eranonymjeg Skrevet 16. oktober 2022 #1 Skrevet 16. oktober 2022 (endret) Jeg studerer i øst-Europa, er derfor ikke vits med deltidsjobb da betalingen er dårlig. Jeg har selvfølgelig jobb her hjemme i lengre ferier, men av dette blir det ikke mye å spare:( heller ikke av studielånet jeg får blir det mye til overs på grunn av dyre skolepenger til universitetet hvert semester. Merker også at jeg synes det er trist at ferier må brukes på jobb og får dårlig samvittighet dersom jeg unner meg noen fridager, da tenker jeg kun på pengene «jeg taper» ved å ta fri. Har ikke unnet meg en eneste ferie de siste 6 årene da jeg bare jobber og jobber. er det andre i samme situasjon som ønsker å gi meg noen tips jeg kanskje ikke har tenkt på? Endret 20. oktober 2022 av eranonymjeg
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #2 Skrevet 16. oktober 2022 Jeg studerte i Øst-Europa selv. Det er i hovesak to ting du kan gjøre: 1) Øk inntekten din når du jobber i Norge (jobb mer, bedre betalt jobb) 2) Reduser utgiftene dine. Skjønner det er kjipt å «aldri ha fri», men sånn er det for veldig mange studenter, enten de studerer i Norge eller hjemme. Punkt to er sannsynligvis punktet hvor du har størst potensiale for å gjøre endringer. Mange norske studenter i Øst-Europa har mye finere leiligheter og har en generelt høyere levestandard enn studenter i Norge. Hvis du kan gå ned i standard på leilighet + spare inn på andre steder (uteliv, restaurant etc), kan det være penger å spare. Der jeg studerte kunne man bo på universitetets dorm (på fire- og seksmannsrom) for 300kr i måneden. Det er noen år siden nå, men dette var under 10% av det man betalte for en leilighet. Men jeg vet om én person som gjorde det (og hun var ikke norsk). Kanskje et ekstremt eksempel, men likevel. Når det gjelder å jobbe i landet der du studerer tror jeg ikke du har lov til det (trygderettigheter), men det kan du evt sjekke. Anonymkode: b2e4e...760
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #3 Skrevet 16. oktober 2022 Jeg studerte i Russland og hadde veldig lave bokostnader. Nå fungerer ikke akkurat dette lenger, men jeg husker jeg hadde mye til overs. Det var like billig å ta taxi som det var å ta buss, og jeg husker at jeg spiste mye ute for pengene. Nå skal det sies at jeg sparte ikke store summene totalt sett, men jeg fikk nyte livet mye mer. Anonymkode: 05bb9...94b
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #4 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg studerte i Russland og hadde veldig lave bokostnader. Nå fungerer ikke akkurat dette lenger, men jeg husker jeg hadde mye til overs. Det var like billig å ta taxi som det var å ta buss, og jeg husker at jeg spiste mye ute for pengene. Nå skal det sies at jeg sparte ikke store summene totalt sett, men jeg fikk nyte livet mye mer. Anonymkode: 05bb9...94b Like billig å ta taxi som det var å ta buss i Norge altså. Buss var mye rimeligere igjen, men det førte til at jeg ofte tok taxi siden jeg er lat. Anonymkode: 05bb9...94b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå