten. Altså blir det lettere å holde seg til det over tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå