Gå til innhold

Dagligvare priser stiger på en retning som er helt latterlig! Hvorfor sier vi nordmenn ingenting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange nå sliter, studenter, barnefamilier og de som har lite fra før av, selv de må høye inntekter vil møte utfordringer fremover. Matvare prisene var dyrt selv før pandemien, men nå ser vi en ekstrem økning, bare fra august 2022 til idag er det snakk om over 40 % økning. Jeg forstår meg ikke i hvordan det norske samfunnet finner seg i dette? 

Personlig mener jeg at dagligvare produsentene har et samfunnsansvar og de må bidra i denne vanskelige tiden, men idag ser vi at de tjener på det mer enn de bidrar. 

Jeg er utdannet og har tidligere arbeidet med pris og kapasitetstyring og vet godt at det som kan gjøre et umiddelbart treff på prisene er ikke demonstrasjoner foran stortinget eller å være ute på nyheter, men vi må "boikotte" disse produktene som går ekstremt opp i pris. Dette vil tvinge produsentene til å sette ned prisene. (Inspirert av Japanerne

Jeg tenkte dermed å starte en kampanje for dette, vil dette her være godt mottatt? 

Anonymkode: a859e...79a

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns ikke maten er dyr og har heller ikke merket noe særlig til prisøkningen, så jeg blir ikke med på kampanjen.

Anonymkode: ea0a0...cec

• Liker 9
Skrevet (endret)

Den økningen er ikke så stor som folk skal ha det til, og selvsagt ikki nærheten av 40%.

Endret av PetterKanin
  • Liker 8
Skrevet

Nordmenn er naive, de blir lurt hverdag. Ingen sted i verden er prisene som det er i Norge, selv i de rikeste landene som Qatar, De forente arabiske emirater etc, 

• Liker 20
Skrevet

Men samtidig så sliter bøndene med for lave lønninger, så noe må jo de også få betalt.. 

Men jeg er enig. Hater at spesielt grønnsaker har blitt så sinnsykt dyrt i det siste. 

Anonymkode: f781a...b65

• Liker 7
Skrevet

Er det produsentene som drar opp prisene mest, eller er det forhandlerne?

Anonymkode: 6f816...249

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Råvarepriser, transport, produsenter, energipriser, forhandlere etc.

• Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor skal vi SI noe? Prisene styres ikke av hva vi sier, men hva vi gjør (= kjøper). 

Hva er det med enkelte nordmenn og trangen til å si noe, som om ordene dine veier sterkere enn tilbud og etterspørsel? 

Jeg har ikke tenkt å si noe eller boikotte noen. Det som er for dyrt for min smak kjøper jeg mindre av. Ellers må faktisk bare markedet finne ut av dette her. 

Anonymkode: d4d0c...b16

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

blir vanskelig å boikotte dagligvarer. Feks kaffe er et produkt som har steget mye i pris. Ser ikke for meg at nordmenn klarer å droppe kaffe. Brød har også blitt dyrt, men vi kommer ikke til å boikotte brød heller. Det går ikke. Bonden får under 2 kr for kornet så utgiften ligger ikke der. 

Anonymkode: 34b9c...98e

• Liker 3
Skrevet (endret)

Nå må dere gi dere!! Dagligvare(mafian) skal selvfølgelig ha sitt!

Norgesgruppen gikk kun med et overskudd på 1.2 milliarder (1.228.632.000kr i pluss) i fjor! Dette gjorde at eierene kun tok ut under en milliard kr i utbytte! Det kan de da ikke leve med! Klart de må sette opp prisene når leverandørene justerer opp sine priser!

For å ikke snakke om rema1000! Bare 1.8milliarder i overskudd! Jeg blir kvalm. Det er klart småbarnsfamiliene må lide mer! Rema1000 kunne bare betale ut 1.2 milliarder i utbytte i fjor, mot 2.4 milliarder året før! 😢😭😭

Endret av AllahBallah
  • Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Nordmenn sliter med overvekt. Alt for mange fedme relaterte sykdommer. Mange av oss kan spise mindre.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

blir vanskelig å boikotte dagligvarer. Feks kaffe er et produkt som har steget mye i pris. Ser ikke for meg at nordmenn klarer å droppe kaffe. Brød har også blitt dyrt, men vi kommer ikke til å boikotte brød heller. Det går ikke. Bonden får under 2 kr for kornet så utgiften ligger ikke der. 

Anonymkode: 34b9c...98e

Mye annet enn kaffe man kan boikotte. Brød kan man bake selv.

Anonymkode: 47b92...fc2

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er forhandlerne.

Anonymkode: a83f2...531

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AllahBallah skrev (2 minutter siden):

Norgesgruppen gikk kun med et overskudd på 1.2 milliarder (1.228.632.000kr i pluss) i fjor! Dette gjorde at eierene kun tok ut under en milliard kr i utbytte! Det kan de da ikke leve med! Klart de må sette opp prisene når leverandørene justerer opp sine priser!

Tja, se her f.eks hvordan de holder på.

Først skrudde Kiwi opp prisen på eggkartongen med 18 egg. Så krympet pakken til 12 egg. I løpet av få måneder er omeletten til Thomas Andersen blitt 74 prosent dyrere.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.nrk.no/norge/kiwi-satte-opp-prisen-ved-a-krympe-eggkartong___-folte-meg-lurt-1.16136540&ved=2ahUKEwiBvKPCyuX6AhXKFXcKHcAYB1YQFnoECCMQAQ&usg=AOvVaw27P_5Bx5mcO7l8-gusXljk

Anonymkode: 47b92...fc2

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Hørte nettopp på nyhetene at 1/3 av prisstigningen på mat gjelder importert mat.  Se på pakningen hvor varen du kjøper er produsert før du beskylder norske bønder for prisøkningen!  

Kiwi økte prisen på egg nylig, og det uten grunn.  Jeg tror at kjedeeierne benytter anledningen nå når det er krise i verden til å ytterligere øke sin fortjeneste.  

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Er det ikke noen som sier noe? Virkelig? Hvor har du vært de siste månedene? Under en stein?

Anonymkode: 42082...da7

• Liker 4
Skrevet
AllahBallah skrev (6 minutter siden):

For å ikke snakke om rema1000! Bare 1.8milliarder i overskudd! Jeg blir kvalm. Det er klart småbarnsfamiliene må lide mer!

NorgesGruppen hadde et resultat på 4,9 mrd gør skatt. Rema 1000 hadde som du sier 1,8 mrd.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Treffer man produsentene så vil det også medføre en direkte påvirkning på forhandlerne. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men samtidig så sliter bøndene med for lave lønninger, så noe må jo de også få betalt.. 

Men jeg er enig. Hater at spesielt grønnsaker har blitt så sinnsykt dyrt i det siste. 

Anonymkode: f781a...b65

Det er IKKE bondens betaling som øker...

Anonymkode: fce4c...3e1

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg har gitt opp. Vet ikke hva jeg skal si eller gjøre. De har jo bestemt seg for å ta knekken på oss.

Anonymkode: d32a2...3d6

• Hjerte 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...