AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #1 Skrevet 17. oktober 2022 Babyen har akkurat bikket 4 mnd, og den siste uka har det vært et ork å legge. Etter hun har spist en stund slipper hun puppen, men begynner med en gang å lete etter den på nytt. Hun får den igjen, slipper, leter på nytt. Sånn kan vi holde på lenge, men vi kan jo ikke holde på slik hele natten, så etter en stund må jeg ta bort puppen og bysse/gi smokk isteden. Da er det en time med hylgråt før hun sovner (tilbyr pupp litt av og til den timen altså, men er akkurat det samme). Når hun først har sovnet kan hun godt sove 3-4 timer før hun våkner igjen (for bare en uke siden sov hun aldri mer enn to timer i strekk om natten). Pappaen mener at dette betyr at hun er mer sulten om kvelden, og at vi burde begynne med grøt. Jeg er usikker, da jeg har hørt at søvnregresjon/utviklingstrinn (som vi jo er midt oppe i nå) ofte mistolkes som sult. Tenker også at hadde babyen vært sulten hadde den ikke sovet 3-4 timer i strekk, men våknet tidligere for mat. Egentlig hadde jeg tenkt å fullamme til 6 mnd som anbefalt, men samtidig vil jeg ikke la lille babyen min sovne sulten hver kveld. Har dere noen råd? Anonymkode: aa4e3...dce
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #2 Skrevet 17. oktober 2022 Slik jeg forstår det så er det ikke strengt anbefalt å IKKE gi smaksprøver før 6mnd. Det er heller det at babyer som får morsmelkerstatning ikke skal vente til 6mnd, men introdusere tidligere. Mens de på morsmelk får jo litt varierende smak i melka. Så det er ikke noe i veien for å starte før fylte 6mnd om dere vil. Om det vil hjelpe på problematikken er et annet spørsmål Men du, det er tøft å stå i sånt og det er naturlig å lete etter løsninger. Min erfaring er at det er ikke alltid det finnes en løsning som plutselig gjør det lettere, dessverre. Noen ganger må man bare holde ut. Min var et ork å legge nesten hele første leveåret sitt, haha😭 Så om det kun er siste uka det har vært grusomt så har dere i grunnen vært heldige Har dere spurt helsesykepleier om tips? Anonymkode: 407d0...36d
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #3 Skrevet 17. oktober 2022 Det kan være begge deler, det er ikke uvanlig at de har disse periodene hvor de er vanskeligere å legge. Som du sier så sover baby flere timer sammenhengende, så jeg vil jo egentlig ikke tro at hun er sulten. Hvis du ikke er tom for melk når hun vrir seg bort så tror jeg heller at hun blir for ukonsentrert til å spise da, og da kan det selvsagt være at hun ikke er så mett og fornøyd som hun ville vært. Dette vil jo også gå i faser. Min er flaskematet, og nå ved 10 måneder er hun plutselig for opptatt av alt annet til å få i seg den flasken før natten. Hun er også litt vanskeligere å legge om dagen, men jeg satser på at det er en fase vi bare skal gå gjennom. Hadde hun vært så sulten at det var vanskelig å sovne så hadde hun jo våknet sulten på natten. Vi har sluppet godt unna disse periodene med søvnregresjon som jeg hører prat om, men virker som vi er inne i en nå, for hun har alltid vært enkel å legge😅 Angående grøt så er det ingen fare å gi det, de skal bare ikke ha det før 4 måneder fordi systemet ikke er klart for det før da. Man må bare starte smått og se hvordan hun reagerer. Jeg tror ikke det vil løse problemet deres, for jeg synes det høres ut som det alle advarte meg om rundt 4 mnd alder, og det er en normal fase som går over😊 Anonymkode: 33607...ba9
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #4 Skrevet 17. oktober 2022 Det kan jo like gjerne være at hun vil ha puppen for trøst. Det er vel og vanlig at de ammer mye lenger om kvelden pga sen utdrivning osv..? Min har og i perioder holdt på sånn iallfall, og har ikke sovet bedre om hun fikk mme/grøt.. Skal ikke være sånn at baby er så sulten ved 4 mnd at ikke amming er nok, gitt at du har normal utdrivning og baby går opp normalt i vekt. Jeg ville nok gitt det en uke til og sett an selv Anonymkode: 01580...cba
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #5 Skrevet 17. oktober 2022 Det høres veldig normalt ut å ligge slik og småspise av puppen i noen timer før de sovner. Jeg ville bare latt hun holde på. Hun slipper til slutt. (mye tid for deg å scrolle på moben) Det kan være økedøgn også. Anonymkode: 218bc...bff
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #6 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det høres veldig normalt ut å ligge slik og småspise av puppen i noen timer før de sovner. Jeg ville bare latt hun holde på. Hun slipper til slutt. (mye tid for deg å scrolle på moben) Det kan være økedøgn også. Anonymkode: 218bc...bff Hun spiser ingenting, hun slipper puppen med en gang hun har fått den i munnen. Jeg kan ikke scrolle på tlf, jeg må bruke hendene til å konstant hjelpe henne å pakke inn puppen 😅 Altså: Får puppen i munnen-slipper-gråter og leter etter pupp-får puppen i munnen-slipper-gråter og leter etter pupp… Ts Anonymkode: aa4e3...dce
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #7 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Slik jeg forstår det så er det ikke strengt anbefalt å IKKE gi smaksprøver før 6mnd. Det er heller det at babyer som får morsmelkerstatning ikke skal vente til 6mnd, men introdusere tidligere. Mens de på morsmelk får jo litt varierende smak i melka. Så det er ikke noe i veien for å starte før fylte 6mnd om dere vil. Om det vil hjelpe på problematikken er et annet spørsmål Men du, det er tøft å stå i sånt og det er naturlig å lete etter løsninger. Min erfaring er at det er ikke alltid det finnes en løsning som plutselig gjør det lettere, dessverre. Noen ganger må man bare holde ut. Min var et ork å legge nesten hele første leveåret sitt, haha😭 Så om det kun er siste uka det har vært grusomt så har dere i grunnen vært heldige Har dere spurt helsesykepleier om tips? Anonymkode: 407d0...36d Hun er ikke så enkel å legge 😅Hun sover duppene i bæresjal (bortsett fra en dupp jeg bruker på å øve på så sove alene. Da sitter jeg en time på yogaball i et mørkt rom for at hun skal sove 5-10 min i vogna). Det har alltid tatt lang tid å legge henne på kvelden, og så våkner hun jo når hun blir lagt ned, så det har tatt mange forsøk og mange timer. Endelig hadde jeg klart å få henne til å sovne når jeg bysset henne i senga, så jeg slapp å gjøre det flere ganger (siden jeg slipper å legge henne ned og dermed vekke henne). Har til og med giddet å prøve å snike meg opp for å få litt kveld med kjæresten i det siste, og noen kvelder har hun faktisk sovet 30-40 min (men hun våkner stort sett med en gang jeg har gått ut). Veldig kjedelig å måtte dra frem yogaballen på kveldstid igjen. Så ja til poenget: hun har ikke vært enkel å legge før heller, men det har hvertfall ikke vært en time med hyling. Ja, det er jo så lite de spiser i starten at det er minimalt med morsmelk hun mister. Så det er sånn sett ikke et problem å starte nå. Men hvis hun uansett ikke har behov for mer mat, vil jeg helst vente. Har ikke spurt HS om tips, men skal dit neste uke så tenkte å spørre da 😊 Anonymkode: aa4e3...dce
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #8 Skrevet 17. oktober 2022 Høres ut som det samme min baby gikk gjennom for litt siden, bare med smokken. Hun hylte, fikk smokk, spyttet ut smokk, hylte osv. Hun kunne holde på en times tid før hun sovnet. Det gikk over av seg selv i løpet av en måneds tid, jeg kom fram til at det rett og slett måtte være utviklingstrinnet mange merker rundt den alderen. Hun har nå gått over til å spise sjeldnere, sove lengre dupper og i lengre strekk om natta. Anonymkode: cd4f2...349
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå