Gå til innhold

Hvilken prevensjon bruker du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilket prevensjonsmiddel bruker du? Trenger tips til hvilket prevensjonsmiddel jeg kan prøve ut nå. Føler jeg har prøvd alt og trives ikke med noen av dem 😢 har prøvd  mange ulike slag de siste årene: p-piller, minipiller, kobberspial, hormonspiral, p-stav, pessar. Bruker kondom, men føler ikke det er så sikkert. Vi har hoppet av i svingen noen ganger selv om det ikke er til å anbefale. Skal ta det opp med legen på nytt, men frykter det ikke er flere igjen å prøve. Det siste jeg prøvde var kobberspial, men blødde så mye på den. Hva fungerte best for deg? 

Anonymkode: 1f21d...e9c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slet lenge med store blødninger, lange blødningsperioder og mye smerter. Begynte på Qlaira for seks år siden, og nå er menstruasjonen så å si borte. De har funket veldig bra for meg. 

Anonymkode: 973ce...edf

Skrevet

Jeg bruker pessar ved forventet sex, og kondom for spontane «hopp i høyet». Av de så foretrekker jeg pessar, siden hverken mannen min eller jeg merker noe til det. Men jeg tar ikke med pessar på tur eller reiser, da har jeg alltid en kondom på lur i noen lommer. Synd at ikke pessaret funket for deg. Selv så tåler jeg ikke hormonpreparat (mister totalt all sexlyst). Ved kobberspiral får jeg for kraftige blødninger. Dessuten liker jeg ikke at den ikke forhindrer befruktning, bare at egget ikke fester seg. Så det er en form for abort.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Slet lenge med store blødninger, lange blødningsperioder og mye smerter. Begynte på Qlaira for seks år siden, og nå er menstruasjonen så å si borte. De har funket veldig bra for meg. 

Anonymkode: 973ce...edf

Er det p-piller? Prøvd 3 forskjellige p-piller som alle ga meg migrene, så er veldig skeptisk til det. Hørt om noen som bruker en app og at man måler temperatur slik at man vet når det brukbare periodene er. Noen som har testet det ut? Ønsker helst prevensjon uten hormoner. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det p-piller? Prøvd 3 forskjellige p-piller som alle ga meg migrene, så er veldig skeptisk til det. Hørt om noen som bruker en app og at man måler temperatur slik at man vet når det brukbare periodene er. Noen som har testet det ut? Ønsker helst prevensjon uten hormoner. 

De fruktbare* 😅

• Nyttig 1
Skrevet
Hulderen skrev (2 minutter siden):

Jeg bruker pessar ved forventet sex, og kondom for spontane «hopp i høyet». Av de så foretrekker jeg pessar, siden hverken mannen min eller jeg merker noe til det. Men jeg tar ikke med pessar på tur eller reiser, da har jeg alltid en kondom på lur i noen lommer. Synd at ikke pessaret funket for deg. Selv så tåler jeg ikke hormonpreparat (mister totalt all sexlyst). Ved kobberspiral får jeg for kraftige blødninger. Dessuten liker jeg ikke at den ikke forhindrer befruktning, bare at egget ikke fester seg. Så det er en form for abort.

Jeg synes det var veldig styrete med pessar. Og likte ikke at den må sitte flere timer i etter sex. Følte også det var litt knotete å få den ut igjen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kan kun brukes om det ikke er krise å bli gravid, ettersom det er så usikkert. 

Anonymkode: 61f61...912

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det kan kun brukes om det ikke er krise å bli gravid, ettersom det er så usikkert. 

Stå på nettet at den er ganske sikker så lenge man bruker den riktig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg synes det var veldig styrete med pessar. Og likte ikke at den må sitte flere timer i etter sex. Følte også det var litt knotete å få den ut igjen. 

Pessar passer nok best for sånne som meg, som oftest har sex i senga etter at vi har lagt oss. Jeg setter inn pessaret hver kveld før jeg legger meg, slik at det er klart hvis det blir sex. Siden jeg da uansett skal sove etterpå, så tenker jeg ikke på pessaret før jeg tar det ut når jeg står opp neste morgen. Med litt trening er det lett å sette inn og ta ut. Men så har jeg også brukt mensbeger i mange år, så jeg er vant til å ordne med den slags.

Skrevet

Trives med p-ring. Får eggløsning og hyppig mens på p-piller med lav dose hormoner; mens p-ring kan jeg hoppe over mens mange ganger uten problemer selv om det også er lav dose hormoner. Siden jeg har migrene med aura kan jeg ikke bruke noe som inneholder mer enn 20 mcg etinyløstradiol grunnet hjerneslagfare. 

Anonymkode: 8839e...1f8

Skrevet

bruker minipille, har ikke hatt mensen på flere år og det er så digg.

Anonymkode: 36b7c...dfd

Skrevet

Valgte å sterilisere meg, praktisk. Kondom bruker jeg alltid utenom kjæresteforhold.

Anonymkode: cb96d...23c

Skrevet
Hulderen skrev (1 time siden):

Pessar passer nok best for sånne som meg, som oftest har sex i senga etter at vi har lagt oss. Jeg setter inn pessaret hver kveld før jeg legger meg, slik at det er klart hvis det blir sex. Siden jeg da uansett skal sove etterpå, så tenker jeg ikke på pessaret før jeg tar det ut når jeg står opp neste morgen. Med litt trening er det lett å sette inn og ta ut. Men så har jeg også brukt mensbeger i mange år, så jeg er vant til å ordne med den slags.

Kjenner du ikke pessaret inni deg? Støter penis imot?

Bare nysgjerrig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner du ikke pessaret inni deg? Støter penis imot?

Bare nysgjerrig.

Nei, jeg kjenner ikke pessaret når det ligger på plass. Penis støter ikke mot det. Men jeg har veldig dyp vagina, så det er mulig det skjer hos andre.

Skrevet

Har hormonspiral. Var et helvete de første månedene. Hadde ekstreme smerter til tider. Nå går det mye bedre. 

Anonymkode: 6a76c...025

Skrevet

Sterilisering om dere ikke ønsker flere barn.

Null stress, 100% effektivt.

Skrevet

Kondom. Jeg har bare opplevd problemer en gang, da var det tydeligvis en produksjonsfeil og det var åpenbart med det samme.

Anonymkode: 0d09b...dad

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Stå på nettet at den er ganske sikker så lenge man bruker den riktig. 

Du finner veldig mye informasjon om hvor usikker den er om du leter. Men om du synes det er greit å bli gravid/ta abort så er det jo greit å bruke. 

Skrevet

Ingen! Orker ikke massive blødninger hele tiden med kobberspiral. Heller ikke utslett, kviser, rosacea, depresjon og ingen sexlyst med alle de andre. 

Anonymkode: 90745...18a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man skal ikke bruke p-piller når man har migrene!! Da anbefales minipiller. Men jeg tåler ikke de heller.

Anonymkode: 90745...18a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...