Gå til innhold

Katt med bendelorm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppdaget bendelorm på katten igår, iallefall tror jeg det var det. Hvite flate ormer i endetarmsåpningen og i pelsen. Kjempeekkelt. Han fikk profender ormekur igår kveld. 

Mannen sjekket ham nå og ormene i pelsen sitter der fremdeles men så visst ikke ut som de beveget seg. Jeg synes det er kjempeekkelt og vil ikke ha ham inn før han er kvitt alt. 

Hvor lenge kan de leve, både innvendig og utvendig? Må vi fysisk fjerne dem? 

Skrevet

Ta deg en tur til veterinæren og få resept på ormekur

Anonymkode: 94620...60c

• Liker 1
Skrevet

Beklager, leste for fort.

Anonymkode: 94620...60c

Skrevet

Du kan da ikke stenge katten ute. Dette bør du ta høyde for før du skaffer deg dyr. Slipp han inn. Han er snart kvitt de.

• Liker 5
Skrevet
Macro skrev (11 minutter siden):

Du kan da ikke stenge katten ute. Dette bør du ta høyde for før du skaffer deg dyr. Slipp han inn. Han er snart kvitt de.

Han kommer inn og spiser men vil ikke ha ham oppe i sofaen før jeg vet at ormene er borte. 

Skrevet

https://dyreneshus.no/2021/04/bendelorm-hos-katt/

Ormen er død når den kommer på utsiden av kroppen, så alle du ser er døde, det er ikke hele ormer en gang men deler av den. Den døde delen kan slippe ut egg etter et par dager men er helt avhengig av å bli spist av lopper, for å spres videre og «bli til livs?» så det er virkelig INGENTING å bekymre seg for. Ser du en på sofaen? Gulvet? Støvsug vekk, ferdig med saken. Sitter de fast i pelsen kan du ta på hansker å ta de vekk, eller med hansker og papir.  Du trenger ikke å være bekymret for at dere blir smittet eller at de lever. 

Nå har jo din fått behandling så da skal det gå fint, men hvis katten har veldig mange ormer og behandlingen ikke er tilstrekkelig eller at dere har fått feil behandling så kan katten bli veldig syk. Se opp for symptomene nedenfor. Personlig hadde jeg holdt kattene KUN inne hvis de fikk orm, for å kunne følge med på tilstanden, spesielt greit med kattedo inne så man kan følge med på endringer i avføring. 

• Forstoppelse
  • Oppblåst mage
  • Katten klør og slikker seg bak
  • Ledd av bendelorm ved anus 
  • Oppkast/brekninger
  • Glansløs pels
  • Avmagring
  • Svakhet
  • Hoste
  • Diarè

Anonymkode: 376ca...235

• Liker 2
Skrevet

Bendelormen dør temmelig kjapt når katten har fått Profender. 

Anonymkode: b1998...465

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ormen er død når den kommer på utsiden av kroppen

Tja, det var slik jeg oppdaget det, at ormen i pelsen bevegde på seg, så da kan ikke det du sier stemme helt. 

Skrevet
lady90 skrev (23 minutter siden):

Tja, det var slik jeg oppdaget det, at ormen i pelsen bevegde på seg, så da kan ikke det du sier stemme helt. 

Jeg kunne nok ha forklart meg litt bedre der ja, de du ser NÅ vil være døde pga du har gitt profender (sett ut ifra at det er riktig kur og riktig dose) fordi ormekuren tar knekken på de. 

Skjønner at det er ekkelt men det er ikke farlig. Har hatt et par katter med orm før og det er jo ikke ønskelig men sånn er det å ha katt. Nå har jeg innekatter da så slipper der lengre heldigvis. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg kunne nok ha forklart meg litt bedre der ja, de du ser NÅ vil være døde pga du har gitt profender (sett ut ifra at det er riktig kur og riktig dose) fordi ormekuren tar knekken på de. 

Skjønner at det er ekkelt men det er ikke farlig. Har hatt et par katter med orm før og det er jo ikke ønskelig men sånn er det å ha katt. Nå har jeg innekatter da så slipper der lengre heldigvis. 

Ok skjønner. Da er de iallefall døde nå 😉 skal se å få dem fjerna med en hanske e.l

Skrevet

Husk at det kan være behov for en ny dose ormekur etter 2 uker. 

Anonymkode: 68540...ad9

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Husk at det kan være behov for en ny dose ormekur etter 2 uker. 

Anonymkode: 68540...ad9

Å, det sa ikke dyrlegen noe om? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...