Gå til innhold

Likørsjokolade

Gjest Sjokolademums

Anbefalte innlegg

Gjest Sjokolademums

Kan man spise det? Jeg er nå 25+0 og har sååå lyst på likørsjokolade. Jeg har lest på pakken og der stod det at det var 8% alkohol. Da jeg spurte i butikken (2 forskjellige) så sa de alle at jeg kunne spise det hvis jeg bare spiste litt. De argumenterte med at det jo ikke kreves legitimasjon for å kjøpe det og at det vil være utrolig lite alkohol i hver enkelt sjokolade.

Noen som vet? Likørsjokolade hører liksom julen til, men vil ikke ta noen sjangser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke villet spise det. Nå aner ikke jeg hvor mye de åtte prosentene utgjør i hver sjokolade, men i øl er det fx 4,5% og det drikker jeg i alle fall ikke under graviditeten.

Det finnes mye annen god sjokolade ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke ha bekymret meg i det hele tatt så sant du ikke spiser flere esker om dagen! Alkoholinnholdet og -mengden pr. sjokolade er så liten at du må spise enorme mengder før du får i deg alkohol tilsvarende et glass vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bekymre deg, bare spis! Det er mikroskopiske mengder alkohol i sånne sjokolader. Du er jo også så langt på vei, det er de tre første månedene som er mest kritiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Primula

Jeg tror jeg ville spist det ja. ( hvis jeg hadde likt det ;) )

Som flere her sier, alkoholmengden i en sånn sjokolade er så liten at det merkes ikke. Hvor mye kan det være tro? En halv teskje? Kanskje mindre en det? Du skjønner sikkert at du ikke kan spise mange sånne, men noen få går helt sikkert greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke satt meg ned og mumset sånne i massevis, men hadde sikkert smakt et par stykker hvis jeg hadde hatt veldig lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du store allverden - hvor mange av de likørsjokoladene må man sette til livs for at det skal bli like stor promille som et glass med vin? Noen av dere som er gravide må bare slutte å bekymre dere over ting som ikke en gang er enliten bagatell!

Skal det bli fare på ferde med likørsjokoladene så må du spise så mange at - tro du meg, du spyr - lenge før promillen slår inn, og det bare fordi du får sjokosjokk..du blir kvalm, men bebissen din gjir nok blanke f i det..

er verden i ferd med å bli paranoid, eller er det bare gravide damer i internett-tidsalderen som er det?

Detta tar jaggu meg kaka altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg tydeligvis er en av de hysteriske damene: Jeg hadde ikke villet spist likørsjokolade fordi jeg ikke har noen formening om hva alkoprosenten utgjør i slike saker. Rett og slett null peiling. Ergo ble svaret som det ble.

At jeg ikke liker likørsjokolade er en annen sak ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 % vel omtrent samme alkoholinnhold som svak vin eller sterk øl?

Hadde neppe spist det, men jeg har egentlig ikke noe stort tro på at det er en reell fare med et par biter, spesielt ikke så langt ute i svangerskapet. Men grunnen til at jeg ikke hadde spist det er ganske enkelt at jeg lever stort sett etter “bedre føre var enn bekymret etterpå” prinsippet. (Og nei, jeg er ikke gravid, men jeg vet i grove trekk hvilke regler jeg antar jeg kommer til å overholde om jeg blir det, eller mistenker jeg er det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men grunnen til at jeg ikke hadde spist det er ganske enkelt at jeg lever stort sett etter “bedre føre var enn bekymret etterpå” prinsippet. (Og nei, jeg er ikke gravid, men jeg vet i grove trekk hvilke regler jeg antar jeg kommer til å overholde om jeg blir det, eller mistenker jeg er det)

Når det gjelder mange andre ting heller jeg mer til "vi prøver, og ser om det ikke går bra"-ideen, men akkurat når det gjelder barn så har man ofte bare en sjanse til å få det rett, så da er det best å safe det :Nikke:

Smake litt likørsjokolade, og heller spise mer av den vanlige ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...