Gå til innhold

Snart tom sparekonto. Hva gjør jeg da? Økte priser på alt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er minsteufør og har tidligere fått ting til å akuratt gå rundt. Jeg har hatt en sparekonto etter å ha spart 200-400 kr i mnd over mange år og blitt nødt til å ta av denne kontoen etter strømpriser og matpriser har økt. Derfor har jeg klart meg greit - til nå. 

Nå er sparekontoen snart tom, 60.000 kroner i ekstra kostnader pga prisøkningen på alt i samfunnet. Jeg har fortsatt levd så sparsommelig som mulig. Hva gjør jeg når jeg ikke har mer igjen som buffer og trygda ikke strekker til? 

Anonymkode: f1cf1...ce5

• Liker 2
  • Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis utgiftene overgår inntektene så må du enten øke inntektene eller redusere utgiftene.

Anonymkode: 05ff2...431

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Eier du noe som kan selges? Har du mulighet til å sitte barnevakt i noen timer for de som rammes av streiken denne uken? Det er snakk om, forhåpentligvis, en kort periode, så kanskje du klarer det. 

Anonymkode: 41c27...309

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis utgiftene overgår inntektene så må du enten øke inntektene eller redusere utgiftene.

Engi! Det er enkel matte. Pluss og minus.

Anonymkode: 3d06d...254

• Liker 1
  • Hjerte 1
Gjest vilkåret
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, bare begynn å tryll frem penger om man går i minus når man har betalt husleie, strøm og mat. Null problem.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Absolutt enkel matte, men ikke veldig enkelt i praksis.

TS skriver at hun lever sparsommelig på minstesats ufør. Hvis hun allerede bare bruker penger på det nødvendige, så er det ikke noen utgifter å kutte, med mindre forslaget er å flytte ut i telt for vinteren.

Hvis man er ufør uten inntektsevne så er det heller ikke lett å øke inntekten. Noen uføre kan jobbe litt, andre ikke. Så ikke så lett det heller gitt.

TS: Hvilke utgifter har du? Leier eller eier du? Har du lån på noe? Er du alene? Det er ikke så ett å gi gode råd hvis man bare vet at du ikke har råd til å betale det du pleide å betale. 

Anonymkode: 5dd1f...c9b

• Liker 18
  • Nyttig 3
Skrevet

Selg gullsmykkene til gulladam eller noe.

Overfør penger fra Trumf-konto. Coop-konto osv.

Pant flasker.

Selg unna klær på tise.

Selg bøker, møbler etc på Finn.

Benytt deg av toogoodtogo. 

Hilsen ei som har måtte levd på 12000kr aap i åtte år før minsteufør. Det er dårlige tider. 

Anonymkode: 87d7e...a43

• Liker 6
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Beste innlegget så langt i dag!:klappe:

4 minutter siden, vilkåret said:

Ja, bare begynn å tryll frem penger om man går i minus når man har betalt husleie, strøm og mat. Null problem.

Jeg "tryller" frem penger stadig vekk. Jeg produserer ved og selger håndarbeid. Man kan også gjøre tjenester som hundepass, plenklipp, vasking o.l. uten at det utløser skatt.

Du kaller det trylling, jeg kaller det jobbing.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Eier du noe som kan selges? Har du mulighet til å sitte barnevakt i noen timer for de som rammes av streiken denne uken? Det er snakk om, forhåpentligvis, en kort periode, så kanskje du klarer det. 

Anonymkode: 41c27...309

Er vel ingenting som tyder på at dette er en kort periode.

Har du mulighet til å flytte til et billigere sted ts?

• Liker 1
Skrevet
Portia Catonis skrev (1 minutt siden):

Jeg "tryller" frem penger stadig vekk. Jeg produserer ved og selger håndarbeid. Man kan også gjøre tjenester som hundepass, plenklipp, vasking o.l. uten at det utløser skatt.

Det er faktisk det dummeste innlegget jeg har lest på en stund. Dere luringer ber en person som ikke kan jobbe om å jobbe, så dumme er det vel ikke lov til å være, eller?

Og hva om det ikke lenger er mulig å redusere utgifter da? Jada, ts kan sikkert flytte fra boligen sin og ut i kulda eller droppe å kjøpe mat slik at hun dør. Er det sånn vi skal ha det i landet vårt? At syke og fattige bare skal flytte ut på gata for å dø fordi de ikke lenger har råd til husleie, mat eller strøm. 

Dette rådet om å øke inntekter og redusere utgifter funker kun på funksjonsfriske mennesker som kan jobbe, eller mennesker som faktisk kan redusere utfigtende sine. Å komme trekkende med slike råd til en person som er fattig og syk er absolutt jævla idiotisk! 

Anonymkode: 663f5...029

• Liker 22
  • Nyttig 7
Skrevet

Sosialstønad? 

Anonymkode: 02bcc...6b5

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Selg gullsmykkene til gulladam eller noe.

Overfør penger fra Trumf-konto. Coop-konto osv.

Pant flasker.

Selg unna klær på tise.

Selg bøker, møbler etc på Finn.

Benytt deg av toogoodtogo. 

Hilsen ei som har måtte levd på 12000kr aap i åtte år før minsteufør. Det er dårlige tider. 

Anonymkode: 87d7e...a43

Og når vedkommende går tom for ting å selge?

Anonymkode: 02bcc...6b5

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Forstår at det virker som et dårlig råd å bare "senke utgifter eller øke inntekter". Men det er uansett det som er eneste måte å havne på 0 eller på plussiden igjen.

Har man en eller annen utgift som ikke er nødvendig i en periode? Kan man bytte til et litt rimeligere pålegg, eller droppe snack/brus/øl om man unner seg noe sånt. Finnes det ingen rom i å kutte der så må man jo bare flytte til noe rimeligere. Kanskje har man en venn eller familie som man kan bo med (mot betaling selvsagt). Flere som sliter i disse dager, så det kan jo være vinn-vinn. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg er minsteufør og har tidligere fått ting til å akuratt gå rundt. Jeg har hatt en sparekonto etter å ha spart 200-400 kr i mnd over mange år og blitt nødt til å ta av denne kontoen etter strømpriser og matpriser har økt. Derfor har jeg klart meg greit - til nå. 

Nå er sparekontoen snart tom, 60.000 kroner i ekstra kostnader pga prisøkningen på alt i samfunnet. Jeg har fortsatt levd så sparsommelig som mulig. Hva gjør jeg når jeg ikke har mer igjen som buffer og trygda ikke strekker til? 

Anonymkode: f1cf1...ce5

60 000 i ekstra kostnader? Hvor stor familie har du egentlig? Selv ikke vi som er to voksne, en tenåring og et barnehagebarn har hatt så mye i økte kostnader pga prisøkningene de siste årene.

Anonymkode: 1f638...572

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
Portia Catonis skrev (24 minutter siden):

Selvsagt er det ikke trylling, men TS er ufør. Kanskje du også er ufør, og klarer disse sidejobbene, men ikke alle uføre klarer det. Vi vet jo ikke hva situasjonen til TS er, men det er jo vanskelig å drive med håndarbeid hvis man mangler begge armene f.eks.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

En må jo bare dobbeltsjekke om det er noen stønader en kan søke på, om det er mulig å få ned utgiftene, billigere boforhold, strøm, kjøper en de matvarene en trenger hos den kjeden/butikken som selger de billigst, få matposer fra hjelpeorganisasjoner, om det finnes små oppdrag en kan klare (sy opp klær, gå tur med hunden til naboen...)

Hvor lenge har du slitt? Greit at strømprisene begynte å stige ved årsskiftet til 2021, men den høyeste økningen kom i 2022 og matprisene økte ikke veldig før i august 2022. Så om vi fordeler 60.000kr på 12mnd så har utgiftene dine økt med 5.000kr pr mnd, da stusser jeg veldig på om de sparetiltakene du gjør fungerer.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Mt3 skrev (30 minutter siden):

En må jo bare dobbeltsjekke om det er noen stønader en kan søke på, om det er mulig å få ned utgiftene, billigere boforhold, strøm, kjøper en de matvarene en trenger hos den kjeden/butikken som selger de billigst, få matposer fra hjelpeorganisasjoner, om det finnes små oppdrag en kan klare (sy opp klær, gå tur med hunden til naboen...)

Hvor lenge har du slitt? Greit at strømprisene begynte å stige ved årsskiftet til 2021, men den høyeste økningen kom i 2022 og matprisene økte ikke veldig før i august 2022. Så om vi fordeler 60.000kr på 12mnd så har utgiftene dine økt med 5.000kr pr mnd, da stusser jeg veldig på om de sparetiltakene du gjør fungerer.

Nå klarer vi oss greit altså, men bare for å sammenligne litt.

Bare siden i sommer så har rentene på boliglånet vårt økt ca 2200kr i måneden. Sammenlignet med 2020(?) har det steget 4000 kr per måned, hvi jeg ikke husker feil. Nå ble vel renta satt kraftig ned under pandemien, så det er jo ikke sammenlignbart, men likevel.

Ellers betalte jeg 1500 kr mer for strøm i august i år enn jeg gjorde i januar 2021 f.eks., så det utgjør jo ganske mye. August var ikke en måned vi trengte å varme opp noe engang. Nå har vi ikke redusert forbruket så mye, siden det uansett går greit.

I tillegg steg drivstoffprisene og matvareprisene, og for vår familie er det ikke urimelig å anta at utgiftene våre per nå har steget 5000 kr eller mer. For oss går det fint da vi kan spare inn mer på forbruk, og vi hadde en del å gå på økonomisk fra før av, men forstår at det er trangt for de som levde knapt fra måned til måned tidligere.

• Liker 8
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvsagt er det ikke trylling, men TS er ufør. Kanskje du også er ufør, og klarer disse sidejobbene, men ikke alle uføre klarer det. Vi vet jo ikke hva situasjonen til TS er, men det er jo vanskelig å drive med håndarbeid hvis man mangler begge armene f.eks.

Ja, selvfølgelig mangler hun begge armene... Men hun klarer åpenbart å skrive på KG🙄. Hun kan jo melde seg som moderator? Skribent? Chat-vertinne? Eller mangler hun ører og munn også? Det er mange bi-inntekter man kan gjøre fra sofaen.Man kan velge å se muligheter, eller man kan velge å se begrensninger.

TS er begrenset av å være ufør, og har allerede kuttet alle kostnader. Ettersom jeg forstår det ser hun etter løsninger, ikke flere begrensninger. Hvis det motsatte er tilfelle, og dette bare er enda en sutretråd, så takker jeg for meg.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er faktisk det dummeste innlegget jeg har lest på en stund. Dere luringer ber en person som ikke kan jobbe om å jobbe, så dumme er det vel ikke lov til å være, eller?

Og hva om det ikke lenger er mulig å redusere utgifter da? Jada, ts kan sikkert flytte fra boligen sin og ut i kulda eller droppe å kjøpe mat slik at hun dør. Er det sånn vi skal ha det i landet vårt? At syke og fattige bare skal flytte ut på gata for å dø fordi de ikke lenger har råd til husleie, mat eller strøm. 

Dette rådet om å øke inntekter og redusere utgifter funker kun på funksjonsfriske mennesker som kan jobbe, eller mennesker som faktisk kan redusere utfigtende sine. Å komme trekkende med slike råd til en person som er fattig og syk er absolutt jævla idiotisk! 

Anonymkode: 663f5...029

Nei, la oss heller holde hverandre i hendene og vente på at mat og strøm skal bli gratis...

Jeg holder pusten mens jeg venter.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Portia Catonis skrev (1 time siden):

Produserer ved? Og gjør tjenester og tar betalt? 

Anonymkode: ce20d...3ad

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...