Gå til innhold

Dere som er kritiske til trans

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det jeg ikke forstår er når du skriver dette. At noen har ekte kjønnsinkongruens og at transkvinner har en mer lik hjerne som biologisk fødte kvinner har så vil jeg tro du tenker det har en konsekvens i tenkemåte, følelseliv osv. Når man i tillegg gjennomgår behandling med medisiner som virkelig forsterker dette så forstår jeg ikke hvordan du i en annen tråd kunne skrive det du skrev om underlivet deres.

Jeg tar deg ikke på det nå, men her skriver du som du skjønner hva det handler om og med empati.

Anonymkode: 6c61a...7ca

Ok. Selv om jeg anerkjenner at noen mennesker lider av ekte kjønnsinkongruens, så mener jeg fremdeles at biologiske, seksuelt misbrukte, kvinner bør kunne dusje i fred uten å bli potensielt retraumatisert av en penis. Fullt mulig å ha to tanker i hodet samtidig. Anerkjenne transpersoner, men samtidig beskytte ciskvinner som ikke vil se en penis i garderoben.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Skummelt når man begynner å omtale mennesker som en ideologi.

Skummelt når voksne mennesker ikke forstår korte setninger på et språk de åpenbart ser ut til å beherske.

Anonymkode: d3294...e83

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonymus Notarius said:

Folk født med andre kjønnskromosomsammensetninger enn xx eller xy er ikke det samme som trans. Det er lite sammenfall mellom trans og slike kromosomavvik, så vidt jeg har forstått. De aller, aller fleste transpersoner er helt vanlige xx eller xy.

Det at enkelte mennesker har andre sammensetninger av kjønnskromosomer har ingenting med at det finnes flere kjønn å gjøre. Det er rett og slett bare naturlige avvik, akkurat som at noen mennesker blir født uten armer, men vi sier likevel at "mennesker har to armer".

Jeg satt akkurat og skulle skrive det der - jeg synes ikke dette med kromosomer er noe godt argument. Selvfølgelig er det variasjon i liv! Mennesker blir "ofte" født uten armer, ben, med ekstra fingre, to hoder... men det står fortsatt i anatomibøker at mennesker har ett hode, to hender, 10 fingre osv. Dessuten klassifiseres kromosomfeil stort sett som syndrom. Skal vi virkelig bruke diverse syndromer som argument for hva som er vanlig?

Det er helt naturlig at folk befinner seg forskjellige steder på maskulin-feminin spekteret. Virkelig helt normalt. Men når man blander inn kjønn i det, så blir det noe feil. Og når man i tillegg begynner å amputere friske kroppsdeler og kutte hull inn i underlivet - da har det virkelig gått helt galt.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere som er kritiske til mennesker som arbeider for transrettigheter og transpersoner in general. Når dere objektiviserer dem og reduserer dem til et kjønnorgan uten tanker eller følelser.

Tenker dere at det kan påvirke andre å få dette dag ut og dag inn? Har dere noen tanker om hvordan dette kan påvirke livredde ungdom som skammer seg over å være trans?

Jeg er mest opptatt av to ting i denne saken, og jeg vil tro de det gjelder er enige med meg hvis de ellers er normalt reflekterte mennesker; 

1. Barn skal ikke indoktrineres til å tro at de er trans før det er gjort en grundig psykiatrisk evaluering før de gjennomfører noe som vilpåvirke dem resten av livet. Dette gjelder ikke bare kirurgi, men retten til å få psykiatrisk helsehjelp om det er behov for det. Lesbiske jenter skal få være lesbiske jenter. De skal ikke ledes til å tro at de da er en gutt og kan leve som en annen. De som er i en fase der kjønn er vanskelig må få rett hjelp til å finne ut av ting. 

2. de rom som skal være trygge for kvinner skal være trygge for kvinner også fremover. At menn med lugubre hensikter kan utgi seg for å være trans for å få tilgang til arenaer de ikke skal ha tilgang til er noe jeg håper også de som genuint er trans jobber for. 

Anonymkode: 90dc9...e6c

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tvillingsjel said:

Ok. Selv om jeg anerkjenner at noen mennesker lider av ekte kjønnsinkongruens, så mener jeg fremdeles at biologiske, seksuelt misbrukte, kvinner bør kunne dusje i fred uten å bli potensielt retraumatisert av en penis. Fullt mulig å ha to tanker i hodet samtidig. Anerkjenne transpersoner, men samtidig beskytte ciskvinner som ikke vil se en penis i garderoben.

Helt konkret da, hvis det kun er kvinne og manne garderobe. Skal uopperte transkvinner tvinges inn i herregarderoben? Hvorfor bruker du ordet beskytte? Er transkvinner en trussel?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor alle disse like trans-trådene? Hvorfor opprette nye hele tiden?

Anonymkode: 3146c...987

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt konkret da, hvis det kun er kvinne og manne garderobe. Skal uopperte transkvinner tvinges inn i herregarderoben? Hvorfor bruker du ordet beskytte? Er transkvinner en trussel?

De bør få en egen garderobe inntil de eventuelt er operert.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Skummelt når voksne mennesker ikke forstår korte setninger på et språk de åpenbart ser ut til å beherske.

"transideologi" er et et ord som ofte brukt av terfs og andre transhatere. Omtrent som å si jødeideologien når man snakker om jødiske mennesker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja

Anonymkode: 3146c...987

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tvillingsjel said:

De bør få en egen garderobe inntil de eventuelt er operert.

Bare for å være nysgjerrig. Hvordan formulerer man den beskjeden til en transkvinne?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (17 minutter siden):

Vel, hvordan forklarer du da at transkvinners hjerne er mer lik en ciskvinners hjerne? Eller at noen er født med noe annet enn XX eller XY? Eller at noen foreldre i sjeldne tilfeller ser at barnet er trans fra det er svært lite? Jeg synes man bør være ydmyk for at det finnes noen få tilfeller hvor en person faktisk har ekte kjønnsinkongruens.

Dette er sterkt villedende. Alle er født i den kroppen de faktisk har, og med det kjønnskromosomparet de er blitt tildelt fra naturens side, Dette tullet med at noen menns hjerner ligner på noen kvinners hjerner har overhodet ingenting med å være født i feil kropp å gjøre. Noen veldig, veldig få mennesker blir født med kromosomfeil. Det kan føre til at de får fire fingre istedenfor fem, eller at de blir født med kjønnsorganer som biologisk sett ikke entydig er forenlig med enten kvinnelig eller mannlige genitalia. Den altoverveiende delen av de som mener seg født i feil kropp, har ikke en slik biologisk kromosomfeil men er tvertimot enten kvinne eller mann, altså xx eller xy.

Vrangsforestillinger om sin egen kropp; det være seg kjønn, fasong, vekt osv., kan noen mennesker ha, på samme måte som de kan ha vrangforestillinger om andre faktiske forhold, eller mentale forstyrrelser av andre slag. Disse personene bør få hjelp, men hjelpen må være adekvat. Hvis en person mener han er Julius Cesar, hjelper vi ham ikke med nye kostymer, men med terapi.

Anonymkode: 0112c...5a8

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

"transideologi" er et et ord som ofte brukt av terfs og andre transhatere. Omtrent som å si jødeideologien når man snakker om jødiske mennesker.

Er jo ikke rart at temaet blir "udebatterbart" når man skal dra slike paraleller. Og nettopp derfor er det viktig at man ikke lar seg kneble av mennesker som er motstandere av ytringsfrihet, og fortsetter å si sin mening.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er jo ikke rart at temaet blir "udebatterbart" når man skal dra slike paraleller. Og nettopp derfor er det viktig at man ikke lar seg kneble av mennesker som er motstandere av ytringsfrihet, og fortsetter å si sin mening.

Ytringsfrihet er ikke det samme som retten til å krenke andre mennesker. Selv om dere gjerne vil at det skal være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ytringsfrihet er ikke det samme som retten til å krenke andre mennesker. Selv om dere gjerne vil at det skal være det.

Det finnes ingen "rett til å krenke mennesker", akkurat som det ikke finnes noen "rett til å ikke bli krenket". 

Om det hadde eksistert en "rett til å ikke bli krenket", så hadde ikke noen sagt et ord, fordi at det er potensielt noen som kan bli krenket av alt.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Man bruker ordet for å markere at det dreier seg om en kjønnspolitisk ideologi i motsetning til vitenskapsbaserte fakta. Mye av problemet med debatten rundt kjønnsidentitetsideologi er at en liten, men svært aggressiv gruppe aktivister forsøker å gjøre kultur/ideologi til natur/fakta. Målet er å visst å løfte temaet ut av både vitenskapen og den alminnelige, kritiske samfunnsdebatten, og gjøre den nærmest hellig og uangripelig. Ganske nifst at det kan skje i et opplyst samfunn.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Man bruker ordet for å markere at det dreier seg om en kjønnspolitisk ideologi i motsetning til vitenskapsbaserte fakta. Mye av problemet med debatten rundt kjønnsidentitetsideologi er at en liten, men svært aggressiv gruppe aktivister forsøker å gjøre kultur/ideologi til natur/fakta. Målet er å visst å løfte temaet ut av både vitenskapen og den alminnelige, kritiske samfunnsdebatten, og gjøre den nærmest hellig og uangripelig. Ganske nifst at det kan skje i et opplyst samfunn.

Egentlig er det bare reprodusert homofobi. De samme gamle argumentene i ny innpakning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette er sterkt villedende. Alle er født i den kroppen de faktisk har, og med det kjønnskromosomparet de er blitt tildelt fra naturens side, Dette tullet med at noen menns hjerner ligner på noen kvinners hjerner har overhodet ingenting med å være født i feil kropp å gjøre. Noen veldig, veldig få mennesker blir født med kromosomfeil. Det kan føre til at de får fire fingre istedenfor fem, eller at de blir født med kjønnsorganer som biologisk sett ikke entydig er forenlig med enten kvinnelig eller mannlige genitalia. Den altoverveiende delen av de som mener seg født i feil kropp, har ikke en slik biologisk kromosomfeil men er tvertimot enten kvinne eller mann, altså xx eller xy.

Vrangsforestillinger om sin egen kropp; det være seg kjønn, fasong, vekt osv., kan noen mennesker ha, på samme måte som de kan ha vrangforestillinger om andre faktiske forhold, eller mentale forstyrrelser av andre slag. Disse personene bør få hjelp, men hjelpen må være adekvat. Hvis en person mener han er Julius Cesar, hjelper vi ham ikke med nye kostymer, men med terapi.

Så psykologer og nevrobiologer driver å lar "mentalt forstyrrede" leve ut sine vrangforestillinger fordi?

Hvorfor er hjelpen de får hormonbehandling og kjønskorrigerende behandling da og ikke lobotomi og lykkepiller?

Hvordan er det slik at du og alle disse andre på kg har mer peiling enn ekspertene på sykehuset?

Forresten, kan du i detalj fortelle meg ledd for ledd hvordan man går igjennom prossesen på Rikshospitalet fra første samtale til operasjon og fortelle oss andre hvorfor det er slik og hva du som er eksperten mener burde heller ha gjort i stedet?

Anonymkode: b7a3a...527

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ganske nifst at det kan skje i et opplyst samfunn.

Du virker å være mer woke enn alle oss andre. Så forklar oss andre i detaljer hvordan denne konspiranoiaen rundt transkjønnede fungerer? Hvorfor får de hjelp på Rikshospitalet? Er Rikshospitalet en del av Illuminati?

Anonymkode: b7a3a...527

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er mest opptatt av to ting i denne saken, og jeg vil tro de det gjelder er enige med meg hvis de ellers er normalt reflekterte mennesker; 

1. Barn skal ikke indoktrineres til å tro at de er trans før det er gjort en grundig psykiatrisk evaluering før de gjennomfører noe som vilpåvirke dem resten av livet. Dette gjelder ikke bare kirurgi, men retten til å få psykiatrisk helsehjelp om det er behov for det. Lesbiske jenter skal få være lesbiske jenter. De skal ikke ledes til å tro at de da er en gutt og kan leve som en annen. De som er i en fase der kjønn er vanskelig må få rett hjelp til å finne ut av ting. 

2. de rom som skal være trygge for kvinner skal være trygge for kvinner også fremover. At menn med lugubre hensikter kan utgi seg for å være trans for å få tilgang til arenaer de ikke skal ha tilgang til er noe jeg håper også de som genuint er trans jobber for. 

Anonymkode: 90dc9...e6c

2. Regner med at svært få om noen transkvinner ønsker menn inn i en damegarderobe på grunn av risikoen og ubehaget det medfører. Ser ikke helt hvordan noen skal kunne utgitt seg for å være transkvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...