Gå til innhold

Jeg ble skjelt ut av elevens foresatte

Anbefalte innlegg

Skrevet

De mener da at jeg driver med vranglære. Skal være forsiktig med å skrive detaljert, fordi jeg ikke vil bli gjenkjent, men disse foreldrene er topp utdannet - og begge to har doktorgrader, som gjør at jeg stiller spørsmål med meg. Tilfelle var at jeg som nyutdannet lærer på ungdomsskolen hadde undervist og unnlatt å bruke begreper som «mann» og «kvinne» og heller brukt «person med penis/vagina» i undervisningen.

Jeg prøver å holde en så nøytral tone i klasserommet for elevene fordi jeg vet at det sitter noen og ikke kan være seg selv. Eleven som jeg har, har jo åpenbart pratet med sine foreldre om dette siden de har så sterke meninger om det. På foreldremøte med begge foreldrene tilstede, satt faren til denne eleven og forklarte meg hvorfor det var galt å hevde at det finnes 7 kjønn, og at det jeg underviser blir feil på alle måter for elevene. Han hevdet at han ikke tvilte på mine pedagogiske evner til å undervise, men heller det faglige. De har blant annet fremmet krav om å undervise hjemme i naturfag dersom dette fortsetter. Faren er riktig nok biolog - med doktorgrad. 
Eleven er jo også en toppstudent til å være så ung  Så vet ikke hvor vidt bekymringsverdig dette er? 

Anonymkode: c5a67...a11

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde heller ikke satt pris på en slik undervisningsform for mine barn, kjeften du fikk var i dette tilfellet velfortjent. 

Anonymkode: 9d0a6...7c0

• Liker 21
  • Nyttig 7
Skrevet

Uavhengig av doktorgraden virker disse foreldrene ganske skrudde. At en lærer går litt forsiktig frem i disse tider mht. omtale av kjønn, og følger med i tiden mht. at ikke alle identifiserer seg som mann, kvinne eller hva det måtte være, er vel helt innafor og har ingenting med dine faglige kvalifikasjoner å gjøre.

Foreldrene er forskrudde og prøver presse sine preferanser over på deg som lærer. Helt uholdbart. 

Anonymkode: 15cc9...c0c

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Really?!? Skal det nå være så politisk korrekt i skolen at du som lærer påstår det er 7 kjønn? Og ikke kan si mann og kvinne engang???

Jeg forstår enhver forelder som ikke vil ha barna sine i en slik skole.

🫣🥵🥹

Anonymkode: 4d1b6...290

• Liker 17
  • Nyttig 7
Skrevet

Hadde jeg vært disse foreldrene så ville jeg lært barnet mitt det jeg skulle ønske var tilleggspensum på egenhånd. Ikke kjeftet ut læreren... Stakkars deg TS.

Anonymkode: 67747...3de

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De mener da at jeg driver med vranglære. Skal være forsiktig med å skrive detaljert, fordi jeg ikke vil bli gjenkjent, men disse foreldrene er topp utdannet - og begge to har doktorgrader, som gjør at jeg stiller spørsmål med meg. Tilfelle var at jeg som nyutdannet lærer på ungdomsskolen hadde undervist og unnlatt å bruke begreper som «mann» og «kvinne» og heller brukt «person med penis/vagina» i undervisningen.

Jeg prøver å holde en så nøytral tone i klasserommet for elevene fordi jeg vet at det sitter noen og ikke kan være seg selv. Eleven som jeg har, har jo åpenbart pratet med sine foreldre om dette siden de har så sterke meninger om det. På foreldremøte med begge foreldrene tilstede, satt faren til denne eleven og forklarte meg hvorfor det var galt å hevde at det finnes 7 kjønn, og at det jeg underviser blir feil på alle måter for elevene. Han hevdet at han ikke tvilte på mine pedagogiske evner til å undervise, men heller det faglige. De har blant annet fremmet krav om å undervise hjemme i naturfag dersom dette fortsetter. Faren er riktig nok biolog - med doktorgrad. 
Eleven er jo også en toppstudent til å være så ung  Så vet ikke hvor vidt bekymringsverdig dette er? 

Du må bruke begrep mann og kvinne. 

Samtidig kan skolen være åpen for at elevene som har noe på hjerte kan ta kontakt med læreren. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Var det kjeft eller tilbakemelding? Står det i Moen veiledning at man ikke skal si hu og hankjønn og at alt er hen osv?

Er det tilbakemelding er tilbakemeldingen innafor. Er det kjeft, ikke innafor. Da kan de bare ikke oppføre seg 

Anonymkode: 303f9...9e3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

7 kjønn faktisk. Den var ny. Tipper dette er en fin trolletråd. 

Anonymkode: a0342...a57

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvis du underviser i naturfag må du selvsagt forholde deg til biologisk kjønn, og de finnes det to av, i tillegg til tvekjønnethet. 

Det burde ikke være noe problem å tilføye at enkelte definerer seg som noe annet om det skulle være tema, men hvorfor er det aktuelt i naturfag?

Anonymkode: 01361...83d

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet

Du er nok heldigvis et troll, men dessverre finnes det såpass skrudde folk som forsøker å ødelegge vår oppfattelse av virkelighet og ikke minst sabotere språket vårt. Utrolig glad jeg ikke har barn som skal vokse opp i denne verden. Takk og pris et det fortsatt er foreldre som følger med på hva ungene blir utsatt for i dette syke eksperiementet ideloger har satt i gang.

Anonymkode: 11eb8...e19

• Liker 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Å herregud jeg er glad jeg ikke ble lærer. Det var faktisk foreldrene jeg fryktet mest. De som kan minst (ikke utdannet lærer) er de verste. Du er tøff som står i det ts. 

Anonymkode: 44a43...f89

• Liker 3
Skrevet

Støtter foreldrene her…

Anonymkode: 2e582...0f5

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg og. Foreldrene altså. 

Anonymkode: f850e...739

• Liker 1
Skrevet

Du skal vel forholde deg til læreplanen når du underviser? Ikke predikere dine egne teorier.

Anonymkode: 6df51...1ab

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Følger du læreplan når du bruker disse begrepene? Har du snakket med kollegaer hva de tenker, erfaringsutveksling er lurt her tenker jeg. Hva slags begrep ville kollegaene dine brukt? Kanskje dere kan ha en felles regel i lærerstaben på hvilke begreper dere skal bruke på deres skole? 

Jeg jobber i skolen selv, og underviste hel kasse i blant annet naturfag i fjor, men på barneskolen. Da brukte jeg begrepene han og hun, så kom elevene med oppfølgingsspørsmål i fht. kjønn osv., så ble det bra diskusjoner ut av det i disse timene hvor vi snakket om kjønn og kjønnsroller.

Jeg hadde også stusset, så jeg forstår foreldrene godt. Selv om det nå finnes flere kjønn i 2022 så endrer det jo ikke biologien, som er det vi skal forholde oss til når vi underviser innenfor det temaet. Samtidig kan man ha stor åpenhet med gode diskusjoner og rom for tolkning i undervisningen. 

Anonymkode: 4744e...b11

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg mener å ha lest samme eller lignende innlegg for lenge siden. Er dette bare tull?

Anonymkode: 86b63...0e6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror ikke noe på dette.

Men om det er sant så mener jeg du skal holde deg for god for å konstant unngå å bruke kjønnsord. De aller fleste føler seg som det kjønnet de er født med.

Hvor mange kjønn som finnes er vel ikke mulig å tallfeste. 7 høres lite ut i 2022. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Elendig forsøk, Troll! Ingen oppegående mener det du gjør 🙄🤦‍♀️

Anonymkode: 7bb8a...edb

• Nyttig 2
Skrevet

De høres ut som noen homofobe foreldre som hater trans!!!!! ÆSJ!!

Anonymkode: 31ff4...b19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...