Gå til innhold

Når får jeg første lønn i ny jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg starter i ny fast jobb 1. november. I kontakten står det at lønn blir utbetalt på etterskudd den 20. i hver måned. 

Vil jeg da få utbetalt lønn i november? Eller vil jeg få første lønn i desember, altså for det jeg har jobbet i november? 

Har vært arbeidsledig i 5 mnd., men har fått noen tilkallingsvikar-vakter. Sparekontoen er derfor tømt, og mastercardet har måtte brukes flere ganger for å få betalt regninger. Vet ikke hvordan jeg skal klare meg uten full lønn i november i såfall.. 

Anonymkode: 0707e...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det står etterskudd får du lønn måneden etter, i desember. Skulle du fått I november måtte de ha utbetalt i inneværende måned. 

Anonymkode: 49b11...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får første lønn 20. november. 
Når det står etterskuddsvis betyr det at de første 20 dagene betales på etterskudd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serafina. skrev (Akkurat nå):

Du får første lønn 20. november. 
Når det står etterskuddsvis betyr det at de første 20 dagene betales på etterskudd. 

Øøøh nei. Etterskuddsvis vil si at du får lønn for perioden du har jobbet måneden etterpå. Hvis du får lønn samme måned du jobber, som er vanlig ved fastlønn, så får du for inneværende måned.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg starter i ny fast jobb 1. november. I kontakten står det at lønn blir utbetalt på etterskudd den 20. i hver måned. 

Vil jeg da få utbetalt lønn i november? Eller vil jeg få første lønn i desember, altså for det jeg har jobbet i november? 

Har vært arbeidsledig i 5 mnd., men har fått noen tilkallingsvikar-vakter. Sparekontoen er derfor tømt, og mastercardet har måtte brukes flere ganger for å få betalt regninger. Vet ikke hvordan jeg skal klare meg uten full lønn i november i såfall.. 

Jeg begynte i ny jobb 6 september,  og fikk første lønning 20 september. Vi får visst på etterskudd vi også, for nå 20 oktober får jeg for september egentlig. Lederen min sa da at jeg fikk første lønning så fort,  fordi man har fastlønn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Øøøh nei. Etterskuddsvis vil si at du får lønn for perioden du har jobbet måneden etterpå. Hvis du får lønn samme måned du jobber, som er vanlig ved fastlønn, så får du for inneværende måned.

Jeg er ganske sikker på at det står som jeg beskrev over i min kontrakt. Får ikke sjekket det akkurat nå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Serafina. skrev (5 minutter siden):

Jeg er ganske sikker på at det står som jeg beskrev over i min kontrakt. Får ikke sjekket det akkurat nå. 

Skjønner ikke hvor du mener logikken i det ligger. Hvis du får lønn den 20 for den samme måneden du jobber så får du lønn for inneværende måned. Du får 20 dager på etterskudd og de siste 10 dagene på forskudd. Altså du får ikke lønna di på etterskudd men en kombinasjon av begge. Du får lønn for den måneden du er i og for tiden de forventer at du skal jobbe. Hvis du får lønna på etterskudd så ligger det soleklart i navnet, du får lønna etter du har jobbet.

Jeg får lønn for inneværende måned og min mann på etterskudd, så vi har begge tilfellene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lureste du kan gjøre er å finne frem til den som utbetaler lønn på den nye arbeidsplassen og høre med dem. Praksisen varierer litt fra bedrift til bedrift.

Har alltid fått innvilget litt i forskudd ved oppstart i ny jobb de to gangene jeg var i din situasjon. Tror det er ganske vanlig å trikse og mikse litt for nyansatte første året for å få det til å gå rundt for dem.

Sjekk også om feriepenger. Noen bedrifter utbetaler ingenting i en måned (oftest juni måned), for da utbetales feriepenger og ikke lønn. Hvis du ikke har opparbeidet deg feriepenger fra tidligere arbeidsgiver kan du få særdeles lite utbetalt i juni. Da vil du kun få feriepenger for november og desember. Der kan man også høre med lønnsansvarlig om det er noe som kan gjøres for å hjelpe til slik at man har noe utbetalt den måneden også.

Anonymkode: 5f824...314

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om lønningsdag er 20. hver måned, så kommer det litt an på hva som er lønnsperioden. Ikke alle regner timer fra den første i måneden. 
Noen har lønnsperiode fra 15. til 15., dvs at man teller timer mellom hver 15.nde, leverer timelister innen 15.nde og får dette utbetalt 10-15 dager senere. De som sjekker timelister og lønningskontor trenger vanligvis noen dager for å kontrollere dette. 

Vi har lønningsdag 1. hver måned. 
For de som går på timer så leveres timelister fra 15. til 15., mens vi på fastlønn har 1. til 1. som lønnsperiode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på hvordan de kjører lønn der du har fått jobb. 
Det du kan være sikker på, er at du ikke får første lønn 20. oktober. 
Men det kan godt være du får utbetalt full månedslønn 20. november. Alternativt så får du utbetalt novemberlønnen 20. desember.

