Gå til innhold

Hund som har bitt ihjel en annen hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen vi kjenner har nylig opplevd at den ene hunden deres drepte den andre i en dramatisk slåsskamp. Jeg har forstått det som at de ikke vet hvorfor det skjedde, annet enn av disse to tispene aldri var veldig gode venner. Nå kjenner jeg at jeg er litt engstelig for å besøke dem, de beholder jo den hunden som gjorde dette. Jeg kan ikke så mye om hund, og lurer på om dette likevel kan betyr at hunden er helt trygg med mennesker? 

Anonymkode: a1237...512

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde den ene hunden min bitt ihjel den andre hunden så hadde jeg avlivet den hunden samme dag. At de velger å beholde en hund som har bitt ihjel en annen hund er intet.annet.enn.dårskap

Anonymkode: 6d2eb...1f0

• Liker 5
Skrevet

Virker som en ugjennomtenkt vurdering som vitner om dårlig ansvarsfølelse.

Når en hund, uansett hendelsesforløp har påført et annet vesen store skader, så må hele hundens liv legges tilrette fordi man ikke har noen feilmargin lengre. Det er et stort ansvar og mye jobb. 

Det at to tisper - hvorav minst en har hatt nok skadepotensiale til å drepe en annen hund - har fått gått sammen, når eierne vet at de ikke er glade i hverandre, vitner ikke akkurat om noe iboende ansvarsfølelse. 

Det er vanskelig å si hva jeg hadde gjort selv, siden jeg aldri har stått i en slik situasjon. Men jeg har lovet meg selv at om mine hunder skader et annet vesen, så ryker de over regnbuebroen tvert. En hund uten feilmarginer er en hund som ikke har plass i samfunnet, mitt hundehold skal ikke påføre andre utrygghet. 

Anonymkode: 1da44...d19

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen vi kjenner har nylig opplevd at den ene hunden deres drepte den andre i en dramatisk slåsskamp. Jeg har forstått det som at de ikke vet hvorfor det skjedde, annet enn av disse to tispene aldri var veldig gode venner. Nå kjenner jeg at jeg er litt engstelig for å besøke dem, de beholder jo den hunden som gjorde dette. Jeg kan ikke så mye om hund, og lurer på om dette likevel kan betyr at hunden er helt trygg med mennesker? 

Anonymkode: a1237...512

Nå vet du ikke hvem av hundene som satte i gang slosskampen. Den som sto igjen seirende kan være den som ble angrepet, eller som har opplevd systematisk mobbing av den andre hunden i mange år, og sa til slutt "nok er nok". 

Det er ikke helt uvanlig at hunder som lever sammen, plutselig kan havne i slosskamp. Når jeg sier "plutselig", så mener jeg i eiernes øyne. Det vil vanligvis være tegn på at det bygger opp til noe mellom hundene som man kanskje ikke ser selv. Selv i tilfeller hvor hundene leker og sover sammen og tilsynelatende har et godt forhold, kan dette skje.

Jeg har to tisper. Hovedfokuset mitt, fra dag 1, har vært å skape et godt forhold mellom de, vise de god, åpen kommunikasjon, konfliktløsning, og unngå at noen utvikler ressursforsvar utenom det vanlige. Jeg unngår også å sette de i situasjoner hvor konflikter kan potensielt utvikle seg. De har et veldig godt forhold med mye lek, kos og grooming. Men, jeg passer likevel godt på og holder alltid et øye med interaksjonene deres, så jeg får plukket opp tegn på eventuelle fremtidige problemer tidlig, og jobbe med de.

Hadde mine endt opp i slosskamp med hverandre og den ene døde, så hadde jeg ikke kvittet meg med vinneren. Når det er sagt, om mine tisper ikke likte hverandre, så hadde jeg omplassert den ene. Det er ikke godt for nervene til hundene å føle at de alltid må være på vakt hjemme, og å leve i usikkerhet og anspenthet vil omtrent alltid føre til en utblåsning. 

Tisper er lunefulle. Når to tisper endelig bestemmer seg for å slåss, så slåss de som oftest til døden. Disse to hundene som ikke likte hverandre, har prøvd å eksistere sammen lenge. Det var nok bare et tidsspørsmål før de krasjet sammen.

At hunden skal angripe deg, trenger du nok ikke å være redd for. 

Anonymkode: c4b5f...d39

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Tror ikke dette er noen grunn til å automatisk frykte den hunden. Men er du usikker på en hund, så er den beste fremgangsmåten å ignorere hunden fullstendig. Selv om jeg ikke liker Cesar Millan i det hele tatt, har han en veldig god regel når noen skal inn til hundene hans: "No touch, no talk, no eye contact." Det får de fleste hunder til å slappe av med deg.

Anonymkode: 5053c...b15

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

At hunden har drept en annen hund har ikke noe med aggressivitet mot mennesker å gjøre. Vi hadde to tisper i familien som ikke gikk overens overhode, og de kunne ikke være løse sammen. Dette var hunder som begge ble 10 og 11 år gamle, og aldri oppførte seg aggressivt mot mennesker overhode. De var derimot myke og føyelige hunder mot mennesker.

Noen raser har også mer utpreget samkjønnsaggresjon, og bør ikke bo sammen med hunder av samme kjønn. Hvordan raser er dette? 

Anonymkode: dfedd...39f

• Nyttig 1
Skrevet

Aggresjon mot hunder og mot mennesker er to helt forskjellige ting. 

• Liker 2
Skrevet
Tabris skrev (5 timer siden):

Aggresjon mot hunder og mot mennesker er to helt forskjellige ting. 

Som regel, ja. For de aller fleste avl.

Jeg hadde selv en Riesenschnauzer som drepte en annen hund av samme størrelse. Han var da åtte år, og var meget erfaren med å treffe andre løse hunder i parkene i Oslo. Denne gangen angrep den andre hunden bakfra.

Min frykt for at noe tilsvarende kunne skje var uberettiget. Han var særdeles mild mot andre hannhunder som bøllet resten av sitt liv.

Og noe aggresjon mot mennesker så jeg aldri. Bortsett fra den gangen jeg med høy puls sammen med hunden hadde innbrudd i huset. Da var han et monster.

Anonymkode: 7d465...e52

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Som regel, ja. For de aller fleste avl.

Jeg hadde selv en Riesenschnauzer som drepte en annen hund av samme størrelse. Han var da åtte år, og var meget erfaren med å treffe andre løse hunder i parkene i Oslo. Denne gangen angrep den andre hunden bakfra.

Min frykt for at noe tilsvarende kunne skje var uberettiget. Han var særdeles mild mot andre hannhunder som bøllet resten av sitt liv.

Og noe aggresjon mot mennesker så jeg aldri. Bortsett fra den gangen jeg med høy puls sammen med hunden hadde innbrudd i huset. Da var han et monster.

Man kan ha en hund (mener da ikke din) som viser aggresjon mot både hunder og mennesker.  Men det er fortsatt to forskjellige ting. Dvs at det ene ikke automatisk overføres til det andre.

Endret av Tabris
Skrevet
Tabris skrev (Akkurat nå):

Man kan ha en hund (mener da ikke din) som viser aggresjon mot både hunder og mennesker.  Men det er fortsatt to forskjellige ting.

Ja, enig! Stort sett.

Det som er forskjellen mellom vanlige avl og den som har fremavlet kampegenskaper er noe forskjellig.

Jeg ser ingen korrelasjon mellom det at to hunder sloss og hor farlig de er mot mennesker.

Der i mot ser jeg av erfaring at visse raser avlet på kamp reagerer likt om de angriper mennesker eller dyr.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...