AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #21 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Uavhengig av doktorgraden virker disse foreldrene ganske skrudde. At en lærer går litt forsiktig frem i disse tider mht. omtale av kjønn, og følger med i tiden mht. at ikke alle identifiserer seg som mann, kvinne eller hva det måtte være, er vel helt innafor og har ingenting med dine faglige kvalifikasjoner å gjøre. Foreldrene er forskrudde og prøver presse sine preferanser over på deg som lærer. Helt uholdbart. Anonymkode: 15cc9...c0c Tull. Vet eu i det hele tatt hva biologi er? Håper virkelig flere foreldre krever riktig undervisning. Så kan de som definerer seg som en katt, John Cleese eller Donald gjøre det. Men rett skal være rett! Anonymkode: 51525...898 4 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #23 Skrevet 16. oktober 2022 Sier meg enig med foreldrene her, jeg. Anonymkode: d4b65...32d 1
Silva Pluvialis Skrevet 16. oktober 2022 #24 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): De mener da at jeg driver med vranglære. Skal være forsiktig med å skrive detaljert, fordi jeg ikke vil bli gjenkjent, men disse foreldrene er topp utdannet - og begge to har doktorgrader, som gjør at jeg stiller spørsmål med meg. Tilfelle var at jeg som nyutdannet lærer på ungdomsskolen hadde undervist og unnlatt å bruke begreper som «mann» og «kvinne» og heller brukt «person med penis/vagina» i undervisningen. Jeg prøver å holde en så nøytral tone i klasserommet for elevene fordi jeg vet at det sitter noen og ikke kan være seg selv. Eleven som jeg har, har jo åpenbart pratet med sine foreldre om dette siden de har så sterke meninger om det. På foreldremøte med begge foreldrene tilstede, satt faren til denne eleven og forklarte meg hvorfor det var galt å hevde at det finnes 7 kjønn, og at det jeg underviser blir feil på alle måter for elevene. Han hevdet at han ikke tvilte på mine pedagogiske evner til å undervise, men heller det faglige. De har blant annet fremmet krav om å undervise hjemme i naturfag dersom dette fortsetter. Faren er riktig nok biolog - med doktorgrad. Eleven er jo også en toppstudent til å være så ung Så vet ikke hvor vidt bekymringsverdig dette er? Anonymkode: c5a67...a11 Hæ? Du bruker ikke ord som mann og kvinne i det hele tatt? 99 % av mennesker er ciskjønnede. Det er ikke slik at 50 % er trans eller ikke-binære. Dette er et oppkonstruert problem. 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #25 Skrevet 16. oktober 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: De mener da at jeg driver med vranglære. Skal være forsiktig med å skrive detaljert, fordi jeg ikke vil bli gjenkjent, men disse foreldrene er topp utdannet - og begge to har doktorgrader, som gjør at jeg stiller spørsmål med meg. Tilfelle var at jeg som nyutdannet lærer på ungdomsskolen hadde undervist og unnlatt å bruke begreper som «mann» og «kvinne» og heller brukt «person med penis/vagina» i undervisningen. Jeg prøver å holde en så nøytral tone i klasserommet for elevene fordi jeg vet at det sitter noen og ikke kan være seg selv. Eleven som jeg har, har jo åpenbart pratet med sine foreldre om dette siden de har så sterke meninger om det. På foreldremøte med begge foreldrene tilstede, satt faren til denne eleven og forklarte meg hvorfor det var galt å hevde at det finnes 7 kjønn, og at det jeg underviser blir feil på alle måter for elevene. Han hevdet at han ikke tvilte på mine pedagogiske evner til å undervise, men heller det faglige. De har blant annet fremmet krav om å undervise hjemme i naturfag dersom dette fortsetter. Faren er riktig nok biolog - med doktorgrad. Eleven er jo også en toppstudent til å være så ung Så vet ikke hvor vidt bekymringsverdig dette er? Anonymkode: c5a67...a11 Det bekymringsverdige her er jo deg, en ungdomsskole lærer som ikke kan si mann og kvinne, og som skal prakke WOKE på barn! Anonymkode: ea5f3...9e5 5 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #26 Skrevet 17. oktober 2022 100% støtte til foreldrene her. Det er grunnleggende biologi at det er to kjønn: mann og kvinne. Barn trenger kun å lære om det og skal få slippe slik politisk korrekt vås om ubegrenset antall kjønn. Anonymkode: 5689f...528 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #27 Skrevet 17. oktober 2022 Finn deg en annen jobb ts, vi trenger ikke lærere som hjernevasker barn med unormalt, uvitenskaplig vås. Anonymkode: 5689f...528 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #28 Skrevet 17. oktober 2022 7 kjønn? Fortell mer. Anonymkode: b5e2a...19e 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #29 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): 7 kjønn? Fortell mer. Anonymkode: b5e2a...19e Jeg er ikke TS, og jeg er heller ikke enig med 7 kjønn, men jeg tok nylig en master på UIA hvor Esben Esther Pirelli Benestad underviste oss i enkelte fag. Der «lærte» vi også om 7 kjønn greiene selv om jeg ikke husker eksakt hva greia var. Tror det var mennesker som var født med kromosomene XY, XX, XXY, XYY + en mann som er født med kvinnelige organer og penis og kvinner som var født med testikler i buken typisk. Anonymkode: 1ff73...2b0 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #30 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du er nok heldigvis et troll, men dessverre finnes det såpass skrudde folk som forsøker å ødelegge vår oppfattelse av virkelighet og ikke minst sabotere språket vårt. Utrolig glad jeg ikke har barn som skal vokse opp i denne verden. Takk og pris et det fortsatt er foreldre som følger med på hva ungene blir utsatt for i dette syke eksperiementet ideloger har satt i gang. Anonymkode: 11eb8...e19 Jeg er faktisk ikke trolling. Skjønner at du tror det, for det var en spesiell situasjon, så forstår at dette virker så fjernt for mange. Men jeg har undervist i naturfag, biologi1 og 2 siden i fjor. Anonymkode: c5a67...a11
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #31 Skrevet 17. oktober 2022 Har vært vikar på VGs et par ganger, og undervist i biologi 1 og 2. Aldri hørt noen klager på dette? Anonymkode: c5a67...a11
Embla Othea Skrevet 17. oktober 2022 #32 Skrevet 17. oktober 2022 Jeg ville blitt bekymret om læreren min i biologi underviste om 7 kjønn. 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #33 Skrevet 17. oktober 2022 Problemet er nok "person med vagina/penis", og ikke at du underviste om 7 kjønn. Du blandet sammen begrepene i en salig suppe. Hadde det vært i samfunnsfag og oppgaven var å kontekstualisere kjønn, biologi, samfunnsnormer og endringer i samfunnet hadde de sannsynligvis ikke reagert like sterkt. Du underviser biologi. Her kan du ta diskusjonen om kromosomer vs samfunnets kjønn, men jeg synes ikke den ekstremt politisk ladede diskusjonen om pronomen/navn hører hjemme der (med mindre du tar det opp som ledd i et pedagogisk opplegg). Anonymkode: 689be...5ed 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #34 Skrevet 17. oktober 2022 Biologisk sett er det vel kun to kjønn: mann og kvinne. Når du lærer bort biologi og reprodusering må du nesten forhold deg til det. Så kan du legge til som tilleggsopplysning at det er mulig å identifisere seg som noe annet enn sitt biologiske kjønn, si at det er mulig å heller si "person med vagina og person med penis", at noen mener det finnes sju kjønn osv. Anonymkode: 09541...d7e 2
Gjest Athena Catalina Skrevet 17. oktober 2022 #35 Skrevet 17. oktober 2022 Forstår godt de foresatte, du driver jo med vranglære.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #36 Skrevet 17. oktober 2022 Hva står det i lærerplanen for det aktuelle emnet om begrepsbruk? Hvis du forholder deg til det, så har du ditt på det tørre. Dersom du har fraveket fra da, så er det jo kanskje kritikkverdig, men du skal uansett ikke finne deg i å sitte å bli kjeftet på. Anonymkode: 17c9e...1b4 1
Gjest takinova Skrevet 17. oktober 2022 #37 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg prøver å holde en så nøytral tone i klasserommet for elevene fordi jeg vet at det sitter noen og ikke kan være seg selv. Anonymkode: c5a67...a11 Her ligger lærerens evige dilemma.
Gjest vilkåret Skrevet 17. oktober 2022 #38 Skrevet 17. oktober 2022 11 hours ago, Keikolina said: Trolleri trollera 👆
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #39 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Biologisk sett er det vel kun to kjønn: mann og kvinne. Når du lærer bort biologi og reprodusering må du nesten forhold deg til det. Så kan du legge til som tilleggsopplysning at det er mulig å identifisere seg som noe annet enn sitt biologiske kjønn, si at det er mulig å heller si "person med vagina og person med penis", at noen mener det finnes sju kjønn osv. Anonymkode: 09541...d7e Nei, de skal ikke det. De skal forholde seg til vitenskaplige fakta, og ikke hjernevaske barn med vranglære Anonymkode: 5689f...528
Snok1 Skrevet 17. oktober 2022 #40 Skrevet 17. oktober 2022 Hold deg til terminologien og emnebegrensningen i fagplanen, så har du ditt på det tørre. Har de problemer med det, kan du henvise dem til Kirke- og undervisningsdepartementet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå