AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #1 Skrevet 16. oktober 2022 Jeg gikk inn på skattekortet mitt for å se hvor mye jeg må betale i skatt hvis jeg velger å gå ned i stillingsprosent. Jeg skrev da inn den nye inntekten jeg ville hatt hvis jeg går ned i stillingsprosent - 358000.- Det sto da nederst der det ble kalkulert hvor mye jeg vil betale i skatt at jeg skal betale 8% skatt med denne lønnen. Stemmer dette?? Det vil faktisk si at jeg vil få så og si samme netto utbetalt som jeg får nå i en 100% stilling.. er det fordi lønnen da blir «lav»? Og det da skattes så mye mindre? Anonymkode: 586ac...856
La Luna Skrevet 16. oktober 2022 #2 Skrevet 16. oktober 2022 Det gjelder nok bare resten av dette året, fordi du har betalt nok skatt hittil i år til å dekke opp mesteparten av skatten for hele året når du går ned i lønn. Det blir nok ikke 8% fra etter jul 😉 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #3 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg gikk inn på skattekortet mitt for å se hvor mye jeg må betale i skatt hvis jeg velger å gå ned i stillingsprosent. Jeg skrev da inn den nye inntekten jeg ville hatt hvis jeg går ned i stillingsprosent - 358000.- Det sto da nederst der det ble kalkulert hvor mye jeg vil betale i skatt at jeg skal betale 8% skatt med denne lønnen. Stemmer dette?? Det vil faktisk si at jeg vil få så og si samme netto utbetalt som jeg får nå i en 100% stilling.. er det fordi lønnen da blir «lav»? Og det da skattes så mye mindre? Anonymkode: 586ac...856 Jeg gikk faktisk ned i lønn på ordentlig forrige måned og satte ned forventet årlig lønn. Jeg gikk da ned til 17%. Senere så jeg at jeg ikke ville få et så lavt beløp allikevel, og prøvde å sette lønna litt opp, da foreslo de 9%. Jeg turte ikke å sette opp forventet lønn. Men det er jo bare noen få måneder igjen av året da, og jeg har satt av litt penger til mulig skattesmell til våren. Det har nok noe med at det er sent på året. Anonymkode: 27919...b79
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #4 Skrevet 17. oktober 2022 Vil du tjene 358.000 totalt i 2022, eller er det din nye årslønn? Anonymkode: 06d73...1e1 1
Taluno Skrevet 18. oktober 2022 #5 Skrevet 18. oktober 2022 Du må skrive inn forventet total inntekt for 2022. For om du har hatt 600 000,- i årslønn til nå, og så går ned til 385 000,- fra og med oktober, så har du fortsatt tjent en god del mer enn 385 000,- i år. Betaler du da 8% skatt nå, som ville vært korrekt om total lønn 2022 hadde vært 385, så vil du få en STOR baksmell.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå