Gå til innhold

Er din samboer (far) med på foreldresamtaler, kontroller, sykehusbesøk o.l med barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer er veldig flink til å stille opp på alt dette (selv om det betyr fri fra jobb). Dette er jeg veldig takknemlig for, men lurer på om det egentlig er vanlig?

Selv er jeg oppvokst med en far som aldri deltok på noe sånt. Han var ikke engang med på noen av min mors fire fødsler (dette er vel ikke helt normalt..), og lurer på om det er derfor jeg har for meg at fedre er så dårlige på å delta på sånt? Undervurderer jeg fedrene?

Anonymkode: d4538...194

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vi bytter på det, vi drar sjeldent begge to. Det er ikke noe jeg er takknemlig for, det er en selvfølge. På samme måte som at han ikke er takknemlig for at jeg gjør sånt.

Endret av NymeriaRhoynar
  • Liker 11
Skrevet

Vi bytter på, kan vi begge så deltar vi begge, og hvis det hadde vært viktige ting hadde vi vært med begge.

Anonymkode: 19ded...86d

• Liker 7
Skrevet

Vi bytter på alt ettersom hvem det passer best for

Anonymkode: fa96d...111

• Liker 7
Skrevet

Jeg er veldig flink til det, og han også, selvsagt. Ikke noe som krever spesiell dyktighet, men. 
Er du skikkelig dårlig til det, du da, siden du er så takknemlig?

Anonymkode: 25b25...811

Skrevet

Vi bytter på kontroller på helsestasjon, tannlege, lege osv. Det betyr jo fri fra jobb for meg og, så jeg skjønne rikke hvorfor det er noe å nevne sånn egentlig... 

Begge tilstreber å være med på utviklingssamtaler på skolen, eller evt større undersøkelser/inngrep. 

• Liker 5
Skrevet

Som andre nevner over her, så er ikke far med på sånt i noen annen grad av mor. Det er et felles ansvar, og så blir man enige om hvem som drar eller om eventuelt begge drar. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Min samboer er veldig flink til å stille opp på alt dette (selv om det betyr fri fra jobb). Dette er jeg veldig takknemlig for, men lurer på om det egentlig er vanlig?

Selv er jeg oppvokst med en far som aldri deltok på noe sånt. Han var ikke engang med på noen av min mors fire fødsler (dette er vel ikke helt normalt..), og lurer på om det er derfor jeg har for meg at fedre er så dårlige på å delta på sånt? Undervurderer jeg fedrene?

Hvorfor dra begge to? Er dere så evneveike? 
Vi bytter selvfølgelig på. Skal liksom begge ta seg fri fra jobb pga en simpel kontroll? Regner med dere bare har ett barn for dere høres uerfarne ut. 

Anonymkode: 373f1...671

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er veldig flink til det, og han også, selvsagt. Ikke noe som krever spesiell dyktighet, men. 
Er du skikkelig dårlig til det, du da, siden du er så takknemlig?

Anonymkode: 25b25...811

Her drar begge, selv om jeg er ufør og i teorien kunne dratt på alt selv. Jeg er takknemlig for at dette ikke er noe han forventer og at han ser på det som en selvfølge at han blir med. 

Nå har vi kanskje hatt flere sykehusbesøk enn det som er normalt pga barn med noen ekstra utfordringer, men er veldig glad for at vi er to når barnet skal på diverse undersøkelser, da jeg synes det kan være belastende psykisk.

Ts

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Er mye hos lege/på sykehus med mini (medfødt sykdom), i perioder flere dager i uka, så der blir han bare med om det er noe spesielt. Typisk om det skal gies opplæring i noe rundt behandling eller det er satt opp time til vurdering for operasjon osv. Hadde blitt voldsomt mye fri og lite jobb om han skulle vært med på alt, spesielt siden han må ta fri hele dagen for å være med. Vi får en oppmøtetid også vet vi aldri om vi kan dra hjem 30 minutter senere eller rett før poliklinikken stenger, liksom.

Nå går jeg hjemme og skal ikke tilbake i jobb før mini begynner i barnehage, men når jeg er tilbake i jobb igjen kommer vi til å dele på det.

