AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #21 Skrevet 16. oktober 2022 Jeg bor nærme, cirka 10 min fra grensen. Synes det meste har gått opp i pris der og nivået er ganske likt som i Norge. Derfor handler jeg mest her hjemme, og støtter lokale bønder. Kjøtt hadde jeg aldri i verden kjøpt i Sverige, bare importert kjøtt fra Tyskland (som igjen er importert, som gjør det nesten umulig å vite hvor det er fra) og som ofte er stappet fult av antibiotika. Det har hendt at jeg har kjøpt kjøtt som er fra Sverige og slaktet der, men det ser jeg sjeldent. Tørrvarer er noen kroner billigere, men det gidder jeg ikke dra over for å handle. Brus koster cirka det samme der som i Norge. Anonymkode: 52ff1...e37 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #22 Skrevet 16. oktober 2022 For oss lønner det seg ikke lenger pga drivstoffutgifter. Bor noen timer unna grensa. Anonymkode: 04fed...d39
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #23 Skrevet 16. oktober 2022 det selges ofte i større pakker i de svenske pakkene og da lønner det seg ofte, spesielt om det kan fryses. Har bare vært et par ganger det siste halvåret og merket at utvalget er større og som sagt større pakker. Spesielt kjøttdeig som jeg frøs ned i mine poser var det mye å spare på, bacon, og mye ost. Vi bruker maks 2,5 t/r, men er som oftest for opptatt i helgene til å ta oss tid til å dra, men det er mer inspirerende å handle i de store butikkene enn de små triste lokalbutikkene her, så det er ikke bare sparing, men mer matglede. Anonymkode: 34c37...654 2
Thildamor Skrevet 16. oktober 2022 #24 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg bor nærme, cirka 10 min fra grensen. Synes det meste har gått opp i pris der og nivået er ganske likt som i Norge. Derfor handler jeg mest her hjemme, og støtter lokale bønder. Kjøtt hadde jeg aldri i verden kjøpt i Sverige, bare importert kjøtt fra Tyskland (som igjen er importert, som gjør det nesten umulig å vite hvor det er fra) og som ofte er stappet fult av antibiotika. Det har hendt at jeg har kjøpt kjøtt som er fra Sverige og slaktet der, men det ser jeg sjeldent. Tørrvarer er noen kroner billigere, men det gidder jeg ikke dra over for å handle. Brus koster cirka det samme der som i Norge. Anonymkode: 52ff1...e37 Det er da svensk kjøtt i butikkene, det er ikke vanskelig å finne. Det selges i alle matbutikker, til og med Lidl selger det. 5 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #25 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg bor nærme, cirka 10 min fra grensen. Synes det meste har gått opp i pris der og nivået er ganske likt som i Norge. Derfor handler jeg mest her hjemme, og støtter lokale bønder. Kjøtt hadde jeg aldri i verden kjøpt i Sverige, bare importert kjøtt fra Tyskland (som igjen er importert, som gjør det nesten umulig å vite hvor det er fra) og som ofte er stappet fult av antibiotika. Det har hendt at jeg har kjøpt kjøtt som er fra Sverige og slaktet der, men det ser jeg sjeldent. Tørrvarer er noen kroner billigere, men det gidder jeg ikke dra over for å handle. Brus koster cirka det samme der som i Norge. Anonymkode: 52ff1...e37 Da har du kun kikket på det billigste av det billige. Det er svensk kjøtt i Sverige også 🙄 Anonymkode: 79fbb...66d 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #26 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Da har du kun kikket på det billigste av det billige. Det er svensk kjøtt i Sverige også 🙄 Anonymkode: 79fbb...66d Du, jeg ser i ferskvaredisken hver gang jeg er der. Bare import kjøtt. Ganske vanlig at det går ut til butikkene ved grensen siden nordmenn handler der. Nordmenn kjøper alt billig kjøtt som er der uten å tenke. Regner med at det ikke er sånn i butikkene som er lenger inn i landet. Men som sagt; jeg kjøper norskt kjøtt og støtter lokale bønder så det er ikke et problem for meg. Anonymkode: 52ff1...e37
Gjest5656 Skrevet 16. oktober 2022 #27 Skrevet 16. oktober 2022 (endret) Fra Trondheim til Storlien er det 106 km, dvs. 1 time og 30 minutter med kjøring. Det vil si en del drivstoff, samt bompenger. Jeg vil si bompenger tur-retur kommer på 112 kr. Ca. 15 kr i Hommelvik, 30 kr Ranheim og 10 kr når du går gjennom Leangensletta. Med en pris på 22.6 kr/L og 0.6 Liter per mil, så blir bensinprisen på 137 kr en vei, og da 274 kr tur-retur. Totalt uten medregnet slitasje på bensinbil så blir det altså 386 kr bare for turen. Du skal handle bra mye billigere for at det der skal lønne seg... Mener nå jeg. Redigert: Thorleif har en buss som koster 199 kr tur-retur, så her er det penger spart hvis du bare drar alene. Veldig mange studenter handler godt med alkohol, langt over lovlig kvote. Så godt mulig det er penger å spare her hvis man handler mye alkohol som er billigere i Sverige. Men jeg er så kjip at jeg "drikker lite", bare litt vin og øl - og er ikke party student lenger så mye at jeg synes det er verdt det. Endret 16. oktober 2022 av Gjest5656
Brunello Skrevet 16. oktober 2022 #28 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): For oss lønner det seg ikke lenger pga drivstoffutgifter. Bor noen timer unna grensa. Anonymkode: 04fed...d39 Jeg lurer på om det lønte seg før da. For jeg regner med at du som de fleste andre bare regner drivstoffprisen. Det koster mye mer enn drivstoff å kjøre en bil. Har ikke sett oppfatte tall etter st vi fikk så høye drivstoffprisen, men mener å ha lest ca. 55 kroner pr. mil. Det er ko en grunn til at statens satser, som alle er enige om at ikke dekker reelle kostnader, er ca. 45 kroner pr mil. Og da utgjør drivstoff under 25% om en regner en vanlig fossil-bil. 1
Gjest5656 Skrevet 16. oktober 2022 #29 Skrevet 16. oktober 2022 (endret) Brunello skrev (6 minutter siden): Jeg lurer på om det lønte seg før da. For jeg regner med at du som de fleste andre bare regner drivstoffprisen. Det koster mye mer enn drivstoff å kjøre en bil. Har ikke sett oppfatte tall etter st vi fikk så høye drivstoffprisen, men mener å ha lest ca. 55 kroner pr. mil. Det er ko en grunn til at statens satser, som alle er enige om at ikke dekker reelle kostnader, er ca. 45 kroner pr mil. Og da utgjør drivstoff under 25% om en regner en vanlig fossil-bil. Slitasje på bilen er jo en faktor i seg selv. Verdifall for km. stand, forsikring, service, reperasjoner, vedlikehold som vask... Dekkene. Jeg vet ikke hva eksemplet mitt over hadde blitt medregnet dette, men som sagt for en tur fra Trondheim som er på ca. 1 time 30 min, som da blir på ca. 106 km må du regne med å betale 350-400 kr bare for drivstoff og bompenger uten slitasje på bilen. Med slitasje på bilen kan det bli mye høyere. La oss si statens satser på 4.03 per km, så blir det i seg selv på ca. 850 kr. Totalt altså 1100-1150 kr. Det må da virkelig ikke lønne seg! Man får kjøpt mye mat for denne summen på din lokale butikk. Endret 16. oktober 2022 av Gjest5656
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #30 Skrevet 16. oktober 2022 Jeg bor 1,5 time unna, og drar 1-2 ganger i året. Men sparer da ca 1500 kr på apoteket. Og sist jeg var der så handlet jeg en del glutenfritt og coco pops til sønnen min. Han liker den svenske typen mye bedre. Men det er ikke billigere enn i Norge. Så kjøper jeg caprisonne. Anonymkode: 87c03...7de
Gjest5656 Skrevet 16. oktober 2022 #31 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg bor 1,5 time unna, og drar 1-2 ganger i året. Men sparer da ca 1500 kr på apoteket. Og sist jeg var der så handlet jeg en del glutenfritt og coco pops til sønnen min. Han liker den svenske typen mye bedre. Men det er ikke billigere enn i Norge. Så kjøper jeg caprisonne. Anonymkode: 87c03...7de Et tips til deg er at du kan finne ganske gode priser på f.eks. apotera hvis du er villig til å handle på nett, sammenlignet med hos vitusapotek kan du spare inn enorme summer på nettapotek. Verdt å prøve? Noen har også hjemlevering. Angående caprisonne snakker du sikkert om capri sun, som er det europeiske navnet på produktet. Jeg tror du kan få det billigere hvis de har salgt på det i sverige, men det er vel sikkert aldri salg på det man ønsker seg når man er det
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #32 Skrevet 16. oktober 2022 Jeg bor ikke langt unna og sparer på å handle der. Handler endel på polet og det er myye billigere. I tillegg er det et så mye bedre utvalg,så kjøper mye jeg ikke får på en typisk Rema... eller meny. Anonymkode: 647fc...619 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #33 Skrevet 17. oktober 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Du, jeg ser i ferskvaredisken hver gang jeg er der. Bare import kjøtt. Ganske vanlig at det går ut til butikkene ved grensen siden nordmenn handler der. Nordmenn kjøper alt billig kjøtt som er der uten å tenke. Regner med at det ikke er sånn i butikkene som er lenger inn i landet. Men som sagt; jeg kjøper norskt kjøtt og støtter lokale bønder så det er ikke et problem for meg. Anonymkode: 52ff1...e37 Svensk kjøtt finnes i alle svenske dagligvare butikker langs grensen, du har nok bare sett i den disken hvor kjøttet er rimeligst. Men bra at du kjøper norsk😊 Anonymkode: 6ce4f...487
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #34 Skrevet 17. oktober 2022 2 hours ago, Gjest5656 said: Et tips til deg er at du kan finne ganske gode priser på f.eks. apotera hvis du er villig til å handle på nett, sammenlignet med hos vitusapotek kan du spare inn enorme summer på nettapotek. Verdt å prøve? Noen har også hjemlevering. Angående caprisonne snakker du sikkert om capri sun, som er det europeiske navnet på produktet. Jeg tror du kan få det billigere hvis de har salgt på det i sverige, men det er vel sikkert aldri salg på det man ønsker seg når man er det Man bruker som regel navnet Capri-Sonne i Norge og Sverige https://meny.no/varer/drikke/leskedrikk/capri-sonne-4000177836002 Anonymkode: 6ce4f...487 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #35 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Svensk kjøtt finnes i alle svenske dagligvare butikker langs grensen, du har nok bare sett i den disken hvor kjøttet er rimeligst. Men bra at du kjøper norsk😊 Anonymkode: 6ce4f...487 Jeg har sett i de eneste diskene som finnes med ferskt kjøtt(ferskvarediskene og det som de pakker og priser selv) så jeg forstår ikke helt hvor du mener jeg skal se. Er ikke sånn at jeg ikke har sett svensk kjøtt der altså, men det er mest importert. Jeg er fult klar over at det finnes. Det jeg ser mest er dansk, tysk og kjøtt importert til Tyskland som har blitt solgt videre. Jeg har til og med spurt og da har de henvist til dette, og sagt at det er dette kjøttet som selges. Men det er ingen hemmelighet at det er billigere for butikkene å ta inn import kjøtt for å selge til nordmenn, siden nordmenn kjøper det uansett. 😊 Jeg er i Sverige stort sett hver uke og ser det samme hver gang. Frysediskene har jeg ikke tittet alt for nøye i, så mulig det er mer der. Greit å presisere at jeg snakker om storfe kjøtt her, og vet at det finnes svensk kylling og svin. Men som sagt; jeg forstår ikke helt hvilke disker du mener jeg skal lete i. Uansett for å svare på spørsmålet til ts syns jeg vinninga går opp i spinninga med tanke på prisnivået der nå, det er like priser som i Norge. Anonymkode: 52ff1...e37
newman01 Skrevet 17. oktober 2022 #36 Skrevet 17. oktober 2022 31 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har sett i de eneste diskene som finnes med ferskt kjøtt(ferskvarediskene og det som de pakker og priser selv) så jeg forstår ikke helt hvor du mener jeg skal se. Men hvilke disker ser du i? Snakker du om sørsverige, midtsverige eller nordsverige? På Maximat og Nordby Supermarked har de både svensk og utenlands kjøtt (kjøttdeig, entrecote, ytrefilet, svinefilet, spareribs og alt annet). Tilogmed alligatorkjøtt fra Australia). På Storlien borte ved Trondheim har de også både svensk og utenlandsk opprinnelse på kjøtt. Så hvilken butikk er det du snakker om? Jeg tipper Sverige har mer enn 3 matbutikker
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #37 Skrevet 17. oktober 2022 newman01 skrev (Akkurat nå): Men hvilke disker ser du i? Snakker du om sørsverige, midtsverige eller nordsverige? På Maximat og Nordby Supermarked har de både svensk og utenlands kjøtt (kjøttdeig, entrecote, ytrefilet, svinefilet, spareribs og alt annet). Tilogmed alligatorkjøtt fra Australia). På Storlien borte ved Trondheim har de også både svensk og utenlandsk opprinnelse på kjøtt. Så hvilken butikk er det du snakker om? Jeg tipper Sverige har mer enn 3 matbutikker Jeg bor på Østlandet, så handler på Nordby eller Svinesund når jeg er der. Jeg kikker i ferskvaredisken og diskene med ferskt kjøtt og pålegg. Skal kikke ekstra nøye neste gang jeg er der. 👍 Anonymkode: 52ff1...e37
Brunello Skrevet 17. oktober 2022 #38 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg bor ikke langt unna og sparer på å handle der. Handler endel på polet og det er myye billigere. I tillegg er det et så mye bedre utvalg,så kjøper mye jeg ikke får på en typisk Rema... eller meny. Anonymkode: 647fc...619 Jeg er enig i at det er bedre utvalg på de største butikkene i Sverige. Men kommer du litt ut på landet, er det omtrent like bedrøvelig som i Norge. Og alltid i disse diskusjonene forsvarer mange sin svenskehandel med det gode utvalget. Mulig det gjelder de som skriver det, menn sannheten er at Nordby, Töcksfors og andre større grensesteder er blitt dumpingplass for overskuddskjøtt fra EU. Det hadde vært artig å se på andelen kvalitetskjøtt som selges der. Den er nok svært lav.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #39 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg bor på Østlandet, så handler på Nordby eller Svinesund når jeg er der. Jeg kikker i ferskvaredisken og diskene med ferskt kjøtt og pålegg. Skal kikke ekstra nøye neste gang jeg er der. 👍 Anonymkode: 52ff1...e37 Jeg var på Maximat på Svinesund i går, skulle bare ha karbonadedeig, og det er store skilt over hele disken om hvor man finner importert og hvor man finner svenskt kjøtt. Så du trenger ikke å bruke lupe for å finne svenskt kjøtt. Anonymkode: 844bb...84b 1
Leo Skrevet 17. oktober 2022 #40 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg var på Maximat på Svinesund i går, skulle bare ha karbonadedeig, og det er store skilt over hele disken om hvor man finner importert og hvor man finner svenskt kjøtt. Så du trenger ikke å bruke lupe for å finne svenskt kjøtt. Anonymkode: 844bb...84b Men fant du svensk karbonadedeig? Altså deig av svenskprodusert storfekjøtt med ett fettinnhold på max. 5%? Jeg vet det finnes, men når mange nordmenn snakker om den karbonadedeigen de kjøper i Sverige så er det et helt annet produkt enn det vi kaller karbonadedeig i Norge og kan ikke sammenlignes verken når det gjelder pris eller kvalitet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå