Silva Pluvialis Skrevet 17. oktober 2022 #21 Del Skrevet 17. oktober 2022 Hva er forskjellen på ekte og fake pokemonkort? Pokemon er pokemon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 17. oktober 2022 #22 Del Skrevet 17. oktober 2022 Tvillingsjel skrev (7 minutter siden): Hva er forskjellen på ekte og fake pokemonkort? Pokemon er pokemon? Er vel samme greia som når folk kommer hjem fra Tyrkia med kofferten full av kjente "merkeklær". Kopier, rett og slett:) 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motelvibes Skrevet 17. oktober 2022 #23 Del Skrevet 17. oktober 2022 Opplevde det samme. Brukte MYE penger på kort og ungen kom hjem med masse fake kort, fra andre. Men pokemon er en fase som går over. Plutselig er det andre ting som gjelder, og pokemon er glemt. Er de kortene så verdifulle for faren, får han samle de verdifulle i en egen perm som holdes hjemme. Voksne mannen…. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #24 Del Skrevet 17. oktober 2022 Ikke bland dere utover å bestemme hvor mye penger ungen får bruke. Forklar forskjell på ekte og falske kott. La ungen fikse selv Anonymkode: ee26e...562 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
- Brian Skrevet 17. oktober 2022 #25 Del Skrevet 17. oktober 2022 (endret) 8 hours ago, AnonymBruker said: Problemet er at barn 1-8 samler på kort over mange år og bruker tusenvis av egne penger. Barn 9 og 10 får kanskje mange fake av foreldre. Og bytter til seg kort som kan være verdt flere tusen kroner. I vårt tilfelle er det snakk om familie med normalt god råd, de vet trolig ikke forskjellen. Anonymkode: bcebc...18f Når et barn i alderen opp til 8 år bruker "tusenvis av egne penger" på kort som likevel blir ødelagt på grunn av uforsiktig behandling eller andre uhell, kunne man like gjerne hive pengene i søppelkassen; den dagen kvaliteten skal verdsettes, gransker man kortene med lupe - hver minste skade trekker verdien ned. Skal gjenstander ha en reell samleverdi i en høyere prisklasse, nytter det ikke å komme med et Donald-blad med syltetøyflekker og litt fastklemt snørr som limer sammen side 18 og 19 - da må gjenstandene ha nær perfekt kvalitet, og siden det er omtrent umulig å finne en 8-åring på denne kloden som er i stand til å ta vare på et leketøy som opprettholder mint kvalitet, blir diskusjonen i mine øyne meningsløs - om kortene er ekte eller falske, vil de etter noen måneder med ivrig byttevirksomhet blant 8-åringer være verdiløse som samlergjenstander som følge av større eller mindre skader. Er man barn, er man rett og slett barn, og behandler tingene deretter, uansett hvor forsiktig man enn forsøker å være. Og da må man vente et halvt århundre eller mer før ting i denne "normale" kvaliteten kanskje kan begynne å få samlerverdi. Vent 30 eller 40 år til, samtidig som andre har kastet dette som ubrukelig skrot - så begynner interessen og verdien å stige. Forutsatt at veslemann på 5 kan gjøre seg klar til å feire 90-årsdagen sin. Så et godt råd til foreldre er å vente med å for alvor sponse ungenes samlervirksomhet til de er blitt voksne nok til å la ting i perfekt kvalitet forbli like perfekte som de var da de ble anskaffet; før den tid er dette i et barns hender bare leketøy, noe man kan se på og glede seg over, men ikke noe som beholder en kvalitet som gir reell samlerverdi. Her er litt mer om kvalitet, og mens eksempelvis dette Pokémonkortet fra 1999 står i brukbare $88.20 i PSA 10 (perfekt kort) og $20.25 i PSA 9 (nesten perfekt), er verdien kun $0.99 i "Ungraded" (under PSA 7). Kort sagt kan man glemme den store prisstigningen med mindre kortene er absolutt perfekte (og i tillegg ettertraktede), eller svært sjeldne: https://www.psacollector.com/how-to-grade-pokemon-cards/ https://www.psacard.com/resources/gradingstandards En ørliten feil kan være nok til å redusere verdien betraktelig, og dessuten lages dagens kort i altfor store opplag til at man kan forvente verdistigning selv med perfekt kvalitet: https://screenrant.com/pokemon-tcg-cards-grading-9-10-psa-price/ Quote The other trouble nowadays is the Pokémon TCG is printing many more cards than in the past. So while an older card may only have ten thousand copies, a card today could have a million. Dette er et kort i PSA 10: Og dette er PSA 6; ser du forskjellen ...? Prismessig er differansen enorm, og kortet over koster 40-50 ganger mer enn kortet under: Men et slikt kort kan man glemme å kjøpe idag; her er det snakk om en ettertraktet førsteutgave som kommer på andreplass over verdens mest verdifulle Pokémonkort; et absolutt perfekt kort ble solgt for ikke mindre enn $369,000 i desember 2021. Dette er likevel et helt annet univers enn kortene i en vanlig samling idag. Å bruke mye penger på et barns samlerinteresse er derfor rett og slett bortkastede penger; mange barn setter pris på å samle ting, noe som er fint, men det lukter lureri lang vei når produsenter får godtroende foreldre til å tro at de kjøper verdigjenstander, akkurat som mange eldre får en ubehagelig overraskelse den dagen de forsøker å selge den dyrebare samlingen som et eller annet firma har prakket på dem med fagre ord om prisstigning og investering, og får vite at dette i beste fall kan gis bort til et loppemarked. Ekte eller falskt: I praksis spiller dette ingen rolle; i kroner og øre er forskjellen liten, noe man vil oppdage den dagen man forsøker å selge det hele. Men har barnet glede av dette, er gleden ekte. Endret 17. oktober 2022 av - Brian 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #26 Del Skrevet 17. oktober 2022 Jeg ba barnet mitt tenke seg godt om før han evt byttet med noen, nettopp fordi det er falske kort/kinakopier i omløp. Det vil han ikke ha så han har droppet å bytte. Oppmuntre barnet til å gjøre andre ting, og om de holder på med disse kortene så sett dem inn i permer og så kan de sammenligne etc, ikke bytte. Her er fotball heldigvis mer interessant enn Pokemonkort, så det er lite fokus på kortene her nå. Anonymkode: dfb7c...047 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #27 Del Skrevet 17. oktober 2022 Tvillingsjel skrev (2 timer siden): Hva er forskjellen på ekte og fake pokemonkort? Pokemon er pokemon? Nei det er det vek ikke. Fake er fake Anonymkode: b2c3a...d61 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #28 Del Skrevet 17. oktober 2022 Vi løste det greit. Ungene har en mappe hver med "byttekort" med laber verdi og nytte. Så ble tapet mindre om de skulle være uheldig med bytte. Lær ungene fra tidlig alder hvordan man plukker ut fake kort. De tar det kjappere enn man tror, og det er verdt å gå fra 100% feilbytter til kun 20%. Er ungene usikre her spør de meg eller pappaen før de bytter. På er tidspunkt vil alle ungene være bevist på falske kort, også ungene som har disse i omløp. Og da stopper det. Anonymkode: 7e4ba...d21 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #29 Del Skrevet 17. oktober 2022 - Brian skrev (4 timer siden): Når et barn i alderen opp til 8 år bruker "tusenvis av egne penger" på kort som likevel blir ødelagt på grunn av uforsiktig behandling eller andre uhell, kunne man like gjerne hive pengene i søppelkassen; den dagen kvaliteten skal verdsettes, gransker man kortene med lupe - hver minste skade trekker verdien ned. Skal gjenstander ha en reell samleverdi i en høyere prisklasse, nytter det ikke å komme med et Donald-blad med syltetøyflekker og litt fastklemt snørr som limer sammen side 18 og 19 - da må gjenstandene ha nær perfekt kvalitet, og siden det er omtrent umulig å finne en 8-åring på denne kloden som er i stand til å ta vare på et leketøy som opprettholder mint kvalitet, blir diskusjonen i mine øyne meningsløs - om kortene er ekte eller falske, vil de etter noen måneder med ivrig byttevirksomhet blant 8-åringer være verdiløse som samlergjenstander som følge av større eller mindre skader. Er man barn, er man rett og slett barn, og behandler tingene deretter, uansett hvor forsiktig man enn forsøker å være. Og da må man vente et halvt århundre eller mer før ting i denne "normale" kvaliteten kanskje kan begynne å få samlerverdi. Vent 30 eller 40 år til, samtidig som andre har kastet dette som ubrukelig skrot - så begynner interessen og verdien å stige. Forutsatt at veslemann på 5 kan gjøre seg klar til å feire 90-årsdagen sin. Så et godt råd til foreldre er å vente med å for alvor sponse ungenes samlervirksomhet til de er blitt voksne nok til å la ting i perfekt kvalitet forbli like perfekte som de var da de ble anskaffet; før den tid er dette i et barns hender bare leketøy, noe man kan se på og glede seg over, men ikke noe som beholder en kvalitet som gir reell samlerverdi. Her er litt mer om kvalitet, og mens eksempelvis dette Pokémonkortet fra 1999 står i brukbare $88.20 i PSA 10 (perfekt kort) og $20.25 i PSA 9 (nesten perfekt), er verdien kun $0.99 i "Ungraded" (under PSA 7). Kort sagt kan man glemme den store prisstigningen med mindre kortene er absolutt perfekte (og i tillegg ettertraktede), eller svært sjeldne: https://www.psacollector.com/how-to-grade-pokemon-cards/ https://www.psacard.com/resources/gradingstandards En ørliten feil kan være nok til å redusere verdien betraktelig, og dessuten lages dagens kort i altfor store opplag til at man kan forvente verdistigning selv med perfekt kvalitet: https://screenrant.com/pokemon-tcg-cards-grading-9-10-psa-price/ Dette er et kort i PSA 10: Og dette er PSA 6; ser du forskjellen ...? Prismessig er differansen enorm, og kortet over koster 40-50 ganger mer enn kortet under: Men et slikt kort kan man glemme å kjøpe idag; her er det snakk om en ettertraktet førsteutgave som kommer på andreplass over verdens mest verdifulle Pokémonkort; et absolutt perfekt kort ble solgt for ikke mindre enn $369,000 i desember 2021. Dette er likevel et helt annet univers enn kortene i en vanlig samling idag. Å bruke mye penger på et barns samlerinteresse er derfor rett og slett bortkastede penger; mange barn setter pris på å samle ting, noe som er fint, men det lukter lureri lang vei når produsenter får godtroende foreldre til å tro at de kjøper verdigjenstander, akkurat som mange eldre får en ubehagelig overraskelse den dagen de forsøker å selge den dyrebare samlingen som et eller annet firma har prakket på dem med fagre ord om prisstigning og investering, og får vite at dette i beste fall kan gis bort til et loppemarked. Ekte eller falskt: I praksis spiller dette ingen rolle; i kroner og øre er forskjellen liten, noe man vil oppdage den dagen man forsøker å selge det hele. Men har barnet glede av dette, er gleden ekte. TS her: Tusen takk for veldig fyldig og særlig nyttig for meg som kan lite/ingenting om dette 🙌🙌🙌 Jeg har og liksom tenkt litt sånn. Vi snakket om det i gårkveld, og landet på det andre og sier: Vi må bare ta ut de kortene vi tror barnet kommer til å angre bytte på. Så må han bare holde fritt på med de andre. Det er vi som selv må regulere hva hobbyen skal koste og ikke, og som du sier: Gleden er ekte, man kan ikke forvente noe mer. Det er liksom slik jeg har tenkt. Og siden har blir kjempetrist av å føle seg lurt (noe jeg også tror skjer avogtil), så nekter vi tydelig å bytte med de som gir mye fake. Uten å skape konflikt eller si ifra (ikke alle vet det selv), men bare at de må lære seg å takke nei. Skal lese nøye gjennom alt du skrev 😇😀 Anonymkode: bcebc...18f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #30 Del Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi løste det greit. Ungene har en mappe hver med "byttekort" med laber verdi og nytte. Så ble tapet mindre om de skulle være uheldig med bytte. Lær ungene fra tidlig alder hvordan man plukker ut fake kort. De tar det kjappere enn man tror, og det er verdt å gå fra 100% feilbytter til kun 20%. Er ungene usikre her spør de meg eller pappaen før de bytter. På er tidspunkt vil alle ungene være bevist på falske kort, også ungene som har disse i omløp. Og da stopper det. Anonymkode: 7e4ba...d21 TS: Vi gjør det samme. Jeg tror ungen vår også er tilbøyelig til p la seg lure for å få innpass sosialt. Så vi må snakke litt om dette og (jeg gjorde selv sånt som barn fordi jeg følte meg utenfor). Anonymkode: bcebc...18f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #31 Del Skrevet 17. oktober 2022 Har ikke lest gjennom hele tråden her, men: I utgangspunktet tenker jeg jo at så lenge barnet deres er fornøyd så spiller dry vel ingen rolle om det er ekte eller fake? Evt kjøp inn en del fake kort selv som barnet får "lov" til å ta med seg å bytte? Det virker som om det kun er for som har problemer med dette. Anonymkode: 7b140...05b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #32 Del Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): TS her: Tusen takk for veldig fyldig og særlig nyttig for meg som kan lite/ingenting om dette 🙌🙌🙌 Jeg har og liksom tenkt litt sånn. Vi snakket om det i gårkveld, og landet på det andre og sier: Vi må bare ta ut de kortene vi tror barnet kommer til å angre bytte på. Så må han bare holde fritt på med de andre. Det er vi som selv må regulere hva hobbyen skal koste og ikke, og som du sier: Gleden er ekte, man kan ikke forvente noe mer. Det er liksom slik jeg har tenkt. Og siden har blir kjempetrist av å føle seg lurt (noe jeg også tror skjer avogtil), så nekter vi tydelig å bytte med de som gir mye fake. Uten å skape konflikt eller si ifra (ikke alle vet det selv), men bare at de må lære seg å takke nei. Skal lese nøye gjennom alt du skrev 😇😀 Anonymkode: bcebc...18f Han føler seg vel bare lurt fordi dere sier til ham at han er blitt lurt? Ungene ser jo ikke forskjell, sier du. Synes det blir dumt å utestenge noen barn bare fordi far her på død og liv skal blande seg inn i ungenes lek. Om en stund er de kortene glemt, også hvilke bytter som er gjort, og ingen kommer til å angre på at de har byttet «verdifulle» kort mot uekte kopier. Å samle på potensielt verdifulle kort er opplagt pappas hobby, ikke ungens. Anonymkode: 9e03a...c0e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamajune11 Skrevet 17. oktober 2022 #33 Del Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): De er i småskolealder, og nok for små til å lære seg godt forskjell. Mannen min er nærmest ekspert på alt sånt, så han oppdager jo alle fake. Foreldrene til barna vår unge nytter med slår meg som at de ikke aner forskjell, og konsekvensen av at ungene deres bytter fake kort fra Ebay/Kina whatever. Men dette skaper konflikt hjemme hos oss, fordi far blir oppgitt over at vårt barn bruker masse av sine sparepenger på ekte kort - og kommer hjem med fake (ikke alltid, men ofte). Det er særlig ett barn som åpenbart har mye fake, og foreldrene har mer enn god nok økonomi til å kjøpe ekte. Så de har nok bare tenkt «åja, billig på Kinaside». Dette barnet er eldre enn vårt barn, og jeg ønsker absolutt ikke skape konflikt. Dette tror jeg blir eksplosjon mellom den som gir og får fake kort, og en slik konflikt kan fort eskalere tror jeg utover en enkelt diskusjon mellom ungene. På den ene siden er virkelig ikke disse kortene verdt noen krangel/konflikt. På den andre siden er mannen min veldig oppgitt og synes det er uaktuelt at vi skal bruke penger på en hobby for barnet - og så bytte bort mot fake. Mitt forslag er å øve på å oppdage fake og takke pent nei til bytte, men barnet (og de andre) er liksom for ung til å lære dette. Det er jo vanskelig. Mitt forslag er også at vi selv må sette grense for hva vi bruker av penger - og så ikke blande oss. Men det ER jo dumt om enkelte foreldre sender mange fake kort ut i omløp selv om det ikke er forstått slik. Det skaper jo konflikt også mellom ungene når de oppdager det 🤷♀️ Hva gjør dere andre «pokemongale» foreldre når det blir i overkant av fake? Anonymkode: bcebc...18f Lær barnet å spotte faske kort. Jeg var ikke mer enn 8-9 da jeg lærte å se forskjell. Ikke faen om jeg skulle ha fattige fake cards liksom. