Gå til innhold

Kan man nekte å ta sprøyter på sykehus? Erfaringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man har angst/fobi for sprøyter, kan man allikevel tvinges til å ta dette? Hvis man er på sykehus for å føde/er syk etc?

Anonymkode: aee2e...dbc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis man har angst/fobi for sprøyter, kan man allikevel tvinges til å ta dette? Hvis man er på sykehus for å føde/er syk etc?

Nei, de kan ikke tvinge deg. Dog kan de si at det er eneste behandling og sende deg ut

Anonymkode: 126c2...439

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Nei. Man er ikke underlagt tvang når man føder. Men da jab du heller ikke klage om du ikke blir frisk. 

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig kan man nekte det. All helsehjelp er frivillig. (Unntak psykiatri)

Anonymkode: 9d806...3cb

• Liker 3
Skrevet

Nei, men det er jo somregel en grunn til at de trenger å sette en sprøyte. Så du burde kanskje ikke vurdere å sette barn til verden om du ikke er i stand til å sette barnet før din tullete forestilling om sprøyter.

Og nekter du behandling så kan du jo heller ikke klage på at du ikke får noe hjelp.

Anonymkode: 5da72...d81

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Skal mye til for at de kan tvinge deg til noe som helst 

Anonymkode: aac14...382

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nei, men det er jo somregel en grunn til at de trenger å sette en sprøyte. Så du burde kanskje ikke vurdere å sette barn til verden om du ikke er i stand til å sette barnet før din tullete forestilling om sprøyter.

Og nekter du behandling så kan du jo heller ikke klage på at du ikke får noe hjelp.

Syns ikke du skal være noe kjepphøy når du svarer folk, har en venninne som ble satt sprøyte i under fødsel og den var ikke for barnet men for henne så hu ikke skulle ha vondt, men de setter den inn uten å spørre først!! Alle har noe de frykter, har ikke noe med om man kan ha barn å gjøre det!

• Liker 5
Skrevet

Akkurat når du føder så er det ikke så enkelt. Da må man også ta hensyn til barnet, ikke bare hva du ønsker

Anonymkode: b634f...faf

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Syns ikke du skal være noe kjepphøy når du svarer folk, har en venninne som ble satt sprøyte i under fødsel og den var ikke for barnet men for henne så hu ikke skulle ha vondt, men de setter den inn uten å spørre først!! Alle har noe de frykter, har ikke noe med om man kan ha barn å gjøre det!

Hadde sprøyteskrekk i mange år og var ikke ferdig vaksinert før jeg var 27 år gammel. Men, når du bestemmer deg for å få barn så må du faktisk bare ta deg sammen på et tidspunkt.

Og "de" setter ikke sprøyter uten å spørre først, "noen" gjorde det på venninna di og historien er neppe den du forteller. Man kan ikke bare sette sprøyter randomly på folk under fødsel helt plutselig fordi den fødende ikke skal ha vondt, veldig spent på hva det skulle være 🤪

• Liker 16
Skrevet

Man får sprøyte i låret etter fødsel for at morkaka skal løsne. Men de sier fra før de gir den.

Ellers må du også være obs på at du kan risikere veneflon tilfelle ting skjer, eller du må ha riestimulerende osv.

Husk at du får en annen å tenke på, ikke kun deg selv lenger. Så viktig å stå i mot sprøyteskrekken.

Anonymkode: 0f2a2...62a

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man får sprøyte i låret etter fødsel for at morkaka skal løsne. Men de sier fra før de gir den.

Ellers må du også være obs på at du kan risikere veneflon tilfelle ting skjer, eller du må ha riestimulerende osv.

Husk at du får en annen å tenke på, ikke kun deg selv lenger. Så viktig å stå i mot sprøyteskrekken.

Jeg har aldri fått noe sprøyte I låret for at morkaka skal løsne, den har løsnet av seg selv begge gangene.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei det får man ikke nødvendigvis. Har født 3 ganger og aldri fått dette.

Men under fødsel kommer uante krefter og angsten vil trolig forsvinne helt akkurat der og da. Instinkt kicker inn, heldigvis!

Anonymkode: 3bb98...f78

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har aldri fått noe sprøyte I låret for at morkaka skal løsne, den har løsnet av seg selv begge gangene.

Jo, man får en sprøyte med oxytocin for at livmoren skal trekke seg sammen, morkaka løsner enklere og det blir mindre blødninger.

Jeg har født 4 ganger, og det er kun 1 av gangene jeg har fått med meg den sprøyta.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, man får en sprøyte med oxytocin for at livmoren skal trekke seg sammen, morkaka løsner enklere og det blir mindre blødninger.

Jeg har født 4 ganger, og det er kun 1 av gangene jeg har fått med meg den sprøyta.

Jeg har aldri fått det sier jeg, og jeg har heller aldri hatt noen blødninger annet enn hva som har vært normalt 🙃 men selvfølgelig, du vet vel bedre enn meg hvordan fødslene mine har foregått 🤪

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, det gjør man ikke som rutine, nei. Den kommer jo faktisk seilende ut av seg selv, på naturlig vis. Det er kun hvis det ikke skjer og at det er noe galt, at man setter sprøyte for å få livmoren til å trekke seg sammen og støte den ut.

Min morkake skled ut rett etter babyen, ingen sprøyte nødvendig. 

• Liker 1
Gjest Villfisker
Skrevet

Spørsmålet ditt er feil. Spørsmålet er om du kan bestemme hva som skal inn i din kropp. Noe du selvfølgelig kan.

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Hæ? Fikk sprøyte i låret, men da var morkaka ut allerede. Trodde det var for å få trukket livmora sammen?

Anonymkode: a346f...b80

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså sprøyta fikk jeg i sengen, morkake kom ut allerede i badekaret.

Anonymkode: a346f...b80

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hadde sprøyteskrekk i mange år og var ikke ferdig vaksinert før jeg var 27 år gammel. Men, når du bestemmer deg for å få barn så må du faktisk bare ta deg sammen på et tidspunkt.

Og "de" setter ikke sprøyter uten å spørre først, "noen" gjorde det på venninna di og historien er neppe den du forteller. Man kan ikke bare sette sprøyter randomly på folk under fødsel helt plutselig fordi den fødende ikke skal ha vondt, veldig spent på hva det skulle være 🤪

Du svarer som om du vet alt... jo  de satte en sprøyte i hånda hennes! Var du der kanskje?!

• Liker 1
Skrevet

Ingen kan tvinge deg til å ta sprøyter, men er jo kjipt om du eller barnet ditt skulle bli skadet for livet fordi du ikke vil. 

Anonymkode: 2b244...ffb

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...