Anonymkode: 3e0db...381

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Hos oss tar han det oftest, fordi han jobber offshore-turnus 2 uker på/4 uker av. Så det er jo ca. 2/3 sjans for at han er hjemme og har fri, så da tar han det så jeg slipper å dra fra jobb. Vi drar sjeldent sammen, men så har det heller ikke vært noe alvorlig med barnet vårt. Hvis det var noe spesielt så hadde vi nok dratt begge.

Anonymkode: ae692...590

Skrevet

Vi deler på det, alt etter hvem det passer best for den dagen. Jeg jobber deltid, så har 1-2 fridager i uka og faller timeavtalen på en av disse dagene tar jeg det, er jeg på jobb er det vanskeligere for meg å ta fri enn for han.

Anonymkode: e787d...1f7

Skrevet

Vi deler på det. Begge anser det som en selvfølge. Vi har med et barn begge deltatt på utviklingssamtalene, men ser at med to barn i barnehage som legger timene i arbeidstiden, at det kan bli ganger hvor kun en av oss deltar. Hvis vi opplever at alt er problemfritt så føles det litt dumt at en må droppe et møte på jobb fordi vi skal til barnehagen og «få skryt».

Anonymkode: e9cff...605

• Liker 1
Skrevet

Her tar mannen det meste av tannlege og helse, foreldresamtaler tar vi sammen.

Da jeg var barn ble jeg alltid fulgt av far fordi han hadde fleksitid og mamma jobba i helse.

Skrevet

Her har vi hatt utallige legebesøk og sykehusbesøk pga mindre og litt mer alvorlige sykdommer. Ønh og utredninger for adhd ++ 

Vi møter opp begge to der det er ment at begge foresatte skal være med på timen og ellers bytter vi annenhver gang. Overnatting på sykehus har vi byttet på. 

Anonymkode: 86631...10b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvorfor dra begge to? Er dere så evneveike? 
Vi bytter selvfølgelig på. Skal liksom begge ta seg fri fra jobb pga en simpel kontroll? Regner med dere bare har ett barn for dere høres uerfarne ut. 

Anonymkode: 373f1...671

Nå ville jeg vært hakket med fintfølende enn AnonymBruker her, men ja - vi går ikke begge to med mindre vi absolutt må. Bruker heller fridager på noe gøy. 

• Liker 4
Skrevet

Den som har ungene den uken som tannlegetimen faller på, tar med seg ungen det gjelder. 

Når det gjelder legetime eller foreldresamtaler, så drar begge to sammen. 

Vi gikk fra hverandre for ett par år siden, men samarbeider godt  

• Liker 1
Skrevet

Vi er begge med på alt der det er en fordel at begge er med. Der det ikke spiller noen rolle drar bare en av oss. Det er bare han som har lappen, så han tar alt av faste fritidsaktiviteter siden bussforbindelsen til dem er dårlig. Så de tingene det er gangavstand eller god bussforbindelse til (som skole, lege, tannlege) tar jeg.

Om barnet må på sykehus regner jeg med vi blir med begge to, men det har ikke skjedd ennå.

Anonymkode: 0e94b...3fe

Skrevet

Han var vært på mer enn meg, det var han som hadde felles perioden av permisjonen. Med eksmannen så var han ikke på noen ting.  Glad jeg har funnet meg en som tar det som en selvfølge å stille opp. 

Anonymkode: 2cc6a...5d3

• Liker 2
Skrevet (endret)

Her er begge med på alt, med unntak av to tannlegetimer som mannen min har tatt, og en kontroll på helsestasjon som jeg tok alene. Synes det er kjempehyggelig å være to, og kommentaren over her om at man som par må være evneveike for å stille begge to må jeg er rimelig spesiell... Her har vi korte avstander til både barnehage og helsestasjon. Bruker maks 1.5 time på en kontroll. Vi har begge fleksible jobber, så det at begge er med innebærer ikke noe mer dramatisk enn at vi jobber inn de 90 minuttene på kvelden. Funker veldig greit - vi var faktisk også så evneveike at mannen min var med på alle jordmorkontroll i svangerskapet! Har venninner som har fått beskjed om at det ikke er hjertelyd av jordmor og blitt sendt rett på sykehus. Det vil jeg helst slippe å gå igjennom alene om så skal skje. Vi snakket ikke om det engang, begge tok det litt for gitt at vi stilte begge to, siden jobbene våre tillater det.  

Endret av ALB

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...