Gå til innhold

Seminar/kurs/konferanser i jobbsammenheng

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjennom de par siste årene har jeg vært på en del kurs, seminarer og konferanser, er i første relevante jobben og er 31.

Lurer på en ting fra erfarne arbeidstakere her:

Om kveldene på slike kurs, når man treffer kollegiale bekjentskaper fra andre deler av landet, mange folk en samarbeider med (perifert) utenfor sin egen arbeidsplass osv., slike man gjerne ser et par ganger i året: er det stuerent å ha det gøy om kvelden?

Tenker mest på det moralske aspektet ved det å hygge seg om kveldene: dans, middag, vin..mange setter seg etterhvert rundt på hotellet, og man finner noen å prate med. Kanskje finner man "tonen" med noen også!

Hvor går grensene? Ja, alle setter sine egne, men har noen oppfatninger om dette?

På siste 3-dagers konferanse jeg var på, var det faglig jobb-foredrag hele dagen, og om kvelden var det middag med kjempemange. Det ble for min del litt for mye vin i forhold til dagsformen, og det ga seg utslag. Danset med flere og klinte med en annen (!) Dette er ikke helt lik meg da, men skjedd er skjedd.

Noen erfaringer fra andre som pleier å være på kurs-seminar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt er det lov å ha det gøy, men det du beskriver blir kanskje litt uglesett. Å danse med andre deltakere er greit (da tenker jeg ikke på klinesangene, nei), men å kyss dem... Jeg ville ikke ha gjort det (men så er jeg også lykkelig gift)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å ha det gøy i den forstand at man tar seg litt å drikke, skravler, danser og har det koselig er vel for de aller fleste innenfor alle rammer for hva som er akseptert.

treffer man en som man får spesiell kontakt med, og begge er single, så tror jeg ikke litt flørting skader heller. klining kan evt gjøres der ikke de andre kollegaene ser dere, for det kan virke ganske useriøst mellom to som egentlig ikke kjenner hverandre.

men om man blir overstadig dritings, danser og flørter med flere av mennen, være seg gifte eller ugifte, og kliner med en på dansegulvet, som ikke betyr en døyt for en likevel.... blir nok ikke sett på som skrekkelig profesjonellt. ;)

selvsagt kan man være uheldig og få mer en man tåler fordi man er sliten etter en lang dag med kursing, men da ville jeg heller vært ekstra forsiktig med drikken, og ble det for mye ville jeg heller gått over på vann eller trukket meg unna.

men alle har forskjellige grenser, grensenen sine kan endre seg også. og det kan komme an på hva slags folk man jobber med og hvem som er der.

men var både du og han du klina med single, så er ihvertfall ingen fare skjedd, så da kan du jo bare lære av det og passe litt mer på drikkinga neste gang. så du ihvertfall føler det trygg på at det du evt gjør av "moro" er noe du vet du står for etterpå og ikke kan skyldes på for mye vin eller slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobben er jo den viktigste sjekkeplassen, så det er jo ikke uvanlig å finne tonen med andre på jobbseminar. Men enig med de andre at å drikke seg ustadig beruset og kline åpenlyst er noe man blr unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du trenger å beskymre deg. Jeg har vært på noen seminarer og sett litt av hvert. Jeg har heller ikke alltid vært en passiv observatør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så klart er det lov å ha det gøy!

Er du imidlertid i et forhold vet du helt sikkert hva partneren din ville likt/ikke likt, og da holder du deg innenfor disse grensene. Vanskeligere er det ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som lurte er single...på siste seminar danset jeg med 3 ulike..og hadde tatt et glass vin for mye. Det endte med at jeg til slutt flørtet med 1. (Vi klinte ikke foran andre nei).

I ettertid fikk jeg høre stadige kommentarer fra en jobb-kontakt som jeg har svært lite med å gjøre egentlig..han minner meg på dette de få gangene jeg ser ham og hinter om at "jeg har fått så god kontakt med ....."også navn på et større firma.

Han som kommenterer dette er godt voksen, men kanskje han aldri har vært på "fest" før, siden han synes det er så stort?

Jeg pleier jo ikke å flørte såpass, hvertfall ikke i forbindelse med seminarer, så nå får jeg dårlig samvittighet-spesielt siden denne mannne minner meg på det.

:rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror veldig mange har opplevd å fått ett glass vin eller øl for mye på et jobbarrangement, og flørtet med andre. ;)

man kan risikere å få kommentarer etterpå, og man kan risikere å gjøre ting man kanskje ikke er veldig stolt av etterpå og selvfølgelig kan man både bli mint på det av folk som synes det er festlig + at man kan minnes på det ved å se folk man vet vet.

vær forsiktigere neste gang, om du ikke ønsker reprise selv.

og utover det, smil og si at joda, det var kjempekoselig! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobben er det stedet hvor flest finner en partner (altså når man er eldre enn i utdanningsalder), og det er det stedet hvor de fleste sidesprang skjer.

Det er nok fryktelig vanlig at moroa på jobbarrangement blir litt morosmmere enn man i utgangspunktet hadde tenkt seg, så jeg tror ikke du skal føle deg skandalisert fordi du hr klina med én på en sosial tilstelning!

Selv liker jeg å ta det piano med alkohol i alle jobbsammenhenger for å være helt sikker på å ikke havne i situasjoner og samtaler som jeg ville ha problemer med å stå for påfølgende arbeidsdag. Betroelser i natten til kollegaer har jeg liten tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennom de par siste årene har jeg vært på en del kurs, seminarer og konferanser, er i første relevante jobben og er 31.

Lurer på en ting fra erfarne arbeidstakere her:

Om kveldene på slike kurs, når man treffer kollegiale bekjentskaper fra andre deler av landet, mange folk en samarbeider med (perifert) utenfor sin egen arbeidsplass osv., slike man gjerne ser et par ganger i året: er det stuerent å ha det gøy om kvelden?

Tenker mest på det moralske aspektet ved det å hygge seg om kveldene: dans, middag, vin..mange setter seg etterhvert rundt på hotellet, og man finner noen å prate med. Kanskje finner man "tonen" med noen også!

Hvor går grensene? Ja, alle setter sine egne, men har noen oppfatninger om dette?

På siste 3-dagers konferanse jeg var på, var det faglig jobb-foredrag hele dagen, og om kvelden var det middag med kjempemange. Det ble for min del litt for mye vin i forhold til dagsformen, og det ga seg utslag. Danset med flere og klinte med en annen (!) Dette er ikke helt lik meg da, men skjedd er skjedd.

Noen erfaringer fra andre som pleier å være på kurs-seminar?

Selvfølgelig er det lov å ha det gøy- grensene setter du selv.

Vi er mye på kurs. Ang alkohol er det en del som har drite seg ut med alkohol. Arb.giver betaler reiser/opphold, så vi representerer firmaet helt til vi er hjemme igjen. Så alkohol begrenser seg. Blir en øl til maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene. Føler meg litt bedre etter å ha lest de hvertfall...

Det var ikke med nære kolleger dette, men med fjerne "kontakter", dvs. fiolk som jobber med noe av det samme, men de gjør det i helt andre byer/steder. Et nettverk, på en måte.

Jeg er inneforstått med at man representerer sin arbeidsplass når man er "ute" slik og mine grenser er ment å gå ved å følge "normen", dvs. spise middag, dele en flaske rødvin med en ved bordet, snakke litt med flere for så å legge seg, slik at man er i form til neste kurs-dag. Det er slik jeg "alltid" har gjort det også, men den siste gange jeg referte til over her var et uheldig unntak..

Men de som var der så jo det de så...så jeg kan ikke la være å tenke ekstra på det. Føler at jeg har gjort noe utenom normen, på en måte. Jeg reagerte mer enn vanlig på bare tre glass rødvin..

(hadde det gøy da. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm

På jobb = profesjonell

I jobbsammenheng = personlig

Privat = privat

Dette betyr at når jeg er en plass fordi jeg har den jobben jeg har, prøver jeg å være personlig (det betyr for meg vennlig, hyggelig, snakke om generelle ting ikke bare jobb osv), men jeg ønsker ikke å være privat.

Å drikke så jeg blir synlig beruset, prate om mitt privatliv (ja: jeg er gift, har hus og mann. nei: vi har det godt/ikke godt sammen, mannen mi bruker, læreren sa om jenta vår osv), legge ut om nære ting om meg selv, anser jeg forbeholdt nære kollegaer eller den private sfære.

Men så spørs det hvilke seminar det er snakk om, på hvilket nivå det er osv. Stor forskjell på et lederseminar på nasjonalt nivå, enn et bransjesemninar der du kjenner de fleste fra før. Også vanskeligere å skille, da de antagelig kjenner deg godt og møter deg ute på dans ellers....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm

På jobb = profesjonell

I jobbsammenheng = personlig

Privat = privat

Dette betyr at når jeg er en plass fordi jeg har den jobben jeg har, prøver jeg å være personlig (det betyr for meg vennlig, hyggelig, snakke om generelle ting ikke bare jobb osv), men jeg ønsker ikke å være privat.

Å drikke så jeg blir synlig beruset, prate om mitt privatliv (ja: jeg er gift, har hus og mann. nei: vi har det godt/ikke godt sammen, mannen mi bruker, læreren sa om jenta vår osv), legge ut om nære ting om meg selv, anser jeg forbeholdt nære kollegaer eller den private sfære.

Men så spørs det hvilke seminar det er snakk om, på hvilket nivå det er osv. Stor forskjell på et lederseminar på nasjonalt nivå, enn et bransjesemninar der du kjenner de fleste fra før. Også vanskeligere å skille, da de antagelig kjenner deg godt og møter deg ute på dans ellers....

Jeg er enig i at man ikke snakker om og legger ut om private ting i jobbsammenheng. Da jeg var på seminar gjorde heller ikke jeg det!

Vi snakket om generelle ting som har med jobb og samfunn eller så gjøre, samt en del morsomheter.

Seminaret var lagt opp slik at det skulle være festligheter om kvelden (middag, vin, bar, musikk, dans, prat). Da går noen og legger seg, andre sitter og prater, noen ddanser, de fleste kjøper noe i baren og av og til finner noen få "tonen"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*

Selvsagt er det lov å ha det gøy. Men klining med kollegaer og å være overstadig beruset synes jeg er direkte uproft.

Jeg har vært på ganske mange seminarer og konferanser i forbindelse med jobb, og hver eneste gang har jeg opplevd at folk har drukket, spist, og sosialisert på annen måte - uten at noen har blitt overstadige eller begynt å sjekke hverandre opp. Men det virket likevel som om de fleste hadde det gøy for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer også litt an på hva man jobber med tror jeg.

Jo høyere opp i stilling man er, desto større er tilbøyeligheten for klining og noe mer?

På de seminarene jeg er på pleier en gjeng av oss å ha vorspiel på hotellrommet før middagen. Ingen er kolleger, men kjenner hverandre fordi vi jobber med det samme, men i ulike fylker og kommuner.

Vi pleier faktisk å drikke en god del uavhengig av hvilken dag seminaret. Vi har gode relasjoner på tross av at alle sees svært sjeldent. Så er det middag, dans og alle koser seg ved baren og rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det lov å ha det gøy. Men klining med kollegaer og å være overstadig beruset synes jeg er direkte uproft.

Jeg har vært på ganske mange seminarer og konferanser i forbindelse med jobb, og hver eneste gang har jeg opplevd at folk har drukket, spist, og sosialisert på annen måte - uten at noen har blitt overstadige eller begynt å sjekke hverandre opp. Men det virket likevel som om de fleste hadde det gøy for det.

Da er mine kolleger og jeg veldig uprofesjonelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Det finnes et ord for det; Seminarsex. ;)

Joda, jeg har også klint med en kollega i fylla på seminar. Tror det er ganske vanlig. På de seminarene jeg har vært på i forb med jobb, har vi vært på kurs om dagen, og festet hele natten med bare et par timer eller ingen søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men GrønnSky, det vil jo si at vi er pr. definisjon uprofesjonelle.

(klint eller hatt seminar-sex)

"Profesjonelle mennesker gjør jo ikke slik".

Hva sier du til det da...

*trådstarter*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...