AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #1 Skrevet 17. oktober 2022 Mange vil ikke ha noe med "venneløse" mennesker å gjøre. Ofte kan det være en grunn til at disse er uten venner også, folk det rett og slett ikke går ann å være sammen med. Noen kan ha diagnoser som gjør de sosialt klønete, eller annet man ikke vet på forhånd. Dette skriver jeg etter mange år på internett, startet med internett på slutten av 90-tallet. Da var det mye chat og kontaktnett den gangen, ting var mye mindre. I dag er kontaktsider og den slags mye større, før kunne det kanskje bare være 100stk pålogget et sted, nå i dag kanskje 10 000stk. Gjennom årene har jeg også møtt folk via nett, på ulike typer kontaktsider. Da gjør man sine erfaringer, i starten som slutten av 90-tallet og utover 2000 var dette stort sett "vanlig" "normale" mennesker. Om man kan bruke dette begrepet da. Nå i dag kan ting være noe annerledes, folk som gjerne er venneløse av ulike grunner. Falt utenfor samfunnet i noen tilfeller, som skrevet i første avsnitt. Du vet aldri hvem som sitter i den andre enden å skriver på et tastatur, du har kanskje bygd opp et bilde av dette mennesket du aldri har møtt. Mange skjuler ofte ting, som du får vite eller oppdager selv raskt etterpå. Sosial kompetanse bygger man jo ikke med å ha kontakt med mennesker via internett, det gjør man ved å omgås mennesker i virkeligheten. Har selv møtt på noen katastrofer, derfor jeg skriver dette. Der ting stod veldig dårlig til, skjønte raskt hvorfor dette mennesket var venneløst. I et tilfelle måtte jeg skaffe vedkommende psykisk helsehjelp under tvang, mens en annen prøvde å ta over livet mitt fullstendig. Ringte til alle døgnets tider. Vi alle gjør forskjellige erfaringer i livet, noen får gode venner via internett. Det er jo også vanlig, har selv fått det. Mennesker jeg møtte for 20år siden via nett og interesser der. Mye mindre miljøer den gangen. Skal du møte noen via internett må du alltid gjøre det ute i det offentlige rom, uansett hvor mye man har snakket på tlf/nett kan ting være annerledes. Bruk lang tid før de inviteres i ditt private liv og hjem. Anonymkode: dd882...16b 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #2 Skrevet 17. oktober 2022 Gammelt nytt alt det der. Anonymkode: c0a58...66e
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #3 Skrevet 17. oktober 2022 Jeg har fått noen gode vennskap på nettet. Nettvenner jeg chattet med om alt i mange år! Møtte flere og det var hyggelig men da dabbet vennskapene ut av en eller annen grunn. Føltes rart på en måte. Jeg har også hatt veldig skremmende opplevelser på nett. Pedofile menn som oppsøkte meg på nett da jeg var barn, fikk en farlig stalker når jeg var i slutten av tenårene, ble utsatt for kjærestesvindel i slutten av tyveårene av en jeg trodde var sjelevennen min jeg snakket med hver dag i mange timer om dagen men fra andre kanten av Norge, og jeg fikk også telefonen hacket av en jeg trodde var mangeårig nettvenn men spredde mye stygge ting, bilder og private ting om meg jeg hadde delt i fortrolighet men som han bare fisket frem med den intensjon å misbruke. Pga de to sistnevnte så fikk jeg sosial angst og turte ikke ha noen venner på 7-8 år og sliter fortsatt med å stole på noen. Anonymkode: dc38f...d90
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #4 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg har funnet venner via nett. Du nevner en del negative grunner til at folk ikke får venner. Men du glemmer noen vesentlige grunn, at folk flytter, eller sklir fra vennene sine. Det er ikke alltid det er den venneløse som er skyld i at vennskap tar slutt. Mine tidligere venner som etter hvert har stiftet familie, har blitt så opptatt at de ikke har tid til meg lengre. Mange som stifter familie går så inn i familiebobla at de glemmer de single og barnløse vennene sine. Når jeg flyttet fra småby til storby, og begynte jobbe i en bedrift hvor ingen var på min alder, og jeg ikke driver med organiserte hobbyer, så er det ikke så lett bli kjent med andre. Det å bruke nettet for å finne seg venner med samme hobbyer derimot har gitt meg mange nye venner og bekjentskaper. Men om du dømmer meg som "sosialt klønete" eller "falt utenfor samfunnet, bare fordi jeg har valgt flytte for karriere, og ikke gidder sitte høre på samtaler om bleieskift og snørr, uten å vite noe mer om meg enn at jeg i perioder ikke har hatt venner, vel, da er du en av de jeg ikke vil være venn med. Anonymkode: 8f453...14e 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå