Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid, og foreldrene mine har fortalt det til flere i familien, selv om jeg har sagt at det er hemmelig enda. Det er fortsatt veldig tidlig i graviditetenen, og det er lenge til uke 12. Familiemedlemmene mine har fortalt det videre, blant annet i et familieselskap.

Nå føler jeg meg så trampet på, og foreldrene mine tar ingen kritikk. Tvertimot fikk jeg kjeft for at jeg sa i fra at det ikke var greit. Var noen spesielle familiemedlemmer jeg hadde gledet med til å fortelle det til, men nå vet de det alt. Har jeg rett til å reagere?

Anonymkode: e8eb1...01c

• Liker 2
  • Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Babynyheten*

Skrevet

Jeg hadde klikka…

Anonymkode: fc105...f3b

• Liker 21
Skrevet

Klart du har det.
Var slik jeg fikk vite at jeg fikk et halvsøsken.
Min stemor hadde fortalt det til sin mor, som hadde fortalt det i slekstbesøk og jeg fikk høre det fra en inngiftet svigerinne av min stemor. Veldig skuffende måte å få vite at man skal få søsken.
Men noen er slik, de klarer ikke å holde på nyheter, så da vet man til senere at man ikke informerer disse igjen før alle kan få vite det..

Anonymkode: 7a0e8...c0a

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet

Takk fro svar. Jeg har egentlig et veldig nært forhold til foreldrene mine, så er både overrasket og skikkelig skuffa. Har lært - de får ikke vite mye fremover 

• Liker 1
  • Hjerte 5
Skrevet

Da vet du at det å si det til dem er som å si det til alle. Neste gang må du enten si det til alle eller ikke dem. (Det er ikke så ille å si det til alle, for da er det mer støtte å få om det ikke går bra)

Anonymkode: 179b3...554

• Liker 1
Skrevet

Du har rett til å reagere. Er en grunn til at min mor fikk vite det sist i familien (hun la det ut på Facebook så raskt søstera mi fikk positiv graviditetstest). 

Anonymkode: d15d2...bea

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da vet du at det å si det til dem er som å si det til alle. Neste gang må du enten si det til alle eller ikke dem. (Det er ikke så ille å si det til alle, for da er det mer støtte å få om det ikke går bra)

Anonymkode: 179b3...554

Ja, tydeligvis. Neida, men er ikke barna til søskenbarna mine og deres samboer jeg ønsker skulle vite der før min egen bestemor. Det er ikke de nærmeste i familien som nødvendigvis fikk vite det først

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Selvfølgelig har du rett til å reagere. Jeg hadde blitt så skuffet, såret og innmari sint på de kommende besteforeldrene. Jeg hadde klikka å sagt min mening. Jeg hadde heller ikke delt noe om babyen før du og mannen din har sagt det eller delt bilde av babyen osv. jeg hadde fortalt, og delt den gode nyheten om fødsel med bilde av babyen på some, før de gjør det. For hadde mine foreldre eller svigers delt bilde av min første baby, så hadde jeg lerk tilgitt de. Vet om tilfellet der hvor det har skjedd.. :( 

Anonymkode: 93e41...bdd

• Liker 5
Skrevet

Da ville jeg sørget for at de får vite ting sist heretter. Så får de bare bli sure.

Anonymkode: 49340...6dd

• Liker 5
Skrevet

Syns det er negativt å få vite om graviditeter i familien av andre enn de som er gravid!

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde blitt forbanna! Det er et skikkelig overtramp og brudd på tilliten. Hva om noe går galt? Skal de gå rundt å snakke om dette til alle de har sladret til da? 

Anonymkode: cb4e7...b53

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er gravid, og foreldrene mine har fortalt det til flere i familien, selv om jeg har sagt at det er hemmelig enda. Det er fortsatt veldig tidlig i graviditetenen, og det er lenge til uke 12. Familiemedlemmene mine har fortalt det videre, blant annet i et familieselskap.

Nå føler jeg meg så trampet på, og foreldrene mine tar ingen kritikk. Tvertimot fikk jeg kjeft for at jeg sa i fra at det ikke var greit. Var noen spesielle familiemedlemmer jeg hadde gledet med til å fortelle det til, men nå vet de det alt. Har jeg rett til å reagere?

De burde ikke sagt det, og du har lært at du må vente med å si noe om du vil holde det hemmelig. Det viktigste er at det går bra med barnet, selv om det er kjipt å ikke få si det selv.

Anonymkode: 1c9e0...394

• Liker 1
Skrevet

Nei fy søren, der synes jeg de har gått LANGT over streken!!!!!😯😯😯 Man forteller det jo gjerne til foreldrene våre først, før man er klar for å dele det med resten av verden. Da har man ABSOLUTT lov å forvente at de holder det for seg selv til DU er klar for å dele det med andre! Her har du virkelig lov til å reagere!!!

Anonymkode: 35294...02b

• Liker 4
Skrevet

Nå venter jeg bare på innleggene om "Hva er galt med det? TS er tydeligvis full av gravidhormoner når hun ikke skjønner at de vordende besteforeldre bare er stolte og glade! Dette er ikke noe å ta på vei for, så hun må heller ta seg sammen hvis hun vil ha barnevakt i framtiden."

Bare for å ha det sagt: Jeg føler med deg, TS, og hadde blitt både sinna og lei meg om jeg var i din situasjon.

Anonymkode: 5b6fa...4f2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke greit, og jeg forstår godt at du er skuffet TS!

I min familie går ryktet fort, men foreldrene mine pleier heldigvis å respektere det hvis jeg ber dem om å holde det tett inntil videre.

Jeg har ikke problemer med å dele det tidlig, men jeg ønsker jo at det er samboeren min og jeg som skal dele nyheten til de «viktigste».

Den første graviditeten delte vi med foreldre og søsken ganske tidlig, men uken etterpå sprakk egglederen min på natten. Det ble litt hast og dramatikk, og mamma som skulle til mormor dagen etterpå var ganske preget, og delte det. Tanten min besøkte mormor senere på dagen, og da visste hun det osv. Mormor eier ikke filter.

En del av meg synes mormor skulle klappet igjen, samtidig som det går helt fint. Det er noe jeg ikke hadde hørt om før, sikkert fordi så få prater om det. Tante hadde opplevd det selv, og da var det liksom hyggelig å høre fra henne likevel.

I de to svangerskapene etter det har jeg igjen delt det med de nærmeste etter en TUL for å sjekke at den sitter på riktig plass, men jeg har ventet litt lenger før jeg har delt det med mormor😅

Jeg forstår godt at du er skuffa, og det er trist at du har fått kjeft for å reagere på det. Alle kan drite seg ut, men de skulle selvsagt lagt seg flate og unnskyldt.

Anonymkode: 962c0...249

• Liker 1
Skrevet

Min mor la ut på Facebook samme dag vi fortalte hvilket kjønn vi ventet, før vi fikk fortalt det til hele familien til mannen.. 😅 Ble rimelig oppgitt.

Men fikk ihvertfall gitt beskjed før fødsel at ingen andre enn vi får legge ut bilde av barnet først! 🙈

Anonymkode: bb15a...f9f

• Liker 1
Skrevet

Du får sørge for at de er de siste som får vite at ungen er født, så får de se hvordan det føles.

Jeg hadde blitt skikkelig irritert!!

Anonymkode: 91f5d...cc2

• Liker 2
Skrevet

Så dårlig gjort. Opplevde det samme med min mor. Hun gikk og slarvet til folk hun møtte om at jeg var gravid. Det var tidlig i svangerskapet, uplanlagt og usikkert om jeg kom til å beholde. Alt dette visste hun.

Hun var den siste som fikk vite om neste svangerskap. 

Nå er jeg 13 uker på vei, og hun har enda ikke fått vite det, og jeg tenker at jeg venter litt til, for hun gjør dette til å handle om seg selv «jeg skal bli bestemor», i stedet for å gratulere oss 😒

Anonymkode: 32797...9bb

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Takk fot svar! Klarte ikke så reager i familieselskapet, men sendte melding etterpå at det hadde vært fint om de ikke sa det videre, for det er ikke meningen at det er offentlig enda. Nå ble et par av disse familiemedlemmene fornærmet også... Selv om jeg la all skyld på mine egne foreldre 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...