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamajune11 Skrevet 17. oktober 2022 #34 Del Skrevet 17. oktober 2022 Tvillingsjel skrev (6 timer siden): Hva er forskjellen på ekte og fake pokemonkort? Pokemon er pokemon? NEI 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #35 Del Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er pappbiter med bilder av figurer på. Noen bruker mye penger, andre lite, og når ungene blir litt eldre går det i søpla uansett. "ekte" eller "fake", hvem bryr seg... pffft. Anonymkode: 5b4f3...f2d Solgte noen få pokemon kort for nærmere en million i vinter. Det er kort som ble samlet i barndommen. Det er fint at du kaster de i søpla for da stiger andre kort i verdi for hver gang andre kaster pokemon i søpla. Anonymkode: 0f1c3...d65 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #36 Del Skrevet 17. oktober 2022 - Brian skrev (6 timer siden): Når et barn i alderen opp til 8 år bruker "tusenvis av egne penger" på kort som likevel blir ødelagt på grunn av uforsiktig behandling eller andre uhell, kunne man like gjerne hive pengene i søppelkassen; den dagen kvaliteten skal verdsettes, gransker man kortene med lupe - hver minste skade trekker verdien ned. Skal gjenstander ha en reell samleverdi i en høyere prisklasse, nytter det ikke å komme med et Donald-blad med syltetøyflekker og litt fastklemt snørr som limer sammen side 18 og 19 - da må gjenstandene ha nær perfekt kvalitet, og siden det er omtrent umulig å finne en 8-åring på denne kloden som er i stand til å ta vare på et leketøy som opprettholder mint kvalitet, blir diskusjonen i mine øyne meningsløs - om kortene er ekte eller falske, vil de etter noen måneder med ivrig byttevirksomhet blant 8-åringer være verdiløse som samlergjenstander som følge av større eller mindre skader. Er man barn, er man rett og slett barn, og behandler tingene deretter, uansett hvor forsiktig man enn forsøker å være. Og da må man vente et halvt århundre eller mer før ting i denne "normale" kvaliteten kanskje kan begynne å få samlerverdi. Vent 30 eller 40 år til, samtidig som andre har kastet dette som ubrukelig skrot - så begynner interessen og verdien å stige. Forutsatt at veslemann på 5 kan gjøre seg klar til å feire 90-årsdagen sin. Så et godt råd til foreldre er å vente med å for alvor sponse ungenes samlervirksomhet til de er blitt voksne nok til å la ting i perfekt kvalitet forbli like perfekte som de var da de ble anskaffet; før den tid er dette i et barns hender bare leketøy, noe man kan se på og glede seg over, men ikke noe som beholder en kvalitet som gir reell samlerverdi. Her er litt mer om kvalitet, og mens eksempelvis dette Pokémonkortet fra 1999 står i brukbare $88.20 i PSA 10 (perfekt kort) og $20.25 i PSA 9 (nesten perfekt), er verdien kun $0.99 i "Ungraded" (under PSA 7). Kort sagt kan man glemme den store prisstigningen med mindre kortene er absolutt perfekte (og i tillegg ettertraktede), eller svært sjeldne: https://www.psacollector.com/how-to-grade-pokemon-cards/ https://www.psacard.com/resources/gradingstandards En ørliten feil kan være nok til å redusere verdien betraktelig, og dessuten lages dagens kort i altfor store opplag til at man kan forvente verdistigning selv med perfekt kvalitet: https://screenrant.com/pokemon-tcg-cards-grading-9-10-psa-price/ Dette er et kort i PSA 10: Og dette er PSA 6; ser du forskjellen ...? Prismessig er differansen enorm, og kortet over koster 40-50 ganger mer enn kortet under: Men et slikt kort kan man glemme å kjøpe idag; her er det snakk om en ettertraktet førsteutgave som kommer på andreplass over verdens mest verdifulle Pokémonkort; et absolutt perfekt kort ble solgt for ikke mindre enn $369,000 i desember 2021. Dette er likevel et helt annet univers enn kortene i en vanlig samling idag. Å bruke mye penger på et barns samlerinteresse er derfor rett og slett bortkastede penger; mange barn setter pris på å samle ting, noe som er fint, men det lukter lureri lang vei når produsenter får godtroende foreldre til å tro at de kjøper verdigjenstander, akkurat som mange eldre får en ubehagelig overraskelse den dagen de forsøker å selge den dyrebare samlingen som et eller annet firma har prakket på dem med fagre ord om prisstigning og investering, og får vite at dette i beste fall kan gis bort til et loppemarked. Ekte eller falskt: I praksis spiller dette ingen rolle; i kroner og øre er forskjellen liten, noe man vil oppdage den dagen man forsøker å selge det hele. Men har barnet glede av dette, er gleden ekte. Det var vel ytterst få av de som samlet kortene den gangen som tenkte at pokemon kortene vil stige i verdi. Det er vel derfor de ble kastet. Man vet vel heller ikke hvordan det vil være i fremtiden ang verdier på kortene. Anonymkode: 0f1c3...d65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #37 Del Skrevet 17. oktober 2022 Enig i det folk over her sier. Ønsker man kort med verdi, så må man ta vare på de. Jeg og samboer spiller MTG, det er også samlekort. De mest sjeldne kortene er plassert forsiktig inni plastlommer og tas aldri ut. Vi har ingen planer om å selge de sånn egentlig, men artig å ta vare på og finne frem om mange år. Og kanskje selger vi de hvis det er godt marked for det. Vi VET at kort vi spiller med blir slitte. Jeg har også gitt bort og byttet kort, men det er aldri helt ukritisk. Et barn er nok ikke helt der. Det er en lek for dem, og om et halvt år har de vel tulla bort pokemonkortene eller gitt de bort, fordi noe annet er blitt populært. Om det er fake eller ekte tenker de nok ikke over. Mine forslag er: Ta vare på noen kort som ikke skal byttes, og ha en samling kort det ikke er så farlig med. Disse kan han bytte. Og han MÅ ikke bytte med alle heller. Det er lov til å si nei. Anonymkode: 4ecae...2d3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #38 Del Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): De er i småskolealder, og nok for små til å lære seg godt forskjell. Mannen min er nærmest ekspert på alt sånt, så han oppdager jo alle fake. Foreldrene til barna vår unge nytter med slår meg som at de ikke aner forskjell, og konsekvensen av at ungene deres bytter fake kort fra Ebay/Kina whatever. Men dette skaper konflikt hjemme hos oss, fordi far blir oppgitt over at vårt barn bruker masse av sine sparepenger på ekte kort - og kommer hjem med fake (ikke alltid, men ofte). Det er særlig ett barn som åpenbart har mye fake, og foreldrene har mer enn god nok økonomi til å kjøpe ekte. Så de har nok bare tenkt «åja, billig på Kinaside». Dette barnet er eldre enn vårt barn, og jeg ønsker absolutt ikke skape konflikt. Dette tror jeg blir eksplosjon mellom den som gir og får fake kort, og en slik konflikt kan fort eskalere tror jeg utover en enkelt diskusjon mellom ungene. På den ene siden er virkelig ikke disse kortene verdt noen krangel/konflikt. På den andre siden er mannen min veldig oppgitt og synes det er uaktuelt at vi skal bruke penger på en hobby for barnet - og så bytte bort mot fake. Mitt forslag er å øve på å oppdage fake og takke pent nei til bytte, men barnet (og de andre) er liksom for ung til å lære dette. Det er jo vanskelig. Mitt forslag er også at vi selv må sette grense for hva vi bruker av penger - og så ikke blande oss. Men det ER jo dumt om enkelte foreldre sender mange fake kort ut i omløp selv om det ikke er forstått slik. Det skaper jo konflikt også mellom ungene når de oppdager det 🤷♀️ Hva gjør dere andre «pokemongale» foreldre når det blir i overkant av fake? Anonymkode: bcebc...18f Selv om kort er fra Kina/Japan, så trenger det ikke være fake. De mest eksklusive kortene er jo fra nettopp Japan. Anonymkode: 7e1dd...42b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #39 Del Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det er pappbiter med bilder av figurer på. Noen bruker mye penger, andre lite, og når ungene blir litt eldre går det i søpla uansett. "ekte" eller "fake", hvem bryr seg... pffft. Anonymkode: 5b4f3...f2d Det er ikke fake kort, det er kort som ble solgt på 90/00-tallet. Det er ikke vanlig pokemon-spillekort, men det er ekte. De pappkortene er samlekort fra tv-serien. Anonymkode: 7e1dd...42b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 17. oktober 2022 #40 Del Skrevet 17. oktober 2022 Mine unger bytter ikke, men de *leker* med kortene. De blir helt fillete, og virkelig ikke verdt noe etter noen år. Tenker far kan samle til seg selv, også kan ungen få leke med lekene sine sånn som de selv vil. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå