Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har  blitt kjent med en mann som jeg på mange måter liker, han har mange fine sider. Men det som gjør meg usikker på om jeg vil gå noe lenger med forholdet er han virker å ha så lite kontroll på negative følelser. Når han blir stresset eller irritert øser han det ut til omgivelsene og lager så dårlig stemning. Det blir liksom kaos for han, han klarer ikke å være fornuftig eller roe seg ned, det blir masse prat og stressende energi. Jeg, på min side, er en type som bearbeider og tenker før jeg viser alle følelser, så dette blir så voldsomt for meg og det føles nesten utrygt. Det er liksom som han ikke klarer å roe seg ned på egenhånd, hvis dere skjønner. Dette er en voksen mann. Er det jeg som er i overkant sensitiv som føler på dette? 

Anonymkode: e878e...e71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det kan være veldig ubehagelig med folk som ikke har kontroll på negative følelser. Mannen min er ganske lik. Jeg tenkte på det i starten at det var ubehagelig og gjorde meg utrygg, men jeg gjorde ikke noe med det dessverre. Han har blitt litt bedre men jeg synes fortsatt det er ubehagelig når han fyrer seg opp.

Jeg tror det har noe med oppvekst å gjøre. Det var aldri hevede stemmer hjemme hos oss, så det er rett og slett uvant for meg. Mens han nok har kanalisert alle følelser (stress, sorg, alt mulig) til sinne, i stedet for å kjenne på dem som de er. Han har et bredere følelsesregister nå og jeg tror det hjelper litt.

Anonymkode: 7beed...3ce

Skrevet

Nei da får du finne deg en annen fyr da? Verre er det ikke.

Anonymkode: b46f8...b3d

Skrevet

Rødt flagg på en fremtid hvor du må krympe deg og leve med nerver og gå på tærne for du aldri vet når neste utbrudd kommer og hva slags filleting han kan klikke over. Når han har så temperament kan du nesten være sikker på at han blir voldelig mot deg også... 

Sånne menn som det der kutter jeg ut pronto. Har levd med det en gang og aldri igjen

Anonymkode: f6d25...f75

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har erfaring på dette, og du vil garantert slite bigtime med dette i fremtiden, og husk at problemet er bare ditt. Han vil aldri innse at dette er et problem for deg eller forholdet. Jeg vil anbefale deg å gå ut av forholdet før du er hektet og ikke klarer å gå 

Anonymkode: 0b540...d38

• Liker 1
Skrevet

Etter å ha levd med en sånn mann og far til barna mine vil jeg aldri mer ha en mann som ikke klarer å regulerer følelsene sine. Det nytter ikke at han mange gode egenskaper og at jeg elsket han. Jeg tålte det ikke og godtar ikke at en voksen mann oppførte seg som en drittsekk/unge og innimellom å tro meg når de viser det foran dama sin i en tidlig fase er det bare en liten smakebit.... 

Anonymkode: e55e7...836

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rødt flagg på en fremtid hvor du må krympe deg og leve med nerver og gå på tærne for du aldri vet når neste utbrudd kommer og hva slags filleting han kan klikke over. Når han har så temperament kan du nesten være sikker på at han blir voldelig mot deg også... 

Sånne menn som det der kutter jeg ut pronto. Har levd med det en gang og aldri igjen

Anonymkode: f6d25...f75

Signere denne!! Ikke unnskyld en mann.... Jeg er utmattet etter å ha levd lenge med en sånn mann! 

Anonymkode: e55e7...836

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

så dette blir så voldsomt for meg og det føles nesten utrygt.

Når du bruker et begrep som utrygt om saken så er ikke dette noe du skal gå videre med. Det spiller ingen rolle om feilen ligger hos han eller deg (jeg mener den åpenbart er hos han). Du skal selvfølgelig ikke være sammen med noen som får deg til å føle det sånn.

Anonymkode: c0d3d...358

• Liker 1
Skrevet

Ts her. Takk for tilbakemeldinger! Jeg synes jeg burde presisere at når jeg sier utrygg, så er jeg forsåvidt ikke redd for hva han kan gjøre. Det er mer at jeg har vokst opp i en familie hvor alle var veldig rolige og avbalanserte, og ikke viste følelser på denne måten. Jeg ble vel lært til å holde alt inne. Så jeg vet ikke om dette bare er uvant, eller om det ubehaget jeg føler er noe jeg skal ta på alvor. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts her. Takk for tilbakemeldinger! Jeg synes jeg burde presisere at når jeg sier utrygg, så er jeg forsåvidt ikke redd for hva han kan gjøre. Det er mer at jeg har vokst opp i en familie hvor alle var veldig rolige og avbalanserte, og ikke viste følelser på denne måten. Jeg ble vel lært til å holde alt inne. Så jeg vet ikke om dette bare er uvant, eller om det ubehaget jeg føler er noe jeg skal ta på alvor. 

Det er noe du skal ta på alvor. Man skal selvfølgelig kunne vise følelser uten at man lister kontrollen og går ut av toleransevinduet (for det meste hvert fall). 

Det "riktige" er å snakke om følelser på en god måte. Diskutere, snakke, få det ut. Være åpen. Ikke rope og bli sint osv. Det er veldig usunt og vil være veldig usunt for deg å leve med. 

Anonymkode: 28a59...5cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er noe du skal ta på alvor. Man skal selvfølgelig kunne vise følelser uten at man lister kontrollen og går ut av toleransevinduet (for det meste hvert fall). 

Det "riktige" er å snakke om følelser på en god måte. Diskutere, snakke, få det ut. Være åpen. Ikke rope og bli sint osv. Det er veldig usunt og vil være veldig usunt for deg å leve med. 

mister "" 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har  blitt kjent med en mann som jeg på mange måter liker, han har mange fine sider. Men det som gjør meg usikker på om jeg vil gå noe lenger med forholdet er han virker å ha så lite kontroll på negative følelser. Når han blir stresset eller irritert øser han det ut til omgivelsene og lager så dårlig stemning. Det blir liksom kaos for han, han klarer ikke å være fornuftig eller roe seg ned, det blir masse prat og stressende energi. Jeg, på min side, er en type som bearbeider og tenker før jeg viser alle følelser, så dette blir så voldsomt for meg og det føles nesten utrygt. Det er liksom som han ikke klarer å roe seg ned på egenhånd, hvis dere skjønner. Dette er en voksen mann. Er det jeg som er i overkant sensitiv som føler på dette? 

Dette kan være svært ubehagelig, og jeg forstår godt at du reagerer. Jeg er en person som er veldig stabil, innadvent og kjenner fort stemningen i rommet. Jeg hadde ikke taklet dette hos en partner, selv om min egen samboer noen ganger kan utstråle litt irritasjon - men det overlever jeg (samboer har ADD, men klarer fint å regulere seg selv). 

Når det kommer til energi som er stressende, trykkende og negativ - så holder jeg meg personlig langt unna. For dette sier mye om en person tenker jeg. Jeg mener at dette handler om undertrykkende følelser og kanskje traumer til og med, som personen utstråler i rommet når hen har en dårlig dag. Så da har nok dette mennesket en del å jobbe med.

Anonymkode: 76cd7...460

Skrevet

i vårt forhold har jeg (mannen) mer lett for å la følelser ta litt mye over (i visse sammenhenger, og mer at jeg blir stressa, lei meg osv. enn sint/hissig heldigvis) enn kona, som er mer nøktern og jordet enn meg sånn.

Hun er god på å ikke eskalere ting men forholde seg rolig og ta meg litt ned hvis det topper seg litt. Samme den andre veien (hun kan bli veldig stressa over enkelte ting jeg møter med større ro og nøkternhet) hvis jeg er den roligste av oss i en eller annen situasjon. Det er litt ulike ting som gjør meg og henne stressa, så det er litt hver sin gang med helt ulike situasjoner.

Tenker hvis et forhold ikke har vart så lenge kan det ta litt tid før man blir god på å håndtere sånne situasjoner. Så lenge temperament og utbrudd ikke går over stokk og stein, er det bra å kunne takle litt opp- og nedturer sammen ved å se hverandres behov og begrensninger. Og fremfor alt se det for hva det noen ganger er - at noen ganger kan følelser løpe litt avsted med noen av oss så det blir vanskelig å tenke fornuftig og roe seg ned helt - uten å bli møtt klokt og sindig av partneren.

Men kjenner meg igjen i det å komme fra ulike familier og være vant med ulike "temperaturnivåer". Det er helt klart en greie det også.

Kona og jeg er generelt veldig fredelige og tolererer mye ved hverandre som andre kanskje hadde laget mye mer bråk rundt, og barna her blir nesten redde hvis de overværer en litt opphisset diskusjon mellom oss. Så det skjer ikke så ofte heller. Men vi har levd lenge sammen og står i mye stress og kav daglig og har liksom en felles evne til å holde oss på et rolig nivå det meste av tiden. Noen sliter kanskje litt mer enn andre med hvor godt personkjemien fungerer når det blir litt høyt skum på toppene.

Men tenker det er litt forholds-skills som blir viktige i dette her. 

Anonymkode: 27691...42b

Skrevet

Dårlig følelsesregulering er et av ADHD-symptomene. Han trenger ikke å ha ADHD av den grunn, altså. Jeg tenker at siden du er sensitiv på slike brå personligheter, så passer dere ikke sammen. Du kan ikke bare be han skjerpe seg, og så sier han OK og blir en rolig type. Han passer sammen med ei som tåler slikt og ikke tar det innover seg. Bare sier pytt pytt og så bare preller det av henne. Ekssvigermor var slik, og taklet eksen min lett (snarsint og med ADHD). Jeg tok det innover meg og ble stresset og gikk på nåler.

Anonymkode: 6a09c...50b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...