Men i og med at lønningsdag er såpass sent i måneden som 20. så vil jeg tro at du (ved fastlønn) får utbetalt hele novemberlønnen 20. november. Altså at de første 20 dagene kommer etterskuddsvis, og de neste 10 dagene betales ut i forskudd. 
Evt. kan det være at det er en annen avregningsperiode, slik at du den 20. november får utbetalt lønn for 1. til 15. november, og først får full utbetaling i desember. Da er avregningsperioden 15. til 15. Og all lønn kommer etterskuddsvis. 

Mange muligheter her, altså. Og det er kun arbeidsgiver eller kollegaer som vet svaret for din arbeidsplass.

Anonymkode: 34d39...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er å ta kontakt med lønningskontoret og høre. Jeg tenkte også at du får utbetalt lønn den 20.november for hele november. Da får du etterskudd det meste du har jobbet, og forskudd på 10 dager. Det er det som er vanlig når man har fast stilling og ikke jobber timebasert.

Men er enig i i ordlyden her så høres det nesten ut som du ikke får utbetalt for 20. desember, men de stedene som kjører etterskuddlønn på timer, så har jeg også inntrykk av at lønningsdagen er 12. eller 15. i måneden og ikke så sent som 20. Men igjen, har du fast stilling med fast månedslønn, så er det veldig rart visst du skal vente over en måned på få utbetalt mesteparten av det du har jobbet.

Når det er sagt, hadde lønningsdag den 20. jeg i en jobb, og jeg begynte vel 6.september eller noe. Da kom jeg ikke med i lønnskjøringen for september og måtte vente til oktober før jeg fikk lønn for september + for hele oktober. 

Potensielt, visst du har en arbeidsgiver som er litt glemsk, så kan det fort skje også at hen glømmer å lønnsmelde deg tidsnok slik at du uansett må vente til desember. Når du starter 1.november bør det være tidsnok (men spørs hva fristen er..). Arbeidsgivere kan ikke lønnsmelde deg før du har startet i jobben slik jeg har forstått. Men normalt sett så bør det være tidsnok til å komme med i den neste lønnskjøringen!

Endret av missmcbeal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du ikke meldt deg som arbeidsledig hos NAV og fått utbetalt dagpenger i mellomtiden? Eller har du ikke opparbeidet deg rettigheter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lønning 12. Hver mnd. Fast lønn. Jeg startet jobb 6. August og fikk første lønning 12.september. Da fikk jeg betalt for perioden 6.august til 1.oktober

12.oktober fikk jeg betalt for perioden 1. Oktober til 1.november

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

missmcbeal skrev (30 minutter siden):

Har du ikke meldt deg som arbeidsledig hos NAV og fått utbetalt dagpenger i mellomtiden? Eller har du ikke opparbeidet deg rettigheter? 

Jo, men dagpenger er bare 66% av tidligere lønn. Og med dagens strøm, diesel og matpriser så har det ikke gått rundt. Jeg får siste utbetaling av dagpenger på mandag om en uke, på ca 4500kr. Den 10. oktober får jeg lønn for dagene jeg har jobbet nå i oktober, det blir 10-11 000 kr utbetalt. Og det er alt jeg har frem til jeg får lønn fra ny jobb. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jo, men dagpenger er bare 66% av tidligere lønn. Og med dagens strøm, diesel og matpriser så har det ikke gått rundt. Jeg får siste utbetaling av dagpenger på mandag om en uke, på ca 4500kr. Den 10. oktober får jeg lønn for dagene jeg har jobbet nå i oktober, det blir 10-11 000 kr utbetalt. Og det er alt jeg har frem til jeg får lønn fra ny jobb. 

Du har krav på dagpenger frem til 31 oktober, hvis du starter på jobb 1.november. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophie. skrev (16 timer siden):

Jeg har lønning 12. Hver mnd. Fast lønn. Jeg startet jobb 6. August og fikk første lønning 12.september. Da fikk jeg betalt for perioden 6.august til 1.oktober

Vel, jeg startet i ny jobb 6. juni og fikk første lønning 12. juni. Da fikk jeg lønn for 6. til 30. juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sophie. skrev (18 timer siden):

Reign skrev (1 time siden):

Vel, jeg startet i ny jobb 6. juni og fikk første lønning 12. juni. Da fikk jeg lønn for 6. til 30. juni.

Men står det i kontrakten deres at lønn er betalt på etterskudd, slik det gjør hos TS ? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taluno skrev (1 time siden):

Men står det i kontrakten deres at lønn er betalt på etterskudd, slik det gjør hos TS ? 

Står faktisk ikke noe om det i min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye forskjellig praksis. Vi får fastlønna etterskuddsvis, men tillegg for ubekvem arbeidstid samt overtid kommer måneden etter der igjen. Dvs. at nå den 15/10 fikk jeg fastlønna for september, mens tillegg for jobbing natt og helg samt overtid var for august. 

I OPs tilfelle mener jeg han ikke får lønn før i desember, men mange utbetaler lønn tidligere i desember pga. gavekjøp og andre juleinnkjøp. Rundt den 10. til 12. er vanlig mange steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (På 18.10.2022 den 13.11):

Står faktisk ikke noe om det i min.

Da er jo ikke svaret ditt relevant for TS sitt spørsmål overhodet. TS sin lønn er definert som etterskuddsvis betaling.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...