AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #1 Skrevet 17. oktober 2022 Er 30 år og har hatt samboer i 5 år. Jeg har fått beskjed om at vi må ha IVF og har derfor lagt det prosjektet der på hylla i noen år til jeg er ferdig med studie. Nå, mot ALLE odds har jeg blitt gravid naturlig, og er i uke 11. Problemet er livssituasjonen min. Jeg går på Aap og er på mitt siste år med voksenopplæring for å komme inn på høyskole til neste høst (tiltaket mitt er skole). Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre nå. Jeg har lest at man kan få foreldrestipend fra Lånekassa når man har skoleplass på høyskole, men skoleåret starter en måned etter termin så jeg har nok ikke opparbeidet meg de rettighetene. Foreldrepenger kan jeg få ut fra aap, men det er minimalt. «Alle» råder meg til å ta abort, men jeg føler virkelig at dette har skjedd for en grunn etter å ha ønsket meg barn hele livet og blitt forespeilet at det kanskje ikke kommer til å skje. Er det noen som har noen råd eller har vært i en lignende situasjon? ❤️ Anonymkode: f7b24...d83
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #2 Skrevet 17. oktober 2022 Behold barnet og finn ut resten undervegs 🌞 Anonymkode: ce238...2ac 7 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #3 Skrevet 17. oktober 2022 Foreldrestipend er bare vanlig utbetaling fra lånekassen som omgjøres til stipend, å dette kan du få samtidig som du får foreldrepenger fra NAV. Som vil si at du får både foreldrepenger og utbetaling fra lånekassen. skulle det virkelig knipe kan du også ta opp ekstralån fra lånekassen. Du kan få 50.000 ekstra i semesteret (totalt 4 semester eller 200.000) når du er over 30. ikke ta abort når dere i utgangspunktet hadde behov for ivf. https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/barn-og-fodsel/fodsel-og-adopsjon/ Anonymkode: 05240...830 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #4 Skrevet 17. oktober 2022 Som over. Hør med skolen om du kan få tilrettelegging den første tiden, og forsøk begynne på høyskolen med baby. Anonymkode: 3829a...40c 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #5 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er 30 år og har hatt samboer i 5 år. Jeg har fått beskjed om at vi må ha IVF og har derfor lagt det prosjektet der på hylla i noen år til jeg er ferdig med studie. Nå, mot ALLE odds har jeg blitt gravid naturlig, og er i uke 11. Problemet er livssituasjonen min. Jeg går på Aap og er på mitt siste år med voksenopplæring for å komme inn på høyskole til neste høst (tiltaket mitt er skole). Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre nå. Jeg har lest at man kan få foreldrestipend fra Lånekassa når man har skoleplass på høyskole, men skoleåret starter en måned etter termin så jeg har nok ikke opparbeidet meg de rettighetene. Foreldrepenger kan jeg få ut fra aap, men det er minimalt. «Alle» råder meg til å ta abort, men jeg føler virkelig at dette har skjedd for en grunn etter å ha ønsket meg barn hele livet og blitt forespeilet at det kanskje ikke kommer til å skje. Er det noen som har noen råd eller har vært i en lignende situasjon? ❤️ Anonymkode: f7b24...d83 Du skal selvfølgelig ikke ta abort i en alder av 30 år, hvor du egentlig også må gå til IVF. Hallo, dette er kanskje den eneste sjansen din - slikt vet man aldri. Og skole og det du snakker om her, det ORDNER SEG. Forstår du er stresset og hormonell, men alt dette ordner seg. Du får foreldrestipend neste år hvis du bestemmer deg for å ta utdanningen med en gang. Men hadde jeg vært deg så hadde jeg prøvd å finne en deltidsjobb eller noe slikt, slik at du får litt mer penger på siden av AAPen - for da får du mer utbetalt i foreldrepengene også. Anonymkode: c8285...037 6
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #6 Skrevet 17. oktober 2022 Kan dessverre ikke nok om økonomi til å gi deg konkrete råd, men vil råde deg til å ikke høre på dem som anbefaler deg å ta abort - idag føder kvinner rimelig sent, og 30 år er absolutt ikke for tidlig til å få barn; i min klasse var moren min en av de eldste mødrene, og hun fikk meg da hun var i slutten av 20-årene. Uansett lykke til videre på alle måter; er sikker på at dette kommer til å ordne seg for deg; iblant blir veien til mens man går - alt trenger ikke å være planlagt på forhånd. Anonymkode: 2f338...c00 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #7 Skrevet 17. oktober 2022 Abort, barn er ikke fornuftig i dagens verdensbildet. Vi må stoppe å føde barn, nå. Ikke tving et menneske inn i livsløpet, det er så brutalt og umenneskelig. Superegoistisk. Anonymkode: 31e50...c80
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #8 Skrevet 17. oktober 2022 Tusen takk for svar alle ❤️ Når jeg leser om foreldrestipend hos Lånekassa står det: «Du må også ha vært i en utdanning som gir rett til støtte fra Lånekassen i minst fire måneder før fødselen». Når jeg har termin i juli 2023 og skolen starter august 2023 vil jeg vel ikke ha rett på dette..? Jeg vet at voksenopplæring støttes av Lånekassa, så da kanskje det regnes som en utdanning på lik linje med høyskole for å dekke kravet? Anonymkode: f7b24...d83
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #9 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Er 30 år og har hatt samboer i 5 år. Jeg har fått beskjed om at vi må ha IVF og har derfor lagt det prosjektet der på hylla i noen år til jeg er ferdig med studie. Nå, mot ALLE odds har jeg blitt gravid naturlig, og er i uke 11. Problemet er livssituasjonen min. Jeg går på Aap og er på mitt siste år med voksenopplæring for å komme inn på høyskole til neste høst (tiltaket mitt er skole). Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre nå. Jeg har lest at man kan få foreldrestipend fra Lånekassa når man har skoleplass på høyskole, men skoleåret starter en måned etter termin så jeg har nok ikke opparbeidet meg de rettighetene. Foreldrepenger kan jeg få ut fra aap, men det er minimalt. «Alle» råder meg til å ta abort, men jeg føler virkelig at dette har skjedd for en grunn etter å ha ønsket meg barn hele livet og blitt forespeilet at det kanskje ikke kommer til å skje. Er det noen som har noen råd eller har vært i en lignende situasjon? ❤️ Anonymkode: f7b24...d83 Du klarer det! Ble gravid når jeg gikk på aap selv. Synes det går helt fint. Og jeg er alene. Anonymkode: 6197d...e15 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #10 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for svar alle ❤️ Når jeg leser om foreldrestipend hos Lånekassa står det: «Du må også ha vært i en utdanning som gir rett til støtte fra Lånekassen i minst fire måneder før fødselen». Når jeg har termin i juli 2023 og skolen starter august 2023 vil jeg vel ikke ha rett på dette..? Jeg vet at voksenopplæring støttes av Lånekassa, så da kanskje det regnes som en utdanning på lik linje med høyskole for å dekke kravet? Anonymkode: f7b24...d83 Voksenopplæring gir rett til støtte fra lånekassen, så du bør gå under det ja. Men send en mail til lånekassen sånn i tilfelle jeg skulle ta feil 😅 Anonymkode: 05240...830 1
Livetshemmelighet Skrevet 17. oktober 2022 #11 Skrevet 17. oktober 2022 Når du er på AAP kan du velge mellom engangsstønad (da må du ut i tiltak 6 uker etter fødsel hvis NAV krever det, i ditt tilfelle evt skolegang på høyskole) eller du kan velge foreldrepenger og få pause i AAP og tar da ut X antall uker med mammapermisjon. selv om du velger engangsstønad så kan far ha krav på foreldrepermisjon (se vedlagt bilde) om han har opparbeidet seg retten til dette. Det slår da inn aktivitetskrav hos deg. (Se vedlagt bilde) Da vil han få tatt seg av barnet hjemme mens du har noen timer på skolen, og hvis skolen er i nærheten og du ammer kan jo far evt komme innom 1-2 ganger. Ville dog rådet til å vende på flaske og pumping. Det kommer garantert til å gå bra uansett hva du velger, men jeg hadde ikke tatt abort, nå er du også i uke 11 så hadde svart de som mener det at det er for seint nå så man slipper den diskusjonen. Masse lykke til ♥️
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #12 Skrevet 17. oktober 2022 Så legene tok feil. Du kan bli gravid uten IVF. Men det betyr ikke at du trenger å gjøre livet ditt vanskeligere enn nødvendig. Anonymkode: 9a4fc...461
solsolsol Skrevet 17. oktober 2022 #13 Skrevet 17. oktober 2022 Jeg ville søkt på et eller annet nettstudium som ser passe enkelt ut, da kan du få vanlig stipend og lån + engangsstønad Jeg har studert i permisjonstiden med alle mine unger. Med intens skrikebaby fikk jeg e og D, men har også fått en del veldig hode karakterer med de enkle babyene.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #14 Skrevet 17. oktober 2022 Forstår ikke problemet her. Far kan da vel ta hele permisjonen. Anonymkode: b3703...fa8
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #15 Skrevet 17. oktober 2022 Om du velger det, så får du det samme i foreldrepenger som du har i AAP. Det funker helt fint her 😊 Syns absolutt du skal beholde. Anonymkode: 0c321...b80
GammelKaktus Skrevet 17. oktober 2022 #16 Skrevet 17. oktober 2022 Veien blir til mens du går, du kan ikke ta abort av et barn som egentlig er ønsket, du vet jo og at du muligens vil ha problemer med å bli gravid senere. Jeg hadde aldri tatt sjansen på abort i en slik situasjon.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #17 Skrevet 17. oktober 2022 Du kan jo umulig være i uke 11 med termin i juli.. har du ekstra langt svangerskap? Anonymkode: 94c84...1de 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå