Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en skikkelig flink fastlege og vil egentlig kun til han for oppfølgning. På helsestasjonen møter man kanskje på forskjellige leger/spl. fra hver konsultasjon?

Hva foretrekker dere?

Anonymkode: 1f4c6...dd7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du her på oppfølging av barnet eller av deg i svangerskapet? 
i svangerskapet får du en fast jordmor som regel, og ofte med barnet også. Selvfølgelig kan det være vikaren etc.

Men hvis du har en skikkelig bra fastlege kan du gå i hovedsak til denne i svangerskapet.

Min fastlege er ganske dårlig, så å gå til ei som har full kunnskap om svangerskap var gull for meg.☺️

Anonymkode: 2e3e3...bc2

Skrevet

Mener oppfølging av barnet :) 

Skrevet

Legedelen av helsestasjonsbesøkene kan du ta hos fastlegen. Helsesykepleier-kontrollene inneholder en del ting som tar tid, og som fastlegen sjelden gjør. Så for dem ville jeg gått til fastlegen. Fastlegen og helsestasjonen deler heller ikke journal mange steder, bare slik at du er obs på det.

Anonymkode: bdf4a...846

• Liker 1
Skrevet

Trodde det kun var helsestasjon som fulgte opp barn? Med mindre du har en barnelege, vår lege er allmenn og kan svært lite om barn.

Anonymkode: 823bc...b6e

Skrevet

Jeg brukte fastlegen da vårt helsehus ikke oppleves som et trygt sted. Opplevd som 4 gangs mor at helsesøster kritiserer alt fra farge på klær til at barnet sover for godt. Flere mødre som rømmer derfra. 

Det er helt opp til deg. Fastlegen gjør de samme tingene som en helsesøster. Bare bedre. 

Anonymkode: 41e0b...901

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville spurt legen, men med tanke på hvor presset fastleger er for tiden og at helsestasjonen virker mer tilrettelagt (både med utstyr og temperatur der baby skal kle av seg), så ville jeg ikke blitt overrasket hvis legen sier at han eller hun ikke har kapasitet, ansvar eller kompetanse.

Anonymkode: 7c906...fc7

• Liker 2
Skrevet

Hadde valgt helsestasjon. De setter av en time så man har god tid hvis babyen plutselig skulle bli sulten etc. men hos fastlegen setter de jo bare opp et kvarter. Og er stor sett forsinka. 

Det er jo en del mer enn vekt/lengde på disse timene, jeg tenker at allmennleger har lite kunnskap og innsikt i disse tingene, da deres utdanning/erfaring stort sett er å vite litt om alt, og om sykdom. 

Anonymkode: 8219f...571

• Liker 2
Skrevet

Oppfølgning helsestasjon.

Sykdom/skade fastlege, 

Anonymkode: fdbcd...b67

• Liker 1
Skrevet

Du kan ta oppfølgingen hos fastlege, men da bør hen jo være spesialist på barn? I tillegg får du jo gjerne lege og helsesykepleiertimene rett etter hverandre på samme dag, om du tar det hos fastlege må du jo en ekstra omgang til legen 😜 

Anonymkode: 0913c...acd

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Trodde det kun var helsestasjon som fulgte opp barn? Med mindre du har en barnelege, vår lege er allmenn og kan svært lite om barn.

Anonymkode: 823bc...b6e

Legen på helsestasjonen er også ofte en almenlege 

Anonymkode: a97be...7a2

• Liker 5
Skrevet

Vi føler ikke at vi trenger den helsesykepleieoppfølging. Har jeg utfordringer eller spørsmål, kan jeg jo ta kontakt, men vår lege er kjempe flink og har mye kunnskap om barn. Bare lurte på om det er lov…å hoppe over helsesykepleiekontroll og heller bli fulgt opp av en lege. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hadde valgt helsestasjon. De setter av en time så man har god tid hvis babyen plutselig skulle bli sulten etc. men hos fastlegen setter de jo bare opp et kvarter. Og er stor sett forsinka. 

Det er jo en del mer enn vekt/lengde på disse timene, jeg tenker at allmennleger har lite kunnskap og innsikt i disse tingene, da deres utdanning/erfaring stort sett er å vite litt om alt, og om sykdom. 

Anonymkode: 8219f...571

Man møter jo ikke lege hele tiden uansett på helsestasjon, og da må man forholde seg til en sykepleier. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg brukte fastlegen da vårt helsehus ikke oppleves som et trygt sted. Opplevd som 4 gangs mor at helsesøster kritiserer alt fra farge på klær til at barnet sover for godt. Flere mødre som rømmer derfra. 

Det er helt opp til deg. Fastlegen gjør de samme tingene som en helsesøster. Bare bedre. 

Anonymkode: 41e0b...901

Det er det jeg ville vite - om det er lov å droppe helsestasjon og heller fø oppfølging av lege. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er det jeg ville vite - om det er lov å droppe helsestasjon og heller fø oppfølging av lege. 

Det er lov det. Men i vår kommune reagerer helsestasjonen svært negativt om det er noen som aldri er der. Ikke opplevd det selv, men hørt fra bekjente så kun har vært hos lege. 

Anonymkode: e2edf...4ae

Skrevet

Jeg hadde gått for fastlegen. Vi var på helsestasjonen, vi hadde ikke gjort det igjen, vi synes personell på helsestasjon ikke er så hjelpsomme.

Anonymkode: 233ef...50c

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er lov det. Men i vår kommune reagerer helsestasjonen svært negativt om det er noen som aldri er der. Ikke opplevd det selv, men hørt fra bekjente så kun har vært hos lege. 

Ja sikkert fordi det er så vanlig og jeg tror ikke det blir presentert for nybakte foreldre som et valgfritt tilbud heller. Så lenge det er lovlig og barnet får oppfølging av en lege, har dem ingen grunn til å reagere.

Skrevet

Fastlege. Mye bedre å ha tett oppfølging av en som kjenner til en.

Skrevet
Embla Othea skrev (20 minutter siden):

Fastlege. Mye bedre å ha tett oppfølging av en som kjenner til en.

Har du droppet helsestasjon? :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvilken kommune er dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...