Gå til innhold

Kan man nekte å ta sprøyter på sykehus? Erfaringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville benyttet sjansen til å kanskje bli kvitt fobien. Jeg hadde fobi for sprøyter, leger (hovedsaklig pga sprøyter) og tannleger før jeg fikk barn. Under graviditeten ble jeg stukket i såpass mange ganger at jeg i etterkant sluttet å være redd, utilsiktet eksponeringsterapi. I tillegg viste vel fødselen meg at jeg tåler mer smerte enn jeg trodde 😄 Nå går jeg både til lege og tannlege uten å frike ut på forhånd (før gikk det gjerne 5 år mellom hvert tannlegebesøk). 

Anonymkode: 16aca...26c

Skrevet

Du har angst og frykt. Det vil de jobbe med på sykehuset om du er veldig redd. Det finnes bedøvelses plaster du kan bruke før ei sprøyte, og da kjenner du ikke så mye. 
Om du skal føde f eks så har du så store smerter fra før at du ikke enser noe. 
Av og til må man ta blodprøver for å finne ut hvorfor en er syk. 

Anonymkode: 92a89...dd3

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du bedøves ved å puste i maska, gass. Så setter de veneflon. Slik gjør de også på barn som må ta mye sprøyter eller blodprøver. 

Anonymkode: 94f06...89f

Det gjør vi ikke på de som må ha sectio eller store blødninger. Det tar for lang tid og faren for aspirasjoner er for stor. Det gjøres generelt ikke på voksne mennesker forøvrig ( sier ikke at det ikke har skjedd) 

Anonymkode: 61a30...7ab

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvis man har angst/fobi for sprøyter, kan man allikevel tvinges til å ta dette? Hvis man er på sykehus for å føde/er syk etc?

Anonymkode: aee2e...dbc

Nei, de kan ikke tvinge deg. Er det snakk om veneflon eller lungemodningsprøyte? Vitamin K? Blodfortynnende? Uansett er det til ditt eget og ditt barns beste å ikke nekte. Det er ikke slik at de vil stikke deg unødvendig.

Når de stikker kan du bare se andre veien og tenke på noe behagelig - det hjelper. Du kan be dem tilrettelegge mest mulig. Be dem tilkalle noen fra laboratoriet eller tilsvarende avdeling - de som tar blodprøve på sykehuset og gjør det hele tiden. Da jeg skulle føde ett av mine barn var det flere jordmødre og sykepleiere som prøvde å sette veneflon på meg og alle feilet mens de påførte meg store smerter ved å vri nålen på jakt etter blodårene. Jeg ble lei etter 10-ende forsøk  med 5-te person og så at de selv ble flaue at de ikke fikk det til. Jeg ba dem tilkalle noen fra laboratoriet. Det kom en dame som fikk det til på første forsøk uten at jeg merket noe som helst. Å ha en erfaren person er veldig viktig for å gjøre det på best mulig måte. 

Endret av Drizzt
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du har angst og frykt. Det vil de jobbe med på sykehuset om du er veldig redd. Det finnes bedøvelses plaster du kan bruke før ei sprøyte, og da kjenner du ikke så mye. 
Om du skal føde f eks så har du så store smerter fra før at du ikke enser noe. 
Av og til må man ta blodprøver for å finne ut hvorfor en er syk. 

Anonymkode: 92a89...dd3

Sorry, plasteret virker ikke. Prøvd både på meg og på mine barn.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ok. Jeg har tatt både lett og tung narkose de siste årene, og har alltid fått det gjennom veneflon. Men så har jeg ikke sprøyteangst heller.

Anonymkode: 4073b...c12

Det er sant det AB sier. Det gjøres på barn. De puster inn gas fra maske og i det de har sovnet settes det veneflon. Det skjedde med 1 av mine barn. Da jeg skulle selv i narkose i forbindelse med en operasjon fikk jeg ikke gas. De bare satt veneflon og jeg fikk medisinene der 1 etter 1 mens de pratet med meg og ba meg telle fra 10 til 0. Jeg tror jeg kom til 4 før jeg sluknet 😄

Så det finnes ulike kombinasjoner for ulike behov. Enig med den som sier at man må gi beskjed til sykehuset raskest mulig, så de kan tilrettelegge hvem og hvilke medisiner. 

Skrevet

Jeg har også sprøyteskrekk. Såpass at jeg er barnløs. Har ikke tatt blodprøver siden jeg ble tvunget som barn. Unngått alt som fører til blodprøver. Snart 50 år. Målet er å rekke å dø uten blodprøver. 

Anonymkode: 0c590...267

Skrevet

Å få lagt inn en veneflon er egentlig nokså lite å grue seg til. Oftest er den smerten man får mest sviende i grunn. Men det kan være litt stress om det er vanskelige årer og da må man ofte prøve noen ganger før man evt ringer anestesien som gjør det der mange ganger pr dag. 

Anonymkode: 2eec2...a0c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.10.2022 den 11.47):

Å få lagt inn en veneflon er egentlig nokså lite å grue seg til. Oftest er den smerten man får mest sviende i grunn. Men det kan være litt stress om det er vanskelige årer og da må man ofte prøve noen ganger før man evt ringer anestesien som gjør det der mange ganger pr dag. 

Anonymkode: 2eec2...a0c

regner med at dersom man sier fra at man har alvorlig sprøyteskrekk så kontakter de anestesispl med en gang

Skrevet

Du kan selvfølgelig nekte behandling, men når du er gravid så er det vanskeligere. Du kan nok ikke nekte prøver og behandling som er viktig for fosteret, men de vil gjøre alt som er mulig å unngå sprøyter ev. brukte bedøvende krem før sprøyte settes.

Når du er gravid så har du et stort ansvar for fosteret og ditt fremtidige barn, så nå er det på høy tid å få behandling for sprøyteskrekken. Den lar seg kurere, det klarer du.

Anonymkode: a6e1a...173

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.10.2022 den 13.31):

Man får sprøyte i låret etter fødsel for at morkaka skal løsne. Men de sier fra før de gir den.

Ellers må du også være obs på at du kan risikere veneflon tilfelle ting skjer, eller du må ha riestimulerende osv.

Husk at du får en annen å tenke på, ikke kun deg selv lenger. Så viktig å stå i mot sprøyteskrekken.

Anonymkode: 0f2a2...62a

Hæ? Jeg fikk ingen sprøyte i låret for morkaka skulle løsne. Har 3 barn. 

Anonymkode: 3a62b...09c

Skrevet
Maleficenta skrev (22 minutter siden):

regner med at dersom man sier fra at man har alvorlig sprøyteskrekk så kontakter de anestesispl med en gang

Da bør du ikke ta for gitt at vi kommer. Vi har faktisk viktigere ting å gjøre. Feks stikke de som har dype, ikke synlige årer, eller alvorlig syke. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2022 den 19.32):

Da bør du ikke ta for gitt at vi kommer. Vi har faktisk viktigere ting å gjøre. Feks stikke de som har dype, ikke synlige årer, eller alvorlig syke. 

og empatien din hvor var den? Alvorlig sprøyteskrekk er da akvorlig. Hvprfor blir psykispe greier tatt mindre på alvor enn fysiske greier? Det haster da uansett mer at en fødende får pvk enn for ei gammel ei med dårlige årer som skal få no væske eller antibiotika om to timer iv som det ikke haster med på øyeblikket

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...