Gå til innhold

Familiemedlem som alltid er «alene»..vanlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Isolering er som regel symptom på problemer, ja. Men noen ganger kan problemet være at individet føler seg dårlig behandlet/ som en outsider og trekker seg derfor unna. Sosial interaksjon blir noe ubehagelig eller vondt, og det er derfor bedre å kose seg alene. Enkelte kan leve mye alene og opplever bare bedring av livet sitt. De får ikke lenger så mye av de ubehagelige følelsene de har i sosial interaksjon. Men det er fortsatt grunner til at det ble slik. Et normalt menneske som opplever seg inkludert og sett av en gruppe vil alltid foretrekke tilbringe mer tid med gruppen. De som er mye alene har som regel grunner til det. Det vanligste er nok at man ikke føler seg akseptert, så man blir sliten av å spille en rolle blant andre mennesker. Så tror man at man er introvert, når man egentlig bare blir sliten av å ha på maske og være stresset om å ikke fremstå feil

Du kan nok ikke enkelt hjelpe eller i det hele tatt bedre slike individer sin situasjon. For enkelte vil også du være en av de som gjør at de føler seg dårlig og heller vil være alene.

Personlig mener jeg å være introvert er symptom på sykdom, ikke medfødt tendens. Enten har man mild sosial angst, lavt selvbilde, klarer ikke fungere med mennesker annerledes enn en selv, har ubehag i sosiale situasjoner, sykdom der man blir lettere sliten eller lignende.

Anonymkode: 01817...64e

Det er  mange som er født sånn

Men samfunn  ser det som et problem. Unger som blir tvangs sosialisert.   Unger som trives med nesa inni en bok eller  med 1 venn

Eller hesten , hunden  kaninen  eller katta.  

De blir utslitt av dette livet  de blir presset på seg og da  trekker de seg mere unna. 

Jeg liker folk jeg blir bare totalt  utslitt av 20 min av de. 

Anonymkode: 4881f...1d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje hun bare ikke liker dere? Virker ikke som du er så glad i henne egentlig 

Anonymkode: a7b6a...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Personlig mener jeg å være introvert er symptom på sykdom, ikke medfødt tendens. Enten har man mild sosial angst, lavt selvbilde, klarer ikke fungere med mennesker annerledes enn en selv, har ubehag i sosiale situasjoner, sykdom der man blir lettere sliten eller lignende.

Anonymkode: 01817...64e

I dette tilfellet er det TS som ikke klarer å forstå at andre er annerledes enn henne selv. Å ikke klare seg alene i 20 minutter er i hvert fall mye nærmere et tegn på sykdom enn å trives i eget selskap.

Anonymkode: 0fb0a...707

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er introvert og trives best alene. Jul og andre feiringer er sånn ca noe av det verste jeg vet, så det er sjeldent jeg gidder å bli med på. 
Det betyr ikke at jeg alltid er alene, men jeg velger ofte å være det fordi det passer meg best.

Drar alltid på ferie og fjellturer alene, og elsker det. Helt sant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har venner nå som aldri ville valgt det samme som meg -jeg ønsker meg ut av byen og til et øde område, hvor jeg kan dyrke grønnsaker, drive med mitt kreative arbeid og bare være med og i naturen. Ønsker meg muligens en hund  Kan helt fint være alene i tre-fire dager før jeg føler jeg må se folk, ha en hel uke for å være helt ærlig, og da kan jeg dra til byen og møte venner. Ellers kan det være nok å dra å handle og sitte et par timer på den lokale kafeen samtidig (ønsker på også å bo slik at det er 5-10km til butikken så da bruker man gjerne litt tid når man først drar inn). 

Forskjellen er at jeg har venner jeg da, så jeg har noen om jeg vil. Og vi snakkes og deler av livene våre i det daglige, følger opp hverandre. I tillegg kommer jeg til å reise i løpet av året, og har venner og miljøer i andre land som jeg søker til når jeg drar. 

Men det er altså stor forskjell på alenetid/egentid og ensomhet, -solitude and loneliness. 

Det kan gå "for langt" da, dette med å trives alene. Alle bør dele hverdagen med andre levende vesener i blant. Noen klarer seg med hund eller gårdsdyr, jeg tror det er viktig å i det minste ha et par venner i tillegg, men man trenger ikke å fysisk se venner hele tiden. Noen av mine bor jo i helt andre land, men vi fortsetter vennskapet ved å snakkes på over "brev" og digitale løsninger. 

Anonymkode: a55ad...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...