Gå til innhold

Veileder på NAV, hva er poenget med disse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer.

De kan jo ikke hjelpe deg med noen ting, hva er poenget? Kun sende deg på meningsløse kurs om koster staten penger.

Så skal de ha en oppfølgingsamtale der ting bare er surreprat. Sist spurte jeg følgende: Hva kan du tilføre meg som menneske? Da ble det helt stille i andre enden, hun visste ikke hva hun skulle svare 😅

Jeg klarer å søke på jobb selv, trenger ikke hjelp til det. De eier jo ikke kompetanse i heletatt til jobben sin, husk at forvaltningen som gjør vedtak er en annen avdeling i NAV. Disse har ikke noe kontakt med en veileder.

Selv gått igjennom pinlig talentløst jobbsøkerkurs, utrolig amatørmessig. Ingen kontakt med virkeligheten i heletatt, kan ikke søke på jobber slik man blir belært der. Arbeidsgivere jeg har hatt intervju hos har også påpekt dette til meg.

Anonymkode: e2ade...db5

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke helt enig. Jeg har så klart møtt et par stk som gjerne kunne funnet seg en annen jobb, som ikke innebærer kontakt med mennesker. Men hun jeg har som veileder nå er helt fantastisk. Heier meg frem når jeg gir beskjed om intervju, hjelper meg med å omformulere søknader feks, eller tipser meg om folk jeg kan ta direkte kontakt med. Å jeg har fått intervjuer takket være hennes råd. Nå er det dessverre lite jobb her hvor jeg bor, å jeg kan ikke pakke og flytte av ulike grunner, men at jeg ikke har en jobb er på ingen måte et resultat av dårlig veiledning. 

Anonymkode: f0946...a84

• Liker 4
Skrevet

Veiledere som jobber på lokalkontor har veldig mange forskjellige oppgaver da. Kontorene er lagt opp noe ulikt mtp om man blander ytelser eller ikke.

Men de skal følge opp sykemeldte og ha kontakt med bruker, lege og arbeidsgiver. Følge opp de på AAP og avklare arbeidsevnen. Følge opp arbeidssøkere og her har en veileder veldig mange brukere da disse ikke er prioritert, dessverre. Det er ikke så mye man kan gjøre for denne brukergruppen annet enn å søke inn på et tiltak som kan hjelpe til videre (ikke jobbsøkerkurs jeg snakker om da) eller søke inn på et kompetansehevende kurs eller utdanning. Så har man økonomisk sosialhjelp, hvor veileder har mye saksbehandling i tillegg til å veilede mtp jobb og å bli selvforsørget.

I tillegg til dette så har man på et lokalkontor egne økonomiske rådgivere, markedsrådgivere som har mye kontakt med arbeidsgivere, boveiledere som har kontakt med boligutleiere, jobbspesialister som kun har oppfølging mot jobb og mange har også egne ungdomsveiledere som fokuserer bare på ungdom. 

Det vitner om uvitenhet og tro at en veileder ikke gjør noe eller ikke har kompetanse. Klart det finnes råtne epler, men jeg kan love deg at de aller fleste veiledere virkelig jobber hardt for brukerne sine.  Som alle andre steder i det offentlige så har man hele tiden kuttet på ressursene uten at det har blitt mindre arbeidsoppgaver. Hver veileder har gjerne mellom 50 - 300 brukere, avhengig av hva de jobber med. Man ender fort opp med å brannslukke hele tiden. Og ingenting er mer givende enn når en klarer å få noen i jobb, virkelig. Men de kan ikke trylle frem en jobb, dessverre.

Anonymkode: bc3ad...fd2

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du er ikke tvunget til å ta imot disse jobbsøkerkursene hvis du selv mener at du ikke trenger dem. Da kan du takke nei og gi plassen videre til noen andre som kan få bedre utbytte av dem enn deg. Kursene er svindyre. Hvis veilederen din insisterer, så er det muligens pga. at du står lengre unna jobb enn du selv klarer å se. 

Forresten: Tenker du bør gå litt inn i deg selv ift. hvilke holdninger du har til andre mennesker. De fleste forsøker faktisk å gjøre en god jobb, om det er i NAV, fastlegen din eller læreren på skolen. 

Det burde ikke være så vanskelig for deg å få jobb i disse tider, jobbmarkedet er svært godt, lavere arb. ledighet enn på mange mange år. 

Lykke til m jobbsøking! Øv på intervju og det å selge deg selv 😉

• Liker 3
Skrevet
Eryn skrev (1 time siden):

Du er ikke tvunget til å ta imot disse jobbsøkerkursene hvis du selv mener at du ikke trenger dem. Da kan du takke nei og gi plassen videre til noen andre som kan få bedre utbytte av dem enn deg. Kursene er svindyre. Hvis veilederen din insisterer, så er det muligens pga. at du står lengre unna jobb enn du selv klarer å se. 

Forresten: Tenker du bør gå litt inn i deg selv ift. hvilke holdninger du har til andre mennesker. De fleste forsøker faktisk å gjøre en god jobb, om det er i NAV, fastlegen din eller læreren på skolen. 

Det burde ikke være så vanskelig for deg å få jobb i disse tider, jobbmarkedet er svært godt, lavere arb. ledighet enn på mange mange år. 

Du jobber i NAV? Ikke lettere å få jobb i dag enn det har vært ellers.

Man kan ikke nekte kurset, da stopper de jo dagpengene.

Er nok mindretallet av de som jobber i NAV som bryr seg om mennesker og konsekvensene de utsettes for.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veiledere som jobber på lokalkontor har veldig mange forskjellige oppgaver da. Kontorene er lagt opp noe ulikt mtp om man blander ytelser eller ikke.

Men de skal følge opp sykemeldte og ha kontakt med bruker, lege og arbeidsgiver. Følge opp de på AAP og avklare arbeidsevnen. Følge opp arbeidssøkere og her har en veileder veldig mange brukere da disse ikke er prioritert, dessverre. Det er ikke så mye man kan gjøre for denne brukergruppen annet enn å søke inn på et tiltak som kan hjelpe til videre (ikke jobbsøkerkurs jeg snakker om da) eller søke inn på et kompetansehevende kurs eller utdanning. Så har man økonomisk sosialhjelp, hvor veileder har mye saksbehandling i tillegg til å veilede mtp jobb og å bli selvforsørget.

I tillegg til dette så har man på et lokalkontor egne økonomiske rådgivere, markedsrådgivere som har mye kontakt med arbeidsgivere, boveiledere som har kontakt med boligutleiere, jobbspesialister som kun har oppfølging mot jobb og mange har også egne ungdomsveiledere som fokuserer bare på ungdom. 

Det vitner om uvitenhet og tro at en veileder ikke gjør noe eller ikke har kompetanse. Klart det finnes råtne epler, men jeg kan love deg at de aller fleste veiledere virkelig jobber hardt for brukerne sine.  Som alle andre steder i det offentlige så har man hele tiden kuttet på ressursene uten at det har blitt mindre arbeidsoppgaver. Hver veileder har gjerne mellom 50 - 300 brukere, avhengig av hva de jobber med. Man ender fort opp med å brannslukke hele tiden. Og ingenting er mer givende enn når en klarer å få noen i jobb, virkelig. Men de kan ikke trylle frem en jobb, dessverre.

Anonymkode: bc3ad...fd2

Det er sikkert slik du stemmer, men det er jo også derfor føler disse møtene med veilederne ikke gir noe.  Kan godt være at veilederne er superflittige, men det blir ikke noe mindre tomprat i samtaler av den grunn når veilderneren har 50-300 klienter. Veildernee har ikke noe å tilføre i de fleste møter, man har kun møter for å ha møter. Da måtte det vært bedre å ikke innkalle til møte med alle klientene og heller prioritere møtene man faktisk har noe å bidra med. 

Anonymkode: 22e4d...a0c

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, Eryn said:

Dette kommer typisk fra folk som ikke har peiling og som tror at arbeidsmarkedet er like godt for alle, uavhengig av alder, utdanning, arbeidserfaring og bosted.

Anonymkode: d70ec...7ab

• Liker 2
Skrevet

Gikk på dagpenger i 3 år..hadde 5 forskjellige saksbehandler...spurte noen spørsmål etc..det var det 

Anonymkode: 4cac0...54c

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg lurer.

De kan jo ikke hjelpe deg med noen ting, hva er poenget? Kun sende deg på meningsløse kurs om koster staten penger.

Så skal de ha en oppfølgingsamtale der ting bare er surreprat. Sist spurte jeg følgende: Hva kan du tilføre meg som menneske? Da ble det helt stille i andre enden, hun visste ikke hva hun skulle svare 😅

Jeg klarer å søke på jobb selv, trenger ikke hjelp til det. De eier jo ikke kompetanse i heletatt til jobben sin, husk at forvaltningen som gjør vedtak er en annen avdeling i NAV. Disse har ikke noe kontakt med en veileder.

Selv gått igjennom pinlig talentløst jobbsøkerkurs, utrolig amatørmessig. Ingen kontakt med virkeligheten i heletatt, kan ikke søke på jobber slik man blir belært der. Arbeidsgivere jeg har hatt intervju hos har også påpekt dette til meg.

Utsagnet ditt: Hva kan du tilføre meg som menneske? Vitner litt om hva en deprimert og bitter person vill ha sagt. Hvem stiller et sånt spørsmål til en fremmed person?!  

Sliter du psykisk? 

Anonymkode: 8fbdd...e8b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg lurer.

Syns det du selv har uthevet var et ufint spørsmål.

Ellers er jeg helt enig (ut fra min personlige erfaring) var på et slikt kurs etter å ha vært arbeidssøker et par måneder. Jeg var på et kurs for unge arbeidssøkere, tror jeg var rundt 24 år da. 

Han som holdt kurset var mildt sagt spesiell. Han langet ut om hvordan han selv hadde kjøpt en enebolig sentralt i byen da han var ung, dette kom vi som var her aaaaldri til å råd til, det var best vi flyttet langt ut i gokk, for der skrek de etter arbeidskraft og der kunne vi kanskje en gang få råd til bolig også . Osv osv. mildt sagt et svært lite motiverende kurs å delta på. Følte vi ble behandlet som tilbakestående hele gjengen som var der. 
Heldigvis fikk jeg et jobbtilbud fra en jobb jeg hadde søkt på midt under kurset og «fikk lov» å droppe ut av kurset. 
Det ga med virkelig ingenting!

Anonymkode: c5857...755

Skrevet

NAV-veiledere forvalter et lovverk som er bestemt av de folkevalgte. Noen må følge med på at folk følger reglene, saksbehandle slik at folk får penger å leve for og tilrettelegge for at folk kommer inn i kvalifiserende tiltak, jobb eller utredes for helseplager. Det er ikke kun samtaler om jobb de driver med på NAV. 

Anonymkode: 31a08...0df

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg lurer.

Hvorfor er du arbeidsledig da?

Anonymkode: 65e0f...5a2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor er du arbeidsledig da?

Anonymkode: 65e0f...5a2

Fordi jeg er uten jobb.

• Liker 1
Skrevet

Du synes ikke du er en smule ignorant som baserer alle utsagnene dine på ét møte med én veileder, hvor du i tillegg var ufin? 

Kjenner ei som jobber som veileder i NAV, og brukermøtene utgjør en liten del av oppgavene. 

Anonymkode: 3c302...480

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fordi jeg er uten jobb.

Det sier seg selv. Men hvorfor får du ikke landet en ny jobb? Hvis du stiller sånne ufine spørsmål til folk du møter eller snakker med i telefonen som bare ville hjelpe deg, kan man jo lure på hvordan du oppfører deg under intervjuer?

Anonymkode: 75f86...de2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...