AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #1 Skrevet 17. oktober 2022 Hei! har en unghund på 7 mnd nå som enda ikke har gitt seg med bitingen! Tror ikke det har vært ett tilfelle hvor vi kunne ha kost han uten at han skal begynne å bite… vi har prøvd å overse, sette han i buret eller forlate rommet når han begynner, men får ingen resultat… vet ikke om han syntes kosing er kjedelig, eller om han ser på det som lek, men begynner å bli et problem og redd han ikke gir seg når han fortsatt driver på nå som han er så stor? Vil jo gjerne ha en hund som vil kose uten å bli bitt etter… noen som har vært borti det samme eller har noen tips? Han er drømmehusene på alle måter ellers unntatt denne forbaska bitingen! takk for alle svar! Anonymkode: f84be...458
Troyamin Skrevet 17. oktober 2022 #2 Skrevet 17. oktober 2022 Du har i grunn to valg. Du kan fortsette å avlede eller du kan korrigere uønsket atferd. 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #3 Skrevet 17. oktober 2022 Har han LYST til å bli kost med? En av mine hunder har null interesse i kos med mindre hun har lagt seg ned i sofaen ved siden av meg, og da bare enkel kos på 2-3 plasser på kroppen. Om hun kommer gående bort til meg i alle andre tilfeller, så er hun interessert i oppmerksomhet, men ikke kos. Prøver jeg, så snur hun hodet vekk eller tar et steg tilbake. Hun har aldri vært interessert i å få hodet rufset, brystet klødd eller baken scratchet. Hun vil ligge tett inntil, elsker øyekontakt og er generelt veldig glad i oppmerksomhet. Kos er derimot ikke spesielt spennende. Min andre hund, derimot, elsker kos og vil bli kost med når som helst og hvor som helst. Kan også nevne at hun bet til hun var 8mnd, også tok det plutselig slutt. Noen bruker lengre tid før de slutter av seg selv. Det kan også være at han blir stimulert/smått frustrert når folk prøver å kose med ham om han selv ikke er interessert i det. Slutt å prøve og kose med ham når han er våken. Gi ham rolig kos i et par minutter om gangen når han ligger ved siden av dere og er trøtt og avslappet. Anonymkode: dc8ea...abc 1 3
Tabris Skrevet 17. oktober 2022 #4 Skrevet 17. oktober 2022 Ikke alle unghunder har "tid" til kos, de har fortsatt masse energi, er lekne og har lopper i blodet. Får han nok fysisk og mental stimulering? I tillegg er det noen raser som bruker munnen mer en andre. Ei venninne av meg har portugisisk vannhund og hun hilser ofte med å legge munnen over hånda mi selv i voksen alder. 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #5 Skrevet 17. oktober 2022 Troyamin skrev (2 timer siden): Du har i grunn to valg. Du kan fortsette å avlede eller du kan korrigere uønsket atferd. Hvordan ville du korrigert? Anonymkode: f84be...458
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #6 Skrevet 17. oktober 2022 Min gjorde også det. Bet aldri eller satt tennene i huden, men hadde alltid åpen munn og flytta på hodet. Det gikk over av seg selv, selv om det virket litt håpløst en periode. Anonymkode: 0a9ac...6e3
Troyamin Skrevet 17. oktober 2022 #7 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hvordan ville du korrigert? Anonymkode: f84be...458 Det kommer helt an på hva slags hund det er og hva som er trent på til nå. Og så måtte jeg ha observert situasjonen. 2
PITTY Skrevet 17. oktober 2022 #8 Skrevet 17. oktober 2022 (endret) Jeg har en på 6 mnd med samme symptom egentlig, men kombinasjonen biting(mild og manisk)+slikking.. Synes det ble slitsomt og tenkte, når skal dette stoppe egentlig? Er det ADHD, ønsker den ikke kos eller hva.? Nå har du kanskje en større hund. Jeg har liten. Jeg fant ut følgende; Jeg satt meg i sofaen med hunden sittende på fang, og kjaset kom i gang selvsagt. Holdt den fortsatt litt fast til meg, snudde meg bort fra biting og slikking mens jeg snakket lavt. Tvinger den fysisk litt i ro, mens jeg snakket ekstremt rolig(lavt volum.) 1-2 minutter så roer de masete bevegelsene og munnbruken seg etterhvert ned. Dette funker for meg og vi begge oppdager underveis at kos med av-knapp er helt cool.. Lettere hvis den har fått mye aktivitet først. Som sagt, jeg har liten hund. Blir kløn hvis du har en hyper ulvehund. En venn av meg hadde en stor hund som ikke kunne klappes uten å kjase seg opp. Den kom og satt seg ned ved meg for å bli klappet og hilset på, noe jeg gjorde. Hadde hele tiden slow motion bevegelser i hånda når jeg klappet. Hjalp ingenting. Så nå, hver gang den begynte å kjase seg over klappingen(bare en trang til å vise takknemlighet eller noe har jeg tenkt), vel da stoppet jeg isteden hele klappingen. Sånn holdt jeg på i 10 minutter, klappet-stoppet...--- så satt den til slutt helt i ro ved å bli klappet. Da kom eieren ut fra badet å oppdaget dette, og fikk helt hakeslepp. Dette hadde altså aldri hendt før, at denne kunne sitte rolig slik. Det ante meg.. Prøv deg frem litt sjøl, noe virker, annet ikke. Sunn fornuft og logisk tenkning over hvordan dyret responderer tror jeg er mulig for de fleste. Handler om å ta seg tiden og være tålmodig. Endret 17. oktober 2022 av PITTY
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå