AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #1 Skrevet 16. oktober 2022 I disse årene har ikke Nav gjort noe eller sendt meg på noe som helst. Er dette normal praksis? Hva skjer kår det er gått 3 år? Kan man søke nye år? Hva må jeg gjøre synes dere? Hva skjer når aap blir stopp? Anonymkode: 000ff...e04
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #2 Skrevet 16. oktober 2022 Det første året på aap er ofte litt rolig fordi det er meningen du skal gå til behandling og bli klar for tiltak andre og tredje år. Anonymkode: f874f...9b9 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #3 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): I disse årene har ikke Nav gjort noe eller sendt meg på noe som helst. Er dette normal praksis? Hva skjer kår det er gått 3 år? Kan man søke nye år? Hva må jeg gjøre synes dere? Hva skjer når aap blir stopp? Anonymkode: 000ff...e04 Du er ansvarlig for din egen aktivitetsplan? Om du opplever du har mer å gå på utover behandling må du jo ta litt tak selv. Anonymkode: 3aa33...189 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #4 Skrevet 17. oktober 2022 Varierer. Men poenget er vel at du skal kalles inn til møte for å legge en plan. For din egen del ville jeg tilkalt dem og spurt om møte. Når du er ferdig med 3 år, tror jeg det er, får du karantene. Det vil si at du blir nektet AAP et helt år. Kanskje det er mulig søke om unntak. Men da må du leve på sosialen om du fortsatt er syk. Om du er for syk å jobbe, burde du ta kontakt så dere kan begynne dokumentere sykdom slik at du er nærmere avklart innen 3 år Anonymkode: 173f3...f1e
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #5 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Varierer. Men poenget er vel at du skal kalles inn til møte for å legge en plan. For din egen del ville jeg tilkalt dem og spurt om møte. Når du er ferdig med 3 år, tror jeg det er, får du karantene. Det vil si at du blir nektet AAP et helt år. Kanskje det er mulig søke om unntak. Men da må du leve på sosialen om du fortsatt er syk. Om du er for syk å jobbe, burde du ta kontakt så dere kan begynne dokumentere sykdom slik at du er nærmere avklart innen 3 år Anonymkode: 173f3...f1e Får ikke karantene lenger Anonymkode: 5ad96...774 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #6 Skrevet 17. oktober 2022 13 minutter siden, AnonymBruker said: Får ikke karantene lenger Anonymkode: 5ad96...774 Er du sikker? Anonymkode: 173f3...f1e
Daria Skrevet 17. oktober 2022 #7 Skrevet 17. oktober 2022 Det kommer jo helt an på hva situasjonen din er, men hvis du synes det burde/kunne gjøres mer har du jo et ansvar selv også for å ta kontakt med veilederen din og komme med spørsmål og forslag. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er du sikker? Anonymkode: 173f3...f1e Ja, jeg har nettopp vært i møte med veilederen min om dette. Man har ikke lenger karantene, men det er heller ikke de samme mulighetene for forlengelse - når perioden utløper, må man søke på nytt. 1
Blåjojo Skrevet 17. oktober 2022 #8 Skrevet 17. oktober 2022 Ta kontakt med veileder. Spør om hva veien videre er. Om du er for syk til å jobbe og det ikke finnes noen behandling som kan gjøre deg bedre, må du få vurdert arbeidsevne og evt. søkt uføretrygd. Når aap stopper kan du søke om sosial stønad. Det finnes også andre midler du kan søke om. Men så lenge det er mulighet for at du kan komme i jobb så beholder du aap under utredning og evt. omskolering om det kan være aktuelt.
Purple_Pixiedust Skrevet 17. oktober 2022 #9 Skrevet 17. oktober 2022 Jeg var ikke i noe tiltak. Var kun i behandling fram til de bestemte at jeg måtte søke uføretrygd. Var for dårlig alle årene. Hadde også dokumentert mislykket forsøk på å jobbe samfunnstjeneste da, og det tolket de som at utprøving heller ikke ville gå. Hva som gjelder for deg er ikke godt å si. Enten mener de du er for syk eller så er de treige. Derfor burde du ta kontakt med dem for å avklare veien videre.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #10 Skrevet 17. oktober 2022 Herregud da menneske! Du må jo ta ansvar for eget liv. Du må søke behandlinger, du må finne tiltak, Du er nødt å ta grep! Du kan ikke bare vente på nav! Nå skjønner jeg hvorfor det var så mange sutresaker i media over folk som ikke er ferdig avklart når aap er ferdig. De venter vel på nav. Dersom man gjør det skjer det ingenting! Jeg er ferdig med helle aap-opplegget. Ikke en eneste gang kom nav med noe som helst forslag om tiltak, behandling eller aktivitet. Annet enn arveidsutprøvingen på slutten. Tafatte folk as. Vil du ikke bli frisk, eller hva er det? Anonymkode: e0e09...41e 7
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #11 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Varierer. Men poenget er vel at du skal kalles inn til møte for å legge en plan. For din egen del ville jeg tilkalt dem og spurt om møte. Når du er ferdig med 3 år, tror jeg det er, får du karantene. Det vil si at du blir nektet AAP et helt år. Kanskje det er mulig søke om unntak. Men da må du leve på sosialen om du fortsatt er syk. Om du er for syk å jobbe, burde du ta kontakt så dere kan begynne dokumentere sykdom slik at du er nærmere avklart innen 3 år Anonymkode: 173f3...f1e Nei? Karensåret er fjernet. Anonymkode: 3aa33...189
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #12 Skrevet 17. oktober 2022 Når man er på AAP så er det også opp til deg selv. Du må selv pushe NAV for å vise at du vil. Det kan godt være at siden du ikke har gjort noe for å utrede deg selv at det finner ut at du må tilbake til full jobb da det ikke feiler deg noe. Er selv på AAP, og alle forslagene er mine som jeg har tvunget igjennom eller som jeg har fått avslag på, Fakta er at du må selv vise at du er villig til å komme ut av sykdommen og hjelpe deg sjøl. Alle tiltak jeg har vært på har jeg ordna selv. Så jeg vil si at både du og saksbehandler har ligget på latsiden. NAV gjør ikke tingene for deg, de gjør det sammen med deg. Og hvor er legen din? Hvor er dokumentasjonen på behandling og tiltak for å komme deg ut i jobb igjen? Finner det litt rart at både lege og NAV har sittet med foldede hender i 3 år. Du må huske på at alle saksbehandlere i NAV må kjempe for deg ovenfor ledere og utvalg og forsvare hvorfor du skal være på AAP, uten at kriteriene er fulgt. Ville bedt om ny sakbehandler som takler å jobbe med mennesker som skal tilbake i jobb. Anonymkode: 52def...4c3 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #13 Skrevet 17. oktober 2022 5 hours ago, Daria said: Det kommer jo helt an på hva situasjonen din er, men hvis du synes det burde/kunne gjøres mer har du jo et ansvar selv også for å ta kontakt med veilederen din og komme med spørsmål og forslag. Ja, jeg har nettopp vært i møte med veilederen min om dette. Man har ikke lenger karantene, men det er heller ikke de samme mulighetene for forlengelse - når perioden utløper, må man søke på nytt. Å, så bra Anonymkode: 173f3...f1e
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #14 Skrevet 17. oktober 2022 Det er jo bra at NAV ikke bryr seg noe, man får jo penger. Så ligg lavt...ta imot penger, søk på ny AAP når den er på vei ut. Anonymkode: 72352...164
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #15 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Herregud da menneske! Du må jo ta ansvar for eget liv. Du må søke behandlinger, du må finne tiltak, Du er nødt å ta grep! Du kan ikke bare vente på nav! Nå skjønner jeg hvorfor det var så mange sutresaker i media over folk som ikke er ferdig avklart når aap er ferdig. De venter vel på nav. Dersom man gjør det skjer det ingenting! Jeg er ferdig med helle aap-opplegget. Ikke en eneste gang kom nav med noe som helst forslag om tiltak, behandling eller aktivitet. Annet enn arveidsutprøvingen på slutten. Tafatte folk as. Vil du ikke bli frisk, eller hva er det? Anonymkode: e0e09...41e Man blir jo ikke frisk av å gå på AAP, du har misforstått det meste ser jeg. Folk havner der pga helsevesenet ikke kan gjøre noe for deg. Anonymkode: 72352...164
Purple_Pixiedust Skrevet 17. oktober 2022 #16 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Man blir jo ikke frisk av å gå på AAP, du har misforstått det meste ser jeg. Folk havner der pga helsevesenet ikke kan gjøre noe for deg. Anonymkode: 72352...164 Man havner ikke på AAP når helsevesenet ikke kan gjøre noe. Hvorfor skulle man da gå i behandling som tiltak på AAP? Jeg gikk i behandling hele tiden. Var mye innlagt på sykehus. Nå har jeg uføretrygd og går ennå i behandling. Jeg blir ikke frisk nei, men noen kan bli det og komme seg ut i jobb.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #17 Skrevet 17. oktober 2022 Og hva har du gjort da? Det er ditt liv og du har faktisk ansvar for at det lages en aktivitetsplan og at den holdes. Ta ansvar og skriv til veilederen din og hør hva veien er videre for at du skal blir ferdig avklart. Anonymkode: 30829...7a3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #18 Skrevet 17. oktober 2022 For min del så måtte jeg under utredning og behandling i aap løpet så jeg fikk dårlig tid. Var ikke noe «dødtid» i mitt aap løp. Du må høre med nav/lege om veien videre. Hva tenker du og hva tenker de. Skal du søkes inn på behandlinger så må ventetider beregnes, kanskje du må i noe langvarig behandling. Jo mer du drøyer jo lenger tid tar det før du er ferdig klarert for jobb eller en uføretrygd. Lag en plan og gjennomfør etter beste evne, er mitt beste råd for å komme nogenlunde «greit» og uten for store hinder igjennom nav systemet. Anonymkode: 7511c...cea
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #19 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man blir jo ikke frisk av å gå på AAP, du har misforstått det meste ser jeg. Folk havner der pga helsevesenet ikke kan gjøre noe for deg. Anonymkode: 72352...164 Det der har du peiling på skjønner jeg. AAP får man etter et år på sykepenger (i de fleste tilfeller). Da skal man prøve ut behandling og aktivitet som kan kartlegge mulighetene man har for å komme tilbake til arbeidslivet, og i noen tilfeller er dette porten til uføretrygd. Man havner ikke på AAP bare fordi helsevesenet ikke kan gjøre noe for deg, men fordi man har gått et år på sykepenger. Anonymkode: 58c26...332 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #20 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man blir jo ikke frisk av å gå på AAP, du har misforstått det meste ser jeg. Folk havner der pga helsevesenet ikke kan gjøre noe for deg. Anonymkode: 72352...164 Har ikke misforstått noe som helst jeg. Som sagt så er jeg ferdig med aap. Jeg har nå uføretrygd. Dersom jeg selv ikke hadde oppsøkt behandlinger, utdanning og andre tiltak så hadde jeg ikke rukket å bli ferdig avklart innen tidsfristen. Jeg får fortsatt behandling, men blir aldri frisk. Aap havner man på fordi man er syk, eller har en skade/lyte som gjør at man p.t. ikke kan jobbe. Målet er å avklare arbeidsevnen. Nav gjør ikke det for deg, det må du gjøre selv! Kjipt når det nærmer seg fristen for utløp av aap og man bare har sittet hjemme og tvunnet tommeltotter i stedet for å blir avklart. Anonymkode: e0e09...41e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå