Gå til innhold

Dere som er kritiske til trans

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som er kritiske til mennesker som arbeider for transrettigheter og transpersoner in general. Når dere objektiviserer dem og reduserer dem til et kjønnorgan uten tanker eller følelser.

Tenker dere at det kan påvirke andre å få dette dag ut og dag inn? Har dere noen tanker om hvordan dette kan påvirke livredde ungdom som skammer seg over å være trans?

Anonymkode: 6c61a...7ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dere som er kritiske til mennesker som arbeider for transrettigheter og transpersoner in general. Når dere objektiviserer dem og reduserer dem til et kjønnorgan uten tanker eller følelser.

Tenker dere at det kan påvirke andre å få dette dag ut og dag inn? Har dere noen tanker om hvordan dette kan påvirke livredde ungdom som skammer seg over å være trans?

Dette ble utydelig og rotete. 

For å ta deg seriøst så vil jeg anbefale at du skriver innlegget på nytt. 

Hvis du ikke ønsker å skrive noe nytt innlegg så skal jeg svare deg kort.

Transer, som alle andre grupper må lære seg å tåle kritikk. I Norge er det lov å ytre seg, altså rette si sin mening uten at det vil gjengjeldes på noen som helst måte. 

Du mener kanskje at grupper som transer ikke skal eller kan rettes kritikk til? 

Den samme logikken bruker  islamister, hva er motivasjon for å kneble andres meninger i stedet for å ta diskusjonen og debatten? 

Jeg har selv noen dråper blod minoritet i meg, og hvis jeg virkelig ønsket så kunne jeg ha brukt dette mot alle som er kritiske til denne minoriteten. Det gjør jeg ikke, nettopp fordi jeg verdsetter ytringsfriheten så sterkt.. Diskusjon er bra. Absolutt all diskusjon. Å kneble andres meninger derimot er ikke bra.

Bare se til Russland, hadde du ønsket å bo i et land uten meningsutveksling?

Anonymkode: e8bce...b4f

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Før Reddit, Twitter osv. så var kjønnsinkongruens en svært sjelden tilstand. De som kaller seg trans nå er i 99,99% av tilfellene forvirra folk som søker tilhørighet, vil være spesielle, eller tror at livet blir bedre som det motsatte kjønn. Hva de har i underbuksa har ingenting med de psykiske lidelsene til de folka, men i transbevegelsen får de oppbacking og andre ting mennesker trenger for å trives. De kunne like gjerne tatt seg en joggetur og fått skikk på livet sitt, så hadde de sluppet kjønnshormoner og all elendigheten det medfører. Om livet var elendig før, så blir det ikke bedre når man prøver å overbevise verden om at Jonathan egentlig er Johanne. Problemet er at de sitter inne og sturer foran pc'en og forer hjernen med sprøyt på Twitter.

Anonymkode: f11ea...66b

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg bryr meg bare ikke. Psykisk sykdom og vrangforestillinger er jo selvfølgelig kjipt å leve med, men jeg gidder ikke å forskjellsbehandle transfolk og schizofrene. Begge trenger behandling, mer komplisert er det ikke.

Anonymkode: 7f143...2a4

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Ingen ville akseptert at man diskuterte noen andre minoriteter på den måten hvor det går på eksistensen deres. Det er ikke ytringsfrihet å si hva man vil til hvem som helst. 

I Russland er det monolog fra diktaturet og Kirill eller hva han heter om at lhbti ikke skal snakkes om og tvert i mot så er det straffbart. Er man homo eller trans der så er man heldig om man overlever til man er 30 år. 

Skrevet

Jeg håpet også på seriøse svar og ikke mer hat

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen ville akseptert at man diskuterte noen andre minoriteter på den måten hvor det går på eksistensen deres. Det er ikke ytringsfrihet å si hva man vil til hvem som helst. 

I Russland er det monolog fra diktaturet og Kirill eller hva han heter om at lhbti ikke skal snakkes om og tvert i mot så er det straffbart. Er man homo eller trans der så er man heldig om man overlever til man er 30 år. 

Antar du er ung, og veldig påvirket av dette så det er forståelig at du er engasjert. 

Med det sagt, jo - mange andre grupper har lært seg å tåle en hel del. Du bør kanskje lese deg opp om nordlendinger som flyttet til Oslo og hva de måtte tåle på 50-60 og 70 tallet, eller hvordan samer ble behandlet av staten på 20 tallet. 

De ble behandlet 1000 ganger verre enn det transer i dag blir behandlet. Ikke fikk de leie leilighet, ikke fikk de arbeid, ikke kunne de bli sammen med den de elsket fordi foreldrene nektet det.. Samene ble utsatt for fornorskning, de fikk ikke snakke språket sitt, de fikk gå i kofte m.m. Det er systematisk undertrykkelse. 

Hva herr Pedersen på 50 og Fru Karlsen på 60 gnåler om transer er så ubetydelig at du ikke har den minste anelse sammenlignet med hva de andre gruppene ovenfor ble utsatt for. 

Du gjør det lurt i å lese deg opp om dette, for nå fremstår du særdeles lite informert når du kommer med slik informasjon. Som forøvrig er vås og svada. 

Får korrigere meg selv, Du lyver - den siste setningen bekrefter at du er helt på trynet. 

Anonymkode: e8bce...b4f

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg bryr meg bare ikke. Psykisk sykdom og vrangforestillinger er jo selvfølgelig kjipt å leve med, men jeg gidder ikke å forskjellsbehandle transfolk og schizofrene. Begge trenger behandling, mer komplisert er det ikke.

Mener du at absolutt alle transpersoner har vrangforestillinger?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Tenker du noen gang på hvordan det vil være for usikre tenåringsjenter å se en (beklager jeg klarer ikke å få meg til å si kvinne med penis) mann, som identifiserer seg som kvinne, men har penis fortsatt, i dusjen før de skal i svømmehallen? Hvordan sikkerheten til kvinner settes på spill dersom alle som identifiserer seg som kvinne får tilgang til garderoben? 

Og hvor går egentlig grensen? Kan en 14-åring identifisere seg som en 18-åring og kjøpe øl? Kan man identifisere seg som pensjonist når man er 45 og gå av med pensjon? Kan jeg, som nordmann, identifisere meg som amerikaner og kreve amerikansk statsborgerskap? Hvis ikke, hvorfor er det annerledes med kjønn?

Anonymkode: ff5b7...7a7

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
3 minutter siden, Tvillingsjel said:

Mener du at absolutt alle transpersoner har vrangforestillinger?

Per definisjon, ja. Å være skråsikker på at man er  noe man helt objektivt sett ikke er, kan ikke kategoriseres som noe annet enn vrangforestilling.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg har en "filletante" som er "født i feil kropp". På 50-tallet en gang. Hun har alltid gått i herreklær, ter seg som en mann, jobber i et meget mannsdominert yrke, går på pub med "gutta" og har aldri blitt sett med en mann eller hatt noe offentlig forhold (mulig hun har hatt noen forhold til damer i ungdommen, før det ble allment akseptert). Men hun har aldri blitt operert og aldri savnet det heller, sier hun selv. Hun ble akseptert for den hun var og at hun var "litt annerledes" og "en av gutta", og ferdig med den saken. 

Jeg tror at barn og ungdom nå til dags blir utsatt for en overflod av informasjon og at det blir litt for viktig for dem å finne akkurat sin nisje og passe inn sammen med DE menneskene, istedenfor for folka rundt deg (familie, venner) som stort sett ville godtatt deg som du er. Mistenker at en del av disse trans-aktivist-gruppene påfører mye ekstra press med "du er ikke ekte trans for du har ikke langt nok/kort nok hår, du bruker ikke de rette klærne, du tar ikke hormoner, du har ikke operert deg, du henger fremdeles med folk av feil kjønn, du aksepterer at folk deadnamer deg/kaller deg ved feil kjønn". Det er veldig mye du må gjøre riktig for å godtas i trans-miljøet, har jeg inntrykk av. 

Anonymkode: 68e3a...78e

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Per definisjon, ja. Å være skråsikker på at man er  noe man helt objektivt sett ikke er, kan ikke kategoriseres som noe annet enn vrangforestilling.

Mener du da at det ikke finnes noen som er reelt trans, altså født i feil kropp? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg håpet også på seriøse svar og ikke mer hat

Går ikke det vettu når alle innvendige der man ikke ikke legger seg langflat for transideiologien kalles for «hat». 

Anonymkode: 0b063...45c

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Just now, Tvillingsjel said:

Mener du da at det ikke finnes noen som er reelt trans, altså født i feil kropp? 

Absolutt, 100%.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Absolutt, 100%.

Vel, hvordan forklarer du da at transkvinners hjerne er mer lik en ciskvinners hjerne? Eller at noen er født med noe annet enn XX eller XY? Eller at noen foreldre i sjeldne tilfeller ser at barnet er trans fra det er svært lite? Jeg synes man bør være ydmyk for at det finnes noen få tilfeller hvor en person faktisk har ekte kjønnsinkongruens.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Går ikke det vettu når alle innvendige der man ikke ikke legger seg langflat for transideiologien kalles for «hat». 

Skummelt når man begynner å omtale mennesker som en ideologi.

• Liker 1
Skrevet
Just now, Tvillingsjel said:

Vel, hvordan forklarer du da at transkvinners hjerne er mer lik en ciskvinners hjerne? Eller at noen er født med noe annet enn XX eller XY? Eller at noen foreldre i sjeldne tilfeller ser at barnet er trans fra det er svært lite? Jeg synes man bør være ydmyk for at det finnes noen få tilfeller hvor en person faktisk har ekte kjønnsinkongruens.

1. Stemmer ikke ifølge nevrologer. 2. Da er de noe annet, at noen skiller seg ut takket være mutasjoner endrer ikke at 99.9999% av mennesker følger den samme malen som ca. alle livsformer. Man er født som det man er og det er det. Mer kan man ikke si.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Tvillingsjel skrev (3 minutter siden):

Tull

• Nyttig 1
Skrevet
4 minutter siden, Tvillingsjel said:

Det jeg ikke forstår er når du skriver dette. At noen har ekte kjønnsinkongruens og at transkvinner har en mer lik hjerne som biologisk fødte kvinner har så vil jeg tro du tenker det har en konsekvens i tenkemåte, følelseliv osv. Når man i tillegg gjennomgår behandling med medisiner som virkelig forsterker dette så forstår jeg ikke hvordan du i en annen tråd kunne skrive det du skrev om underlivet deres.

Jeg tar deg ikke på det nå, men her skriver du som du skjønner hva det handler om og med empati.

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
Tvillingsjel skrev (7 minutter siden):

Folk født med andre kjønnskromosomsammensetninger enn xx eller xy er ikke det samme som trans. Det er lite sammenfall mellom trans og slike kromosomavvik, så vidt jeg har forstått. De aller, aller fleste transpersoner er helt vanlige xx eller xy.

Det at enkelte mennesker har andre sammensetninger av kjønnskromosomer har ingenting med at det finnes flere kjønn å gjøre. Det er rett og slett bare naturlige avvik, akkurat som at noen mennesker blir født uten armer, men vi sier likevel at "mennesker har to armer".

Som en annen bruker skrev lenger opp, så var kjønnsingongruens veldig sjelden før internettfora og sosiale medier. Klart det finnes folk som føler seg som det motsatte kjønn fra svært tidlig alder, men det er som sagt sjelden. De som finner ut at de er trans som tenåringer eller unge voksne er i flertall, og jeg tror de aller fleste av disse egentlig er sårbare og forvirra folk som søker å "finne seg sjøl", tilhørighet etc. Det er mye som skjer med hjernen i løpet av puberteten, det er vanlig å føle seg annerledes og at man ikke passer inn. Det å bestemme seg for at man er "født i feil kropp" blir en slags løsning på alle problemer for noen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...