Gå til innhold

Min sønn blir mobbet på skolen, kan dette være utvei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn blir mobbet på barneskolen og jeg har prøvd absolutt alt. Prosessen på skolen har foregått siden skolestarten i august. 

Min bror er politimann og tror dere det vil hjelpe oss hvis hann drar med meg ves neste samtale med skolen, sånn tilfeldigvis etter jobb i uniform? 

Anonymkode: 40568...7fc

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min sønn blir mobbet på barneskolen og jeg har prøvd absolutt alt. Prosessen på skolen har foregått siden skolestarten i august. 

Min bror er politimann og tror dere det vil hjelpe oss hvis hann drar med meg ves neste samtale med skolen, sånn tilfeldigvis etter jobb i uniform? 

Meld sak til fylkesmannen(eller statsforvalteren som det nå heter nå).

Anonymkode: ca033...5c1

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Bytt skole asap. Samme problem og byttet til Oasen privatskole. Helt annen oppfølging og nytt liv for barn.

Anonymkode: f869e...627

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enn om han heller kommer og henter barnet på skolen iført uniforum? Så mobberne får se at barnet kjenner et politi?

Anonymkode: caba8...2e1

• Liker 3
  • Nyttig 8
Skrevet

Dessverre tror jeg ikke det. 

Du skriver at di har prøvd alt, så da regner jeg med det er en pågående 9a-sak på skolen? Er mobbeombudet i fylket koplet på? I så fall kan du gjerne be dem være med på møtene med skolen. De er ofte utrolig flinke! Som lærer har jeg lært enormt mye av dem, både med tanke på foreldresamarbeid og konkrete tiltak både for å forebygge og stoppe mobbing. 

Ellers vil jeg be deg skrive ned ALT. Skriv ned konkrete episoder sønnen din opplever, med dato. Skriv ned alle telefonsamtaler til og fra skolen, med et kort referat. Skriv ned hva som blir gjort og hva som ikke blir gjort. 

Skolen er pålagt å gjøre tiltak, og disse må dokumenteres. Effekten skal evalueres sammen med foreldre og elev, og tiltakene endres dersom behov. Noter ned alt som blir gjort her. Dersom skolen ikke følger dette, kan mobbeombudet hjelpe deg med å få saken opp på høyere nivå. 

Lykke til ❤️

Anonymkode: c8b1b...423

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Ja, jeg ville latt mobberen vite at politiet ser han.

Anonymkode: 92991...082

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Klag til statsforvalteren og ta gutten ut av skolen til problemet er fikset. 

Skrevet

det er politisk ukorrekt, men... mobbere er predatorer, det eneste de forstår er sitt eget språk. De blir usikre om noen svarer med deres maktspråk. Jeg kan på ingen måte anbefale at ditt barn gir en voldsom respons på mobbingen, men det ville medført fokus på problemet.

• Liker 6
Skrevet

Ja hvorfor ikke prøve. Skader jo ikke det. 

Send ungen også på kampsport. Det øker selvfølse,  selvinnsikt , selvkontroll og kan virke preventivt på mobber. Uansett så styrker det selvtillit.  

Anonymkode: 416bc...f74

Skrevet

Han kan komme i trøbbel med sin arbeidsgiver om han gjør dette. Ikke nødvendigvis miste jobben, men han vil fremstå som med dårlig dømmekraft. Det å gå i uniform er et uforholdsmessig stort maktmiddel når han er sivil. (Det at det er et maktmiddel er jo årsaken til at du vurderer å gjøre det)

Anonymkode: 8703e...566

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja hvorfor ikke prøve. Skader jo ikke det. 

Send ungen også på kampsport. Det øker selvfølse,  selvinnsikt , selvkontroll og kan virke preventivt på mobber. Uansett så styrker det selvtillit.  

Kampsport er en god ide, som du sier styrker det selvfølelse og selvkontroll.

Men for å slå det fast, det å kunne forsvare seg er en lang prosess som og involverer en mental endring. De fleste barn idag er opplært til å bare være snille, men for å kunne forsvare seg må man legge tilside snillheten. Mine barn er i siste halvdel av tenårene og har trent kampsport siden de var små, men jeg er ikke sikker på at de klarer å skru av "snillheten" sin dersom det er behov for det. 

• Liker 1
Skrevet
Tiuren skrev (1 minutt siden):

Kampsport er en god ide, som du sier styrker det selvfølelse og selvkontroll.

Men for å slå det fast, det å kunne forsvare seg er en lang prosess som og involverer en mental endring. De fleste barn idag er opplært til å bare være snille, men for å kunne forsvare seg må man legge tilside snillheten. Mine barn er i siste halvdel av tenårene og har trent kampsport siden de var små, men jeg er ikke sikker på at de klarer å skru av "snillheten" sin dersom det er behov for det. 

Man kan fortsatt være snill om man går på kampsport. Den skal ikke brukes på fritiden uansett. Men kan virke preventivt, på andre. Samt når selvtilliten øker, så blir man ikke så lett å ta

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Man kan fortsatt være snill om man går på kampsport. Den skal ikke brukes på fritiden uansett. Men kan virke preventivt, på andre. Samt når selvtilliten øker, så blir man ikke så lett å ta

Jeg vet, jeg er høyt gradert i en av de Japanske kampsportene og hele min (kjerne)familie er på "blått belte nivå" eller høyere. De snilleste menneskene jeg kjenner er mennesker som har kapasitet til å påføre stor skade, trolig på grunn av den selvinsikten og selvkontrollen som var nevnt tidligere.

Men vi trener både idrett, tradisjon og selvforsvar. Og selvforsvar er det vanskeligste, det inneholder en mental bit som er vanskelig tilgjengelig. 

Men nå sporet jeg av, men kan bekrefte at jeg støtter kampsport trening. Tror det kan hjelpe mobbeoffer med å bevare selvfølelse og trygghet som mobbing fort kan ødelegge. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Han kan komme i trøbbel med sin arbeidsgiver om han gjør dette. Ikke nødvendigvis miste jobben, men han vil fremstå som med dårlig dømmekraft. Det å gå i uniform er et uforholdsmessig stort maktmiddel når han er sivil. (Det at det er et maktmiddel er jo årsaken til at du vurderer å gjøre det)

Anonymkode: 8703e...566

hvorfor det? 

dersom noen begynner å klage i etterkant, så kan vel foreldrene bare påstå at de selv ikke hadde tid til å plukke opp ungen deres ved skolen selv - og derfor  sendte de han som var politimann. Men at politimannen "tilfeldigvis" ikke hadde tid til å reise hjem for å skifte til sivile klær før man hentet ungen deres.

Anonymkode: 44c8e...86f

Skrevet

Ja det kan du gjøre! Her i vår kommune er politiet involvert i mobbesakene, og skremmer skiten ut av barna. 
Ta han med!! 

Anonymkode: 3348f...256

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei

Anonymkode: 577e9...100

Skrevet

Få sønnen din til å begynne på kampsport, om 6 mnd så vil ingen tørre å mobbe han + han får en positiv hobby og nettverk rundt seg 👍

Anonymkode: a297f...aad

Skrevet

Slutt å prøve kjempe for hjelp av skolen. Sett barnet ditt før rettigheter, og bytt skole asap. Mitt skoleliv ble ødelagt av mobbing på skole, og bærer med meg mye den dag i dag. Skulle ønske mine foreldre ikke på død å liv skulle kjempe for sine "rettigheter" om hjelp, og heller lot meg bytte skole og miljø.

Kvinne,40

Anonymkode: 8abdb...0e2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ryddet for avsporinger. 

Christina82, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...