Gå til innhold

Utroskap er så utbredt, burde man bare regne med at man blir bedratt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utroskap er så begredelig vanlig, det er helt deprimerende. Så sinnsykt mange som utsetter sin kjære for dette traumet (ja, det kan faktisk være traumatisk). Det er jo, for de fleste, i det minste jævlig vondt å finne ut at kjæresten din ligger med noen andre. At vedkommende lyver og sniker, risikerer mye også på dine vegne.

Studier og undersøkelser anslår vel litt ulike tall men det er nesten mer sannsynlig at man kommer til å bli utsatt for det i løpet av livet enn at man ikke vil bli det.

Burde man bare regne med at partner kommer til å gjøre dette mot en på et eller annet tidspunkt i løpet av forholdet? Rett og slett forberede seg på at det kommer til å skje. Tenke igjennom hva man da vil gjøre, om det er noe man kan leve med eller ikke. Eller åpne forholdet i forkant?

Så slipper man å bli skuffet. Slipper å få illusjonen om at denne mannen/kvinnen var til å stole på, knust. Slippe å bli skuffet over å se baksiden av medaljen, at han/hun ikke klarte å være redelig.

Anonymkode: 70858...c5d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må nesten regne med det om man ikke møter en som var veldig "ordentlig" før man møttes. Et alternativ er å innføre regler som at man ikke kan ha sex med noen uten kondom, at vedkommende må være jomfru (fri for sykdommer) etc. Har mer tro på strenge krav som nesten gjør det umulig å finne noen enn forbud. Forbud gjør at mange gjerne bryter de. 

Skrevet

Tror det bunner mye i at folk ikke snakker om hva som er utroskap i deres forhold. Og når kvinnen i forholdet ser det som utroskap å chatte med andre kvinner, men mannen ser det som utroskap å penetrere/bli penetrert. Så er det en mismatch mellom hva som er "utroskap". Og da er det ikke så rart at folk er utro over en lav sko.

Også er det noe med at man "Ikke vil såre partneren sin", at man er konfliktsky, eller "Vil ikke lage dårlig stemning", og da er det enklere å være utro enn å snakke med sin partner.

Rart med det..... 

Anonymkode: 04009...11b

• Liker 7
Skrevet

Tenker at når hverdagen kommer, med familie, man er slitne osv, så faller mange lett når man får oppmerksomhet fra andre. Vi er skrudd sammen slik at vi trenger å føle oss sett, begjært og elsket. Det kan være vanskelig å få til i perioder i livet.

En del tillater seg da å la oppmerksomhet fra andre gå for langt. "Det er ikke så farlig, vi bare flørter litt, vi er bare venner", men det starter der. Det bare skjedde, sier man etterpå. Det gjorde ikke det. Man tok noen valg som gjorde at det fikk utvikle seg. Jeg tror at både menn og kvinner vet veldig godt når de krysser grensen, det er nemlig da de begynner å fortie/lyve og skjule ting for partneren. Så sjansen for å bli utsatt for utroskap er stor, selv med en " solid" partner.

Anonymkode: 1c114...bf3

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utroskap er så begredelig vanlig, det er helt deprimerende. Så sinnsykt mange som utsetter sin kjære for dette traumet (ja, det kan faktisk være traumatisk). Det er jo, for de fleste, i det minste jævlig vondt å finne ut at kjæresten din ligger med noen andre. At vedkommende lyver og sniker, risikerer mye også på dine vegne.

Studier og undersøkelser anslår vel litt ulike tall men det er nesten mer sannsynlig at man kommer til å bli utsatt for det i løpet av livet enn at man ikke vil bli det.

Burde man bare regne med at partner kommer til å gjøre dette mot en på et eller annet tidspunkt i løpet av forholdet? Rett og slett forberede seg på at det kommer til å skje. Tenke igjennom hva man da vil gjøre, om det er noe man kan leve med eller ikke. Eller åpne forholdet i forkant?

Så slipper man å bli skuffet. Slipper å få illusjonen om at denne mannen/kvinnen var til å stole på, knust. Slippe å bli skuffet over å se baksiden av medaljen, at han/hun ikke klarte å være redelig.

Anonymkode: 70858...c5d

Kan jo faktisk bli du og som havner utpå hvis situasjonen er rett. Skal aldri si aldri.

Anonymkode: c71ff...c50

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke redd for at mannen min skal være utro,han hater utroskap-samme gjør jeg.

Det er faktisk ikke alle som er utro.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Spørs litt an på hvor man setter grensen, mulig jeg er litt streng da.

Jeg synes det er så skummelt når det ser så uendelig mange måter å komme i kontakt med mennesker på i dag. Tenker på alle apper og all drit, det er så lett å skjule og vanskelig å oppdage. Jeg får ikke ro i kroppen om jeg ikke uanmeldt får lov å snoke litt på partneren min sin mobil og laptop. Jeg tolerer ingenting av fjas med andre, chatting og tull. Det er jeg som skal være hovedfokus. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har opplevd det i slutten av tenårene/starten av 20-årene. Forholdet startet med kaos, og varte ikke lenge. Det var rett og slett ikke så vondt å finne ut av utroskapen da det uansett var et dømt forhold fra før av, sett i etterpåklokskapens lys. Ser ikke på han som en dårlig person, vi var unge og dumme.

Har hatt, og er i, langvarig forhold etter det. Har aldri brukt noe energi på å bekymre meg over at noen kan være utro mot meg. Jeg er jo klar over at man aldri kan vite noe med sikkerhet, men jeg velger å stole på partner. Om det skulle vise seg at han har vært utro så må vi bare ta det derfra.

Jeg ser ingen grunn til å bekymre meg for ulike, hypotetiske ting før jeg får en grunn til å bekymre meg.

Anonymkode: 79c68...7aa

• Liker 2
Skrevet

Selv de snilleste tøflene er utro. Har hatt sex med flere av dem mens de var gift. Konene ville ALDRI trodd de var i stand til det! Den siste av dem endte jeg opp i forhold med. Han er virkelig en varm og omsorgsfull person, som tar ekstremt godt vare på meg. ❤️ Men jeg har i bakhodet hva han har gjort tidligere. Jeg var også gift, så er ikke noe bedre selv... Vi har en avtale om å si fra hvis man føler tiltrekning til andre, og da må vi finne ut hva som et feil i forholdet vårt.

Når det er sagt så vet jeg hvor lite betydningsfult utroskap kan være, det kan være et svakt øyeblikk bare, og jeg tror jeg kunne tilgitt det. Jeg tror både jeg og han vil klare å være trofaste. Men jeg tror også vi kunne klart å tilgitt hverandre. Man får et litt endret syn på utroskap etter å ha gjort det selv endel ganger.

Anonymkode: fa896...b17

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg regner ikke akkurat med det, men ja, utroskap er utbredt som bare det og jeg tror veldig mange kan være tilbøyelige til å være det gitt riktig situasjon, selv noen av de som selv tror de aldri kommer til å gjøre det. 

Jeg er vel på en måte naturlig forberedt på det ved at jeg nok ikke er en av dem som vil oppleve det som et traume. 

Nå finnes det selvsagt ulike grader av utroskap, hvor noe vil oppleves som mer svik enn annet, og jeg er selvsagt ikke immun mot å bli såret eller føle meg sveket. 

Men jeg vet sånn på generell basis at jeg ikke kommer til å være en av dem som går helt under av det. Et one night stands han blodangrer på og som aldri vil gjentas, er en feil han gjerne må begå en gang uten å fortelle meg det, det er for meg sånn egentlig ikke en veldig big deal. 

Anonymkode: d22c6...b63

• Liker 2
Skrevet

Nei jeg vil ikke regne med det for da er jeg redd jeg manifesterer det eller hvertfall har en slapp og negativ holdning i forholdet. Jeg har blitt bedratt før av ekspartner og håper det er nok for å ha opplevd statistikken. 

Blir jeg bedratt igjen så kommer jeg hvertfall til å bryte forholdet med en gang og gå fort videre. Det er fordi man tilgir og folk kommer unna med utroskap at det fortsetter å utbre seg, og jeg nekter å godta det og å bruke mer av hjertet og smerte på å sørge over en utro motherfucker. Bare krysser han ut av livet og glemmer hele dritten om det skulle skje i fremtiden 

Anonymkode: 9c935...b0d

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Er det noen som har statistikk på hvor utbredt utroskap er da?

Mener å ha lest at kvinner er mest utro i allefall

Anonymkode: 0ee5a...3e8

Skrevet

Utroskap kan føles forferdelig for den som utsettes for det. Og noen ganger for den som har utført også når det går opp for vedkommende. Men... som andre over her også sier, det er utrolig fort gjort å havne utpå. En fest kanskje, det danses, plutselig havner man på fanget til noen, man blir blind av lyst, en klem blir til et lett kyss som blir lengre, etc. Det kan være så vanvittig fort gjort. Særlig om det er alkohol inne i bildet. Dette er ikke for å nedvurdere følelsene til den bedratte, men om den personen får innsikt i hvordan og hvorfor utroskapen skjedde så vil mye kunne vært taklet annerledes. Jeg er tilbøyelig til å kalle situasjonen et uhell. Det er nemlig stor forskjell på situasjonen jeg beskriver og noen som feks bevisst går ut på datingsider for å finne seg noen på si.

Anonymkode: 4375e...b7e

• Liker 1
Skrevet

Jeg var SÅ sikker på samboeren min. Han var bastant MOT utroskap, I så stor grad at han kuttet ut kompiser som var utro mot sine kjærester/koner. Men, så endte min samboer også opp med å være utro. Så ja, jeg tror ALLE har det i seg desverre. Før det skjedde kunne jeg sverget på hva som helst at hvis det var EN person i verden jeg aldri trodde ville gjøre det, så var det han.

Anonymkode: ab7ba...c59

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er det noen som har statistikk på hvor utbredt utroskap er da?

Mener å ha lest at kvinner er mest utro i allefall

Anonymkode: 0ee5a...3e8

Det er ca 50% av befolkningen som har vært eller kommer til å være utro, og det er likt mellom kjønnene. Den store kjønnsforskjellen er at kvinner som regel er det én gang eller på vei ut av forholdet, mens menn oftere er det gjentatte ganger og mens de enda vil bli værende i forholdet de er i. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Utroskap kan føles forferdelig for den som utsettes for det. Og noen ganger for den som har utført også når det går opp for vedkommende. Men... som andre over her også sier, det er utrolig fort gjort å havne utpå. En fest kanskje, det danses, plutselig havner man på fanget til noen, man blir blind av lyst, en klem blir til et lett kyss som blir lengre, etc. Det kan være så vanvittig fort gjort. Særlig om det er alkohol inne i bildet. Dette er ikke for å nedvurdere følelsene til den bedratte, men om den personen får innsikt i hvordan og hvorfor utroskapen skjedde så vil mye kunne vært taklet annerledes. Jeg er tilbøyelig til å kalle situasjonen et uhell. Det er nemlig stor forskjell på situasjonen jeg beskriver og noen som feks bevisst går ut på datingsider for å finne seg noen på si.

Svake grenser og bekreftelsesbehov fører mange ut  i situasjoener hvor de ikke klarer å stoppe opp før det har gått for langt.

Anonymkode: 3c161...5a7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ca 50% av befolkningen som har vært eller kommer til å være utro, og det er likt mellom kjønnene. Den store kjønnsforskjellen er at kvinner som regel er det én gang eller på vei ut av forholdet, mens menn oftere er det gjentatte ganger og mens de enda vil bli værende i forholdet de er i. 

Ifølge verdens største befolkningsundersøkelse om seksualitet, nylig gjennomført av det danske folkehelseinstituttet, er utroskap vesentlig mer utbredt blant menn enn blant kvinner. Det gjelder i alle aldersgrupper.

Fra omtalen i forskning.no:

»Det er første gang danskene har et vitenskapelig tall for dette, og det er overraskende, forteller en av forskerne som står bak rapporten til danske TV2.

– Det er tankevekkende at tallene er så høye. Når langt flere menn er utro, tyder det på at de har sterkere sexdrift enn kvinnene – og at de i høyere grad er klare til å handle ut fra den, sier Morten Frisch fra danske Statens Serum Institut.

Hele 23 prosent av mennene i rapporten har vært utro med sin nåværende partner. Hos kvinnene gjelder det 14 prosent».

Anonymkode: 383cf...574

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Svake grenser og bekreftelsesbehov fører mange ut  i situasjoener hvor de ikke klarer å stoppe opp før det har gått for langt.

Anonymkode: 3c161...5a7

Ja, og derfor er kanskje det viktigste å unngå slike situasjoner hvor det kan gå galt. For i situasjonen kan mange feile.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Man får et litt endret syn på utroskap etter å ha gjort det selv endel ganger.

Noen har behov for å rettferdiggjøre egne svik og overskridelser. Men mange har heldigvis karakter til å oppføre seg lojalt mot sine nærmeste, eller - i det minste - til å gå i seg selv og legge kortene på bordet når man har sviktet. Du tilhører åpenbart den førstnevnte kategorien.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ifølge verdens største befolkningsundersøkelse om seksualitet, nylig gjennomført av det danske folkehelseinstituttet, er utroskap vesentlig mer utbredt blant menn enn blant kvinner. Det gjelder i alle aldersgrupper.

Fra omtalen i forskning.no:

»Det er første gang danskene har et vitenskapelig tall for dette, og det er overraskende, forteller en av forskerne som står bak rapporten til danske TV2.

– Det er tankevekkende at tallene er så høye. Når langt flere menn er utro, tyder det på at de har sterkere sexdrift enn kvinnene – og at de i høyere grad er klare til å handle ut fra den, sier Morten Frisch fra danske Statens Serum Institut.

Hele 23 prosent av mennene i rapporten har vært utro med sin nåværende partner. Hos kvinnene gjelder det 14 prosent».

Dette har nok mer med at vi kvinner drilles i seksuell selvdisiplin fra vi er jenter, og ikke med sexdrift å gjøre. At kvinner har bedre impulskontroll, fordi det kreves av oss på alle felt egentlig. Er sosialt uakseptabelt at kvinner ikke har det, generelt. Mer høyde for at gutter og menn har lavere selvdisiplin og impulskontroll. 

Endret av Trolltunge
Skriveleif
  • Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...